tage billede af personer offentligt?
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 29-12-03 00:35

jeg kører lige nu en diskusion med et par "syge" hoveder i
dk.binaer.erotik.nordisk omkring billeder.

sagen er at mange tager billeder af diverse piger på diverse strande og
lægger dem op på nettet. billederne er taget så der kun er en person på
billedet og pigerne aner IKKE at de er blevet fotograferet!

en sagde så at det var fuldt ud lovligt at tage disse billeder og lægge dem
ud på nettet... men det mener jeg ikke (ikke at jeg har en skid forstand på
jura) men grunden til at jeg ikke mener det er lovligt er at så vidt jeg
kunne snuse mig frem til da sagerne omkring billeder på diskoteker hvor så
jeg kan se blev det fastslået at man ikke måtte tage sådanne billeder af
tilfældige personer og lægge dem ud på nettet!

så mit spørgsmål er : må man godt tage billeder af en person på et
offentligt sted uden personens viden og sende dem ud på nettet?

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen
www.minvogn.dk
og ja min mail er : nospam@minvogn.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 01:42

On 2003-12-28, Nikolai R. Jensen <nospam@minvogn.dk> wrote:
> [...]
>
> så mit spørgsmål er : må man godt tage billeder af en person på et
> offentligt sted uden personens viden og sende dem ud på nettet?

www.retsinfo.dk er stedetmed paragraffer. De er desværre nede lige nu.

Jeg søgte på google på: fotografering offentligt område
og fandt bl.a. følgende:
http://myldretid.dk/artikler/nr/17

som henviser til følgende som har mange information og henvisninger:
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02424940?OpenDocument

Det er tilladt at tage billeder. Hvis man ikke vil fotograferes må
man bevæge sig hen på ikke frit tilgængeligt område.

Man må sandsynligvis også offentliggøre. Jeg tror ikke §264d kan
anvendes til beskyttelse mod eksempelvis topløse biller på en website:

§ 264d

Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.

Personerne blotter sig jo selv på off.tilgængeligt område.

Men familieadvokaten har en anden holdning jvf denne:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-218.html

Der er også info på http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=112
men det er også tvetydigt.

En af stederne stod der, at manglende protest er samtykkeerklæring.
Men der stod også, at personer under 18 ikke kan give samtykke.
Så man bør holde sig til personer over 18 år.

Fra : Nielsen

Dato : 29-12-03 09:16

"Nikolai R. Jensen" <nospam@minvogn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> så mit spørgsmål er : må man godt tage billeder af en person på et
> offentligt sted uden personens viden og sende dem ud på nettet?

Der findes ingen specifikke regler i persondataloven om offentliggørelse
af billeder på internet uden samtykke. Datatilsynet har imidlertid i en
række konkrete sager vurderet offentliggørelsens lovlighed udfra
interesseafvejningsreglen i lovens § 6, stk. 1, nr. 7, samt de
grundlæggende principper i lovens § 5 om god databehandlingsskik,
saglighed og proportionalitet.

Læs selv videre på Datatilsynets hjemmeside:
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584

vh
Lisbeth

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 29-12-03 09:50

som jeg læser denne tekst fra datatilsynet så er billeder som dette her IKKE
lovligt : http://www.minvogn.dk/1.jpg (det er mig der har fjernet hendes
ansigt)

eller tager jeg fejl?

Fra : Nielsen

Dato : 29-12-03 12:51

> som jeg læser denne tekst fra datatilsynet så er billeder som dette
> [...]

Nu er jeg ikke jurist, men webmaster på en kommunal hjemmeside, og det
er i den forbindelse at jeg har haft kontakt med Datatilsynet. Vi har
nemlig billeder liggende at børn i vores institutioner og deres melding
var at det måtte vi godt have på vores hjemmeside så længe billedet
viste en situation og ikke billeder af et enkelt barn. Jeg beder dog
altid institutionen spørge forældrene alligevel.

Det billede du viser tror jeg ikke på er lovligt, men som datatilsynet
skriver er det lidt flydende hvad angår reglerne.

Lisbeth

Fra : Uffe Holst

Dato : 29-12-03 13:48

In an article of 29 Dec 2003 Nielsen wrote:

> [...]
> viste en situation og ikke billeder af et enkelt barn. Jeg beder dog
> altid institutionen spørge forældrene alligevel.

Ja, vi sidder vist lidt i samme stilling. Jeg er spejderleder i Det Danske
Spejderkorps, og i den forbindelse lægger vi også i ny og næ billeder på
Internettet af børn fra ture, lejre og lignende.

Her skulle det også være således, at situations/aktivitetsbilleder kan vi
frit lægge på internettet uden forældrenes samtykke (og for den sags skyld
vist også mod deres vilje), hvorimod det kræver forældrenes accept, hvis
det drejer sig om et portrætbillede.

Men det er jo et lidt gråt område, for indimellem vil man naturligvis kunne
diskutere, om et billede afbilder en situation eller er et portrætbillede.

Dette skulle være i mere eller mindre overensstemmelse med Persondataloven.
Persondataloven gælder dog kun for offentlige myndigheder og institutioner
(dvs. herunder dine børnehaver) og private virksomheder og foreninger (dvs.
herunder mit spejderkorps/grupper).

Den gælder så vidt jeg er orienteret ikke for privatpersoner.

Det vil med andre ord sige, at når jeg efter en sommerlejr står med en
håndfuld billeder i hånden, som er mine private billeder og ikke
spejdergruppens, så skal der samtykke fra forældrene til, at de kan lægges
online på spejdergruppens hjemmeside, hvorimod jeg kan lægge dem alle
online frit på min egen private side.

> Det billede du viser tror jeg ikke på er lovligt, men som datatilsynet
> skriver er det lidt flydende hvad angår reglerne.

Ja, jeg skal ikke gøre mig til dommer over det. Men umiddelbart ville jeg
med min viden dog mene, at billedet faktisk er lovligt at lægge online, så
længe det sker på en privat hjemmeside.

Men det er i høj grad værd at understrege, at ovenstående oplysninger er
min viden, som jeg hovedsagelig har fået via korpset, men hvorvidt
informationen har været korrekt og er blevet korrekt forstået, er måske en
helt anden sag. Jeg er nemlig heller ikke jurist.

Men spørgsmålet er også, om en 'krækende situation' på billedet måske vil
falde ind under anden lovgivning med hensyn til offentliggørelse.
--
Uffe Holst

Fra : Henning

Dato : 29-12-03 14:13

> [...]
> var at det måtte vi godt have på vores hjemmeside så længe billedet
> viste en situation og ikke billeder af et enkelt barn.

Situationen: ALDRIG må nøgne børn i badekar udendørs som indendørs fremstilles på
internetside

> Jeg beder dog altid institutionen spørge forældrene alligevel.

På barnets kartotekskort er der en rubrik: Må barnet fotograferes ? JA/NEJ (begge
forældre underskriver)

Hvis et enkelt barn fotograferes skal billedet være taget bagfra så man IKKE kan se
ansigtet

En gruppe der leger må godt fotograferes, de må dog ALDRIG være "stillet op/linet op" til
fotografering (ala kongefamilien)

Billeder af halvnøgne mennesker ved jeg ikke noget om - men forager det ?

Billeder hvor man ser kønsorganer er STRENGT forbudt !
(så skulle billederne også være taget direkte i front ved en nudiststrand - hvor ellers)

Fra : Nielsen

Dato : 29-12-03 14:20

"Henning" <Hbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Billeder hvor man ser kønsorganer er STRENGT forbudt !
> (så skulle billederne også være taget direkte i front ved en

Hvor har du det fra?

vh Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 14:50

On 2003-12-29, Henning <Hbolten@ofir.dk> wrote:
> Billeder hvor man ser kønsorganer er STRENGT forbudt !
> (så skulle billederne også være taget direkte i front ved en nudiststrand - hvor ellers)

Hvis de er taget på en offentlig nudiststrand, så ser jeg ikke noget
krænkende i det.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-03 15:08

Henning wrote:
> Situationen: ALDRIG må nøgne børn i badekar udendørs som indendørs fremstilles på
> internetside

Hvorfor ikke? det er da ikke porno ?

// Hans
--