Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C-5050
Fra : co

Dato : 29-12-03 14:17

Hej NG

Efter at have læst diverse anmeldelser af dette kamera, er jeg kommet frem
til at detter er måske et kamere for mig, jeg vil gerne udforske
mulighederne i (manuel) digital fotografering, og dette skulle den jo nok
kunne klare, men hvordan er den til "point and shoot" jeg regner med at det
er i top klasse, men hvordan er de praktiske erfaringer.

Og til sidst er det stadigt et godt køb? ca. 4600 kr, eller skal jeg vente
lidt og købe c-5060 istedet.

mvh
Christian Olesen

Fra : Jack L.

Dato : 29-12-03 16:26

co wrote:
> Hej NG

men hvordan er den til "point and shoot" jeg regner
> med at det er i top klasse, men hvordan er de praktiske erfaringer.

Sætter jeg den til P (fuldautomatisk) så synes jeg at kameraet har det med
at overeksponere. Men man kan altid snyde elektronikken, nogengange bevidst
andre gange ubevidst.

> Og til sidst er det stadigt et godt køb? ca. 4600 kr, eller skal jeg
> vente lidt og købe c-5060 istedet.

Ja eller C750-Z med 10x optisk zoom, 4 Mpixels. Du bør læse dpreview.com's
forum under Olympus. En stor minus ved C5060eren i mine øjne er at Olympus
har valgt at benytte proprietær batteritype, hvorimod C5050eren benytter
almindeligt AA-batteri.

Du skal læse http://www.wrotniak.net/photo/index.html. Stof til mange timers
læsning om C5050 og C5060. Meld dig ind hos
http://groups.yahoo.com/group/Olympus_405060/ såfremt du bliver
Olympus-ejer. :)

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : SvenP

Dato : 30-12-03 01:59

Når du skriver at du har læst forskellige anmeldelser, har du så set denne
side? http://www.wrotniak.net/photo/c5050/index.html
Der er bla en sammenligning med 5060'eren. Og forslag til hvordan det bedst
bruges til point & shoot.

Mvh. Sven

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-12-03 12:10

"co" <crazy@email.dk> wrote:

>men hvordan er den til "point and shoot"

Jeg har tidligere fotograferet en del med 3040 og 4040. Jeg synes, at
5050 noget oftere rammer forkert med autofokus. I dunkel belysning
naegter den ogsaa af og til at fokusere overhovedet, selv om den lyser
motivet op.

Det skal dog siges, at mit eksemplar muligvis har en fejl. Jeg har
forleden siddet og leget med manuel fokusering, og paa korteste
braendvidde og uendelig fokus blev billedet skarpest paa ca. 3 m
afstand. Jeg har ikke faaet leget mere med det, men det er da muligt,
at det paa en eller anden maade paavirker kameraets evne til at
autofokusere.

Derudover er det ikke naer saa stoejfrit som f.eks. et Canon.

Naar jeg alligevel har koebt et Olympus, skyldes det, at:

-De foeromtalte aeldre Olympus-modeller var langt bedre end Canon G2
til at lave korrekt belyste billeder under mystiske lysforhold.

-Olympus foeles rigtig sikkert at holde i een haand, fordi man har
lavet "haandtag" i hoejre side.

-Olympus bruger AA-batterier.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jørgen

Dato : 31-12-03 19:27

"Allan Olesen" <asdfgerw@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Hej Allan
Dit indlæg gør, at jeg ikke kan holde fingrene fra tastaturet.
Jeg tror ikke, der er noget galt med dit Olympus.
Jeg har nu haft mit i ca. 1/2 år, og taget vel nok 1000 billeder.
Vedr. focuseringen vil jeg mene at dens "alarmsystem" blot er meget følsomt.
Den manuelle focuserings angivelse af afstand er kun vejledende.
I de tilfælde hvor den nægter at focusere viser det sig ved nærmere
eftersyn, at der er een eller anden ting i "billedet" der virker
forvirrende, og så er det da meget godt, at man lige får en alarm, der så
giver mulighed for manuel indgriben.
Jeg er "gammel" spejlrefleks bruger, og elsker (og kender) manuelle
indstillinger.
Hvis du lægger mærke til mange bemærkninger omkring uskarpe billeder i
dårlig belysning, så er det jo netop på grund af manglende viden omkring
lange lukkertider, samt blændens indflydelse på dybdeskarphed o.s.v.
Mulighederne for den fulde kontrol over mit OLYMPUS 5050 gør at jeg synes
det er CANON GODT, og jeg vil bl.a. i aften prøve at få nogle gode
midnatsbilleder ud over byen (Odense).

Rigtig godt nytår
Jørgen

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-01-04 02:04

"Jørgen" <jjgasC5000@tdcadsl.dk> wrote:

>Den manuelle focuserings angivelse af afstand er kun vejledende.

Uendeligt paa skalaen skal altså (mindst) svare til uendeligt i
virkeligheden. Ellers har kameraet en fejl.

Jeg kan jo ikke manuelt stille længere væk end uendeligt paa skalaen,
så hvis det ikke slår til, er jeg ligesom løbet tør for muligheder.

(Ja, ok. Der er een mulighed tilbage: at reducere blændeåbningen, så
man kan bruge dybdeskarpheden til at pynte på problemet.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : co

Dato : 01-01-04 16:50

Takker for alle gode indlæg, ny er det blot op til mig og pengepungen

Med ønske om et godt nytår
Christian Olesen