Belle de Boskoop på svag grundstamme.
Fra : Frank Hansen

Dato : 19-04-01 20:29

Tak for alle indlæg vedrørende emnet.

Det sidste jeg selv har læst er i bogen "Frugt og bær" skrevet af "guruen"
om frugtdyrkning professor dr. agro. Jørgen Vittrup. Han skriver om roden
M26: Giver ret svag vækst i træerne. Den benyttes til kraftigtvoksende
sorter eller i det hele taget, hvor der ønskes ret små træer.

Roden M9 er den svageste af de grundstammer der benyttes. Den er navnlig
anvendelig til espaliertræer, hvor der kun ønskes en begrænset vækst. Men
den kan også bruges til kraftigtvoksende sorter som Gråsten, Bramley og
Boskoop under gunstige forhold, hvis der kun ønskes små træer.

Så nu er jeg nok mere forvirret end afklaret omkring M9 eller M26 vil give
et mellemstort Belle de Boskoop æbletræ. Mon disse iøvrigt findes i
handelen på en svagtvoksende rod, og i givet fald hvor ???

Venlig hilsen, Frank.

Fra : havesider.dk

Dato : 20-04-01 02:34

Hej Frank på Pometet´s hjemmeside www.pometet.kvl.dk fandt jeg
følgende under grundstammer for æbler
Citat: "I denne mark findes alle ca. 700 æblesorter, i rækkerne
1-5 findes de ca. 200 danske sorter, hvoraf en del kun har haft
lokal betydning, ofte opkaldt efter lokalitet eller personer, det
kan være familiemedlemmer eller kendte folk fra egnen. Træerne
står på den svage grundstamme M9 og beskæres som spindel
(kegleform), derved fylder de ikke så meget."

med venlig hilsen
Leif Johansen