gode råd
Fra : Laurits Thomsen

Dato : 28-12-03 14:22

Jeg er nycertificeret dykker og kunne godt bruge nogle gode råd om, hvad jeg
skal være opmærksom på når nu jeg skal til at købe eget udstyr. I første
omgang vil jeg købe BCD og semidry våddragt. (resten kan jeg låne i
dykkerklubben).

Hvad eskal jeg særligt være opmærksom på når jeg køber disse dele?

Mvh
Laurits Thomsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-12-03 10:38

Laurits Thomsen wrote:
> [...]
> kan jeg låne i dykkerklubben).
>
> Hvad eskal jeg særligt være opmærksom på når jeg køber disse dele?

Pasformen, det største problemer vores elever har er at deres udstyr ikke
passer dem specielt godt. Det virker nogle gange som om sælger enten ikke
ved hvordan man tilpasser en BCD eller også interessere det dem ikke, jeg
har sendt 2 ud af 4 elever tilbage for at få deres BCD i en anden størrelse
eller model bare i år.
Noget andet er at det er rigtig svært at se om en bcd passer når man står
oppe på land og især hvis der ikke er en flaske påmonteret, så husk at du
skal prøve grejet i vandet før du køber, og få en kammerat til at kigge om
den sidder og flapper oppe om skuldrene.

Der var en der skrev at BCD'en skal have opdrift nok, men hvis du lige
tænker over det vil du vide at alle BCD'er vil have opdrift nok ligemeget om
din tørdragt er fyldt med vand eller hvad der nu måtte ske, undtagelsen er
hvis du har et stort kamera eller dykker med stål-stage flasker. Du kan jo
bare smide blyet og så får du det refunderet af forbundet.

Mht. våddragten så køb den med fast hætte!! det andet er simpelthen for
koldt. Men som andre også har skrevet vil du nok før eller senere gå over
til tørdragt så det var måske end idé at springe våddragten over. Dog er
læringskurven lidt stejlere med tørdragten da der ligepludesålig er flere
ting der skal pustes op osv. men hvis du har en instruktør som kan fortælle
dig hvordan du skal dykke i tørdragt skulle det ikke være et problem.

Hvis du beslutter dig for en tørdragt, vil jeg anbefale at du får den
målsyet, det har i hvert fald været den største fejl jeg har begået.

Fra : KC

Dato : 29-12-03 18:01

Se mine bedste råd på www.kcdk.com - send mig gerne spørgsmål off-group hvis
du ønsker yderligere forklaringer

"KC"

Klaus Christensen - www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster - Basic nitrox CMAS og PADI

Fra : Laurits Thomsen

Dato : 29-12-03 18:35

Tak for de mange gode råd!Jeg har generelt fundet det gældende for
dykker-miljøet, at folk er meget hjælpsomme!

Mvh
Laurits Thomsen