Internethandel igen (ordrebrkræftelse)
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-03 18:12

Jeg har i går købt et digital kamera i Merlins netbutik, og fik
på webben en side med nedenstående indhold.

Men deres webside har følgende:
Der tages forbehold for udsolgte varer, leverandørsvigt,
opdateringsfejl, trykfejl samt moms- og afgiftsændringer.

Kan jeg gøre krav på varen ? Kan jeg gøre krav på rabatten som jeg
åbenbart også har bestilt ? Den kan de godt levere :)

Merlin
Tak for bestillingen af følgende varer Ordrenummer: 123ABC
Vare Antal Pris i alt
Nikon Coolpux 2500 Digital kamera 1 1999,00
- Rabat -1000,00

*Beløbet er inkl. afgifter og moms. Beløb Ialt* DKK: 999,00

Kunde Butik
xxx xxxx

Kl. 19:24 samme dag (27-12) fik jeg følgende brev

Merlin Netbutik siger tak for din bestilling.

Du har bestilt følgende:

1 stk. Nikon Coolpix 2500 Digital kamera

Grundet massiv efterspørgsel må vi desværre meddele, at den ønskede vare er udsolgt. Vi beklager naturligvis, men kan opfordre dig til at besøge Merlin Netbutik igen og se vores øvrige udvalg.

Har du spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at sende os en e-mail: netbutik@merlin.dk.

Med venlig hilsen

Merlin Netbutik
Lille Tornbjerg Vej 30
5220 Odense SØ

Fra : Nette

Dato : 29-12-03 01:04

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse
> Jeg har i går købt et digital kamera i Merlins netbutik, og fik
> på webben en side med nedenstående indhold.

Har du betalt for den?

Vi har prøvet det samme engang, bare hvor du erstatter kameraet med at leje
en bil.
Kl. 19.00 aftenen før vi skulle bruge bilen ( Kl. 8.30 næste morgen),
ringede udlejeren og sagde der ikke var nogle ledige biler, det var en fejl
på nettet.
Vores advokat talte med nogle der havde forstand på netop netsalg, og de
sagde der intet var for os at stille op, da vi ikke havde betalt over
nettet, men havde valgt først at gøre det ved overdragelsen.
Vi måtte af egen lomme betale for leje af bil et andet sted, hvor det
kostede 3 gange så meget.

Nette

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 01:20

On 2003-12-29, Nette <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> wrote:

> [...]
> nettet, men havde valgt først at gøre det ved overdragelsen.
> Vi måtte af egen lomme betale for leje af bil et andet sted, hvor det

Spørgsmålet er så, havde i modtaget en ordrebekræftelse ?
Ligesom jeg fik en med ordrenummer og det hele ?

Der står ikke det er en bestillingsbekræftelse, og odrenummret
efterlader det klare indtryk, at det er en ordrebekræftelse. Og
dermed er aftalen indgået.

Juridisk kan de holde mig op på bekræftelsen, og så kan jeg vel
også holde dem op på den ? Genereælt er forpligtelser gensidige
her i Danmark.

Fra : Nette

Dato : 29-12-03 18:05

> Spørgsmålet er så, havde i modtaget en ordrebekræftelse ?
> Ligesom jeg fik en med ordrenummer og det hele ?

Ja, vi modtog en ordrebekræftigelse et par minutter efter vi havde bestilt.

> Juridisk kan de holde mig op på bekræftelsen, og så kan jeg vel
> også holde dem op på den ? Genereælt er forpligtelser gensidige
> her i Danmark.

Ja, bortset fra at vi fik at vide, at eftersom manden påstod at hans pc var
gået ned, så var vi dårligt stillet.

Jeg holder helt med dig i at det burde være anderledes, men sådan forholder
virkeligheden sig åbenbart ikke. Og hos os stod der ikke engang "Vi tager

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-12-03 01:32

Scripsit "Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com>

> [...]
> sagde der intet var for os at stille op, da vi ikke havde betalt over
> nettet, men havde valgt først at gøre det ved overdragelsen.

Enten er den advokat et fjols, eller også må der være elementer i
historien du ikke har medtaget ovenfor.

En aftale indgået ved elektronisk kommunikation er lige så gyldig som
enhver anden aftale, og hvis aftalepartneren misligholder den (ved
ikke som lovet at have en bil klar), har I som udgangspunkt ret til at
kræve jeres merudgifter i den forbindelse erstattet.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-12-03 09:42

"Henning Makholm" skrev 29.12.2003 1:31:

> [...]
> ikke som lovet at have en bil klar), har I som udgangspunkt ret til at
> kræve jeres merudgifter i den forbindelse erstattet.

Misligholdelsen gør kun at der erhverves misligholdelsesbeføjelser.
Erstatning kræver et ansvarsgrundlag - som dog kan ligge i misligholdelsen
afhængig af omstændighederne.

/kristian

Fra : Nette

Dato : 29-12-03 18:07

"Henning Makholm" skrev i en meddelelse
> Enten er den advokat et fjols, eller også må der være elementer i
> historien du ikke har medtaget ovenfor.

Nej, han har skam undersøgt sagen. Og nej, der er ikke noget, jeg ikke har
medtaget.

> [...]
> ikke som lovet at have en bil klar), har I som udgangspunkt ret til at
> kræve jeres merudgifter i den forbindelse erstattet.

Jamen, hvis du er advokat og mener det, er du mere end velkommen til at
prøve sagen for os.

Nette

Fra : Rune Wold

Dato : 29-12-03 10:13

Povl H. Pedersen wrote:

[klip]

> Kan jeg gøre krav på varen ?

Hvad enten deres hjemmesideindhold betragtes som et tilbud eller en
opfordring til at gøre tilbud, er det så vidt jeg kan se ikke længere
tale om en virksom aftale. Eftersom du jo har kendskab til forbeholdet
om udsolgte varer, må det vel antages at være en del af aftalen. Da
Merlin må siges ikke at have udvist passivitet, må forbeholdet være
gældende fra deres sidste brev. Men svaret afhænger i det hele af, om
forbeholdet er en del af aftalen.

--
/Rune Wold

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 14:42

On 2003-12-29, Rune Wold <killspammers@now.com> wrote:
> [...]
> Merlin må siges ikke at have udvist passivitet, må forbeholdet være
> gældende fra deres sidste brev. Men svaret afhænger i det hele af, om

Forbeholdet er en del af de almindelige bestemmelser de
har stående et andet sted på sitet, og de bliver ikke præsenteret
for køberen.

Spørgsmålet om passivitet er udvist afhænger vel af hvorledes
man ser på det ? Jeg fik først besked efter lukketid, dermed
havde jeg ikke muligheden for selv at cykle rundt til de
butikker der er i Århusområdet for at se om nogen skulle have
den hjemme.

De har et elektronisk system hvor de løbende kan se lagerstatus.
Jeg formoder da at det er koblet sammen med netbutikken.

Efterfølgende har de så markeret varen udsolgt på nettet.