Om VSO, KAO eller PSL og om skatteoptimeri~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-12-03 01:28

Hej gruppe,

der er ofte været diskussiner herinde om subj., hvorfor jeg - som er i fuld
sving med uddannelsen til revisor - gerne vil komme med dette indlæg som
kommentar til disse.

For at starte bagfra (i titelen), så er spørgsmålet, om em revisor er spild
af penge et relativt spørgsmål. Det kommer jo an på... Og det kan jeg ikke
besvare rent generelt her, i telefonen eller på kontoret. Eller alle andre
steder.Det kan kun blive afgjort ved subjektivt og individuelt at tage
stilling til sagen. Men det er klart, at jo mindre komplekst verdenen i og
omkring det konkrete firma er, jo mindre nødvendigt (og økonomisk
fordelagtigt) er det at bruge en revisor, hvor der ikke er krav på dette.

Men mange herinde tror, at de kan klare det hele selv, hvilket mange sikkert
også kan - til en vis grænse. (OK - det er min påstand, hvilket jeg selv må
stå til regnskab for).

Helt enig i at (simpel) bogføring ikke er pengene værd at få lavet ved en
revisor, hvis man selv har interesse og evner til det eller kan ansætte en
til det. (simpel bogføring fordi man i visse brancher eller større
virksomheder kan komme ud i spidssituationer, hvor almindelig
regnskabsteknik ikke længere er nok).

Der er også mange (det kender jeg fra mine kunder), der hellere end gerne
vil betale en krone for at spare 60 øre i skat. De kan komme rendende med et
vanvittigt bilag og et stort smil på læben: "kan jeg ikke også trække dette
fra?" og smilet er nogle gange mindre på vej ud. Den vej rundt sparer kunden
/ ressourcer m.v., når skattevæsnet går gennem materialet, hvis de vælger
den gruppe ud. Hvis "vi" bogfører, så ved vi, hvad vi kan trække fra og hvad
vi ikke kan i stedet for at prøve at trække alt fra for at spare 60 øre, når
det samlede arbejde derved løber op i en krone.

Og nogle, hvor der ikke er lovkrav om revision, kan og vil også selv lave
deres egne regnskaber, indkomstopgørelser og selvangivelser. Har man en
regnskabsmæssig baggrund eller erfaringer indenfor området, bør det heller
ikke blive et problem, hvis man holder sig fra spidssituationerne. Men
problemet er, hvornår er man derude? Men det glemmer vi, da det ikke er der,
jeg vil hen med indlægget.

Guleroden ligger i skatteoptimering.

Man kan som selvstændig virksomhedsdrivende vælge at blive beskattet efter
en af 3 følgende love. Personskatteloven (PSL), kapitalafkastningsloven
(KAO) eller Virksomhedsordningen (VSO).Og hvilken skal vælges.

Svaret er den ordning, der (på længest sigt) giver den største fortjeneste /
besparelse alt afhængig af, hvordan man formulerer det. (Ikke den mindste
skat, men største besparelse, idet man i et eksempel sagtens kan beregne den
mindste skat udfra VSO, men at dette samtidig er mere omkostningsfuldt -
revisor eller ej - end de øvrige ordninger, hvorefter den reele besparelse i
sidste ende vil give et underskud. Og den største "besparelse" på sigt, da
det heller ikke kan anbefales at vælge ordning for et år ad gangen uden at
tænke på fremtiden, da VSO er "dyr" at starte op for første år, hvorfor den
gerne skal kunne bruges i en årrække.)

Tilbage på spordet igen: Hvorfor vælge VSO, hvis den er så omkostningsfuld?
Tja, fordi den i flere tilfælde er den bedste og billigste løsning.

Hvor mange "normale" erhvervsdrivende, kan selvstændigt bruge og beregne den
optimale løsning i VSO herinde uden revisor? Hvis vi bruger min kunde- og
vennekreds som udgangspunkt, så ikke ret mange, men det er ikke sikkert, at
det kan bruges som et repræsentativt billede af gruppen / Danmark som
befolkning / samfund.

Men VSO giver mulighed for at "spare topskatten", få "skattekredit" uden
rente samt at trække renteudgifter fra i indkomsten (hvilket giver en højere
fradragsprocent end normalt)

Hvad er min pointe: Kort sagt - kan man tjene / spare kr. 15.000,- i skat
mod en revisorregning på kr. 7.500, ja så er en revisor ikke spild af penge.

Et godt nytår til alle, hvis vi ikke "snakkes inden"

Michael Sørensen

Fra : JørgenE

Dato : 29-12-03 01:04

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> besvare rent generelt her, i telefonen eller på kontoret. Eller alle andre
> steder.Det kan kun blive afgjort ved subjektivt og individuelt >

Hej Michael.

Husk lige at det at være revisor er ikke at fortælle hvor meget man har
lært, men at forstå og tale sammen. Så brug af en masse ord som ikke bruges
normalt i det danske sprog, bortset fra i insiderkredse, er som at sætte sig
på en piedestal og fortælle verdenen, at jer er klogere end jer, men jeg vil
godt leve af jer.

KISS - (keep it simply stupid) - jo enklere man kan forklare noget svært, jo
flere forstår det, og det var vel netop meningen med vores rådgivning og
ikke at vise hvor dygtige vi er.

Mvh. revisoren

Fra : Michael Sørensen

Dato : 29-12-03 03:49

Hej Jørgen

> [...]

jo
> flere forstår det, og det var vel netop meningen med vores rådgivning og

Selvfølgelig - og beklager, hvis jeg "glemte" det. Jeg synes selv, at jeg
har prøvet at hjælpe folk herinde og det var også intentionen med dette
indlæg. Jeg synes ikke selv, at jeg bruge mange fagudtryk, som
ikke-revisorere ikke kender, men jeg har måske haft svært ved at vurdere, om
andre kender ordene eller ej. Det er i givet fald min fejl.

Men at jeg vil prøve at "prale" med min igangværende uddannelse og
forhåbentlige lærdom er jeg ikke enig i. Jeg kender ingen herinde, hvorfor
jeg ikke kan få ros og anerkendelse, som hvis jeg gik ud til familie og
venner for at opråbe: "jeg kan beregne skatten."

Der har rent faktisk været diskuteret VSO m.v. (et ord, der rent faktisk er
blevet brugt herinde). Og jeg ville bare påpege nogle ting, som en kommentar
til dette, så folk kunne få en bedre forståelse af, at man bør vælge den
bedst økonomiske løsning og ikke, den man synes klinger bedst i øret fx.
Igen var intentionen hverken pral, forvirring eller noget lignende.

Jeg beklager da overfor dig og gruppen, hvis jeg har givet udtryk for dette
eller sendt nogle forkerte signaler

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Peter G C

Dato : 29-12-03 12:12

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg beklager da overfor dig og gruppen, hvis jeg har givet udtryk for
dette
> eller sendt nogle forkerte signaler

Der er ingen grund til at beklage. Vi har alle hver vores indgang til
nyhedsgruppen og vores erhverv. Og vi har hver vores egen stil. Sådan er det
jo

Godt nyt år.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : JørgenE

Dato : 29-12-03 23:23

> [...]
> jeg ikke kan få ros og anerkendelse, som hvis jeg gik ud til familie og
> venner for at opråbe: "jeg kan beregne skatten."

Det var nu heller ikke fordi jeg syntes du pralede, men folk der ikke kender
det "indviede" sprog, vil opfatte det som "højrøvet", og det har jo aldrig
været meningen med vores uddannelse, selvom man ofte ønsker at bruge andre
ord i kredsen end dem kunden kender dækningsbidrag i stedet for bruttoavance
f.eks., og dækningsgrad i stedet for bruttoavanceprocent, hvorfor? for at
det skal virke finere.

Jeg var ansvarshavende revisor i en større koncern for det firma jeg var
ansat i, og vi lavede finansieringsanalyser til ledelsen, som var ejeren der
havde banket firmaet op fra 0 til 300 ansatte. Han var ikke særligt
interesseret i disse analyser, men så læste jeg en dag "Hvem-Hvad-Hvor" og
her lavede man de næsten tilsvarende, men her blev der pædagogisk brugt
følgende: Hvor kommer pengene fra.... og hvad er de brugt til. En hurtig
omskrivning, og han elskede denne analyse, for det var noget han kunne
forstå.

Jeg kom selv til for en del år siden (og sikkert også i dag uden at vide
det) at virke "højrøvet". Jeg havde i flere dage siddet med kunder med
restskatter og overskydende skatter på ret store beløb, og så var der en
kunde med "blot" 20 t.kr. i restskat. Så jeg lagde ud med at det næsten gik
op, men til min umiddelbare forbløffelse var kunden ved at gå i koma, og
først der opfattede jeg, at 20 tkr. eller hvad det nu var, var en enorm sum
for vedkommende. Se så er man blevet for overfladisk, og har glemt hvem man
taler med, og siden har jeg altid søgt at tale på det niveau kunden er, og
aldrig tage noget for givet, for hvor 100 t.kr. er småtteri for en kunde kan
20 t.kr. være en katastrofe for en anden.

Det var ikke for at belære dig, og jeg tror jeg ved lige hvordan du har det,
for sådan havde jeg det også i mine unge dage. I dag kan jeg fortsat blive
"høj", når jeg finder en superløsning til en kunde, og vi sammen gennemfører
den, og man bagefter ved, at det sgu var et godt job man lavede - også
selvom kunden ikke helt er klar over det. Så er det ikke honoraret der er
afgørende, for humøret er i top.

Mvh. JørgenE