Billige alfaer
Fra : Jan Holm

Dato : 29-12-03 01:17

Har tidligere skrevet om at jeg ville hente en mercer i tyskland
men diverse indlæg herinde har givet mig kolde fødder. Nu sidder
jeg så og kigger på bilbasen og dba. Helt tilfældigt kom jeg forbi
nogle Alfa'er (145/146) Har altid syntes at en 145 er en utrolig
flot bil, mht kørsel har jeg prøvet en 156 og det er jo en rigtig sjov
bil at køre.

Det der dog slår mig er prisen. De virker meget billige eller er det
bare mig. 97-99 under 100kkm til 80-100.000 for en 145 - 1.6
med 140 af de sjove !!

Er der nogle generelle problemer med dem, rust dyre i rep eller ?
Har surfet nogle alfa sider og kan ikke umiddelbart se at der skulle
være nogle kedelige tendenser.

Mvh
Jan Holm

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-12-03 03:37

Jan Holm wrote:

> [...]
> men diverse indlæg herinde har givet mig kolde fødder. Nu sidder
> jeg så og kigger på bilbasen og dba. Helt tilfældigt kom jeg forbi

Det var ellers noget af et spring, fra en Mercer til en 145'er..
Nu ved jeg ikke om jeg lægger for meget i dit ordvalg, men hvis
det er en tilfældighed at du kom forbi Alfa'erne, så tror jeg du
skal holde dig fra dem, det er ikke biler der egner sig til at
blive købt ved tilfælde (efter min mening). Tag ud og prøvekør et
par stykker og sov så på det. Hvis det viser sig du ikke kan leve
uden, ja så er det jo sådan en bil du må have, men har du mere den
der "tjaae, det er vel okay hvis det skal være"-fornemmelse, så
hold dig langt væk. Uanset hvilken model du køber, så får du
diverse særheder med i købet, så hvis ikke du er boblende
forelsket i bilen, så er det meget nemt at komme til at hade den
som pesten. Alfa laver efter min mening ikke biler du kan forholde
dig neutralt til, det er enten had eller kærlighed..

> Har altid syntes at en 145 er en utrolig
> flot bil, mht kørsel har jeg prøvet en 156 og det er jo en rigtig sjov
> bil at køre.

Både 145'eren og 156'eren har ry for at styre rigtigt godt.
Alfasud'en var knivskarp, 33'eren var for blødt sat op og styrede
derefter og da 145'eren kom havde de genfundet køreglæden.

> Det der dog slår mig er prisen. De virker meget billige eller er det
> bare mig. 97-99 under 100kkm til 80-100.000 for en 145 - 1.6
> med 140 af de sjove !!

Nu du nævnte Mercer før, er det så ikke en Alfa 164 du skal have
fat i i stedet for 145'eren?? En 164 med 3.0 V6, så har du mellem
190 og 220 af de sjove at lege med i stedet, afhængigt af hvilken
af udgaverne du finder. 80-100.000 giver dig ikke en 97-99 model,
men en 93-94 burde være mulig at finde i god stand. Hvis du holder
fast ved 145'eren, så ville jeg finde en 2.0 i stedet for en 1.6..

> Er der nogle generelle problemer med dem, rust dyre i rep eller ?
> Har surfet nogle alfa sider og kan ikke umiddelbart se at der skulle
> være nogle kedelige tendenser.

På <http://www.alfaklub.dk> finder du en formular du kan udfylde
for at blive medlem af Alfa Romeo Klub Danmark. Det der sker når
du udfylder formularen er at du indenfor et par dage (med
forbehold for juleferien) vil modtage et absolut gratis eksemplar
af klubbladet, samt et girokort du kan benytte hvis du stadig har
lyst til at blive medlem. Har du alligevel ikke lyst, smider du
girokortet væk og det var så det. En af de ting du finder i
klubbladet er på første side en liste over klubbens tekniske
konsulenter. Konsulenten for 145/146 modellen hedder Ib Grosser og
hans opgave består bl.a. i at indsamle og videregive informationer
om 145, ikke kun ting han selv har oplevet, men også hvad han
erfarer fra de øvrige medlemmer, der er både telefon og email på
ham så det er bare at høste info..

Alternativt kan du prøve <http://www.alfasmeden.dk/forumdk/>, det
er klubbens nye forum og der er også info at hente..

God fornøjelse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 08:40

> [...]
> skal holde dig fra dem, det er ikke biler der egner sig til at
> blive købt ved tilfælde (efter min mening). Tag ud og prøvekør et

Hatten af for et godt, fyldigt og afbalanceret svar..!

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Olesen

Dato : 29-12-03 10:28

<Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse

> Hatten af for et godt, fyldigt og afbalanceret svar..!

I overså dog en detalje..:

"... 100kkm til 80-100.000 for en 145 - 1.6
med 140 af de sjove !!"

En 1.6'er har mig bekendt kun 120 HK.

Fra : Kim Hansen

Dato : 29-12-03 11:22

> <Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse

> I overså dog en detalje..:
>
> "... 100kkm til 80-100.000 for en 145 - 1.6
> med 140 af de sjove !!"
>
> En 1.6'er har mig bekendt kun 120 HK.

Havde nu set det men valgte ikke at kommentere det
Skal vi på 120hk på en 1,6 så skal det så vidt jeg husker være en T model
for ellers ligger vi vist nede omkring 103-105 hk på 1,6 motorerne.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:13

"Kim Hansen" <mailto:futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Billige alfaer"

> Havde nu set det men valgte ikke at kommentere det
> Skal vi på 120hk på en 1,6 så skal det så vidt jeg husker være en T model
> for ellers ligger vi vist nede omkring 103-105 hk på 1,6 motorerne.

Ja så er det samme motor som der ligger i Fiat bravo/brava nemlig en 1,6'er med
103 heste.

forøvrigt så mener jeg at huske at 145/146 er bygget på samme platform som Bravo /
Brava. Især 146 har næsten samme dimensioner som Brava, hvis du ser begge biler
vedsiden af hinanden kan man virkelig se at tingene er placeret næsten ens. Ikke
at det gør det til en dårlig bil for fiat'erne kører sgu også godt.

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-12-03 13:20

"Jan W Nielsen" wrote:

> Hatten af for et godt, fyldigt og afbalanceret svar..!

Takker, og det var endda sent da jeg skrev det..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan Holm

Dato : 29-12-03 12:42

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal holde dig fra dem, det er ikke biler der egner sig til at
> blive købt ved tilfælde (efter min mening). Tag ud og prøvekør et

Jeg er meget åben over for hvilken bil jeg skal have, bortset fra at
det ikke skal være ford fiat opel wv toyota og den slags. Har prøvet
en 156 og det er jo en rigtig sjov bil at køre i. Så vidt jeg lige kan læse
mig til skulle den minde meget om en 145.

> [...]
> derefter og da 145'eren kom havde de genfundet køreglæden.

> Hvis du holder fast ved 145'eren, så ville jeg finde en 2.0 i stedet for

Den med de 140 heste var en skriver fra mig, der er mange tal og numre
at holde styr på men den her ser iflg mine øjne fin ud. 1.8 med 140 heste
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=344275&page=1
Men mange heste er ikke et must for mig....de 120 i en 1.6 med spark
burde kunne gøre det til mine behov.

> På <http://www.alfaklub.dk> finder du en formular du kan udfylde
> for at blive medlem af Alfa Romeo Klub Danmark.

Skal man så være medlem for at kunne få info ? Jeg har via en ven der
er alfamand fået data på Ib, men udtaler han sig til potientielle medlemmer
?

> Alternativt kan du prøve <http://www.alfasmeden.dk/forumdk/>, det
> er klubbens nye forum og der er også info at hente..

Der har jeg været, og kunne ikke finde noget der taler for at jeg ikke
skulle
købe en 145 ,-))

Tak for nogle gode svar..

Mvh
Jan Holm

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-12-03 13:40

Jan Holm wrote:

> [...]
> en 156 og det er jo en rigtig sjov bil at køre i. Så vidt jeg lige kan læse
> mig til skulle den minde meget om en 145.

Jeg har ikke de store erfaringer med nyere alfa'er, jeg er til de
gamle af slagsen, men det betyder jo ikke at jeg ikke hører efter
hvad der bliver sagt i klubben..

> Men mange heste er ikke et must for mig....de 120 i en 1.6 med spark
> burde kunne gøre det til mine behov.

Min holdning til det er at der skal være en balance i tingene,
pokker stå i at have en bil der svinger forrygende hvis den
mangler pondus til at være hurtig nok. Jeg tør næsten lægge
hovedet på blokken på at du, når du har haft en 120 hestes 145'er
i tre måneder begynder at spekulere på hvordan det mon ville være
at have de 140 fra 1.8'eren. Efter tre måneder med 1.8'eren
spekulerer du på hvordan det ville være med de 155 fra 2.0'eren.
Efter tre måneder med 2.0'eren sidder du og kigger på siden som
novitec mens du spekulerer over hvordan den mon kører med en
kompressor monteret.. Det skulle være underligt om du var
anderledes skruet sammen end resten af os der er blevet smittet af
alfabacillen.. Det er ikke fordi bilerne er for langsomme, men man
kan jo altid lige bruge 10% ekstra..

> Skal man så være medlem for at kunne få info ? Jeg har via en ven der
> er alfamand fået data på Ib, men udtaler han sig til potientielle medlemmer
> ?

Det bliver du nødt til at spørge Ib om. Jeg tror dog ikke det er
noget problem, for generelt er entusiaster jo altid glade for at
fortælle om deres lidenskab.. Selv om du nu har fået dataene fra
din ven, så und dig selv at bestille et eksemplar af bladet, det
er et faktastisk flot produkt og du vil ikke fortryde det..

> Tak for nogle gode svar..

Det var så lidt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 13:53

> [...]
> kompressor monteret.. Det skulle være underligt om du var
> anderledes skruet sammen end resten af os der er blevet smittet af

hmm ovenstående er da ikke kun et Alfa fænomen
Jeg tænker også ofte på hvorfor jeg ikke ofrede de ekstra penge på 2.5
Mondeo. Og da særligt efter jeg har fundet opskriften på at konvertere 170
HK mondeo'en til 200 HK for ganske få penge.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Fly Christensen

Dato : 29-12-03 14:06

On Mon, 29 Dec 2003 13:52:34 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Og da særligt efter jeg har fundet opskriften på at konvertere 170
>HK mondeo'en til 200 HK for ganske få penge.

Tæl for!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:31

> Tæl for!

for bare ca. 5-10.000 Kr kan man købe Fords ORIGINALE stumper til ST200
sur mås man ikke har en 2.5

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 29-12-03 21:51

> for bare ca. 5-10.000 Kr kan man købe Fords ORIGINALE stumper til ST200

> sur mås man ikke har en 2.5

hvad siger told og skat mht. identitetsskifte?
Hvad ligger montering i?
Bare sådan lige af interresse.
Mvh
Anders O

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-03 00:12

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> hvad siger told og skat mht. identitetsskifte?

Tja motortuningen holder sig lige inden for de 20% og det er Ford stumper så
jeg tvivler på at de nogensinde kan gennemskue det ved bilinspektionen at
den har fået lidt flere HK.

> Hvad ligger montering i?
> Bare sådan lige af interresse.

For det meste i et nyt indsugningsstykke med en større diameter. Desuden har
den et andet udstødning med dobbelt afgang. Så er der diverse fittings der
også skulle skiftes, men det hele er ganske billig at købe i USA hvor
motoren egentlig kommer fra og som kører i deres Ford Contour (der ligner
mondeo til forveksling)
Opskriften står i den engelske Mondeo gruppe

http://www.fordmondeo.org/mods_V6.htm

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-12-03 15:07

Tom wrote:

> hmm ovenstående er da ikke kun et Alfa fænomen

Det siger jeg såmænd heller ikke, men et eller andet sted tror jeg
at procentdelen af alfaejere der bare vil transporteres fra A til
B er lavere end fx. procentdelen af toyotaejere der bare vil fra A
til B. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har mødt en alfaejer
der ikke gik og rumlede med tanker om at gøre bilen endnu
hurtigere..

> Jeg tænker også ofte på hvorfor jeg ikke ofrede de ekstra penge på 2.5
> Mondeo. Og da særligt efter jeg har fundet opskriften på at konvertere 170
> HK mondeo'en til 200 HK for ganske få penge.

Det kan jeg sagtens følge..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan Holm

Dato : 29-12-03 14:41

> [...]
> din ven, så und dig selv at bestille et eksemplar af bladet, det
> er et faktastisk flot produkt og du vil ikke fortryde det..

Jeg vil prøve at ringe til Ib iaften. Tak til alle.

Mvh
Jan Holm

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-03 01:22

On Mon, 29 Dec 2003 12:41:48 +0100, "Jan Holm" <Nospam@nospam.tia>
wrote:

>Jeg er meget åben over for, hvilken bil jeg skal have...

En skam du så sprang over TS's bemærkninger om en Alfa Romeo 164!

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4 - V6 24V m/232 hk og 4WD
http://alfa.transpotech.dk

Fra : Jan Holm

Dato : 30-12-03 12:22

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> En skam du så sprang over TS's bemærkninger om en Alfa Romeo 164!

Det gjorde jeg ikke, så lidt om bilen på bilbasen og kan se at det ikke
er noget for mig...den ser tørstig ud !!!

Mvh
Jan Holm