består kristendommens tilhængere af rene h~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-12-03 14:37

Jeg er hele mit liv blevet konfronteret med kristendommen - lige
fra den grundtvigianske opfattelse til detindremissionske sortsyn
og fanatismen hos Jehovas Vidner, såvel som tilsvarende hos andre
trosretninger: jødedommen, Guru-bevægelserne, hinduismen,
buddhismen, og jeg må tilstå at jo mere jeg lærer de religiøse
retninger at kende, jo mere kvalme får jeg.

Kristendommen er i den henseende ingen undtagelse: en lang række
kristne mennesker er gode og rare personer, der dyrker deres tro så
vidt muligt i overensstemmelse med bibelen, men en lille hård kerne
af disse, viger ikke tilbage for massehykleri: de hævder noget om
troen, fordømmer alle andre, der ikke tror, udviser fabelagtig
intolerance over for anderledes tænkende og er i det hele taget ret
inkvisitoriske når nogle personer tillader sig det formastelige at
påvise modsigelserne i deres religion og især deres handlemåder.

Det er korrekt, hvad Jesus skulle have udtalt ifølge Matt. 23 - her
revser han dem, der inden for troen, prædiker et og gør noget helt
andet. Hyklere, kalder han dem, og sådan får man let indtrykket når
man forsøger at debattere med kristne: i deres selvforståelse er de
både gode og retfærdige og tolerante, men i virkeligheden
fremtræder de som selvgode, selvretfærdige og intolerante. De
bliver forargede over at folk har en anden opfattelse, akkurat som
tidehvervspræsten Søren Krarup, der ynder at fremstille andre
synspunkter end hans egne som "uartige", "groft krænkende " etc.
Det trick oplevede jeg første gang i en tv-udsendelse, hvor
daværende formand for Dansk Flygtningehjælp var til stede og hvor
han meget afdæmpet forsøgte at forklare Krarup, hvad
flygtningenhjælpen egentlig havde som agenda. Krarup vendte
demonstrativt siden til og tale om at modparten var "uartig" som om
det var en lille skoledreng han havde med at gøre.

Jeg har nu forsøgt at få en ordentlig debat i gang med Andreas her
i gruppen, men lige så snart noget bliver svært, så vælger han
samme attitude som Krarup, og akkurat den attitude har jeg oplevet
vældig tit hos kristne - på det seminarium, jeg frekventerede (et
kristent seminarium i øvrigt) arbejdede jeg sammen med en meget
kristen pige, men i modsætning til hende, var det de andre, der var
forargede på hendes vegne, når vi i kristendomstimerne debatterede
Jesus som værende Guds søn, om han vitterlig kunne gå på vandet
etc. Hun var faktisk et af de mest tolerante mennesker, jeg har
kendt - de andre halvkristne, vil jeg kalde dem , var hurtige til
at blive fornærmede - men når man hørte dem omtale andre mennesker,
herunder de fremmede, så var der ikke grænser for deres hånlige
bemærkninger til disse. Altså helt imod dette kærlighedens budskab
som Jesus var fortaler for: elsk dine fjender!

Da jeg altså har fået det indtryk at de fleste kristne har let ved
at blive fornærmede, hvis man ikke ligefrem har de samme
synspunkter som dem, men tværtimod forsøger at påvise
unøjagtigheder og fejl i deres tro, så må jeg efterhånden komme til
den konklusion at kristendommens tilhængere består af rene
hyklere -fraset nogle enkelte undtagelser, der faktisk lever med
deres religion i overenstemmelse med budskabet: elsk dine fjender.

Til gengæld er der opstået en hel del nye "unge kristne", der
dyrker et fundamentalistisk syn på kristendommen, som ville få
Bartholdy fra Indre Mission til at klappe i sine små hænder fra
graven. Men selv Bartholdy havde humor -det er ikke just det, der
præger visse af gruppens debattører her: dybt alvorligt udseende
mørkemænd taget ud af Hans Kirks indremissionske "fiskerne", med
formanende løftede pegefingre og skulene blikke til alt, hvad der
er nyt og anderledes. Ak, ja.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 28-12-03 15:10

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hyklere -fraset nogle enkelte undtagelser, der faktisk lever med
> deres religion i overenstemmelse med budskabet: elsk dine fjender.

Nøjagtig de samme oplevelser
ville du få,ved nærgående spørgsmål
om visse totalitære ideologier,
der er på femmarch herhjemme.

_________
ElGaliNero

Fra : Per

Dato : 28-12-03 15:32

> [...]
> buddhismen, og jeg må tilstå at jo mere jeg lærer de religiøse
> retninger at kende, jo mere kvalme får jeg.

Det er sjovt du nævner det der med kvalme, sådan har jeg det pudsigt nok
også når jeg læser verbale udgydelser fra divs kommunister og
venstreorienterede. Men ærligt talt Arne hvis du ikke bryder dig om lugten i
bageriet, hvorfor skriver du så her i gruppen.

MVH P.N.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-12-03 17:11

Per wrote:
> [...]
om
> lugten i bageriet, hvorfor skriver du så her i gruppen.

Nåeh, nu dukker dit fæle hovede op i denne gruppe - jeg mente at
have plonket dig.

men igen: plonk
--
ahw

Fra : Palle

Dato : 29-12-03 19:49

> pudsigt
> om
>
> Nåeh, nu dukker dit fæle hovede op i denne gruppe - jeg mente at
> [...]

I stedet for at fokusere på min person, hvorfor fokuserer du så ikke på
indholdet af det jeg skriver kære Arne.

MVH P.N.

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-12-03 15:48

I news:3feedc98$0$30079$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Arne H. Wilstrup følgende:

[ ... ]
> Jeg har nu forsøgt at få en ordentlig debat i gang med Andreas her
> i gruppen,

Du har bestræbt dig ihærdigt på at undlade seriøs debat. Du startede
ellers så fint i en tråd, men efter ganske få indlæg faldt du tilbage
til dit sædvanlige niveau.

Jeg har adskillige gange henstillet til dig om at genoptage miveauet
fra den trådstart, men har ikke fået andet end personfnidder i repons
fra dig.

Vend tilbage til den tråd, og fortsæt den fine linie du lagde ud med,
så er der grundlag for en seriøs debat, og en stor velvilje til også
at gøre forsøg på at svare på selv meget kritiske spørgsmål.

Kritiske spørgsmål, og kritik generelt, er langt fra altid useriøs og
usaglig (men kan godt være det hos visse mennesker).

Du opfordres altså endnu engang til at vende tilbage til den seriøse
(omend kritiske) linie fra hin tråd.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Paul

Dato : 28-12-03 19:00

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

[..og akkurat den attitude har jeg oplevet vældig tit hos kristne]

Ligesom du vil finde den attitude hos rigtig mange andre. Det er en
menneskelig attitude, og mennesker fejler som bekendt.

[...]

Fjender? Det hedder: elsk din næste. Ingen undtagelser.

Dit indtryk kan overføres til næsten alle mennesker, da det er menneskelige
karaktertræk.
Hvorfor fokuserer du på kristne? What's the beef?

Paul

Fra : Akalias

Dato : 28-12-03 22:17

"Paul" <paul_fra_usenet@yahoo.slettes.dk> skrev i en meddelelse

> Dit indtryk kan overføres til næsten alle mennesker, da det er
menneskelige
> karaktertræk.
> Hvorfor fokuserer du på kristne? What's the beef?

Måske fordi det jo netop er en opførsel, som Jesus ikke ville bifalde?

Fra : Paul

Dato : 28-12-03 22:53

"Akalias" <akalias@> skrev i en meddelelse

> menneskelige
>
> Måske fordi det jo netop er en opførsel, som Jesus ikke ville bifalde?

Og?

Fra : Cyril Malka

Dato : 31-12-03 12:37

Goddag

Den Sun, 28 Dec 2003 18:59:32 +0100, har Paul skrevet :

> Fjender? Det hedder: elsk din næste. Ingen undtagelser.

Nej det hedder det ikke... Det hedder: elsk dine fjender:

"Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger
jer," (Matt.5:44)

--
Venligst,

Cyril

http://www.sekter.org

Fra : P.N.

Dato : 31-12-03 17:29

"Cyril Malka" <news@sekter.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Nej det hedder det ikke... Det hedder: elsk dine fjender:
>
> "Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger

Hvilket klart viser hvilket masochistisk vanvid som kristendommen bygger på.
Thi ingen der ønsker at leve i denne verden bør elske sine fjender, dersom
han/hun ønsker at fejre sin næste fødselsdag.
Men på trods af de hårde ord, godt nytår.
MVH P.N.

MVH P.N.

Fra : Lyrik

Dato : 03-01-04 13:28

Kun kristendommens?
Næh du, vi er alle hyklere! Vi hykler bare om forskellige ting.
Jeg er også en hykler ligesom du selv er det. Det er menneskets betingelse.
Som hykler bliver man "forarget". Det er uundgåeligt at man forarges, men ve
den som bringer forargelserne ind i verden sagde Jesus vist noget om et
sted.

Godt Nytår fra
Jens

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 03-01-04 15:10

"Lyrik" <lyrik @ heaven. dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ve
> den som bringer forargelserne ind i verden sagde Jesus vist noget om et

Jeg vil sige ligesom "salige " Simon Spies: læg skat på forargelse.

Eller : Forargelse betyder at man er sur over at nogen gør noget, man ikke
selv tør.

--
ahw

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-01-04 16:26

I news:3ff6cb72$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Arne H.Wilstrup følgende:

[ ... ]
> Eller : Forargelse betyder at man er sur over at nogen gør noget,
> man ikke selv tør.

Aha, det er altså forklaringen på din generelt store forargelse

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 03-01-04 18:41

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:3ff6cb72$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Arne H.Wilstrup følgende:
>
> [ ... ]
>
> Aha, det er altså forklaringen på din generelt store forargelse

???
--
ahw

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-01-04 04:20

"Lyrik" <lyrik @ heaven. dk> mælte sligt:

> [...]
>den som bringer forargelserne ind i verden sagde Jesus vist noget om et

Å Jens - for én eneste gangs skyld er vi enige. Det glæder mig meget :)

Venlig hilsen og ønsket om et godt overstået nytår,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Flertallet af os var piger det meste af vejen."

Fra : Lyrik

Dato : 04-01-04 14:03

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:hf1fvv8e43nt7bq4hlmjsr8ed717qqq2ij@4ax.com...
> [...]
> Rasmus Underbjerg Pinnerup
> --
> "Flertallet af os var piger det meste af vejen."

Godt Nytår til dig også! Og tak for din hilsen. Jeg håber at din uddannelse
flasker sig på den måde du har tænkt dig og at du har det godt.
Husk altid at der er et liv FØR døden. Det har vi en forpligtelse, eller er
det nu forpligtigelse?-til at leve.

Hilsen
Jens