Indstilling
Fra : Martin og Christina

Dato : 29-12-03 16:27

Hej NG.

Nu har jeg købt et luftgevær, det blev en Gamo 880.
Jeg fik sat kikkertsigte på, og skal nu indstille det.

Jeg fik at vide i forretningen, at jeg først skulle skyde til måls fra 10
meters afstand, og når den så var indstillet, så 20 meter og derefter 30
meter. Jeg kan nu ramme skydeskiven fra 10 meters afstand, men der er nogle
cm forskel på hvor jeg sigter og hvor kuglen rammer. Skal man ikke låse
geværet fast, så den altid skyder samme sted, og derefter indstille
kikkertsigtet?

Er der ellers nogen råd?

Martin

Fra : Peter Weis

Dato : 29-12-03 17:32

"Martin og Christina" <HarregaardREMOVE@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> meters afstand, og når den så var indstillet, så 20 meter og derefter 30

Du skal indskyde på samme afstand som du skal skyde rotterne. Hvis du skyder
på 10 - 15 m, så indskyd evt på 13 m.

> [...]
> cm forskel på hvor jeg sigter og hvor kuglen rammer. Skal man ikke låse
> geværet fast, så den altid skyder samme sted, og derefter indstille

Ideelt skal geværet spændes fast.
Men du kan også lave en skudserie på fx 5 skud og regne med geværet træffer
cirka midt i skudgruppen. Eventuelle "forbiere" som sidder langt fra resten
af gruppen kan du se bort fra. De er udtryk for manglende træning. Ved at
skyde de mange skud i forbindelse med indskydningen, får du også god
skudtræning, og du får en ide om spredningen på skuddene. Begge dele nyttigt
inden du skal skyde efter rotterne.

> Er der ellers nogen råd?

Masser af træning.
Jeg har held med at tage et par dybe vejrtrækningerne og ånde halvt ud inden
jeg lader skuddet gå. Det sikrer at blodet er godt iltet så jeg kan holde
vejret længe uden at ryste på hånden, hvis det skulle tage lidt tid at få
afgivet skuddet.

mvh
Peter

Fra : PeterTh

Dato : 30-12-03 00:50

"Martin og Christina" skrev d. 29-12-03 16:27 dette indlæg :
> [...]
låse
> geværet fast, så den altid skyder samme sted, og derefter indstille

Hej Martin.

Hvis tingene skal gøres ordentligt, så skal kikkertsigte først monteres
rigtigt og det gøres med enten med en lapping bar
der sliber ringene sådan, at kikkerten bliver spændt på uden nogen form
for spændinger som kan bøje selv røret (letteste
metode) eller man kan bruge epoxylim til at lave det med (svære metode).
Lap bars kan fåes fra udlandet på nettet
eller hvis du er heldig her i DK. Så skal kikkerten i vinkel i forhold
til løbet eller i dit tilfælde receiveren og det kan gøres
med forskellige instrumenter som findes i handelen (muligvis bliver du
igen nødt til at kigge til udlandet, hvis du ikke kan
få noget herhjemme). Jeg har købt både lap bar og vinkel fra USA.
Hvis du vil have dit luftgevær til at skyde helt præcist bliver du nødt
til at gøre dette. Jeg kan i hvert fald fortælle dig at
det virker.
Brug du bare en form for fast støtte til at skyde geværet ind med (hvil
ikke løbet på støtten, men kun skærftet). Jeg
mener at du har et fjerdergevær, så du skal lige vide at for at få
ensartet skud hver gang, så skal du ikke holde alt for
fast om geværet. Det skal nemlig have lov til at fjerder lidt for at få
ensartet skud, men det skal nok kommer med tiden.

Hvis du ellers har spørgsmål, så stil dem bare.

Hilsen
Dennisq

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin og Christina

Dato : 30-12-03 04:03

"PeterTh" <PeterTh.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du vil have dit luftgevær til at skyde helt præcist...

Hej Peter.

Er der ikke nogen steder hvor man kan betale for at få den indstillet
præcist?

Martin

Fra : Dennisq

Dato : 30-12-03 08:42

"Martin og Christina" skrev d. 30-12-03 04:03 dette indlæg :

> [...]
>
> Hej Peter.
>
> Er der ikke nogen steder hvor man kan betale for at få den indstillet

Hej Martin.

Undskyld, men Peter har skrevet mit indlæg for mig, fordi jeg ikke kunne
komme igennem igår aften.

Du kan evt. få det gjort hos en våbenhandler eller en bøssemager, ellers
ved jeg det ikke. Men er det ikke så svært
at gøre det, hvis du har sagerne til det. Hvis du ikke lapper dine
ringe, så kan du risikere at bøje selve kikkerten og
det gør måske hellere ikke noget med en billig kikkert som du kun vil
bruge til lige dette gevær, men hvis det havde
været en til flere tusinde kr. så vil man nok gøre det.
Når du skal indskyde geværet så gør det i vindstille vejr, for ellers
kan det drille. Hvad med et scope-stop, så kikkerten
ikke ryger baglæns når du skyder (igen for at sikre optimalt præcision).
Har du dette eller sidder det i selve montagen ?

Hilsen
Dennisq

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennisq

Dato : 30-12-03 08:45

Fra : PeterTh

Dato : 30-12-03 08:49

> [...]
>
> Hej Peter.
>
> Er der ikke nogen steder hvor man kan betale for at få den indstillet

Hej Martin.

Undskyld, men jeg (Peter) har skrevet dette indlæg både idag og igår
aften, fordi Dennisq ikke kan komme igennem.

Fra : Martin og Christina

Dato : 30-12-03 10:41

> [...]
> det gør måske hellere ikke noget med en billig kikkert som du kun vil
> bruge til lige dette gevær, men hvis det havde

Nu er det i mine øjne ikke nogen billig kikkert, 1100,- ca, så jeg ville
mene den var det værd!

> [...]
> ikke ryger baglæns når du skyder (igen for at sikre optimalt præcision).
> Har du dette eller sidder det i selve montagen ?

Der sad en stopper (løs) på geværet, så jeg formoder det er en scopestopper
jeg har?

Jeg tror lige jeg tager et smut ned i forretningen, det kan være de kan
hjælpe!

Ellers tak for hjælpen.

Martin

Fra : PeterTh

Dato : 30-12-03 14:59

> [...]
>
> Hej Peter.
>
> Er der ikke nogen steder hvor man kan betale for at få den indstillet

Hej Martin.

Jeg skriver for Dennisq, fordi han ikke kan komme igennem hertil.
Beskeden er fra ham.

Du kan evt. få det gjort hos én der sælger våben eller en bøssemager.
Men det er ikke særligt svært at gøre det selv,
hvis du har sagerne til det. Hvis du ikke lapper dine ringe, kan du
risikerer at bøje selve kikkerten. Med en billig kikkert
er det måske ligemeget hvis det kun skal bruges på dette ene gevær, men
en dyr en til flere tusinde kr. bør man gøre
det med. Husk at hvis ringene fjernes fra geværet og bliver sat på igen,
skal de lappes igen.

Når jeg så siger kikkerten skal i vinkel bagefter mener jeg, at
trådkorset skal være i vatter.

Når du indskyder så gøre det i vindstille vejr ellers kan det godt
drille en hel del. Hvad med et scope-stop til at hindre
montagen i at rykke baglæns når du skyder. Har du det ? Hvis ikke, så er
det en god ting at få fat på inden du indskyder
geværet.

Hilsen
Dennisq

http://www.kandu.dk/