Overskrive nullerpå harddisk
Fra : Fælles Eje

Dato : 29-12-03 08:40

Hej
Jeg kan godt huske at det sidste gang jeg formaterede tog voldsomt lang tid.

Dengang gjorde jeg det fra en OS9 CD.
Disken er en 60GB IBM-DTLA-307060

Denne gang gør jeg det fra
Mac OS X, 10.3 CD´en

Men jeg satte den igang d. 27/12 kl. 15:00 og den er altså ikke færdig
endnu..........

Er det normalt??

Hej fra
Morten, der så må sidde her på en windåze med noget eOutLook-noget, Uha

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 11:05

Fælles Eje <faelleseje@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det normalt??
>
> Hej fra
> Morten, der så må sidde her på en windåze med noget eOutLook-noget, Uha

Så er der noget galt for en Panther CD er hurtigere end en OS 9 CD til
at lave Zero All Data med.

Stop den og begynd forfra.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Skovgaard

Dato : 29-12-03 11:51

> Så er der noget galt for en Panther CD er hurtigere end en OS 9 CD til
> at lave Zero All Data med.
>
> Stop den og begynd forfra.

Hej Morten, det er ikke så meget et spørgsmål om OS, som din disk der
nok har nogle dårlige sektorer, det er det der gør det langsomt.

--
Erik S KBH 2400
fjern et 0 i mailadressen ved svar

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-03 17:08

Erik Skovgaard <mac100@os.dk> wrote:

> Hej Morten, det er ikke så meget et spørgsmål om OS, som din disk der nok
> har nogle dårlige sektorer, det er det der gør det langsomt.

Tror du det....hvad betyder det????....den er kun 2,5 år gammel M.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-03 17:05

> Så er der noget galt for en Panther CD er hurtigere end en OS 9 CD til
> at lave Zero All Data med.
>
> Stop den og begynd forfra.

Hej Jesper.....det prøvede jeg - men den flippede helt ud og sagde at
hvis jeg afbryder, risikerer jeg at brænde disken af....jeg gjorde det
alligevel og startede forfra....

og det var den nye start, der begyndte 27/12 kl 15 og sluttede 29/12 -
idag klokken 09.....

Jeg synes at det er lang tid?

Men nu er det i orden? Håber jeg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-03 03:15

Fælles Eje wrote:
> Jeg kan godt huske at det sidste gang jeg formaterede tog voldsomt lang tid.
>
> Dengang gjorde jeg det fra en OS9 CD.
> Disken er en 60GB IBM-DTLA-307060

Min første tanke er ret og slet - 'åh nej! - endnu en DTLA...'

> Denne gang gør jeg det fra
> Mac OS X, 10.3 CD´en

- Med DiskUtility velsagtens? - Det burde også være den rigtige
fremgangsmåde...

> Men jeg satte den igang d. 27/12 kl. 15:00 og den er altså ikke færdig
> endnu..........
>
> Er det normalt??

Nej, det er fuldstændig hen i skoven! - Jeg er 99,9% sikker på, at der
er fejl på disken som på så mange af både GXP og DTLA serierne, så jeg
ville, - hvis jeg var dig, - afbryde formatteringen og få den indleveret
til forhandler hurtigst mulig, da er frmentligstadig er garanti på den.
- Normalt skulle processen højst tage et par timer. - På min gl. Beige
G3 tager det ca. 5 kvarter for en 40gb Barracuda disk.

- Så noget er helt galt...
mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 30-12-03 07:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> [...]
> - Normalt skulle processen højst tage et par timer. - På min gl. Beige
> G3 tager det ca. 5 kvarter for en 40gb Barracuda disk.

Jamen Erik....Nu er den for det første færdig - det blev den igår ved
halv ni-tiden......godt halvandet døgn....

men i al den tid jeg har haft den er den blevet formateret fem gange de
tre gange med "slet alle data og overskriv med nuller".....alle gange
har det taget laaaaaaaaaaang tid.

Og jeg tjekker jævnligt disken med diskværktøj og den har aldrig meldt
fejl.

Hvad skulle den serie lide af?

Godt nytår
Morten
--
[...dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...](ML)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-12-03 10:13

In article <1g6rrg2.1ucqo9ynld56oN%mortenlind@mac.com>, Morten Lind wrote:

[klip]

> men i al den tid jeg har haft den er den blevet formateret fem gange de
> tre gange med "slet alle data og overskriv med nuller".....alle gange
> har det taget laaaaaaaaaaang tid.

Er det for sikkerhedensskyld at du gør det? Data kan stadig genskabes
(med special værktøj og programmer) selvom du skriver 0'er.

JonB

Fra : Morten Lind

Dato : 30-12-03 21:23

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det for sikkerhedensskyld at du gør det? Data kan stadig genskabes
> (med special værktøj og programmer) selvom du skriver 0'er.

Hej Jon

Næ.....jeg gør det for at få en "helt ny disk" en gang om
året.......lidt ligesom "forårsrengøring", hvis du kender det
begreb?........det var noget, vi gjorde i halvtredserne og tredserne
men det er vist blevet umoderne = ikke trendy = Not....eller hvad man nu
siger....*GG*....

Glædeligt nyt år fra
Morten
--
[...dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...](ML)

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-03 10:25

> [...]

> Er det for sikkerhedensskyld at du gør det? Data kan stadig genskabes
> (med special værktøj og programmer) selvom du skriver 0'er.

Kan man virkelig det? Jeg troede, at hvert "punkt" på harddisken kunne
bestå af enten et nu eller et et-tal. Det er jo et binært system. Men
man kan altså stadig finde ud af, hvad der stod, før der blev skrevet
nuller? Er det derfor, nogle programmer giver mulighed for at overskrive
flere gange med nuller. Gælder det også, hvis man skriver et-taller?
Jeg har nu godt nok aldrig gidet overskrive med nuller, når jeg
en sjælden gang formaterer. Computeren fungerer vel ikke bedre af det.
Det eneste formål skulle være, at andre ikke kan få fat på data. Men det
er da vel ikke helt let at få data ud af en nyformateret harddisk, vel?
Og er data overskrevet med nuller, så må det da være endnu mere
besværligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 31-12-03 11:15

> [...]
> er da vel ikke helt let at få data ud af en nyformateret harddisk, vel?
> Og er data overskrevet med nuller, så må det da være endnu mere

Man kan "sagtens" genskabe data efter en disk er blevet formateret, og man
kan finde en masse software på internettet der kan gøre dette. Når den er
overskrevet med 0'er bliver det sværere, men ikke umuligt. Jeg kan ikke lige
huske hvor mange gange det anbefales man overskriver sin harddisk med
tilfældige kombinationer af 0 og 1 før det betragtes som værende umuligt at
genskabe data. Man kan også finde programmer på internettet der kan sættes
til at boote på en diskette og så overskrive harddisken x antal gange.

Søg selv på google efter links, jeg kan ikke huske nogen

Hos www.ibas.com kan man få genskabt data fra selv meget ødelagte harddiske,
tjek deres hjemmeside, de er sq dygtige

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-03 13:48

Peter (8464) <usenet@COWvesterbro24.dk> wrote:

> Man kan "sagtens" genskabe data efter en disk er blevet formateret, og man
> kan finde en masse software på internettet der kan gøre dette.

Det er jeg godt klar over. Det er ikke så længe siden, jeg hørte om
nogen, der havde fundet en Classic i en container. De kunne læse breve
og alt muligt og kendte endda den tidligere ejer, viste det sig. Havde
harddisken været formateret, ville finderen ikke have været i stand til
at læse det. Folk med ekspertviden og lysten til at gide gøre det, vil
naturligvis kunne genskabe data. Men som med alle andre sikringer, så
hindrer man langt de fleste tilfælde af misbrug. Det siges f.eks. også,
at biltyve kan bryde en startspærre. Men det kræver, at biltyven er ret
dygtig til sit "fag" og har en masse viden om de enkelte modeller. Den
gennemsnitlige narkoman eller berusede ungersvend, der lige skal hjem
fra byen i en stjålet øse, kan ikke finde ud af det, og går videre til
den næste bil.

> [...]
> kan ikke lige huske hvor mange gange det anbefales man overskriver sin
> harddisk med tilfældige kombinationer af 0 og 1 før det betragtes som

Det er til gengæld nyt for mig. Der må jo være tale om "gammel strøm",
der ligger i harddisken. Jeg kan forestille mig, at der er mange udfald
og sekvenser, der ikke kan genskabes. Og da filer hele tiden bliver
skrevet oveni gamle filer og hulter til bulter, hvordan ved man så, hvor
mange overskrivninger, man skal se tilbage, når man forsøger at genskabe
data? Der må da være mange tilfælde, hvor de ganskabte data er yderst
mangelfulde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 31-12-03 14:06

> [...]
> mange overskrivninger, man skal se tilbage, når man forsøger at genskabe
> data? Der må da være mange tilfælde, hvor de ganskabte data er yderst

Nu består harddisken jo ikke af elektroniske kredse som f.eks. en ram-blok,
og derfor er udtrykket "gammel strøm" ikke så godt rammende. Når det handler
om magnetisme, som det gør ved harddiske, så er der noget med at man kan
kigge på flere forskellge "lag" i pladen, og se hvordan magnetfelterne har
set ud før. Selvfølgelig bliver disse spor også ringere og ringere jo flere
gange de er overskrevet, men med mindre man fylder sin harddisk godt op, er
det jo ikke sikkert alle gamle ting bliver overskrevet lige med det samme.
Jeg er ikke ret godt inde i det tekniske, men det var lige hvad jeg kunne
huske fra engang hvor jeg læste om det

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-12-03 16:12

> Det er jeg godt klar over. Det er ikke så længe siden, jeg hørte om
> nogen, der havde fundet en Classic i en container.

Jeg så engang med beundring på en it-konsulent som formaterede en
harddisk inden den røg i containeren, ved simpelthen at jokke på drevet
godt og grundigt, ha ha ha. Min smarte lille utility røg diskret ned i
baglommen igen. Hans metode tog 5 sec. og var synligt effektiv. Svær at
slå.

Godt Nytår!

Flemming Rubini

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-01-04 11:59

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Kan man virkelig det? Jeg troede, at hvert "punkt" på harddisken kunne
> bestå af enten et nu eller et et-tal. Det er jo et binært system. Men

Hver bit på disken består principielt af et stykke magnetisk
materiale, som bringes til at være i en given magnetisering
som ligger indenfor enten det område der definerer et nul, eller et
ettal. Disse intervaller har en vis udstrækning for at være tolerante
overfor tid og slid og hvad vi ellers har der kan påvirke en
lillebitte magnet.

Når du skriver en ny værdi til et område, så - så vidt jeg har
forstået - magnetiseres det pågældende volumen "ovenfra" og
magnetiseringen er derfor ikke jævn hele vejen nedigennem, og man kan
derfor med meget følsomt materiel måle sig frem til hvordan den forrige
værdi formentlig har været. Dette kan man vist gøre i et par niveauer.

Tilføj hertil at moderne diske har en masse fejlkorrigeringskode
tilføjet således at disken automatisk kan korrigere for småfejl uden
problemer, og der er meget større chance for korrekt at deducere det
oprindelige indhold.

http://bigfoot.com/~thunderbear