Return of the King
Fra : keldorff

Dato : 28-12-03 11:43

Så, nu har jeg også set RotK og er selvfølgelig tilfrteds med hvad jeg så,
men vil dog give Henrik Palle ret; cut de sidste 30 min. væk.

Ps: hvorfor ser man aldrig interviews med ham der spiller Gimli? Jeg kan se
at det er John Rhys-Davies er ligger stemme til, men det er da ikke ham er
det (føler mig pludselig i tvivl)?

RK

Fra : Thomas

Dato : 28-12-03 11:56

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Så, nu har jeg også set RotK og er selvfølgelig tilfrteds med hvad jeg så,
> men vil dog give Henrik Palle ret; cut de sidste 30 min. væk.

Fuldstændig Uenig!

> [...]
se
> at det er John Rhys-Davies er ligger stemme til, men det er da ikke ham er

Aner ikke hvorfor der ikke er så mange interviews med ham... Men der er da
noget med ham, på ekstra materialet til DVD'erne...

Det er John Rhys-Davies der spiller Gimli. Selvfølgelig er der dog en masse
scener, hvor det er en stand-in, da det jo er svært for John Rhys-Davies
lige at
krympe 80 centimeter... (Eller hvor meget det nu er)

Mvh. Thomas

Fra : HKJ

Dato : 28-12-03 12:09

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote in message
> [...]
> lige at
> krympe 80 centimeter... (Eller hvor meget det nu er)

Alle (de små) personerne har body-doubles, så det er lettere at lave korrekt
størrelses forhold, når ansigtet ikke bliver set.

Fra : Rikke & Brian

Dato : 28-12-03 12:24

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Så, nu har jeg også set RotK og er selvfølgelig tilfrteds med hvad jeg så,
> men vil dog give Henrik Palle ret; cut de sidste 30 min. væk.

Please Don't det er netop det der glæder mig ved filmene, at de tar sig tid
til at fortælle "hele" historien. Ikke noget med at nu er det onde besejret,
og så skal vi bare skynde os at slutte filmen med en joke også er den pot
ude.

Men at filmen så nogle steder er lige ved at blive for rørstrømsk det er så
en hel anden sag. Men god var den ihvertfald.

Mvh. Brian

Fra : Jeppe Møller

Dato : 28-12-03 13:55

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote in message
> "keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Efter en 12 timer lang film (ca.) så må en lang slutning også være på sin
plads - istedet for *bad guy blows up- end of story* (som dog også har sin
ret i ny og næ :)

> Men at filmen så nogle steder er lige ved at blive for rørstrømsk det er

> en hel anden sag. Men god var den ihvertfald.

Jeg havde "frygtet" det væreste, men efter at have set den igår må jeg
indrømme at 1'eren og 2'eren i mine øjne mere rørstrømske.

Scenen med Éowyns 'big moment' var i mine øjne filmens sejeste.

/JeppeM

Ps. Jeg undrede mig over at der ikke var nogen dværge med til at kæmpe mod
det onde (fraregnet Gimli), giver bogen en forklaring på det? Alle andre
bliver jo til sidst overtalt til at være med i kampen... but no dwarfs...

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 28-12-03 21:54

> [...]
> bliver jo til sidst overtalt til at være med i kampen... but no dwarfs...

Jeg mener at der er en forklaring på det i bogen, men kan ikke huske det ret
godt.
Jeg TROR at det var noget med at orker også angreb andre steder end lige i
Gondor, så dværgene havde travlt med at forsvare sig selv i Tågebjergene.
Der var vist også angreb på både Rivendell og Lothlorien hvor elverne
kæmpede.

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 28-12-03 22:56

> [...]
> Gondor, så dværgene havde travlt med at forsvare sig selv i Tågebjergene.
> Der var vist også angreb på både Rivendell og Lothlorien hvor elverne

Ja, det var der. Og der var også kampe omkring Dal og Erebor hvor Dain II
(dværgekongen under bjerget) iirc og Bard blev dræbt i slaget om Dal.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 28-12-03 23:34

> Ja, det var der. Og der var også kampe omkring Dal og Erebor hvor Dain II
> (dværgekongen under bjerget) iirc og Bard blev dræbt i slaget om Dal.

Ah ja, det er vist rigtigt
ER i gang med at læse bøgerne igen (denne gang på dansk... damn stednavnene
lyder åndssvage når man har vænnet sig til de engelske først)

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 00:13

"Peter (8464)" <usenetCOW@vesterbro24.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
stednavnene
> lyder åndssvage når man har vænnet sig til de engelske først)

Det er en vanesag. Og da Ringenes Herre ikke foregår i England, er det mest
korrekt at oversætte de navne, der har en sproglig betydning, til de lokale
sprog, bogen oversættes til.

(jvf. Andeby, ikke Duckburg på dansk.)

Per V.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 29-12-03 03:00

> [...]
mest
> korrekt at oversætte de navne, der har en sproglig betydning, til de

Tja, i bogform er det vel ok.

Men jeg har kun læst bøgerne på engelsk, og så var det vanvittigt
irriterende at se at den wannabe ,der havde tekstet ROTK, igen havde valgt
at oversætte navne til dansk (baseret på bog-versionen). Især når den danske
version trænger så kraftigt til en ny-oversættelse.

Glæder mig til DVD´en hvor fans af bøgerne kan slå de elendige
"oversættelser" fra.

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 10:17

"Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> version trænger så kraftigt til en ny-oversættelse.
>
> Glæder mig til DVD´en hvor fans af bøgerne kan slå de elendige

Den danske oversættelse er fremragende (i modsætning til fx Harry
potter-bøgerne). Du skal blot vænne dig til den. Eller foretrækker du også
at kalde Anders And for Donald Duck?

Per V.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 30-12-03 02:24

> Den danske oversættelse er fremragende (i modsætning til fx Harry
> potter-bøgerne). Du skal blot vænne dig til den. Eller foretrækker du også
> at kalde Anders And for Donald Duck?

Jeg snakker om filmene. Hvis jeg havde læst bøgerne på dansk, havde det nok
ikke generet mig så meget. Og dog...

Når Bill bliver til Jens i bogen er det fint nok. Dengang de blev oversat
var engelske navne jo ikke så udbredt i Danmark. Men når Bill også bliver
"oversat" til Jens i filmen, ødelægger det fuldstændig min disbelief, da jeg
jo tydeligt kan høre de siger Bill. I en film får man jo både originalværket
og "oversættelsen" serveret på samme tid.

Jeg læste Hobitten på dansk, og der generede fordanskningerne mig slet ikke.
Tværtimod.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-12-03 12:20

"Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk> wrote in message

> [...]
> valgt at oversætte navne til dansk (baseret på bog-versionen). Især
> når den danske version trænger så kraftigt til en ny-oversættelse.

Hvordan i alverden kommer du dog på den tanke. Den danske oversættelse er da
glimrende.
At sproget ikke er moderne dansk, anser jeg klart for en kvalitet - Tolkiens
originale tekst er jo heller ikke moderne engelsk.

> Glæder mig til DVD´en hvor fans af bøgerne kan slå de elendige
> "oversættelser" fra.

Aner man en vis sprogsnobber-effekt?
Engang imellem er jeg lidt i tvivl om hvorvidt danskere nu også er så
fremragende til engelsk, som man hyppigt skilter med!

vh
Jan

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 12:29

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> Engang imellem er jeg lidt i tvivl om hvorvidt danskere nu også er så
> fremragende til engelsk, som man hyppigt skilter med!

Det behøver du såmænd ikke at "tvivle" om. En undersøgelse påviste for
nyligt, at højst 20% af danskerne er så gode til engelsk, som 80% af dem
tror, de er.

Per V.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-12-03 15:56

On Mon, 29 Dec 2003 12:29:29 +0100, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>Det behøver du såmænd ikke at "tvivle" om. En undersøgelse påviste for
>nyligt, at højst 20% af danskerne er så gode til engelsk, som 80% af dem
>tror, de er.

Kan det i grunden ikke være ligemeget?
Jeg kan kommunikere med folk i udlandet, og jeg kan se engelske film
uden danske undertekster, om jeg så er bedre eller værre end andre er
vel den sag uvedkommende.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 15:59

"Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det i grunden ikke være ligemeget?
> Jeg kan kommunikere med folk i udlandet, og jeg kan se engelske film
> uden danske undertekster, om jeg så er bedre eller værre end andre er
> vel den sag uvedkommende.

Måske hører du til de 20% Eller måske tror du bare, at du gør?

Per V.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-12-03 16:54

On Mon, 29 Dec 2003 15:58:31 +0100, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>Måske hører du til de 20% Eller måske tror du bare, at du gør?

Det er jo et spørgsmål, men så længe man er 'god nok' til det man skal
bruge det til (se film, f.x.) er det jo fint nok.

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 18:28

> Det er jo et spørgsmål, men så længe man er 'god nok' til det man skal
> bruge det til (se film, f.x.) er det jo fint nok.

Problemet er selvfølgelig, at his du ser en engelsksproget film uden
undertekster, kan du jo egentlig ikke vide, hvor meget du går glip af.

Selv har jeg beskæftiget mig med engelsk i hele mit voksne liv, bl.a. som
oversætter, spillet sammen med amerikanske musikere etc. etc., men jeg vil
ikke påtage mig at få det fulde udbytte af en engelsk film uden
undertekster - i hvert fald ikke uden at se den to-tre gange.

Per V.

Fra : HKJ

Dato : 29-12-03 18:55

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> Problemet er selvfølgelig, at his du ser en engelsksproget film uden
> undertekster, kan du jo egentlig ikke vide, hvor meget du går glip af.

Gør jeg det ved danske undertekster? Selvom nogle amerikanske forhold blive
omformuleret til danske forhold, er det ikke sikkert at jeg kende dem.

> [...]
> ikke påtage mig at få det fulde udbytte af en engelsk film uden
> undertekster - i hvert fald ikke uden at se den to-tre gange.

Du får helt sikkert ikke det fulde udbytte af filmen, hvis du udelukkende
bruger underteksterne.
De gange jeg ikke kan blive fri for danske undertekster, undre jeg mig altid
over hvor meget der mangler i dem.

Så jeg foretrækker at koncentrere øjenen om billedet og ørene om teksten.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-12-03 19:03

vadmand wrote:

> [...]
> ikke påtage mig at få det fulde udbytte af en engelsk film uden
> undertekster - i hvert fald ikke uden at se den to-tre gange.

<vadmandsk bedreviden on>

Så er det nok fordi du er dårlig til engelsk.

<vadmandsk bedreviden off>

:)

/David

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 19:57

som

> <vadmandsk bedreviden on>
>
> Så er det nok fordi du er dårlig til engelsk.
>
> <vadmandsk bedreviden off>

Måske snarere fordi jeg har større selverkendelse end så mange andre?

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-12-03 20:03

vadmand wrote:

> Måske snarere fordi jeg har større selverkendelse end så mange andre?

Det var en ret selvsmagende, bedrevidende og lettere arrogant kommentar.
Men du mener: Det er derfor du er bedrevidende? Det forstår jeg ikke.

/David

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 23:28

> Det var en ret selvsmagende, bedrevidende og lettere arrogant kommentar.
> Men du mener: Det er derfor du er bedrevidende? Det forstår jeg ikke.

Så skal jeg prøve at forklare: Jeg ser engelske film med undertekster, fordi
jeg trods mit omfattende kendskab til engelsk, der nok på grund af
professionel brug ligger noget over gennemsnittet, erkender, at jeg ikke får
det fulde udbytte af en engelsksproget film uden undertekster. Og ud fra
dette er det min påstand, at mange, der mener, at de kan klare sig uden
undertekster, måske tager fejl.

Som ofte nævnt i andre tråde sker det jo faktisk også, at professionelle
filmoversættere begår endda grove fejl, hvis de kun har den talte og ikke en
skriftlig version af filmen, når de skal lave undertekster.

Per V.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-12-03 21:14

On Mon, 29 Dec 2003 18:27:39 +0100, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>Problemet er selvfølgelig, at his du ser en engelsksproget film uden
>undertekster, kan du jo egentlig ikke vide, hvor meget du går glip af.

Det er sandt nok, og ærligt talt ser jeg ofte film med engelske
undertekster for at have noget at støtte mig til, hvis jeg lige misser
noget. Specielt i film med folk med speciel accent er det en god ting.

Bland andet Boondock Saints ved jeg at jeg ikke ville forstå det hele,
hvis der ikke var undertekster, men jeg synes danske undertekster er
mere distraherende end de engelske.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-12-03 23:09

Stefan Bruhn <spamfilter@ghashul.dk> writes:

> Det er sandt nok, og ærligt talt ser jeg ofte film med engelske
> undertekster for at have noget at støtte mig til, hvis jeg lige misser
> noget. Specielt i film med folk med speciel accent er det en god ting.

Det er præcis det samme jeg gør. Mit engelsk er såmænd udmærket,
sålænge jeg læser, men hørt engelsk er noget andet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Hvis du står overfor et stort problem,
The RockBear. ((^)) så prøv at komme igennem det ved at skabe

Fra : vadmand

Dato : 29-12-03 23:29

> Det er sandt nok, og ærligt talt ser jeg ofte film med engelske
> undertekster for at have noget at støtte mig til, hvis jeg lige misser
> noget. Specielt i film med folk med speciel accent er det en god ting.

Jeg måtte opgive "The Commitments" uden undertekster.

> Bland andet Boondock Saints ved jeg at jeg ikke ville forstå det hele,
> hvis der ikke var undertekster, men jeg synes danske undertekster er
> mere distraherende end de engelske.

Engelske underetekster kan jeg også finde på at bruge, hvis de danske er for
dårlige.

Per V.

"

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-01-04 16:13

vadmand wrote:
> Jeg måtte opgive "The Commitments" uden undertekster.

Hvad med Snatch ?

> Engelske underetekster kan jeg også finde på at bruge, hvis de danske
> er for dårlige.

Nu er det ikke så tit jeg ser engelske undertekster, men generelt er
problemet jo at ALLE undertekster misser en del i forhold til det sagte.

Hvorvidt (gode) danske dvd-tekster er dårligere end gode engelske
dvd-tekster kan jeg ikke udtale mig om.

/jim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-12-03 17:57

"Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> wrote in message

> Kan det i grunden ikke være ligemeget?

Sikkert - men når nu vi diskuterer kvaliteten af oversættelser, så er
betragtningen vel relevant.

> Jeg kan kommunikere med folk i udlandet, og jeg kan se engelske film
> uden danske undertekster, om jeg så er bedre eller værre end andre er
> vel den sag uvedkommende.

Jamen min pointe var nok også mere den, at der tilsyneladende ikke findes et
eneste værk (overdrivelse fremmer forståelsen), hvor oversættelsen fra
engelsk til dansk er acceptabel for filmnørderne. Jeg synes selv at jeg
nogenlunde hamler op med 'normaldanskeren' og færdes i et miljø, hvor jeg
hyppigt møder professionelle sprogfolk og har samtidigt masser af kontakt
med engelsktalende (US/UK) - men jeg mener faktisk at jeg får mere ud af en
film, hvis der er undertekster.
At der indimellem ryger en finke af panden, tror jeg alle, der ser film med
undertekster oplever - men derfra og så til at postulere noget nær en
ødelæggelse af det kunstneriske værk, det fatter jeg altså ikke.
Og det undrer mig at et så sublimt sprogøre er så udbredt, som
diskussionerne her antyder.
Det var såmend blot det, jeg ville sige -hej!

vh
Jan

Fra : vadmand

Dato : 30-12-03 23:20

> Og det undrer mig at et så sublimt sprogøre er så udbredt, som
> diskussionerne her antyder.

Det var virkelig sublimt diplomatisk udtrykt - gid jeg ejede den evne

Per V.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-12-03 14:01

> Men at filmen så nogle steder er lige ved at blive for rørstrømsk det er

> en hel anden sag. Men god var den ihvertfald.

den er ikke rørstrømsk - de scener der udspiller sig tilsidst i filmen er
som i bogen - det der får den til at virke en smule "nu er alle glade" -
agtig er at man ikke har hele sidste afsnit med hvor Hajen styrer Herredet
etc. - man har kun de lykkelige stunder fra sidste afsnit med og ikke de
onde - derfor lidt over the top, men i bogens ånd - two thumbs up og mere
til herfra.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-12-03 14:06

Fra : SpookiePower

Dato : 28-12-03 14:31

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> onde - derfor lidt over the top, men i bogens ånd - two thumbs up og mere

Såvidt jeg kan forstå skulle DVD versionen være noget med 43 minutter
længere. Gad vide om den version følger bogens slutning lidt mere, som
feks med de problemer der er i Herredet ??

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-12-03 14:42

> Såvidt jeg kan forstå skulle DVD versionen være noget med 43 minutter
> længere. Gad vide om den version følger bogens slutning lidt mere, som
> feks med de problemer der er i Herredet ??

først blev der sagt 4t og 50 min, men journalisten skulle have hørt forkert
og den faktiske tid skulle være 4 t og 15 min (fifty fifteen... well jeg ved
ikke) - men anyways - det er ca 1 time mere i EE - jeg ved ikke andet end
at saruman får vi at se, men udover det ved jeg ikke hvad der bydes på, men
jeg glæder mig som jeg har aldrig har glædet mig før
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Kong Kent

Dato : 28-12-03 15:27

> Såvidt jeg kan forstå skulle DVD versionen være noget med 43 minutter
> længere. Gad vide om den version følger bogens slutning lidt mere, som
> feks med de problemer der er i Herredet ??

Nope. Saruman er godt nok med i LOTR:ROTK EE, men det er der hvor han bliver
forvist fra sit tårn sammen med Ormetunge. (hvor vi sikkert ser Ormetunge
smide den palantìr ud).

Alt det med Herredet, og hvordan Merry, Pippin og Sam får fordrevet de to,
og Ormetunge så slagter Saruman, er *ikke* med. Det har Peter Jackson
fortalt, at dette er fuldstændig udeladt.

Det eneste vi har fra dette, er da Frodo i LOTR:FOTR kigger ned i
vandspejlet hos Galadriel. Der ser han Sam og de andre blive slæbt af sted i
lænker, og dette skulle således være eneste nik til bøgerne i dén retning
(ligesom Træskægs tale til piletræet i LOTR:TTT EE er eneste nik til Tom
Bombadil).

Så vil man høre om hvordan de tre hobbitter generobrer Herredet, må man læse
bogen

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-12-03 17:19

> [...]
> (ligesom Træskægs tale til piletræet i LOTR:TTT EE er eneste nik til Tom

jep, det lyder som jeg forestiller mig

> Så vil man høre om hvordan de tre hobbitter generobrer Herredet, må man
læse
> bogen

Enig! - og det bør man gøre under alle omstændigheder - mange jeg taler med
i min hverdag, ryster let på hovedet når jeg nævner bøgerne... "Den fanger
mig ikke rigtigt..." - og det viser sig de er gået i stå i første afsnit -
første afsnit kan være lidt tungt med alle de facts om Hobitter etc. men lad
jeg ikke narre - når bogen "går igang" er i fængslet - til alle jer der
elsker filmen og har mange spørgsmål - LÆS de bøger!

Fra : Kong Kent

Dato : 28-12-03 13:40

> [...]
se
> at det er John Rhys-Davies er ligger stemme til, men det er da ikke ham er

Det *er* John Rhys-Davies der spiller Gimli, og det har han gjort i alle tre
film. Det er også selvsamme John Rhys-Davies der ligger stemme til Træskæg
(ham den store, langsomme ente )

Now U know *gg*

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 29-12-03 00:31

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Så, nu har jeg også set RotK og er selvfølgelig tilfrteds med hvad jeg så,
> men vil dog give Henrik Palle ret; cut de sidste 30 min. væk.

Ufatteligt uenig! Det ville have ødelagt filmen totalt.

De fleste film har den uvane at slutte meget hurtigt efter at klimakset at
slut. Det er nogle gange også o.k., men jeg tror at folk har vænnet sig så
meget til at meget korte epiloger, at det ligesom føles forkert når en film
endelig giver sig tid til at lave en ordentlig slutning.

Hvis folk istedet slappede af og nød slutningen på ~10 timers mesterværk, er
jeg sikker på at folk ville få meget mere ud af filmen.

Henrik Palle har jeg derimod mistet meget for. Som anmelder burde han vide
bedre....

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-12-03 10:25

> Hvis folk istedet slappede af og nød slutningen på ~10 timers mesterværk,
er
> jeg sikker på at folk ville få meget mere ud af filmen.

så sandt som det er sagt - set som en ti timer lang fortælling er den
slutning sublim, hvilket jeg hele tiden har syntes.

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-01-04 16:18

sniper_Nolight wrote:

> så sandt som det er sagt - set som en ti timer lang fortælling er den
> slutning sublim, hvilket jeg hele tiden har syntes.

Og det er én af de få scener hvor jeg ikke sidder og tænker "jeg glæder mig
til EE versionen".

/jim