æggestand
Fra : My

Dato : 27-12-03 15:25

Jeg har et nok lidt dumt spørgsmål, men spørger alligevel :0)
Jeg skal have gæster til frokost i morgen, og vil lave æggestand.

Det er noget med man laver det i ovnen. Men hvordan?
Er der nogen der har en opskrift hvor der står hvor meget af det
forskellige der skal i? Er det bare ligesom når man laver røræg?

Vi bliver 6 voksne, og det er som tilbehør til røget laks og ål.

På forhånd tak

Fra : Ralph

Dato : 27-12-03 17:40

"My" <my@nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige der skal i? Er det bare ligesom når man laver røræg?
>
> Vi bliver 6 voksne, og det er som tilbehør til røget laks og ål.

Lidt sjovt, har netop lavet det, men skulle bruge dobbelt så meget som
opskriften, derfor to gryder. 6 æg, ca. 2 dl vand og 1 dl piskefløde, salt
og peber, pisket meget let sammen(stavblender 3 sek.), og igennem en sigte
hældes massen i en beholder, jeg havde kun een aluminiumsbakke
(leverpostej), så jeg brugte en meget stor kop til den anden halvdel, 1-2 cm
vand i gryde, næsten koge, sæt massen ned i væsken OVENPÅ et eller andet,
jeg brugte tre teskeer, men hvis man har en metalbordskåner, ideen er at
massen IKKE må røre vandet. ½ time, massen stiv

Jeg havde så to ens æggestande - skulle man tro - men nej, den i koppen var
perfekt, mens den i alu-bakke, dels var grøn, og dels var fuld af
lufthuller.

Jeg ved ikke hvad der var forskellen, men jeg har ikke tænkt mig at bruge
alu igen

--
venligst
Ralph

Fra : Tina

Dato : 27-12-03 17:40

"My" <my@nomail> skrev i en meddelelse

> Jeg har et nok lidt dumt spørgsmål, men spørger alligevel :0)
> Jeg skal have gæster til frokost i morgen, og vil lave æggestand.

Æggestand
2003-01-15

4 æg
2 dl mælk
Salt og hvid peber
Evt. hakkede krydderurter

Pisk æggene let sammen med en gaffel. Rør mælk, salt, peber og evt. grønt i.
Pas på ikke at røre luftbobler ind i æggemassen.
Smør en aflang form med fedtstof. Hæld æggemassen gennem en si i formen. Dæk
med alufolie.
Stil formen i en bradepande i nederste halvdel af en kold ovn.
Hæld så meget kogende vand ved at det står halvt op om formen.
Tænd ovnen på 175 grader. Sluk efter 30 min.
Lad formen stå i den slukkede ovn til æggemassen er stivnet, ca 15 min.

Vh

Tina

Fra : My

Dato : 28-12-03 19:13

Tak for hjælpen. Det var jo let at lave, og blev helt perfekt.