Den udødelige sjæl - Del 1
Fra : Andreas Falck

Dato : 19-04-01 19:31

DEN FØRSTE LØGN! - ER SJÆLEN UDØDELIG?

Til spørgsmålet overskriften stiller, vil de fleste kristne svare
bekræftende. Guds ord svarer benægtende! Mennesket har IKKE en
udødelig sjæl. Denne lære om den "udødelige sjæl" synes at være en
udødelig myte, som har sneget sig ind i kristendommen gennem en
bagdør.

Jeg vil i en række indlæg dokumentere at denne ubibelske påstand om
sjælens udødelighed, havde sin oprindelse i det gamle Babylons
hedenskab, og derfra spredte sig til næsten alle religioner, og er
belvet gjort "kristen" gennem pavekirkens groteske blandning af
hedenskab og bibeltro.

Indlægene er skrevet på baggrund af en serie artikler skrevet og
redigeret af John Berglund fra Norge og offentliggjort i tidsskriftet
Mens Vi Venter.

Det skal også blive vist, at trosbedraget åbner vejen for spiritismens
indtog i protestantiske kirkesamfund, der glemte at lade Bibelen være
tros-fundamentet for lære- og trospunkterne. I både Det Gamle og Det
Nye Testamente, tager Guds Ord afstand fra denne hedenske lære, som
har sin begyndelse i Satans første løgn: "I skal ingenlunde dø", 1.
Mos. 3, 5. De åndelige konsekvenser af dette bedrag er enorme, og jeg
føler det berettiget at vi advarer mod dette.

Mange falske tegn og undere og mirakler, som både Jesus og apostlen
Johannes siger skal ske i den sidste tid, er knyttet til troen på, at
de levende kan få kontakt med de døde.

Vi ser ikke bort fra, at det vi skriver i dette indlæg, og de
efterfølgende indlæg om dette emne, af nogle måske vil kunne opfattes
som sårende. Det gør ondt at blive konfronteret med fejlforståelser på
det religiøse område. Indlægene er ikke skrevet for at kritisere,
støde eller såre nogen. Alt vi gør er at viderebringe Bibelens sandhed
og samtidig påvise usandheden.

Hvis det havde været sådan at enhver bliver salig i sin egen tro, og
at Gud er et produkt af os mennesker, ja, da ville vi ikke have
skrevet disse indlæg.

- Gud er reel.
- Sandhed er vigtig.
- Bibelen er kilden til sandheden.

Falsk lære leder mennesker bort fra Gud, og fratager dem det evige
liv. Derfor er vi alle forpligtede til at finde, modtage og forkynde
sandheden, sådan som den fremgår af Bibelen.

EN ÅNDEVERDEN.
Kristne, der tror, at Bibelen lærer, at en udødelig sjæl går til Gud,
eller tror på skærsilden, eller på et evigt pinested når døden
indtræffer, vil ganske sikkert lade sig bedrage når faldne engler
(onde ånder) udgiver sig for at være afdøde slægtninger eller afdøde
venner.

I løbet af nogle få år, har Satan klaret at gøre den første løgn
populær på en så genial måde, at næsten alle kristne og mange
ikke-troende, har aksepteret at et bevidst åndeliv begynder når
mennesket dør.

Den største afdeling i mange boghandler er nu "alternativ livsstil",
som i praksis betyder "mystik, spiritisme og sjælevandring". Alle
ugeblade og mange aviser har medarbejdere som kun skriver om sådanne
emner. Egne butikker og specielle blade sender en strøm af
informationer ud, som gør åndeverdenen tilgængelig for alle.

Vi tror ikke det er en overdrivelse at påstå at ca. 90% af
skandinaverne allerede har aksepteret spiritismens grundtese, nemlig
at menneskets sjæl ikke kan dø. Det var nødvendigt for djævelen at
sørge for, at denne tro blev aksepteret af så mange som muligt. Den
Onde skal, lige før Jesu synlige genkomst, lancere et gigantisk
bedrag, men han kan kun gennemføre sine planer når kirkesamfundene har
bygget denne tro ind i deres lærepunkter.

SPREDNING AF SATANS LØGN
Troen på sjælens udødelighed har sin oprindelse i Nimrods Babylon.
senere troede Egypterne at sjælen forlod mennesket ved døden og gik
over i andre levende væsener. I deres lære måtte sjælen gennem et ca.
3000 års kredsløb for at blive renset. Fra Egypterne gik disse idéer
videre til grækerne. Også israelitterne i Det Gamle testamente blev
gang på gang påvirket af denne lære. Gud advarede dem gennem sine
profeter, men ofte til ingen nytte. Ja selv de jødiske rabbinere
begyndte at blande denne vranglære ind i deres tro. De jødiske filosof
Filon, byttede frækt skriftens lære om opstandelsen ud med troen på
sjælens udødelighed. Som vi efterhånden skal se, er Jesus og apostlene
blottet for troen på en udødelig sjæl, men der gik ikke mange
århundreder før hedenskabet pressede denne idé ind i kristendommen. I
begyndelsen mødte denne hedenske lære naturlig nok modstand hos de
kristne, men lidt efter lidt aftog protesterne.

Da Hieronymus og Augustin stod frem på historiens arena, havde denne
frygtelige overtro og hedenske lære allerede fået et solidt fodfæste i
den kristne kirke.

Efter at Augustins predistinationsteologi gennemsyrede kirken, har
både sjælens udødelighed, Maria-tilbedelsen og skærsilden fundet
indpas i den kristne teologi. Den gamle hedenske babylonske religion
voksede atter frem, denne gang i en "kristgen" klædedragt.

Dette emne er så stort, at der vil være behov for en række artikler
for at kunne belyse alle sider af dette tema. Vi vil tage frem
skriftsteder fra Guds Ord, og vi må se lidt på kirkehistorien, for at
finde ud af, hvor og hvordan dette frafald kunde finde sted.

Alle påstandene vi kommer med, vil blive dokumenteret fra Bibelen.

ORDENE SJÆL OG ÅND
Det er naturligt at begynde med en analyse af, hvad der menes med
nøgleordene "sjæl" og "ånd" i Bibelen.

Ordet "sjæl" findes ca. 850 gange i Bibelen, og har ingen enkel,
entydig mening eller betydning. I vår Bibelen er dette ene ord oversat
fra det hebraiske "nephesh" og det græske ord "psyke". Disse ord bærer
betydningen "liv, hjerte, sind, mig, menneske, væsen, sjæl, person,
vilje, folk, lyst, begærlighed osv." Alle disse ord i vor Bibel kommer
fra nephesh og psyke.

I 1. Mos. 46, 26 er det beskrevet hvor mange af Jakobs efterkommere
der rejste til Egypten. I den gamle bibeloversættelse står der 66
sjæle. I den nye oversættelse står der "af Jakobs slægt". Det var
selvfølgelig levende mennesker, personer, der rejste, og ikke usynlige
sjæle.

Ordet "ånd" i vor Bibel, kommer fra tre forskellige ord i
grundteksten. De hebraiske ord "neshama" og "ruach" og det græske ord
"pneuma". ordene er i vor Bibel oversat med åndepust, åndedrag, vind,
ånd eller luft.

I skabelsesberetningen (1. Mos. kap. 2) står der at Gud formede
mennesket af agerjordens muld og blæste livsånde (livets åndedrag, i
flere ældre oversættelser) ind i menneskets næsebor, så at mennesket
blev et levende væsen (i ældre oversættelser: levende sjæl). Udtrykket
"levende skabning" kommer netop fra det hebraiske "nephesh". Før
livsånden, livsprincippet eller livsgnsiten fra Gud blev givet, var
Adam en død sjæl (en død skabning eller person).

"Sjælen" er ikke en bevidst udødelig del af mennesket. Ikke noget sted
i Bibelen er udtrykket udødelig knyttet til sjælen.

Bibelen siger at Gud alene er udødelig, 1. Tim. 6, 16, og at
udødelighed er en gave fra Gud til de frelste i opstandelsen når Jesus
kommer synligt igen, Hebr. 11 39-40; Åb. 11, 18; Matt. 25, 31-41.

Når Skriften siger at ved døden vender støvet tilbage til jorden og
ånden går til Gud som gav den, Præd. 12, 7, betyder dette selvfølgelig
at livspusten, livsgnisten, åndedraget eller livsprincippet, der
gjorde mennesket levende, går tilbage til Gud. Han er livgiveren og
alene hans kraft opretholder livet.

I Jobs og 34, 14-15 læser vi at hvis Gud tog sin livgivende ånd
tilbage, da ville hver levende skabning dø og mennesket blive til jord
igen.

Bibelen fortæller at dyrene har sjæl (liv, livsånde), 5. Mos. 12, 23.
Hvis sjælen i sig selv er udødelig, da kunne vi sætte adjektivet
udødelig foran ordet sjæl også i dette skriftsted og bevise at dyr har
en udødelig sjæl.

Ved døden går mennesket, personen, sjælen til dødsriget, som i Bibelen
defineres som graven. Det at være død og ligge i sin grav, er at være
i dødsriget.

Døden er en stille ubevidst søvn, Job. 14, 12; Joh. 11, 11-14. De døde
kan ikke tænke, føle eller vide noget som helst, Præd. 9, 5-6.

Selv om det er smertefuldt at inkludere det efterfølgende i dette
indlæg, må vi for sandhedens skyld gøre opmærksom på et
tillægsproblem, læserne som identifiserer sig med fremgangsteologien
eller herlighedsteologien får, når vi skriver om sjæl og ånd. Denne
gren af frikirkemiljøet aksepterer Kenneth Hagin og John Wimbers
teser, som både Ulf Ekman i Livets Ord og Åge Ålekjær i Oslo Kristne
Senter bekender sig til. I denne teologi blev Bibelens lære byttet ud
med hinduernes menneskeforståekse.

Fremgangsteologien definerer mennesket som en ÅND der bærer
personligheden. Denne ÅND har en sjæl der er fanget i et LEGEME. Vi
skal i et senere indlæg belyse konsekvenserne af denne vranglære.

Lad os nu som et sammendrag af dette første indlæg som sjælen
konkludere følgende:
1) Sjælen er i Bibelen et andet ord for menneske eller person og
repræsenterer ikke en usynlig del af mennesket som forlader
kroppen ved døden.
2) Troen på en udødelig sjæl er en af Satans løgne, der åbner
vejen for spiritismens bedrag.
3) Menneskets ånd er den Gudgivne livsånde, åndedrag eller
livsprincip der gør os levende.
4) Når livsånden fra Gud gør mennesket til en bevidst person,
bliver mennesket en ubevidst person når døden indtræffer.
5) De døde sover en ubevidst, stille søvn og hverken ved
eller føler noget.
6) Udødelighed er en gave fra Gud ved opstandelsen når
Jesus kommer synligt igen.

I senere indlæg skal vi skrive om spiritisme, helvede, opstandelse og
andre temaer, der hører med for at forstå hvad Bibelen lærer om døden.

FUT: news:dk.livssyn.kristendom

Med venlig hilsen Andreas falck - ICQ 108 480 093
--
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : pMartiN

Dato : 19-04-01 23:14

Xpost
"Andreas Falck" skrev
D.19 Apr 2001 20:30. bl.a:

>"Indlægene er skrevet på baggrund af en serie artikler
> skrevet og redigeret af John Berglund fra Norge og
> offentliggjort i tidsskriftet Mens Vi Venter."

Noget bestemt trossamfund?..

>"Satans første løgn: "I skal ingenlunde dø""

-Så skulle det næste måske være

>"Bibelen er kilden til sandheden."

Andreas' første løgn...

Sandheden kommer efter bogen?
Den tyktflydende skriftlærdom
har det med at størkne...

>"Falsk lære leder mennesker bort fra Gud,
> og fratager dem det evige liv."

Sådan omtrent hvornår begynder evigheden?..

>...når faldne engler (onde ånder) udgiver
> sig for at være afdøde slægtninger eller...

Citerer du her et norsk tidsskrift?
Det ser ud til, at du opererer med et væld
af mystiske budbringere i dit 'univers'.
Men gerne for min skyld...

>"Alle påstandene vi kommer med, vil blive
> dokumenteret fra Bibelen."

Støn! Jeg mener: Vi venter med længsel...
Dog ville det være net, om vi kunne tage
det lidt mere med ro.

> ..."Det var selvfølgelig levende mennesker,
> (klip) der rejste, og ikke usynlige sjæle."..

Spøg tilside: Var de levende døde?
Citat, LaoTse:"Det jordiske er noget ydre,
det himmelske noget indre." Der findes
-ifølge Paulus- to slags død... Tænk,
jeg tror du har fået det galt i halsen!

>"Bibelen siger at Gud alene er udødelig,
> (klip) og at udødelighed er en gave fra Gud"...

Ja, for Jesus talte om Faderen, som i Himlen
var uden altså at være død. Og Jesus er, såvidt
jeg forstår heller ikke mere død, end at han
kunne flække forhænget i templet, da han døde!

>"Hvis sjælen i sig selv er udødelig, da kunne
> vi sætte..(klip)..og bevise at dyr har en
> udødelig sjæl."

Så lad os tage lidt bedre fat:
Menneskets højeste bedrift er at sikre sjælens
beståen ved at følge Åndens anvisninger...
Sjæl= Bevidsthed, eller hvad?

>"I senere indlæg skal vi skrive om spiritisme,
> helvede, opstandelse og andre temaer, der hører
> med for at forstå hvad Bibelen lærer om døden."..

Vi kan såmænd også læse, men

>"Hvem er det sande Israel?
>-Hvad er sand tungetale?
>-Hvem er Antikrist?"..

tag nu ikke munden for fuld!

XFUT: dk.livssyn
--

Mvh, pMartiN. -:)

Fra : Live4Him

Dato : 19-04-01 23:32

"pMartiN" <paw@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi kan såmænd også læse, men

> tag nu ikke munden for fuld!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
LOL

jørgen.

Fra : pMartiN

Dato : 20-04-01 06:15

Xpost
Subj.Re: "DuS 1" (pmn)
19 Apr 2001 22:14.

Der /skulle/ have stået:
>..."Vi venter med længsel... på svar!"

Og har du ej tid til sligt, så behold
blot dit digt. For som det hedder:
dk.livssyn -Ikke: dk.hjernespind.

XFUT: dk.livssyn

--

Mvh, pMartiN. -:)

Fra : Havmand

Dato : 20-04-01 09:28

"Andreas Falck" skrev d. 19-04-01 19:31 dette indlæg :
> [...]
> livsånden, livsprincippet eller livsgnsiten fra Gud blev givet, var
> Adam en død sjæl (en død skabning eller person).

Re: Som jeg forstår din udlægning, har mennesket ikke ånd. Gud har ånd, og med denne vækkede han menneskets sjæl. Sjælen fremstår herefter, som værende kroppen, gud gjorde levende med sin ånde. Det er nu tydeligt, sjælen ikke er udødelig. Så på den yderste dag er det altså kroppen der genetableres og påny modtager Guds Ånd, for de udvalgt heldige.
Jeg føler mig overbevist om, at jeg har misforstået dig. Så lad mig spørge.

Er der forskel på ånd og sjæl, hvilken?
Er sjæl og krop et og det samme?
Har dyr dá ikke sjæl?
Hvis sjæl og ånd er det samme, er sjælen dá ikke udødelig. Det er jo Hans ånd.

En forvirret .. Havmand

http://www.kandu.dk/

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-04-01 13:24

"Havmand" <Havmand.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er sjæl og krop et og det samme?
> Har dyr dá ikke sjæl?
> Hvis sjæl og ånd er det samme, er sjælen dá ikke udødelig.

Her blander du Guds Ånd sammen med livsånden. Det er jo to forskellige
ting. Det der er tale om i 1. Mos. 2, 7 er jo som beskrevet i mit
indlæg selve den kraft, livsgnist eller livsprincip, der blev indblæst
og gjorde det dannede livløse legeme til en levende skabning eller en
levende sjæl. Før denne livsånde blev indblæst var mennesket, det
livløse legeme, blot en DØD sjæl. Det levende menneske, den levende
sjæl, er det hele mennesket, med tanke, liv og følelser og det hele,
intet undtaget. Og det døde menneske, den døde sjæl, har ingen
bevidsthed om noget som helst. Jesus sammenligner døden med en
ubevidst søvn.

Fra : Havmand

Dato : 20-04-01 13:58

"Andreas Falck" skrev d. 20-04-01 13:24 dette indlæg :

> [...]
> intet undtaget. Og det døde menneske, den døde sjæl, har ingen
> bevidsthed om noget som helst. Jesus sammenligner døden med en

re: Fik blandet ting sammen, godtaget.

Det opklarer,(for mig)hvad du mener med ,at sjælen ikke er udødelig.

Livsånden gør sjælen levende. Uden denne dør sjælen.

Men ,undskyld, sjælen var der før livsånden ,og er der også efter, livsånden har forladt den, blot er den igen død. Eller hva'?

Hvis den døde sjæl er at ligne med ubevidst søvn, er dyr da i en ubevidst søvn? De har jo ikke nogen sjæl der kan levendegøres.

Åbenbart stadig ikke helt opklaret .. Havmand

http://www.kandu.dk/

Fra : Live4Him

Dato : 20-04-01 14:22

> "Andreas Falck" skrev d. 20-04-01 13:24 dette indlæg :
Og det døde menneske, den døde sjæl, har ingen
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
No way !

Jesus gør netop klart i bla. lignelsen om den rige mand og Lazarus at der ER
en bevidsthed efter døden, og at sjælen IKKE ophører med at eksistere.

Jesus sagde til den ene røver på korset : "I dag skal du være med mig i
paradis". Han sagde ikke : " I dag skal du sove en søvn du ikke er bevidst
om, i paradis".

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-04-01 15:41

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jesus gør netop klart i bla. lignelsen om den rige mand og Lazarus
> at der ER en bevidsthed efter døden, og at sjælen IKKE ophører

En klar misforståelse af denne lignelse. Men det vil jeg snart vende
tilbage til i et opfølgende indlæg i tråden om den udødelige sjæl!

> Jesus sagde til den ene røver på korset : "I dag skal du være med
> mig i paradis". Han sagde ikke : " I dag skal du sove en søvn du
> ikke er bevidst om, i paradis".

Nej, det er slet ikke hvad Jesus siger. Han siger nemlig: "I dag siger
jeg til dig: du skal være med mig i paradis".

Fra : Havmand

Dato : 20-04-01 19:23

"Live4Him" skrev d. 20-04-01 14:22 dette indlæg :

> [...]
> paradis". Han sagde ikke : " I dag skal du sove en søvn du ikke er bevidst

re: Der kan findes skriftsteder for begge synspunkter angående sjælens udødelighed.
Men da det ikke fremgår, at sjælen ikke kan dø, må jeg melde mig på det hold, der påstår sjælens dødelighed.

Hilsen .. Havmand.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jahnu

Dato : 20-04-01 13:30

On Thu, 19 Apr 2001 20:30:47 +0200, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@jyde.dk> wrote:

> [...]
>udødelig sjæl. Denne lære om den "udødelige sjæl" synes at være en
>udødelig myte, som har sneget sig ind i kristendommen gennem en

Du glemmer vist, at lang tid før Jesus manifesterede sig, og Kirkens
efterfølgende vranglære af hans ord, havde lærde og mystikere allerede
givet detaljeret beskrivelser af Gud, sjælen og universet i fx.
Vedaerne. Det der netop adskiller bevidsthed fra materien, er at
bevidsthed er evig og materien er midlertidig. At sjælen skulle være
blevet skabt og er dødelig, er en grotesk vranglære indført af kirken.

"For sjælen findes der hverken fødsel eller død. Den er ikke opstået i
fortiden, den opstår ikke lige nu, og ej heller i fremtiden vil den
opstå. Den er evig, ufødt, uforgængelig og oprindelig. Den dræbes ikke
når kroppen dræbes"

(Bhagavad gita 2.20)

Kan det siges mere klart?

mvh
Jahnu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-01 14:52

chekitan@bahnhof.se (Jahnu) writes:

> [...]
> efterfølgende vranglære af hans ord, havde lærde og mystikere allerede
> givet detaljeret beskrivelser af Gud, sjælen og universet i fx.

Novra, Jahnu, du er sandelig gået forkert. Der er ingen
dk.livssyn.hinduisme eller lignende grupper pt., så du må holde dig
til dk.livssyn.

I dk.livssyn.kristendom er det i hvert fald off-topic.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Ivar

Dato : 20-04-01 19:32

> Novra, Jahnu, du er sandelig gået forkert. Der er ingen
> dk.livssyn.hinduisme eller lignende grupper pt., så du må holde dig
> til dk.livssyn.
>
> I dk.livssyn.kristendom er det i hvert fald off-topic.

Hov, hov, hvis du vil brokke dig over nogen, skal det være
over Andreas Falck, der x-poster i flere grupper bla.
dk.livssyn. (prøv at læse de sidste linjer af hans indlæg).

Jahnu's svar er 100% on topic.

Ivar

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-04-01 13:46

> Hov, hov, hvis du vil brokke dig over nogen, skal det være
> over Andreas Falck, der x-poster i flere grupper bla.
> dk.livssyn. (prøv at læse de sidste linjer af hans indlæg).

Ifølge fundatserne var der slt ikke noget forkert i min X-Post, da
emnet jeg tog op er ontopic i de relevante grupper. Jeg satte også en
korrekt X-FUT til den gruppe jeg mente var mest relevant at videreføre
debatten i. Dette er også helt i overensstemmelse med den måde det
danske usenet er opbygget på og fungerer på, og samtidig igen helt i
overensstemmenlse med de berørte gruppers fundatser og almindelige
skrevne og uskrevne regler og gældende prakksis.

> Jahnu's svar er 100% on topic.

Vedaerne er ikke on-topic i news:dk.livssyn.kristendom, derfor er
Jahnus indlæg 100 off-topic i denne gruppe!

Fra : Ivar

Dato : 21-04-01 23:26

> Vedaerne er ikke on-topic i news:dk.livssyn.kristendom,

Selvfølgelig er de ikke det, men hvorfor sender du et indlæg i en generel
livssyn-gruppe, og x-futter til en speciel?

Når du har sendt det i dk.livssyn må det være fordi du ønsker at få
en reaktion der ikke nødvendigvis er baseret på et kristent livssyn.

Hvis du er bange for en generel diskussion om dine postulater, så lad
være med at sende dem i dk.livssyn.

Ivar

Fra : Niels Steg

Dato : 20-04-01 14:15

"Jahnu" <chekitan@bahnhof.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> fortiden, den opstår ikke lige nu, og ej heller i fremtiden vil den
> opstå. Den er evig, ufødt, uforgængelig og oprindelig. Den dræbes ikke

Jak 5,20

skal han vide, at den, der får en synder til at vende om fra den
vildfarelse, han lever i, frelser hans sjæl fra døden og skjuler mange
synder.

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-04-01 16:22

"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> skal han vide, at den, der får en synder til at vende om fra den
> vildfarelse, han lever i, frelser hans sjæl fra døden og skjuler

Og hermed har Niels føjet endnu et Bibelsk bevis til den lange kæde
der beviser, at sjælen IKKE er udødelig!

Tak for din støtte, Niels!

)

Fra : Niels Steg

Dato : 20-04-01 22:35

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Og hermed har Niels føjet endnu et Bibelsk bevis til den lange kæde
> der beviser, at sjælen IKKE er udødelig!
>
> Tak for din støtte, Niels!
>
> )

Jeps, hvis den kan reddes fra døden betyder det at den KAN dø..

)

logik for burhøns - for sjælen gælder det samme som for os, vi er født
til at dø.. men kan frelses fra døden.

Niels

Fra : Live4Him

Dato : 20-04-01 22:52

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Ja, vi stemmer alle på dig ved næste valg, andreas Det betyder dog ikke
at du har ret. Sjælen lever videre efter døden. Det siger Jesus. Det siger
bibelen, og det siger sund fornuft...

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-04-01 13:46

> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
> Ja, vi stemmer alle på dig ved næste valg, andreas

Helt fint Jørgen, vil du have en plads også )

> Det betyder dog ikke at du har ret. Sjælen lever videre efter døden.

Så må du jo vise hvor det står i Bibelen. Den symbolske billedtale i
lignelsen om Lazarus og den rige mand kan ikke bruges, for den taler
om noget helt andet, hvilket jeg vil dokumentere i et senere indlæg!

> Det siger Jesus.

Hvor henne, kom en referance!

> Det siger bibelen,

Hvor henne, kom en referance!

> og det siger sund fornuft...

Er det sund fornuft at påstå at den løgn Satan fremførte i Edens Have
skulle være sandheden?

Hvad er der mest sund fornuft i: At tro på hvad Gud siger, eller at
tro på hvad Satan siger?

Hvor svært kan det være?

Fra : Lyrik

Dato : 22-04-01 00:56

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

<klip >
> Hvor svært kan det være?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Der er jo forskellige opfattelser. De forskellige opfattelser forplumres af,
at ordet sjæl har skiftet betydning.
Mennesket består af legeme, sjæl og ånd. I dag ville vi sige- legeme,
individ og sjæl.
Heraf ses at det der i Bibelen omtales som sjæl, står som individ. At
individet dør er uomtvisteligt. Men individet har en ånd, som i dag hedder
sjæl, og som overlever, idet den vender tilbage til Vorherre som gav den.
Hvem ved om menneskets ånd stiger opad og dyrenes nedad? Siger prædikeren.
Med Helligåndens udgydelse, og absorbtion i mennesket, kommer et nyt element
til mennesket, som udødeliggør det.
Det er Ånden som levendegør står et sted.
Helligånden er den komponent som gør at menneskets ånd stiger opad! Det er
sjovt at adventisterne og JV overser dette nye element der er trådt ind i
mennesket, Helligånden.
Udødeligheden.

Jens

Fra : Havmand

Dato : 22-04-01 01:52

"Lyrik" skrev d. 22-04-01 00:56 dette indlæg :

> [...]
> sjovt at adventisterne og JV overser dette nye element der er trådt ind i

re: Virkelig spændende.(ikke ironisk) Kunne vi få et par skriftsteder?
mvh .. Havmand

http://www.kandu.dk/

Fra : Lyrik

Dato : 22-04-01 11:45

> re: Virkelig spændende.(ikke ironisk) Kunne vi få et par skriftsteder?
> mvh .. Havmand
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Dine opildnende ord frister mig over evne til at forsøge at komme det
nærmere.

Det som interesserer os, er den del af os som fortsætter efter vores død, og
som bliver en spire til- eller som er-selve vores nye tilværelse efter
døden-ikke?

"Ånd" bruges ligesom vi bruger det i dag: "Der var en dårlig ånd i lokalet"
"De mangler ånd"
"Der er en dårlig ånd på min arbejdsplads" "Gud se i nåde til min ånd" "Han
var som besat af en ond ånd"
Det som interesserer os er menneskets iboende ånd.

Salme 31:6;
i din hånd befaler jeg min ånd.

Præd. 3:19-21;
mennesker og dyr har samme ånd.
Præd. 12:7;( interessant fordi prædikeren skrev det foregående!)
og støvet vender tilbage til jorden som før, og ånden til Gud som gav den.

Altså kan vi konkludere at menneskers ånd forlader det ved døden og vender
tilbage til Gud.
Hvad består denne ånd i?
Ånden er ikke en identitet før den får et legeme og bliver til en sjæl (får
en identitet)!
Dette er mit udsagn.
Det vil sige menneskets ånd er udødelig. Og skal jeg være dristig, så er
dyrs ånd også udødelig!
Men hvis Guds fjende som ikke vinder livet dør, så vender hans udødelige ånd
tilbage til Gud! Men den får ingen identitet, fordi den ikke får et nyt
legeme og bliver til en sjæl!

Legemet er dødt uden ånd! Jakob 2:26;
Mennesket ER en sjæl, 1. Mosebog 2:7, sammenlign 1. korinter 15:45;

Når vi ransager os selv, så ved vi godt inderst inde at vi er en sjæl
bestående af et symposium af legeme og ånd som til sammen udgør vores
identitet. Vi kan ikke forestille os, os selv, uden et legeme, vel?))
Vi ER et menneske bestående af legeme og ånd og identiteten er det
altsammen!
Denne, min opfattelse, samstemmer med Paulus' forklaring på opstandelsen,
som vi finder i 1. korinterbrev 15:35-50; Hvoraf jeg kun vil pointere
følgende:
Gud giver det et legeme efter sin vilje..Der er himmelske legemer, og der er
jordiske legemer.

Noget fra den døde identitet bliver brugt til at fundere den nye identitet.
Det er vigtigt at kærnen fra den gamle person bliver spiren til den nye
person.
Uden denne opspiren fra den gamle "Per" til den nye "Per" er der ingen
opstandelse. Paulus tager sit udgangspunkt i den måde vi sår et frø på.
Frøet dør men bliver basis for den nye plante som vokser op fra det døde
frø.
JV's opstandelse (og jeg er bange for at det også gælder adventisterne) er
blot en genskabelse af en identisk person = en tvilling der ikke gavner den
døde.
Det er livsvigtigt at identiteten overføres fra den døde.
Det er den udødelige ånd der er identiteten.
Men denne ånd er som et frø. Ikke noget i sig selv før den bliver "plugged
in" i et nyt legeme og bliver til en ny sjæl=identitet!
Derfor vil jeg runde af med dette smukke, som rimer med det jeg her har
skrevet:
2. Korinter.5:4;(læs 1-5)
Ja, vi som er i legemets telt, sukker under et tryk, fordi vi ikke vil
afklædes, men overklædes, så det dødelige kan blive opslugt af livet.

Kend dig selv! Lyder et gammelt ordsprog. Vi er nødt til at kende vore
rødder vor skæbne og vor identitet som mennesker, for at kunne gå i den
rigtige retning med vores tilværelse.

KH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 22-04-01 12:20

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Når vi ransager os selv, så ved vi godt inderst inde at vi er en sjæl
> bestående af et symposium af legeme og ånd som til sammen udgør vores
> identitet.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg vil gerne have lov til at tilføje:

Da vores identitet (sjæl i GT og NT), består af både legeme og ånd, så
undrer det os ikke mere når vi ser en person blive dement og "ikke være den
samme som han var i gamle dage."
Vi ser jo nu, at identiten er forandret, på grund af legemsforandringer,
hjerneblødning o.s.v.
Ja vi ser identitetsforandringer bare ved en amputeret finger!
Vi erkender også forandringen fra barnelegeme til voksenlegeme o.s.v.

Men der er noget der aldrig forandres, den udødelige ånd, der ligger som et
hvedefrø og kan opspires til et nyt legeme og blive, på en gang den samme,
men samtidig en ny person i et nyt herlighedslegeme.( tørt frø bliver smuk
blomst, alt efter den blomst, som Gud vil lade det blive til).
Dette frø er vor udødelige del.
Jeg forestiller mig, at den ånd som Gud ikke vil give nyt legeme, forbliver
i Gud uden at få ny identitet.

mvh
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-04-01 07:50

> [...]

> Det er sjovt at adventisterne og JV overser dette nye element der er
> trådt ind i mennesket, Helligånden. Udødeligheden.

Jamen dette er jo også i fuld overensstemmelse med hvad jeg hele tiden
har sagt!

Det menneske der frelses får udødeligheden som gave fra Gud.

Det menneske der ikke frelses får ikke denne gave fra Gud.

Så enkelt er det faktisk. Og hvorfor er der nogle der vil blive ved
med at forplumre en klar og tydelig lære ved at blande hedensk
tankegang ind i det. Bibelen har aldrig lært at ugudelige der fortabes
OGSÅ arver udødelighed. Bibelen lærer klart at det er kun de frelste
der arver denne udødelighed.