Terminalen er "væk"!
Fra : Ren? Frej Nielsen

Dato : 29-12-03 08:28

Hejsa,

På arbejdet har jeg næsten lige installeret en helt frisk Mac OS X
10.3.2 med alle de gængse grafiske programmer, som jeg bruger til
daglig. Da jeg er færdig med det hele og har brugt en hel del timer på
det, opdager jeg at der er noget i vejen med Terminalen.

Når jeg åbner terminalen kommer der kun en meget lille bid af vinduet
frem, faktisk kun lige den røde lukkeboks; resten er skjult. Jeg har
prøvet at ændre vinduestørrelsen i indstillingerne og jeg har slette
indstillingerne, men intet hjælper.

Hvad i alverden er der sket på den computer?!? Det er ret vigtigt for
mig at terminalen virker, og jeg har lige pt. ikke nogen anden 10.3.2
computer, hvor jeg kan stjæle den fra.

--
Mvh.
René

Fra : Per Madsen

Dato : 29-12-03 09:20

Ren? Frej Nielsen <spam01@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad i alverden er der sket på den computer?!? Det er ret vigtigt for
> mig at terminalen virker, og jeg har lige pt. ikke nogen anden 10.3.2

Har du prøvet at oprette en ny bruger? Er terminalen så stadig væk?
--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Ren? Frej Nielsen

Dato : 29-12-03 15:33

permandREMOVETHIS@cool.dk (Per Madsen) wrote in message news:<1g6q1vu.1h2o6ewc2zaacN%permandREMOVETHIS@cool.dk>...

> Har du prøvet at oprette en ny bruger? Er terminalen så stadig væk?

Lige inden jeg så dit indlæg kom jeg til at tænke på, om det kunne
have noget med skrifterne at gøre. Maskinen skal nemlig bruge til
grafisk brug, så jeg har deaktiveret samtlige installerede skrifter
med Skriftbog, da jeg bruger Suitcase til at aktivere skrifter med.

Det var ganske rigtigt noget med skrifterne, for da jeg aktiverede
Monaco, som Terminal bruger, så virkede det fint igen.

Ellers et godt forslag du kom med og det er typisk et jeg også selv
giver til andre, men i dette tilfælde havde jeg selv glemt muligheden.
Doh!

--
Mvh.
René

Fra : Morten

Dato : 29-12-03 14:37

> [...]

> Hvad i alverden er der sket på den computer?!? Det er ret vigtigt for
> mig at terminalen virker, og jeg har lige pt. ikke nogen anden 10.3.2

det er en font konflikt (Bruger i Font Book?)

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth,
FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT) - Kom bare an Rene

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-12-03 17:25

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Ren? Frej Nielsen <spam01@tdcadsl.dk> wrote:

Hvorfor står "é" i "René" som et "?" i min MacSoup?
Er det også noget font-sjov på din mac. Eller er det her?

v.h
Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-03 17:34

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Hvorfor står "é" i "René" som et "?" i min MacSoup?
> Er det også noget font-sjov på din mac. Eller er det her?

Indlæget var postet igennem Google Groups, så der er nok lidt kuk i
tegnsættet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-12-03 17:34

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det er en font konflikt (Bruger i Font Book?)

Det var - som jeg fandt ud af - noget med skrifterne. Jeg har
deaktiveret alle skrifter i systemet med Font Book og bruger Suitcase
til at styre alle de "rigtige" skrifter med.

Det var åbenbart ikke en god ide at deaktivere Monaco som Terminal
bruger

Fra : Morten

Dato : 30-12-03 02:28

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det var - som jeg fandt ud af - noget med skrifterne. Jeg har
> deaktiveret alle skrifter i systemet med Font Book og bruger Suitcase
> til at styre alle de "rigtige" skrifter med.

Hvorfor egentlig deaktivere dem og ikke bruge Suitcase's "Allow
override System Fonts" indstlling? Er den ikke god nok?

> Det var åbenbart ikke en god ide at deaktivere Monaco som Terminal
> bruger

nej jeg har just for en uge siden rodet hos en kunde hvor de havde
læsset skrifter én masse på med Font book og deaktiveret/aktiveret i ét
væk. Rigtig mange programmer blev ustabile eller ville slet ikke
starte (herunder samme terminal syndrom), løsningen var Suitcase,
hvillket osse var betydeligt billigere end at jeg skulle bruge
adskillige timer på at løse fontkonflikter.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-12-03 07:48

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvorfor egentlig deaktivere dem og ikke bruge Suitcase's "Allow
> override System Fonts" indstlling? Er den ikke god nok?

Jeg har oplevet at det giver rod med f.eks. Helvetica Neue, og da det er
en meget brugt skrift er det en katastrofe. Man SKAL bare være 100%
sikker på, at det er den rigtige man bruger.

Jeg er heller ikke interesseret i at have 50 TrueType skrifter
aktiveret, for så er det jo svært at se om man har fået åbnet de rette
Postscript-skrifter.

> [...]
> hvillket osse var betydeligt billigere end at jeg skulle bruge
> adskillige timer på at løse fontkonflikter.

Det er nu meget smart med Font Book, for så kan man få ryddet op i alle
fontene i systemet. Hvis man modtager jobs udefra er det dumt at have en
masse skrifter liggende i systemet, og her skal man istedet bruge
Suitcase til at aktivere skrifterne midlertidigt. Det er genialt!