Fedtfattig stegepande
Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 15:43

Jeg skal anskaffe mig en stegepande hvor jeg kan tilberede min mad
fedtfatigt på. Jeg starter på min kur fra 01. Jan. og er ude efter en af de
stegepander med riller på. Tror i grunden det kaldes en grill-pande?

Mit spørgsmål lyder så på, om de er bedst i støbejern eller med en slip-let
belægning? Der skal steges uden eller med meget lidt fedtstof.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Hans Petersen

Fra : KatjaStrofen

Dato : 28-12-03 15:47

<Petersen> skrev i en meddelelse
> [...]
slip-let
> belægning? Der skal steges uden eller med meget lidt fedtstof.

*Lånt fra et af Lisbeths indlæg*

Grundige undersøgelser har dokumenteret, at du tager fejl. At man roligt kan
glemme alt om at stege uden at bruge fedtstof. Er det ikke bare herligt?
*S*
http://www.foedevaredirektoratet.dk/fdir/publications/2002008/rapport.txt

Katja

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 15:57

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> glemme alt om at stege uden at bruge fedtstof. Er det ikke bare herligt?

Hej Katja

Jo det er fint nok, men har en kæreste som ofte spiser med og da hun ikke
tåler mange af fedtstofferne skal det helst steges uden fedt. Desuden
diskuteres det stadig om denne undersøgelse har ret eller ej, der er delte
meninger (hørte jeg i DR p4)

Fra : KatjaStrofen

Dato : 28-12-03 16:19

> [...]
> tåler mange af fedtstofferne skal det helst steges uden fedt. Desuden
> diskuteres det stadig om denne undersøgelse har ret eller ej, der er delte

Ahh... - jamen det nævnte du jo ikke noget om - du skrev bare fedtfattigt.

Har desværre ikke den store køkkenredskabserfaring... - såeh..

Katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-03 22:02

<Petersen> skrev i en meddelelse

> Jo det er fint nok, men har en kæreste som ofte spiser med og da hun ikke
> tåler mange af fedtstofferne skal det helst steges uden fedt.

Hvis hun ikke tåler de fedtstoffer, der steges i - og som der kun optages
ganske lidt af - hvordan tåler hun så den mad, fedtstofferne kommer fra?

Og hvad menes der med, at hun ikke tåler mange af fedtstofferne? Er det kun
bestemte fedtstoffer eller fedt i det hele taget uanset typen. Og hvordan
viser det sig... at hun ikke tåler det? Er det fordi hun er på Xenical?

Spørger jeg for meget om noget, der er for personligt, er det selvfølgelig
OK ikke at svare! Jeg er såmænd bare hamrende nysgerrig efter at høre,
hvordan det udarter sig.

> Desuden diskuteres det stadig om denne undersøgelse har ret eller ej, der
er delte
> meninger (hørte jeg i DR p4)

Er det bare almindelige mennesker, der tvivler? (Det gør MANGE!)
Er det folk, der ikke kender undersøgelsen, der tvivler?

Eller er tvivlen sået af fagfolk, der har en begrundet mistanke, som de er i
stand til at argumentere for?

Jeg føler ret godt med i, hvad der sker på det ernæringsmæssige område og
jeg har på intet tidspunkt hørt nogen anfægte den undersøgelse, der er lavet
på fedtstoffer og stegning. Jeg vil derfor som udgangspunkt mene, at HVIS
der virkelig er grund til at betvivle undersøgelsen, så var tvivlen nok mere
udbredt, omtalt og omdiskuteret end tilfældet er.

Jeg vil derfor være meget interesseret i at høre nærmere om den tvivl du har
hørt om.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ditte Hansen

Dato : 28-12-03 17:34

Hej

Jeg har Gastrolux gryder og pander, efter min mening det bedste. Jeg har
endnu ikke en grill-panden, den med riller, men det er klart en jeg vil
købe.
Den er bare lidt dyr.
Hilsen Ditte

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-03 22:08

<Petersen> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål lyder så på, om de er bedst i støbejern eller med
> en slip-let belægning? Der skal steges uden eller med meget lidt
> fedtstof.

Dit spørgsmål hører mere hjemme i dk.kultur.mad+drikke - da det ikke har
noget at gøre med slankekur eller slank levevis, men blot handler om,
hvilken stegepande der er bedst til madlavning.

Men kort fortalt:

Personligt vil jeg vælge en sliplet-pande til mad, der skal steges ved lav
eller middel temperatur.
Og en støbejernspande til mad, der skal steges/grilles ved høj temperatur.

Mvh. Lisbeth

F.U.T.: dk.kultur.mad+drikke

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 23:07

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com>

> Dit spørgsmål hører mere hjemme i dk.kultur.mad+drikke - da det ikke har
> noget at gøre med slankekur eller slank levevis, men blot handler om,
> hvilken stegepande der er bedst til madlavning.

Det her er utroligt....... har du ikke snart forstået at vi er mange der
gerne vil leve og stege fedtfattigt fordi vi gerne vil tabe os?
Måske kan det forhindre at vi stadig sidder fast i denne gruppe om nogle år
og begynde at føle at vi ejer den.

> Personligt vil jeg vælge en sliplet-pande til mad, der skal steges ved lav
> eller middel temperatur.
> Og en støbejernspande til mad, der skal steges/grilles ved høj temperatur.

Hvis du følger meget med på området har du vel også hørt at belægningen på
de fleste slip-let pander er kræftfremkaldende, men det har jo selvfølgelig
ikke noget med dk.helbred.slank at gøre.

Åd du også kilovis af sukker da det lige pludselig ikke fedede ifølge guruen
Arne Astrup?

Mange af disse undersøgelser skal ses med en vis skepsis. Du plukker dem der
passer dig og vi plukker vores.

At vile tabe sig og ændre livsstil er ikke noget der findes færdige
løsninger på. Hvis jeg føler at en af måderne at gribe fat i 50 kg overvægt
er at afholde mig mest muligt fra fedt så er det vel okay.

Jeg prøvede efter den store mudderkastning med grillen at veje det kød jeg
stegte til min mand på alm. pande med margarine og det jeg stegte til mig
selv på en scanpan og DER ER FAKTISK FORSKEL. To nøjagtig lige store
hakkebøffer. Min bøf tabte en smule af vægten og mandens bøf var stort set
uændret. Det er meget små tal vi snakker om, men de var der og mange bække
små.........
Til oplysning kan jeg fortælle at jeg normalt vejer ædelmetaller på en meget
nøjagtig vægt som jeg så brugte til dette formål

--
Hilsen
Mia

Fra : sune vuorela

Dato : 28-12-03 23:42

En der kalder sig "NN" <sluddermor> skrev:

>"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com>
>d p?mr?t har du vel ogs??t bel?ingen p?de fleste slip-let
>pander er kr?fremkaldende, men det har jo selvf?ig

Kræftfremkaldende? Sgu da ikke så længe det sidder på panden!

Men teflon bør ikke indtages - og derfor skal man ikke bruge metalting
på panden.

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-12-03 00:27

"NN" <sluddermor> skrev i en meddelelse

> Det her er utroligt....... har du ikke snart forstået at vi er mange der
> gerne vil leve og stege fedtfattigt fordi vi gerne vil tabe os?

Jo bestemt har jeg fattet, at mange gerne vil leve og stege fedtfattigt. Jeg
steger selv fedtfattigt!

> Hvis du følger meget med på området har du vel også hørt at
> belægningen på de fleste slip-let pander er kræftfremkaldende,

Hvis en teflonpande opvarmes til MEGET høj temperatur kan den udskille
giftige stoffer.

> Åd du også kilovis af sukker da det lige pludselig ikke fedede ifølge >
guruen Arne Astrup?

Nej. Hverken før eller efter. At det ikke fedede ifølge Arne Astrup, var
iøvrigt ikke lig med, at ingen påstod andet! Der var ikke tale om viden, der
var anerkendt og uimodsagt.

Når det gælder fedtfattig stegning og køds optagelse af fedt under stegning,
har jeg derimod ikke set nogen saglige og kvalificerede indvendinger mod den
omtalte undersøgelse. Indtil videre har jeg derfor ingen grund overhovedet
til at betvivle dens resultat. Men jeg er bestemt meget interesseret, ifald
du eller andre kender til troværdige og saglige argumenter, der kunne tyde
på, at der er grund til at betvivle undersøgelsen om, hvor meget/lidt fedt
kød optager under stegning.

> At vile tabe sig og ændre livsstil er ikke noget der findes færdige
> løsninger på.

Nej.

> Hvis jeg føler at en af måderne at gribe fat i 50 kg overvægt
> er at afholde mig mest muligt fra fedt så er det vel okay.

Helt OK!

Jeg har jo ingenlunde anfægtet din eller andres ønske om at leve
fedtfattigt. Tvært imod!!!! *S*

Du ved det sikkert ikke, men jeg har faktisk kæmpet ret hårdt imod, at denne
gruppes fundats for snart et år siden blev ændret, så der ikke mere er fokus
på det fedtfattige. Pas derfor på, at du ikke af fordomsfuld uvidenhed
bilder dig ind, at jeg har noget imod "fedtfattig madlavning" .

> [...]
> kød jeg stegte til min mand på alm. pande med margarine og det
> jeg stegte til mig selv på en scanpan og DER ER FAKTISK

Hvad er det, dine bøffer har tabt og ikke tabt under stegningen?
Er det fedt eller væske, der er røget af?

Hvor meget betyder stegetiden for bøffens slutvægt?

Hvordan målte du fedtindholdet i bøfferne før og efter stegningen?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mimi

Dato : 29-12-03 10:02

Hej Hans,

<Petersen> wrote in message:
>er ude efter en af de stegepander med riller på. Tror i grunden det kaldes
en grill-pande?

Jeps!

> Mit spørgsmål lyder så på, om de er bedst i støbejern eller med en
slip-let
> belægning?

Som en anden skriver får du nok nogle rigtig gode svar, hvis du stiller
spørgsmålet i dk.kultur.mad+drikke. Der sidder nemlig nogle folk som går
rigtig meget op i køkkenudstyr (og noget mindre i at skændes om alle mulige
andre ting).

>Der skal steges uden eller med meget lidt fedtstof.

Jeg har selv en slip-let grillpande, som jeg mest bruger til at tørstege
bøffer. Så lægger jeg gerne champignon og løg på også, og grøntsagssafter
sammen med fedtmarmoreringen fra bøffen gør, at det aldrig hænger i. Men
hvis jeg en sjælden gang steger helt magert kød på den, som feks en
kyllingefillet, er det meget vigtigt at olien pensles på kødet (evt.
marineres) og ikke på panden. Panden bliver nemlig ret varm, og så begynder
det olie, der ligger nede mellem rillerne at sprøjte (av). Det sker ikke,
hvis olien er på kødet.

I modsætning til en alm. stegepande kommer diverse køkkenredskaber ikke så
meget i berøring med grillpanden . Jeg bruger normalt bare en madpincet til
at vende kødet og man skal jo ikke scramble æg eller piske sovs el. lign. i
den type pande. Jeg har stort set ikke nogen ridser i min - i modsætning til
mine andre teflonpander, som aldrig holder mere end et par år.

Håber det var til lidt hjælp.

Mvh Mimi