Intolerancens år:Grosbøl-hadernes striptea~
Fra : Bo Warming

Dato : 28-12-03 06:47

Døm ej at du ej selv skal dømmes, siger Jesus

Men folk der kalder sig kristne sprang op som en løve d 25.5.03 og faldt
skamplettede ned som små lam, da klog bisp lod Grosbøll slippe med at sige
vagt og upræcist "jeg skal nok opføre mig ordentligt"

Præstegerningen har aldrig været underkastet tankepoliti, men anti-Jesus
fanatikerne, der viste deres sande ansigt i dette afslørende år 2003, fik
udstillet en ussel og tarvelig intolerance og dømmesyge.

Vi er alle præster for hinanden, og FK-administration hører slet ikke til
under kristendom, altså Guds domæne, men under Kejserens. Og her gælder at
præsten skal overholde liturgi og ikke gøre sig upopulær overfor sin
menighed. Ingen Grosbøll-kritiker har opnået en brøkdel af den overvældende
popularitet, som Grossbøll har i sit Tårbæk-sogn.

Sjældent har et års kirkeliv i Danmark ,skilt fårene fra bukkene i samme
grad som 2003.
Al respekt er nu om manden, der er ærlig og siger som han - og andre
præster - tænker.
Ingen respekt er om sadist-slænget, der troede de kunne brillere ved en
hævn-had-kampagne, der viste sig totalt uberettiget.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Vidal

Dato : 30-12-03 13:36

In news:F7uHb.5435$Q7.1375@fe02.private.usenetserver.com,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

> Men folk der kalder sig kristne sprang op som en løve d 25.5.03 og
> faldt skamplettede ned som små lam, da klog bisp lod Grosbøll slippe
> med at sige vagt og upræcist "jeg skal nok opføre mig ordentligt"

Det er ikke en holdning, du finder her på dlk. Der er udbredt
enighed blandt kristne om det forkastelige i at en præst, der
ikke tror på Gud er ansat i FK.

> [...]
> anti-Jesus fanatikerne, der viste deres sande ansigt i dette
> afslørende år 2003, fik udstillet en ussel og tarvelig intolerance og

Hvis du dermed sigter på dem, der tager afstand fra Grosbølls
praksis er det ikke et udslag af intolerance og dømmesyge.
Folkekirken stiller/bør stille visse krav til dets ansatte præster.
Det er FKs grundlag, der angribes, og fjernes det, har vi ikke brug
for den.

> [...]
> overfor sin menighed. Ingen Grosbøll-kritiker har opnået en brøkdel
> af den overvældende popularitet, som Grossbøll har i sit Tårbæk-sogn.

Se, det er jo betegnende for din forståelse af troen.Kristendommen
handler ikke om popularitet, eller for den sags skyld, hvormange, der
kommer i kirken. De stakkels Tårbæk borgere har i mange år været
udsat for antikristen påvirkning, og det ser ud til at have båret frugt for
Grosbøl.

> Sjældent har et års kirkeliv i Danmark ,skilt fårene fra bukkene i
> samme grad som 2003.

Det kan du såmænd have ret i. Vi ser bare forskelligt på, hvem, der er
får og hvem, der er bukke.

> Al respekt er nu om manden, der er ærlig og siger som han - og andre
> præster - tænker.

At der er andre, der ikke tror, som han, skal nok være sandt. De burde
ud af FK.

> Ingen respekt er om sadist-slænget, der troede de kunne brillere ved
> en hævn-had-kampagne, der viste sig totalt uberettiget.

Det er jo kun fra dit synspunkt, Du er jo ikke troende, men du
dingler jo hele tiden mellem dit had og din kærlighed til FK.
Du ønsker utætteligt at få den nedlagt, men er alligevel umættelig i din
trang til at bore dig ind og blive betjent af din foretrukne sognepræst på
den anden side af sognegrænsen. Og det selvom du er erklæret katolik
og kunne hente din sjælesorg der. Det næste bliver vel, du vil kræve flasker
med altervin kørt ud på Bjelkes Alle 46, fordi du ikke har gået til alters i
adskillige år.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-03 15:09

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
> [...]
>
> Det er ikke en holdning, du finder her på dlk. Der er udbredt
> enighed blandt kristne om det forkastelige i at en præst, der

Men A Falck der skrev at biblen rummer KRAV kan ikke finde en præcisering pr
skriftsted om hvad er minimum for at kunne kalde sig kristen.

> [...]
> Folkekirken stiller/bør stille visse krav til dets ansatte præster.
> Det er FKs grundlag, der angribes, og fjernes det, har vi ikke brug

FK - men ikke bibllen - stiller nogle krav. Man må ikke være medlem af mange
trossamfund. Præster skal overholde liturgi. HVAD HAR GROSBØL OVERTRÅDT,
helt præcist?

> [...]
> kommer i kirken. De stakkels Tårbæk borgere har i mange år været
> udsat for antikristen påvirkning, og det ser ud til at have båret frugt

Eller måske de kulturradikale har forført deres præst til at leve op til
deres unoder. Ihvertfald går de i hak og bispen frikendte.

> Det kan du såmænd have ret i. Vi ser bare forskelligt på, hvem, der er
> får og hvem, der er bukke.

Jesus har ikke kritiseret folk der er som Grosbøll, men han har kritiseret
at man er dømmesyg=intolerant.

> At der er andre, der ikke tror, som han, skal nok være sandt. De burde
> ud af FK.

Du må leve med, at du er i mindretal og ikke har håb om at få magt som agt.
Det er dig der må forlade FK, hvis du finder tolerance og rummelighed og
åbenhed umulig at leve med.

> [...]
flasker
> med altervin kørt ud på Bjelkes Alle 46, fordi du ikke har gået til

Jeg er så troende som du. Jeg holder af FK, men har bagatelkritik af FK.
Jeg borer ikke men søger med ord at forbedre.
Alle er ligeglade med min katolicisme og Bisp Lindhardt , med Pedro(EB) som
vidne, på Bogmessen , erklærede at han anså det for uvæsentligt med mit
dobbelte medlemskab.

Jeg har aldrig søgt sjælesorg. Jeg går i kirke kun for at høre interessant
prædiken og tager så nadver med når jeg alligevel er det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-03 15:44

I news:VFfIb.816$2f1.30@fe16.private.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]
> Men A Falck der skrev at biblen rummer KRAV kan ikke finde en
> præcisering pr skriftsted om hvad er minimum for at kunne kalde sig
> kristen.

Det emne har jeg skrevet en masse om, at du så ikke formår at fatte
det betragter jeg så som værende dit eget problem

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-03 16:12

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Det emne har jeg skrevet en masse om, at du så ikke formår at fatte
> det betragter jeg så som værende dit eget problem

Du har ret i at have DIN INDIVIDUELLE mening om hvem der må kalde sig
kristen, men det er godt at vi fik bekræftet at der ikke eksisterer noget
sted i biblen, der kan bruges til at undersøtte en sådan subjektiv mening.

Ja, der er skrevet meget imod - og for - Grosbøll. Og mange har luftet
synspunktet om at han skulle være mindre kristen end hvad forventes af en
præst. Men biblen er altså neutral på dette område - både GT og NT. Hverkan
Paulus eller Jesus har sagt noget, der undersøtter intolerancen imod bl.a.
Grosbøll, så bisp Rebel er svært at kritisere for sin tolerance.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-03 17:41

I news:8BgIb.65078$Nz.39766@fe12.private.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

[ ... ]
> det er godt at vi fik bekræftet at der ikke
> eksisterer noget sted i biblen, der kan bruges til at undersøtte en
> sådan subjektiv mening.

Du har ikke fået bekræftet en disse af dine mystiske måder at udlægge
på hvad vi andre skriver.

Men du ønskes alligevel et godt nytår, idet jeg ser frem til endnu
flere og endnu bedre debatter i det nye år der nu meget snart
begynder.

Fra : Knut

Dato : 30-12-03 21:42

On Tue, 30 Dec 2003 17:41:17 +0100, "Andreas Falck"
> [...]

>Men du ønskes alligevel et godt nytår, idet jeg ser frem til endnu
>flere og endnu bedre debatter i det nye år der nu meget snart

Jeg har ikke lest tråden, men forholder det seg slik at du har sagt at
Bibelen stiller krav om hvem som kan kalle seg kristen, og at du
senere ikke har presentert disse kravene eller dette kravet?

--
Yours, Knut
http://family.albert-schweitzer.com

Please note that identity e-mail is a spamgourmet address
that only forwards one e-mail from sender.
For further communication apply hineni at jerusalem-mail dot com
where at should be @ and dot should be .

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-03 23:29

"Knut" <forwarding.1.mail_to_knut@spamgourmet.com> wrote in message
> [...]

Man skrev direkte at BIBEL og JESUS har KRAV
og der er ingen der kan finde krav som jeg ikke lever op til så meget som
andre.
Så jeg er frikendt, pletfri, uskyldig - inkvisitionens domstol kan brænde
sig selv

> Jeg har ikke lest tråden, men forholder det seg slik at du har sagt at
> Bibelen stiller krav om hvem som kan kalle seg kristen, og at du
> senere ikke har presentert disse kravene eller dette kravet?

Mener du at der er usandhed i at et folkekirkemedlem kalder sig kristen, men
altså ikke er præcis som Falck og Vidal?

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-04 07:33

> [...]
>
> Men du ønskes alligevel et godt nytår, idet jeg ser frem til endnu
> flere og endnu bedre debatter i det nye år der nu meget snart

Hver gang du går efter bolden og ikke manden, glæder jeg mig ved at være i
klub med en lige så god kristen som jeg selv -godt nytår

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 30-12-03 16:04

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Men A Falck der skrev at biblen rummer KRAV kan ikke finde en
præcisering pr
> skriftsted om hvad er minimum for at kunne kalde sig kristen.

Matthæus 10,37 og 10,38 må være kravet...
v37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og
den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd.
v38 Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd.
Men det gælder selvfølgelig ikke for den der ikke tror på at Jesus var
Guds søn.

> [...]
mange
> trossamfund. Præster skal overholde liturgi. HVAD HAR GROSBØL

Grosbøl har ikke overholdt det præsteløfte, som han selv har aflagt. Det
giver et problem med folkekirkens bekendelsesskrifter - endten skal
bekendelsesskrifterne laves om, eller også skal en præst være troende...

Morten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-12-03 16:16

Morten Due Jensen wrote:

> [...]
ikke
> værd. Men det gælder selvfølgelig ikke for den der ikke tror på

Aha! det betyder så at JV ikke kan være kristne, idet de jo hverken
tror på Helvede eller korset, men ellers tror på Jesus som Guds
søn?

> [...]
endten
> skal bekendelsesskrifterne laves om, eller også skal en præst

Så du går ikke ind for at man kan lade sig skille? At præster kan
være kvinder? I vielsesritualet hedder det at hvad Gud har
sammenføjet må mennesket ikke adskille - jf. det med præsteløftet.
I bibelen omtales alle skriftkloge og præster som "han" - altså kan
kvinder ikke være præster?

Kierkegaard ironiserede en gang over en præst. Denne præst søgte
ikke først Guds rige, næ, han søgte et embede - akkurat som
nutidens præster ofte gør det.

Men hvis man vil undgå at komme i den slags kattepine, så må man
naturligvis adskille kirken fra staten og lade de troende selv
betale for deres tro. Det ville være et fremskridt.

--
ahw

Fra : Morten Due Jensen

Dato : 30-12-03 16:31

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> [...]
>
> Aha! det betyder så at JV ikke kan være kristne, idet de jo hverken
> tror på Helvede eller korset, men ellers tror på Jesus som Guds
Ehh - hva'? Hvordan fik vi lige blandet Jehovas Vidner ind i det?
Hvorvidt Jehovas vidner er kristne vil jeg helst undgå at svare på, idet
jeg simpelthen ikke ved nok om foreninge/sekten/whatever du nu ynder at
kalde dem. V. 37 og 38 er direkte kopieret fra www.bibelen.dk, min
tilføjelse "Men det gælder selvfølgelig ikke for den der ikke tror på at
Jesus var Guds søn." står for egen regning. Bo spurgte efter et
skriftsted, det gav jeg ham.

> [...]
> sammenføjet må mennesket ikke adskille - jf. det med præsteløftet.
> I bibelen omtales alle skriftkloge og præster som "han" - altså kan
Ja, ja og måske - kvindelige præster arbejder jeg stadig på min egen
holding til.
Hvad andre synes er selvfølgelig ikke mit problem, men hvis jeg engang
skulle få den sindsyge ide at blive gift , så vil jeg klart gøre det
med den forudsætning at vi ikke kan blive skildt igen...
Viser det sig at en af os er totalt ugenet og uden for pædagogisk
rækkevide er jeg da villigt til at snakke om det igen.

Iøvrigt, så er præsteløftet nok lidt at sidestille med en
ansættelseskontrakt. Hvis en af parterne ikke kan overholde kontrakten,
så bør samarbejdet nok afbrydes...

> [...]
> naturligvis adskille kirken fra staten og lade de troende selv
> betale for deres tro. Det ville være et fremskridt.

Sandsynligvis. Problemet med folkekirken er netop at det er "Folkets
kirke". I min verden burde det hedde "Guds kirke". Hvad Erling IB mener
om vielsesritualet og nadveren er mig ligegyldigt. Det vigtige for mig
er hvad Gud mener.

Problemet består jo så blot i at finde ud af hvad Gud mener...

Morten

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-03 17:43

I news:3ff19a36$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Morten Due Jensen følgende:

[ ... ]
> Ehh - hva'? Hvordan fik vi lige blandet Jehovas Vidner ind i det?

Ved at man lader Fanden læse Bibelen i stedet for selv at gøre

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-12-03 17:46

Andreas Falck wrote:
> I news:3ff19a36$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
> Morten Due Jensen følgende:
>
> [ ... ]
>
> Ved at man lader Fanden læse Bibelen i stedet for selv at gøre

Også jeg ønsker dig et godt nytår - trods alt - du bliver jo snart
min!

--
med venlig hilsen
Fanden!

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-12-03 17:51

I news:3ff1abaf$0$30083$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Arne H. Wilstrup følgende:

> Også jeg ønsker dig et godt nytår - trods alt - du bliver jo snart
> min!

Jamen jeg ønsker da med stor glæde og fornøjelse også dig et rigtigt
godt nytår idet jeg ser frem til at også vi, i det nye år, kan
fortsætte debatterne.

Fra : Vidal

Dato : 30-12-03 16:37

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenføjet må mennesket ikke adskille - jf. det med præsteløftet.
> I bibelen omtales alle skriftkloge og præster som "han" - altså kan

Det er sådan, at kun fundamentalister og ateister kræver,
at biblen skal læses bogstaveligt.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-12-03 16:52

> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> at biblen skal læses bogstaveligt.

Korrekt til det første - forkert til det sidste: ateister kan
naturligvis ikke have en mening om, hvorvidt bibelen skal læses
mere eller mindre bogstaveligt - det må de kristne selv om. De vi
kan have en mening om, læs: jeg, er mere begrundelsen for, hvordan
man dog som kristen kan manøvrere mellem de såkaldte eklektiske
bølger og sige snart det ene og snart det andet i stedet for at man
blot sagde: det, der står i bibelen står til troende, for det er
Guds ord og ikke menneskets - derfor må ord til ord være at tage
bogstaveligt, hvis det skal have nogen mening.
Man kan ikke udvælge, hvad man vil synes om eller ikke synes om,
skulle man da mene -og hvis der er mulighed for fejlfortolkninger,
så må det være Guds fejl. Men da han jo er ufejlbarlig, akkurat som
Paven, så kan det vel ikke være det, der er grunden til at
mennesker, der kalder sig kristne, er vildt uenige om, hvor strengt
man skal efterleve bibelens ord - det eneste, de kan blive enige om
er tilsyneladende, hvordan de skal dunke folk i hovedet, der ikke
er "kristne nok" -det har vi set gennem historien, og det har jeg
såmænd også følt på egen krop som dreng.

--
ahw

Fra : Vidal

Dato : 30-12-03 18:08

> [...]

..
> Man kan ikke udvælge, hvad man vil synes om eller ikke synes om,
> skulle man da mene

Med andre ord, du mener biblen skal læses bogstaveligt.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-03 23:14

> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sådan, at kun fundamentalister og ateister kræver,
> at biblen skal læses bogstaveligt.

I gør fremskridt i jeres kristendom

Nu erkender I altså at selv hvis der havde været noget bibelsk jeg havde
forbrudt mig mod, så ville det ikke ændre på at jeg er kristen

Der er kun en trosbekendelse som de helt fundamentalistisk tolkende kan
bruge imod mig - altså Kejser og ikke Gud

Fra : Vidal

Dato : 31-12-03 19:44

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse news:4NmIb.10790$a31.1955@fe11...

> I gør fremskridt i jeres kristendom

> Nu erkender I altså at selv hvis der havde været noget bibelsk jeg havde
> forbrudt mig mod, så ville det ikke ændre på at jeg er kristen

Jamen, det har jeg hele tiden ment.

> Der er kun en trosbekendelse som de helt fundamentalistisk tolkende kan
> bruge imod mig - altså Kejser og ikke Gud

Jeg er ikke fundamentalist, det har jeg en eksperts ord for.

Når jeg siger, du ikke er kristen, er det fordi du efter eget
udsagn ikke tror på Gud. Gudstro og kristendom kan ikke
adskilles.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 31-12-03 19:53

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> skrev i en meddelelse news:3ff3186b$0$69965$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Når jeg siger, du ikke er kristen, er det fordi du efter eget
> udsagn ikke tror på Gud. Gudstro og kristendom kan ikke

Som en eftertanke må du jo hellere vide, hvor der står
noget om det.

I Nye Testamente Matt 5 v34-40:

*Det største bud i loven*

v34 Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne,
samledes de,

v35 og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham
på prøve:

v36 »Mester, hvad er det største bud i loven?« v37 Han sagde til ham:
» >Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og
af hele dit sind.<

v38 Det er det største og det første bud.

Nu kan du bruge nytårsdag til at overveje på det.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 31-12-03 20:56

> [...]
> af hele dit sind.<
>
> v38 Det er det største og det første bud.

Vi kulturkristne elsker vor Gud af hele vort hjerte og hele vort sind. Og
lader det føre til handling. Og går ikke op i ord.

"I have striven not to laugh at human actions, not to weep at them, not to
hate them, but to understand them.Baruch Spinoza

"Hvis trianglerne skulle skaffe sig en Gud, ville de gøre ham trekantet.
Baruch Spinoza

JEG ER IKKE MATERIALISTISK SOM GROSBØLL

"Vi fungerer på naturvidenskabens premisser. Jorden er ikke skabt af Gud, og
han holder den ikke oppe. Thorkild Grosbøl, Sognepræst

Fra : Vidal

Dato : 01-01-04 11:48

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

NT:

> Vi kulturkristne elsker vor Gud af hele vort hjerte og hele vort sind. Og
> lader det føre til handling. Og går ikke op i ord.

Kulturkristen - et menneske, der tilslutter sig den kristne kultur
(og liturgi?) uden at tro på en trancendent Gud.

Kan vi blive enige om den definition, eller lægger du noget
andet i ordet 'kulturkristen'.

Nu ved jeg godt, du af en eller anden grund anser 'trancendent'
for at være et 'fint' ord, som du så altså ikke behøver at forholde
dig til, men kan du ikke lade det passere denne gang? Du er
blevet forklaret, hvad det betyder

Så du er altså gået bort fra det, du sagde i:

k7pVa.79168$qN5.1962@fe10.atl2.webusenet.com

> Trancendent gud altså noget I TANKEN er netop hvad Augustin, Thomas Aquinas
> og jeg tror på.

> Ikke barnetro om dukkemennesker hvis tråde trækkes i at hin hvidskæggede bag
> skyerne.

> Jeg er en af 4 mio voksne danskere hvorpå denne karakteristik passer

Eller var det en af dine provokationer for at afprøve kristendommens
grænser, så du i virkeligheden mente det modsatte af det, du sagde?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-04 14:34

> [...]
> for at være et 'fint' ord, som du så altså ikke behøver at forholde
> dig til, men kan du ikke lade det passere denne gang? Du er

Jeg tror naturligvis på at der er andet end krop og sjæl, og er en søgende
fri ånd, der ikke afviser transcendens.

> Så du er altså gået bort fra det, du sagde i:
>
> k7pVa.79168$qN5.1962@fe10.atl2.webusenet.com

Det sker man udtrykker sig upræcist. Dette er jo ikke en retssal.

Aquinas

> Eller var det en af dine provokationer for at afprøve kristendommens
> grænser, så du i virkeligheden mente det modsatte af det, du sagde?

Der er ingen tom provokation i noget jeg skriver. og jeg har aldrig skrevet
det modsatte af hvad jeg mente.

Fra : Vidal

Dato : 02-01-04 00:06

In news:slVIb.16997$706.16681@fe04.usenetserver.com,

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:
> "Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message

BW:
> [...]

VD:

> Jeg tror naturligvis på at der er andet end krop og sjæl, og er en
> søgende fri ånd, der ikke afviser transcendens.

Kan vi blive enige om definitionen på en kulturkristen? Eller
lægger du noget andet i ordet end ovenstående? Du plejer
jo ellers at være flink til at definere dine begreber.

> Det sker man udtrykker sig upræcist. Dette er jo ikke en retssal.

Bo Warming:

> Der er ingen tom provokation i noget jeg skriver. og jeg har aldrig
> skrevet det modsatte af hvad jeg mente.

Men du mener alligevel nu, Gud findes uden for tanken? At Gud har en
trancendent eksistens?

Når man diskuterer med dig, er det jo rart nok at vide, hvad
du mener? Synes du ikke selv det?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-04 17:50

> [...]
> lægger du noget andet i ordet end ovenstående? Du plejer
> jo ellers at være flink til at definere dine begreber.

Hvorfor gentager du mit navn?

> Men du mener alligevel nu, Gud findes uden for tanken? At Gud har en
> trancendent eksistens?
>
> Når man diskuterer med dig, er det jo rart nok at vide, hvad
> du mener? Synes du ikke selv det?

Det synes alle og hvis du ikke forstår kan der være fejl på begge sider, men
lad os trænge ned i evt uenighed.

Jeg gør mig ikke til dommer over om Gud eksisterer udenfor tanken. Han
eksisterer i mine tanker og i andres.

Det er ikke nødvendigt for kristen omgang med kristne mennesker, altså
kristendom , at man er enige om din petitesse - en fast tro på en gud
udenfor tanken.

Jeg ser klart at mine medkristne bruger guds-ideen som redskab og det gør os
på bølgelængde og enstænkende . Det er nok og det kan du godt kalde at han
eksisterer udenfor tanken.

Du er velkommen til at ringe 35861000 så vi evt ved mundtlig dialog kan
trænge ned i hvad skiller os. Så ikke vi kører i ring.

Kulturkristendom er i flertal i FK. Det er ikke en underlegen halvgod art
kristendom.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-03 23:11

"Morten Due Jensen" <raenil[no_spam]@whirlwind.dk> wrote in message
> [...]
> v38 Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd.
> Men det gælder selvfølgelig ikke for den der ikke tror på at Jesus var

Det er ord om mænd der følger Jesus som DISCIPLE i MELLEMØSTLIG OLDTID

> [...]
> giver et problem med folkekirkens bekendelsesskrifter - endten skal
> bekendelsesskrifterne laves om, eller også skal en præst være troende...

Loven siger at når tvivl, tolkes dette af MYNDIGHEDERNE og ikke af dig, så
Grosbøll er frikendt, uskyldig, pletfri.

Men du kan da også beslutte at BW er skyldig i mord, og tro på det, men før
de besluttende myndigheder har udtrykt enighed i din anklage, er den
intolerance også helt betydningsløs.

Er der ikke nogle nutids-relevante skriftsteder hvormed nogen kan bakke op
at jeg skulle være mindre kristen end fx Falck

Matt 37-38 er jo ikke noget der passer på Falck heller, så jeg tror I tænker
på trosbekendelsen, som er middelalderligt menneskeværk og ikke bibelsk, dvs
det var lodret usandt at der i biblen eller fra Jesus er krav, som gør mig
mindre kristen end Falck.
Igen og igen blev jeg uretfærdigt angrebet, men står nu pletfri, uskyldig,
frikendt, for der findes ikke de nævnte intolerante skriftsteder.
Kristendommen er for alle, er ikke intolerant og esoterisk udelukkende.
Biblen er kun lidt sekterisk vedr jøder i GT, som skal omskæres, men det er
uinteressant og fortidigt.

Jeg er glad for at have Falck som jævnbyrdig medkristen og ønsker godt nytår