Renter
Fra : Jesper

Dato : 29-12-03 16:05

Hejsa

Jeg har en kunde der ikke har betalt en regning 3000,00 incl. moms
Hvordan beregner jeg de renter der er påløbet ?

Nederst på fakturaen er der skrevet
"Ved betaling efter forfaldsdato beregnes 1,9% i rente pr. påbegyndt måned"

Fakturaen er udskrevet den. 25.08.2003 med forfald den 24.09.2003

Er det så 3000,00 * 1,9% x 3 (okt-nov-dec) eller...?

Fra : Godt Nytaar

Dato : 29-12-03 17:00

"Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fakturaen er udskrevet den. 25.08.2003 med forfald den 24.09.2003
>
> Er det så 3000,00 * 1,9% x 3 (okt-nov-dec) eller...?

Normalt vil det være 3000 * (1,019**3) % = 3174,27 kr.

Godt Nytår

Fra : Nico de Jong

Dato : 29-12-03 17:13

"Godt Nytaar" <ntaar@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Normalt vil det være 3000 * (1,019**3) % = 3174,27 kr.

Er det ikke sådan, at der ikke må beregnes renter af momsen ?
Nico

Fra : Godt Nytaar

Dato : 29-12-03 17:52

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
> "Godt Nytaar" <ntaar@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> Er det ikke sådan, at der ikke må beregnes renter af momsen ?

Iflg hvilken regel ???

Her tales om en samlet gæld - hvad der måtte være råvare, forarbejdning,
fortjeneste eller moms er da inderligt ligegyldigt.

Godt Nytår

Fra : Leonard

Dato : 29-12-03 18:05

"Godt Nytaar" <ntaar@hotmail.com> wrote:

>Her tales om en samlet gæld - hvad der måtte være råvare, forarbejdning,
>fortjeneste eller moms er da inderligt ligegyldigt.

Og om der regnes før eller efter momsen er lagt til giver det samme
resultat, for der skal alligevel betales moms af renterne, de er jo
også en indtægt.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 29-12-03 20:16

Leonard wrote:

> Og om der regnes før eller efter momsen er lagt til giver det samme
> resultat, for der skal alligevel betales moms af renterne, de er jo
> også en indtægt.

Nej, der skal IKKE betales moms af renterne, der er en finansieringsindtægt.
Og der må IKKE lægges moms oveni renterne (hvsi man f.eks. laver en
rentenota).

Renten beregnes af det fulde fakturabeløb inkl. moms.

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Leonard

Dato : 29-12-03 20:31

"Henrik Hougaard" <fam.hougaard@nejtakstofanet.dk> wrote:

>Renten beregnes af det fulde fakturabeløb inkl. moms.

Det gør da ingen forskel for kunden:

varekøb: 100 kr.
moms: 25 kr.
ialt: 125 kr.
rente 10%: 12,50 kr
ialt: 137,50 kr

varekøb: 100 kr
rente 10%: 10 kr
ialt: 110 kr
moms: 27,50 kr
ialt: 137,50 kr

Det gør en forskel i momsregnskabet.

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 30-12-03 01:49

> Det gør da ingen forskel for kunden:
>
> varekøb: 100 kr.
> moms: 25 kr.
> ialt: 125 kr.
> rente 10%: 12,50 kr
> ialt: 137,50 kr
>
> varekøb: 100 kr
> rente 10%: 10 kr
> ialt: 110 kr
> moms: 27,50 kr
> ialt: 137,50 kr
>
> Det gør en forskel i momsregnskabet.

Men i sidste tilfælde ligger du moms på renten og det skal der IKKE - som
jeg også skrev.

Jeg gentager: der skal/bør (det er ikke tvang!) beregnes rente af det FULDE
beløb inkl. moms.

Den således beregnede rente indeholder IKKE moms, der skal afregnes til
ToldSkat!

Renten er et momsfri, idet der er tale om finansiering. Der er jo forresten
heller ikke tillagt moms til dine renter i banken - vel? (banken er i øvrigt
løsumspligtig, men det er en helt anden historie!)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 29-12-03 22:14

On Mon, 29 Dec 2003 16:59:45 +0100, "Godt Nytaar"
<ntaar@hotmail.com> wrote:

>"Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

>måned"

>Normalt vil det være 3000 * (1,019**3) % = 3174,27 kr.

Vil det ikke udløse rentes rente?
Det er ikke kutyme at beregne renter af renterne i
forbindelse med en handel.

Jeg vil mene at når vi i dag har den 29/12 og det er pr.
påbegyndt måned må det være
rente for perioderne 25/9-24/10, 25/10-24/11, 25/11-24/12 og
25/12-24/1
3000,00 * 1,9% x 4 (sep-okt-nov-dec)

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-12-03 17:25

In <3ff042b0$0$9757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Jesper" <no@mail.dk> writes:

> [...]

>Nederst på fakturaen er der skrevet
>"Ved betaling efter forfaldsdato beregnes 1,9% i rente pr. påbegyndt måned"

Hvis det er en privat-kunde maa du ikke tage saadanne aager-renter.
Det er ulovligt.

/Martin

Fra : Godt Nytaar

Dato : 29-12-03 17:54

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det er en privat-kunde maa du ikke tage saadanne aager-renter.
> Det er ulovligt.

Iflg. hvilken regel??
Hvis spillereglerne har været kendt fra forholdets indgåelse - og det ser ud
til at være tilfældet her - kan jeg ikke se nogen skal blande sig i, hvilken
rentesats der tages.

Godt Nytår

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-12-03 19:55

Godt Nytaar wrote:

> Iflg. hvilken regel??

Renteloven. Man må hos private højest tage diskontoen plus 7%.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Godt Nytaar

Dato : 29-12-03 20:04

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Renteloven. Man må hos private højest tage diskontoen plus 7%.

Så er der vist adskillige banker og kreditselskaber, som har alvorlige
problemer.

Godt Nytår

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-12-03 20:01

In <3ff07a90$0$95054$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Godt Nytaar" <ntaar@hotmail.com> writes:

>"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

>Så er der vist adskillige banker og kreditselskaber, som har alvorlige
>problemer.

Nej, da de ikke har solgt et produkt men udlaant pengene.
Hvis du er erhvervsdrivende boer du kende loven, ellers
kan de blive dyre laerepenge for dig.

/Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-12-03 20:59

Godt Nytaar wrote:

> Så er der vist adskillige banker og kreditselskaber, som har alvorlige
> problemer.

Nej, "renteloven" hedder officielt "Lov om renter ved forsinket
betaling m.v." og gælder ikke alle former for renter, selv om man måske
umiddelbart kunne tro det.
Du finder loven på http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-12-03 20:03

In <3ff05c15$0$95015$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Godt Nytaar" <ntaar@hotmail.com> writes:

> [...]
>til at være tilfældet her - kan jeg ikke se nogen skal blande sig i, hvilken

1,9% pr. maaned er over 25% om aaret. Er det oplyst og godkendt foer
koebet ?

/Martin

Fra : Jesper

Dato : 30-12-03 16:29

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er en privat-kunde maa du ikke tage saadanne aager-renter.
> Det er ulovligt.

Glemte at nævne at det er en erhverskunde...

Tak for alle svarerne

Fra : Henning

Dato : 29-12-03 23:04

"Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har en kunde der ikke har betalt en regning 3000,00 incl. moms
> Hvordan beregner jeg de renter der er påløbet ?

Hvad med fra starten at indføre: Her i min biks sælges kun mod KONTANT

Fra : Jesper

Dato : 30-12-03 16:40

"Henning" <Hbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad med fra starten at indføre: Her i min biks sælges kun mod KONTANT

Fordi det er spillereglerne inden min branche, at køre med 30 dage.
Private kunder dog undtaget.

Heldigvis er det meget sjældent folk ikke betaler til tiden.
Det sker måske 1 eller 2 gange om året ud af 150 fakturaer.
Men jeg tjekker også alle nye kunders økonomi inden der handles.
Tjekker firmaregnskaber for selskaber og private samt enkeltmands-
firmaer tjekkes for en evt. registreirng i RKI

/Godt Nytår.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 23:18

> [...]
>
> Fakturaen er udskrevet den. 25.08.2003 med forfald den 24.09.2003
>
> Er det så 3000,00 * 1,9% x 3 (okt-nov-dec) eller...?

Det er meget nemt, da rentetillæget er pr. _påbegyndt_ måned.

Såfremt din faktura ikke er betalt inden 24.09.2003 + 10 dage iflg. kutyme
rgner du renteberegningen pr. påbegyndt måned _fra_ forfaldsdato.

Dvs. kr. 3000,- + 1,9% = kr. 57,- = kr. 3.057,- dig til gode.

Dit spørgsmål er således korrekt. Du kan nu fremsende rykkerskrivelse for
kr. 3000,- + periodens rentetilskrivning, kr. kr. 57,- + kr. 58,09 + kr.
59,19. Saldo i din favør kr. 3.174,28.

Det er den mest anvendte metode, selvom der er nogen, der holder på en rente
beregnet på Nationalbankens rente + et rentetillæg, alt regnet p.a. med
nødvendig efterregning for antal dage over forfaldstid. Det er vist nærmest
i forbindelse med handel med skibe og jetjagere, hvor sådan noget således er
nedfældet i en kontrakt. Der er også større firmaer, der anvender den
metode, men den forudsætter nærmest et debitorbogholderi, der styrer dette
pr. automatik.

Til slut kan der være tale om kunder - såvel store som små, der trækker
katten i halen, desuagtet de ikke har det nødigt, og der kan være tilfælde,
hvor man måske skal udvise en vis "fleksibilitet" alt afhængigt af
leverandør/kundeforholdet.

Men på den anden side, der er vel grænser for, hvor meget man skal lade sig
"træde" på - specielt hvis det er en kunde, der overhovedet ikke har givet
lyd fra sig trods flere henvendelser om betaling (rykkere).
Karsten H. Jensen