Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et HOT tip...!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 14:40

Et HOT tip...!

Jeg har bemærket, at der i supermarkederne p.t. sælges kunt-
stofduge med sølv og guld belægning, de er bare perfekte og
billige råvarer, hvis man selv vil bygge nogle billige let-
vægts reflektorer.

Se på www.lastlite.com hvordan færdige købe reflektorer ser
ud, de kræver at man skaffer noget fjeder-tråd, og kender en
som er god med en symaskine.

Til atelier-brug kan man bare tape et stykke dug fast på en
hvid flamingoplade med noget gaffa-tape.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 14:43

Niels Ebbesen wrote:

> Se på www.lastlite.com ....cut...

UPS fejl i link, det skal være http://www.lastolite.com - jeg
undskylder og beklager fejlen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mic Holm

Dato : 28-12-03 15:00

Hvilke supermarkeder præcis?

--Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 15:32

Mic Holm wrote:

> Hvilke supermarkeder præcis?

Jeg har set dem i Fakta og Superbrugsen, men lur mig om det
ikke er vare som man ka' finde i de fleste supermarkeder...

Og en enkelt dug kan godt gi' en 2-3 reflektorer, så der er
basis for at handle og bytte...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mic Holm

Dato : 28-12-03 15:50

Jeg har sendt konen afsted efter duge

Er der nogen der ved, hvor man får fat i fjederbåndstål? - Jeg tænker at
0.5mm med rund kant må være det rigtige, men er der nogen der har forstand
på det?

--Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 16:23

Mic Holm wrote:

> Er der nogen der ved, hvor man får fat i fjederbåndstål? - Jeg tænker at
> 0.5mm med rund kant må være det rigtige, men er der nogen der har forstand
> på det?

Ja det tip er jeg også interesseret i, for ikke så lang tid
siden så jeg en opskrift på hjemmelavede reflektorer af den
type som Lastolite sælger, men den kan jeg selvfølgelig ikke
finde, og jeg kan ikke huske om det var på et web-site eller
her på UseNet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 18:34

Jeg kom lige i tanker om hvor jeg havde læst artiklen, den er
på flg. URL:
http://www.digitalfotograferne.dk/forum/viewtopic.php?t=161
men Claus nævner ikke hvor han har fået fat i fjederstål.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 28-12-03 19:30

Hej

Jeg lavede de reflektorer, og stålet som man bør anvende hedder springstål
eller fjederstål (samme type stål). Jeg fandt det hos en smed som havde en
rulle til at stå. Det er svært at få fat i og ret dyrt, da man skal købe
store mængder. Men jeg er sikker at hvis den lokale smed har en rest, at du
kan købe det af ham.

Det er let, stærkt som bare pokker (Der kan IKKE bores i det stål - ikke
engang med diamantbor - så det er stærkt).

Claus

Fra : Knud Bonke

Dato : 28-12-03 19:36

:
: Ja det tip er jeg også interesseret i, for ikke så lang tid
: siden så jeg en opskrift på hjemmelavede reflektorer .....

Hej
Som fagmand inden for stål synes jeg ikke om ideen med fjederstål. Det er ikke stabilt, og skærer i fingrene. Var det ikke en ide
med elektriker-rør i plastik. De kan købes i byggemarkeder i 6-meters længde, f.eks 3/4", og de kan samles med samlemuffer. Skal de
bukkes meget skarpt, skal man have en bukkefjeder inden i røret, men en cirkel med en diameter på ca 1 m kan man sagtens lave uden
værktøj!
God fornøjelse
Knud

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-12-03 19:50

On Sun, 28 Dec 2003 19:35:47 +0100, "Knud Bonke"
<bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:

> [...]
>bukkes meget skarpt, skal man have en bukkefjeder inden i røret, men en cirkel med en diameter på ca 1 m kan man sagtens lave uden

Fjederstål behøver ikke at være skarpt så det skærer fingrene, de
billige myggenet har en cirkel af fjederstål, de kalder det godt
nok en kobberring, men kobber fjedrer nu ikke meget.
mvh Ebbe

Fra : Knud Bonke

Dato : 28-12-03 20:03

[...]

Nej, da, men har du set billederne på Claus Stensgaards hjemmeside? Der står godt nok ikke noget om størrelsen, men for at have
effekt, vil jeg da gætte på de mindst er 1m i diameter, og for at være stabilt, skal fjederstålet op i en vis dimmension, måske
1,5x20mm, og så spiller vægten også ind. Og jeg ville mene det er nemmere for de fleste, at sætte 2 rørender ind i en muffe, end
svejse 2 stykker fjederstål sammen. (Jeg kan godt, kan du? ;-:))
Og måske er det en fordel at kunne skille reflektoren ad ved transport?
Hilsen Knud

Fra : Knud Bonke

Dato : 28-12-03 20:10

: Nej, da, men har du set billederne på Claus Stensgaards hjemmeside? Der står godt nok ikke noget om størrelsen, men for at have
: effekt, vil jeg da gætte på de mindst er 1m i diameter, og for at være stabilt, skal fjederstålet op i en vis dimension, måske

Vrøvl, det var ikke Claus' hjemmeside, men: http://www.digitalfotograferne.dk/forum/viewtopic.php?t=161

:
:

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-12-03 20:16

On Sun, 28 Dec 2003 20:02:36 +0100, "Knud Bonke"
<bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:
klip>
> [...]
>svejse 2 stykker fjederstål sammen. (Jeg kan godt, kan du? ;-:))
>Og måske er det en fordel at kunne skille reflektoren ad ved transport?

Rigtigt, jeg kender ikke noget til størrelsen, og
jeg kan godt svejse, men ikke fjederstål, men
måske samle det med en flad muffe.
OK, jeg tror din ide' er bedre
mvh Ebbe

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 28-12-03 20:21

Hej Ebbe,

jeg prøvede også med samlemuffer, men stålet var så stærkt når man vred det
sammen at mufferne blot gled ud.

Claus

Billeder ligger faktisk på min hjemmeside, men linkes direkte til
Digitalfotograferne.dk

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 28-12-03 20:17

Hej Knud

Nej der er ikke tale om en så kraftig dimension - Stålet er 1,2 x 10 mm og
vejer næsten ingenting.

Faktisk er det så stærkt at det kan holde 2 stykker stof af 120 cm i
diameter - jeg kunne ikke finde et stykke stof der havde guld på den ene
side og sølv på den anden side....Derfor måtte jeg få syet 2 identiske
stykker sammen + en løbegang af bomuld (så nej det er ikke skarpt)

De kan foldes meget let ved at vride og folde dem ligesom Lastolite eller
Manfrotto reflektorerne, og opbevares i små stofposer - disse poser passer
lige i min fototaske (Loewepro AW trekker)

Nu har jeg ikke vejet dem, men jeg skyder på at hver reflektor vejer mellem
300 og 350 gram.

Now you know...

Claus

Fra : Knud Bonke

Dato : 28-12-03 20:33

:
[...]

Fint nok, jeg sagde det ene var bedre end det andet, kom bare med et forslag. Det fjederstål jeg har adgang til er rustfrit, og ikke
nær så hårdt og stabilt som rigtigt fjederstål, så du har uden tvivl ret.
Nu er jeg nødt til at tage på arbejde i morgen og prøve at lave et par rammer, det kan du ikke være bekendt. LOL
Knud

:
: >
: >
:
:

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 28-12-03 21:28

God arbejdslyst Knud...

Du vil se at det er en god løsning Husk af anvende stof der ikke
ødelægges ved træk i stoffet (En syerske ville nok kalde det at "stoffet
skrider" - jeg fandt noget som er stærk som lærred, og det er bare super.)
Købste 6 meter a 35 kroner, så der var til 2 reflektorer i hhv. Guld og
Sølv.

Claus

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 28-12-03 20:19

Kobber kan slet ikke gøre det som fjederstål kan - det forbliver ensartet og
beholder dets styrke og fleksibilitet. Kobber kan bøjes og vrides ja, men
forbliver sådan indtil man bøjer det igen - og på et tidspunkt knækker det.

Claus

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 28-12-03 21:53

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Fjederstål behøver ikke at være skarpt så det skærer fingrene, de
>billige myggenet har en cirkel af fjederstål, de kalder det godt
>nok en kobberring, men kobber fjedrer nu ikke meget.

Jeg vil foreslå noget helt andet - glasfiber.

I forbindelse med en af mine andre fritidsaktiviteter, drageflyvning bruger vi
masser af glasfiber og kulfiber - både massiv og rør.

Til reflektorer vil jeg foretrække gralsfiberen, den er ikke så stiv som
kulfiber med samme diameter, men er så næsten umulig at knække.

Jeg vil tro at til en 1 meter diameter reflektor skal der bruges 3 mm massiv
glasfiber.
Og ved DrageBix kan man købe det til 10 kr/meter og samlemuffer til 12 kr/stk,
så det bliver noget med knap 60 kr. for rammen.

DrageBix: http://dragebix.dk/
Stænger: http://dragebix.dk/staenger.asp?kategori=3
Muffer: http://dragebix.dk/fittings.asp?kategori=8

Mufferne kan muligvis findes billigere i byggemarked - messingrør i én meters
længde, men her kan det være nødvendig at bore hullet lidt op.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 20:48

Knud Bonke wrote:

> Som fagmand inden for stål synes jeg ikke om ideen med fjederstål.
> Det er ikke stabilt, og skærer i fingrene. Var det ikke en ide
> med elektriker-rør i plastik. ...cut...

Det er et rigtigt dårligt forslag, fidusen ved en ring af fjeder-
stål er netop, at reflektoren kan pakkes sammen så den kun fylder
ganske lidt, prøv at se på http://www.lastolite.com/reflectors.html#
deres reflektorer kan pakkes i en lille pose...

Du må netop kunne skaffe os det rette fjeder stål, enten rundt
eller fladt uden skarpe kanter og sælge ti meter til alle mod
en passende betaling...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 28-12-03 23:41

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3FEF3348.65F7EA63@niels-ebbesen.net...

> [...]
> ganske lidt, prøv at se på http://www.lastolite.com/reflectors.html#
> deres reflektorer kan pakkes i en lille pose...

Vi har nogle solskærme til at sætte på sideruderne i bilen, der er lavet
efter samme princip. De kan også let pakkes sammen og kostede næsten intet.
Hvis det ikke er let at skaffe materialerne var det måske lettere at ombygge
sådan et par ?

Mvh Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-12-03 00:05

"(5220)Morten Kølbæk" wrote:

> [...]
> Hvis det ikke er let at skaffe materialerne var det måske lettere at ombygge

Jeg har faktisk overvejet en lignende løsningsmodel, i Fakta
kan man købe en sammepakkelig grøn plast dims til haveaffald,
og den indeholder også sådan noget fjeder tråd, så hvis man
hugger den op, så er der til en reflektor.

Men det smarteste ville stadig være at finde noget fjedertråd
i løs vægt, jeg tror jeg vil prøve en søgning i Kraks på fje-
derfabrikker, og så høre dem om man kan købe noget, hvis det
gi'r gevindst, så skal jeg nok arrangere noget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mic Holm

Dato : 28-12-03 16:50

Æv, nu har jeg kigget i Irma, Prima, Brugsen, Føtex og Netto uden at finde
nogen. Hvis der er nogen der støder på dem i københavns området, så giv lige
et tip, eller køb en af hver til mig