Browserproblemer på en Mac
Fra : Peter

Dato : 27-12-03 12:57

Hej NG!

Min kone har lavet en test-udgave af en hjemmeside for et Folkekirke sogn.
Et af menighedsrådsmedlemmerne, som her en Mac, fortæller at teksten på den
gule baggrund går ind i den blå menubaggrund. Er der nogle Mac-brugere som
vil kigge på det. (Jeg er selv PC-bruger, derfor!)

http://www.idestrup.dk/kirkeindex.htm

m.v.h.

Peter

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-12-03 13:14

Peter <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
> gule baggrund går ind i den blå menubaggrund. Er der nogle Mac-brugere som
> vil kigge på det. (Jeg er selv PC-bruger, derfor!)

Teksten står fint i min mac-browser der hedder "Safari". Jeg kan ikke se
nogen GUL baggrund - den er i hvert fald ufattelig tæt på hvid.

Til gengæld flytter linkene "fødselsanmeldese", "dåb" og "dødsfald" ikke
siden som de skal, og som de andre gør.
(Det er bare på samme side, men alligevel ...)

v.h
martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-12-03 04:29

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Teksten står fint i min mac-browser der hedder "Safari". Jeg kan ikke se
> nogen GUL baggrund - den er i hvert fald ufattelig tæt på hvid.

Hvis man vælger "Kirkens historie" så flyder teksten ud i det blå område
i min version af Safari. (Vinduet er maks størrelse på min PowerBook
667MHz). Men jeg ser også at siden er lavet i Frontpage og dette HTML
program er jo nærmest gift med Internet Explorer til PC - alle andre
browsere behandles som 2. klasse.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Terje Rydland

Dato : 28-12-03 09:46

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Hvis man vælger "Kirkens historie" så flyder teksten ud i det blå område
> i min version af Safari. (Vinduet er maks størrelse på min PowerBook
> 667MHz).

Det problemet har ikke jeg (Safari, OS X 10.3.2)

> Men jeg ser også at siden er lavet i Frontpage og dette HTML
> program er jo nærmest gift med Internet Explorer til PC - alle andre
> browsere behandles som 2. klasse.

Ja - FrontPage er et ekstremt dårlig HTML program (hvis man ønsker å
lage vev-sider som kan leses av andre browsere enn IE).
FrontPage lager en så ustandard HTML-kode at man kan bli "syk" av å se
på den.
FrontPage burde vært forbudt. Hadde det vært en hest hadde det vært
avlivet for lenge siden.

terje

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-12-03 23:43

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Det problemet har ikke jeg (Safari, OS X 10.3.2)

Mystisk - har samme OS version som dig.

Fra : Niels Prins

Dato : 29-12-03 02:02

In article <1g6ntjc.5l00l21xqspagN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> 667MHz). Men jeg ser også at siden er lavet i Frontpage og dette HTML
> program er jo nærmest gift med Internet Explorer til PC - alle andre

Problemet er at tekst bredden er variabel (henholdsvis 30% og 70%)
hvorimod baggrunden er en gif med en fast bredde. Dette gør at teksten
kan flyde ind over det blå felt til højre når browservinduet er større
en baggrundsgiffens bredde. Dette har umiddelbart ikke noget at gøre med
med frontpage.

Niels

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 08:40

> [...]

> 667MHz). Men jeg ser også at siden er lavet i Frontpage og dette HTML
> program er jo nærmest gift med Internet Explorer til PC - alle andre

Peters kone kunne jo starte med at fjerne æ,ø og å'er i menuen, så er
der da et spinkelt håb om at den kommer til at virke.

Ak ja hvor ville det være dejligt, hvis folk kendte begrebet skomager
bliv ved din læst og kun udførte det arbejde de har kendskab til. Nu
kommer der jo ikke mange i de danske kirker, så antallet af besøgende i
denne kirke er vel ligeledes begrænset.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-12-03 17:22

> Peters kone kunne jo starte med at fjerne æ,ø og å'er i menuen, så er
> der da et spinkelt håb om at den kommer til at virke.

Hvad mener du? Kløjs din browser i dem?

> [...]
> bliv ved din læst og kun udførte det arbejde de har kendskab til. Nu
> kommer der jo ikke mange i de danske kirker, så antallet af besøgende i

Nu ikke så hård i filten Jesper. Hvis der ikke var nogen som "gad" prøve
at lære noget nyt var der mange organisationer incl. kirker, skoler og
div. klubber som ikke ville få sites på nettet. Faktisk synes jeg Peters
kone skal ha' ros for at lave et pænt site, som ikke er fyldt med alt
muligt "blinkende lir". At der så er én eller to ting som kan forbedres
er vel kun naturligt. F.eks. ville det være bedre at lave den blå menu
som en fast pixel størrelse i stedet for en procent angivelse. Hvis man
har en høj opløsning på skærmen og lader browservinduet fylde hele denne
skærm vil menuen nemlig blive enorm bred, sådan som sitet nu.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-03 03:06

Hej Jesper

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Peters kone kunne jo starte med at fjerne æ,ø og å'er i menuen, så er
> der da et spinkelt håb om at den kommer til at virke.

Sikke dog noget sludder! - Når endelig et site fungerer godt, så vil du
straks have det lavet om, så det ikke fungerer. - Hvis bare der var
nogle flere sites, der er så enkelt og funktionelt opbygget, ville det
være en fryd for brugerne!

> [...]
> bliv ved din læst og kun udførte det arbejde de har kendskab til. Nu
> kommer der jo ikke mange i de danske kirker, så antallet af besøgende i

- Og hvad véd du om det? - Kommer du der nogensinde selv? - Hvis du blot
gad gøre dig den ulejlighed at kigge lidt i Kirkeministeriets
statestikker, vil du se nøjagtig det modsatte, - nemlig at antallet af
kirkegængere er støt stigende. - Og for at komme dig i forkøbet, så ja,
der er forsl på de tader opgives raanmaks atestik og så
Kirkeministeriet. DS's tal bygger _kun_ på antallet af personer, der går
til alters.

Jeg har fx. kendskab til adskillige kirker rundt omkring i landet, hvor
der kommer så mange til gudstjenesterne, at adskillige simpelthen må stå
op under gudstjenesten...!!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-12-03 13:57

Peter <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
> gule baggrund går ind i den blå menubaggrund. Er der nogle Mac-brugere som
> vil kigge på det. (Jeg er selv PC-bruger, derfor!)

Det virker fint i Safari på Mac OS X 10.3.2 og med Internet Explorer på
samme platform.

Vedkommende der problemer må have et meget lille browservindue, for hvis
man laver vinduet lille, går teksten på den gule baggrund ganske rigtigt
ind på den blå baggrund.

Jeg vil forresten foreslå at man lave den gule baggrund meget bredere,
for med et bredt browservindue kan man se at den blå menubaggrund
gentager sig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : KC

Dato : 27-12-03 17:38

Peter <petit@mobil.dk> wrote:

> fortæller at teksten på den
> gule baggrund går ind i den blå menubaggrund.

Kun hvis man minimerer vinduet kraftigt (som en 12" skærm)
Derimod er der nogle tekstlinier i den blå ramme som går ind i det gule.
Prøv med et linieskift ved po-nr & by. Teksten på historiesiden er fast
v/h stillet - det giver en fejlagtig spatiering - store ordmellemrum.
Det ville også være fint med et punkt mindre skrift her.

G4-OS9.2.2-IE5

mvh kell

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-03 20:33

Hej Peter

Virker uden problemer i:
- Netscape Communicator 4.8/128 bits US,
- Opera 5.0US Mac Edition,
- Mozilla 1.2.1US Mac,
- iCab 2.9.7US

Alle afprøvet på G3 med OS 9.2.2.

En enkelt kommentar... Det vil nok være en fordel, at 'Tilbage til
sidens top' og 'Tilbage til forsiden' altid var at finde i det blå sidefelt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 08:47

Peter <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
> gule baggrund går ind i den blå menubaggrund. Er der nogle Mac-brugere som
> vil kigge på det. (Jeg er selv PC-bruger, derfor!)

Der er ingen browserproblemer på Mac, men derimod er dette site et
mønstereksempel på at din kone ikke aner en bønne om webdesign.

Alt er forkert og dårlige valg:

verdens dårligste WYSISWYG
ingen css
æ,ø og å i koderne
ingen metatags
Frontpage fnidder
manglende navigation

kort sagt et mikroskopisk 03 på 13 skalaen.

Forfra - det er vist løsningen.

--
Med venlig hilsen Jesper, som har en uddannelse som webdesigner

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-03 12:03

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Der er ingen browserproblemer på Mac, men derimod er dette site et
> mønstereksempel på at din kone ikke aner en bønne om webdesign.

Det er tydeligvis et "hjemmegjort" arbejde, der slet ikke er på
professionelt niveau. Og det er vel også fint nok? Hvorfor give sig til
at vurdere den stakkels kvindes arbejde, som om det var et professionelt
arbejde? Desuden ser man endda tit hjemmegjort arbejde, der er endnu
værre.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvis mine gæster vurderede min mad på den
måde - som om jeg var professionel kok. Jeg ville vist ikke en gang få
03. Skulle jeg holde op med at invitere nogen til mad?

> Alt er forkert og dårlige valg:

Nånå. Det var ikke så lidt. Du savner måske, at hun bruger rammer.

> verdens dårligste WYSISWYG

Wysiwyg handler om forholdet mellem det, man ser i en editor, og det
resultat, man opnår - dvs. det handler ikke om nogle konkrete sider. Så
vidt jeg kan se, bruger du betegnelsen forkert her.

> ingen css

Det er i sig selv ingen fejl ikke at bruge css. Ja, der kan være nogle
fordele ved brug af css (o.k., masser af fordele), men for begynderen
kan det være fint i første omgang ikke at kaste sig ud i.

> æ,ø og å i koderne

Det er da som udgangspunkt ganske glimrende at skrive æ, ø og å direkte
(uden brug af koder som &...;). Det er fuldstændig i overensstemmelse
med standarden, det giver ikke problemer i nogen almindelige browsere,
det medfører mindre dokumenter, og det gør det lettere at overskue og
redigere html'en direkte.

Resten er jeg helt enig i.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 12:53

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> måde - som om jeg var professionel kok. Jeg ville vist ikke en gang få
> 03. Skulle jeg holde op med at invitere nogen til mad?

Hvis omtalte kirke skal have sat en radio op, synes du så også at hendes
søn skal gøre det fordi han mener han ved hvad han laver ?

> Nånå. Det var ikke så lidt. Du savner måske, at hun bruger rammer.

Jeg er ligeglad med om hun bruger frames, men hun kaster sig ud i en
opgave for en offentlig institution uden at have de fornødne faglige
kompetencer...........................

> Wysiwyg handler om forholdet mellem det, man ser i en editor, og det
> resultat, man opnår - dvs. det handler ikke om nogle konkrete sider. Så
> vidt jeg kan se, bruger du betegnelsen forkert her.

ja ok der mangler ordet editor - verdens dårligste WYSIWYG editor.

> Det er i sig selv ingen fejl ikke at bruge css. Ja, der kan være nogle
> fordele ved brug af css (o.k., masser af fordele), men for begynderen
> kan det være fint i første omgang ikke at kaste sig ud i.

En begynder skal ikke lave offentlige sider - kirken tror jo at de får
et godt produkt.

> [...]
> med standarden, det giver ikke problemer i nogen almindelige browsere,
> det medfører mindre dokumenter, og det gør det lettere at overskue og

Ævl. Det er det første man lærer på et webdesign kursus.

Menuen virker jo ikke som den skal.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 12:57

> Hvis omtalte kirke skal have sat en radio op, synes du så også at hendes
> søn skal gøre det fordi han mener han ved hvad han laver ?

Beklager - der skulle have stået radiator - ud fra tanken om at hendes
søn ikke er blikenslager, men fx. tandlæge.............

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-03 03:41

- Jesper, nu er du gået for vidt! - Først sviner du sitet til, rakker
vore kirker ned, - og nu sviner du minsandten hans kone til også! Tag
dog så og hold kæft! - jo før, jo bedre

*PLONK*

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-03 13:38

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Hvis omtalte kirke skal have sat en radio op, synes du så også at hendes
> søn skal gøre det fordi han mener han ved hvad han laver ?

Ja, hvis det er en radio, der bare skal stå i deres opholdsstue (eller
hvad de nu har), så er det da fint. Hvis det drejer sig om et PA-anlæg
til kirken, er det en anden sag.

> Ævl. Det er det første man lærer på et webdesign kursus.

Jeg savner, at du argumenterer i stedet for blot at skrive "Ævl", og jeg
er da ked af, at du åbenbart har gået på et dårligt webdesign-kursus.

For nu at tage udgangspunkt i den standard, som de omtalte sider
anvender, så kan du jo læse på:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/charset.html#h-5.2.1

Jeg citerer: "Commonly used character encodings on the Web include
ISO-8859-1 ..." Denne "character encoding" indeholder skam æ, ø og å.

Der er da heller ingen almindelige browsere, der har problemer med
brugen af æ, ø og å i selve teksten. Tværtimod giver det (som jeg
argumenterede for) nogle fine fordele:
- Det medfører mindre dokumenter
- Det gør det lettere at overskue og redigere html'en direkte.

For nu at tage hele historien med, så er der faktisk en grund til, at
man undertiden anbefales at bruge f.eks. &aelig; i stdet for æ: Tekster
på vesteuropæiske Mac'er anvender som udgangspunkt ikke
ISO-8859-1-tegnsættet, men "MacRoman". Det betyder, at hvis man blot
skriver æ i et html-dokument i en almindelig editor (som gode, gamle
Tekst & Lyd), så er det et andet tegn end æ i ISO-8859-1. Her kan det
derfor være en ide at bruge &aelig;. Men bemærk, at det er editoren, der
har et problem, ikke browseren. Hvis ens editor kan arkivere i
ISO-8859-1-tegnsættet, er der sædvanligvis ingen god grund til at bruge
&aelig; i stedet for blot at skrive æ.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-03 14:14

Jesper Juellund Jensen wrote:

> [...]
> argumenterede for) nogle fine fordele:
> - Det medfører mindre dokumenter
> - Det gør det lettere at overskue og redigere html'en direkte.

En anden mulighed er at bruge &#unikodeværdi;-syntaksen, som er
interessant når man bevæger sig over i XHTML og XML verdenen fra HTML,
da disse er gyldige "altid", uden at der behøves læses en DTD ind.

Jeg har også brugt dem ved et XML-genereringsmodul hvor der var
problemer med at få sat det rigtige tegnsæt (så XML-filen var ikke
valid). Her gjorde det lille trick at tegnsætproblemerne forsvandt som
dug for solen :)

Men når vi snakker menneskelæselighed skal man undlade den slags
narrestreger...

Det kom iøvrigt først i HTML 2.0. De allerførste grafiske browsere
kunne ikke andet end HTML 1.0, så det var en stor lettelse da der kom en
ny fin defacto standard.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 14:55

> [...]

> Ja, hvis det er en radio, der bare skal stå i deres opholdsstue (eller
> hvad de nu har), så er det da fint. Hvis det drejer sig om et PA-anlæg

Hvis du nu kiggede i din ellers udemærkede MacSOUP, så ville du kunne se
at det var en tyrkfejl, så jeg rettede 1 minut senere.

> Jeg savner, at du argumenterer i stedet for blot at skrive "Ævl", og jeg
> er da ked af, at du åbenbart har gået på et dårligt webdesign-kursus.

<snip en hel masse>

Man kan ikke bruge æ,ø og å i html koder.

Derfor virker menuen heller ikke på kirkesiden.

Slut

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-03 15:19

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Hvis du nu kiggede i din ellers udemærkede MacSOUP, så ville du kunne se
> at det var en tyrkfejl, så jeg rettede 1 minut senere.

O.k. Jeg så det nu, men det ændrer sådan set ikke min pointe.

> Man kan ikke bruge æ,ø og å i html koder. [...] Slut

Tihi. Hvis man ikke har nogle argumenter, kan man jo altid bare gentage
sig selv (hvem man så skulle overbevise med det?).

> http://www.gylling.net/

Nu da du har dette link i dit indlæg, så er der faktisk tegnsætproblemer
på den side: I linje 5 står der &#153; - dette tegn er vist kun med i et
eller andet Windows-tegnsæt. Det er i hvert fald ikke korrekt i html.
Hvis man vil angive det med et tal, er den korrekte betegnelse &#8482; .

Desuden kunne man vel også her sagtens bruge css til at angive
placeringen, men det gøres ikke. Fint med mig, men hvorfor dog så
anklage den anden side for ikke at bruge css?

Nå, men vi er vist ude over det Mac-specifikke, så det kan være, at jeg
skal stoppe her.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 16:03

> [...]

> eller andet Windows-tegnsæt. Det er i hvert fald ikke korrekt i html.
> Hvis man vil angive det med et tal, er den korrekte betegnelse &#8482; .

Det er Adobe GoLive til Mac, da har lavet denne kode, så den kan
åbenbart heller ikke finde ud af det.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-03 11:05

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Det er Adobe GoLive til Mac, da har lavet denne kode, så den kan
> åbenbart heller ikke finde ud af det.

Åbenbart ikke. Så må du finde et bedre og mere standardoverholdende
program at gøre det med :)

Jeg vil egentlig gerne vide hvordan du har tastet tegnet ind?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Jens

Dato : 29-12-03 15:53

> Man kan ikke bruge æ,ø og å i html koder.
>
> Derfor virker menuen heller ikke på kirkesiden.

Hvad er det i menuen der ikke virker p.g.a. æ,ø eller å?

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 16:03

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Hvad er det i menuen der ikke virker p.g.a. æ,ø eller å?

Under Kirkelig vejviser og alle de links med æ, ø eller å i.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jens

Dato : 30-12-03 01:19

> Under Kirkelig vejviser og alle de links med æ, ø eller å i.

Jeg kan ikke få det til ikke at virke

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-03 16:20

Jens skrev:

> Hvad er det i menuen der ikke virker p.g.a. æ,ø eller å?

Et eksempel: Link til "Dødsfald" på siden
http://www.idestrup.dk/vejviser.htm

Faktisk er ø i teksten her angivet med kode - &#248; - i stedet for bare
at være skrevet direkte ind som et ø, hvilket havde haft samme resultat.

Problemet findes i selve linket, hvor der er angivet HREF="#d&#248;d",
og hvor meningen er, at det skal være et link til <A NAME="d&#248;d"> på
samme side.

Safari fortolker &#248; som ø, sådan som det var meningen, men når ø
skal bruges i en url, skal det "url-kodes". Problemet er så tegnsættet,
og Safari bruger åbenbart ISO-8859-1-tegnsættet, hvorfor ø angives som
%F8. Det giver samlet set følgende link:
http://www.idestrup.dk/vejviser.htm#d%f8d

Men når Safari skal bruge dette link, så forudsætter Safari
tilsyneladende, at url'en er angivet med UTF-8, ikke med ISO-8859-1!
Hvis man bruger UTF-8, hvor ø angives som %C3%B8, får man følgende link,
der altså virker i Safari: http://www.idestrup.dk/vejviser.htm#d%C3%B8d

Hm, er det ikke lidt mærkeligt, at Safari forudsætter ISO-8859-1, når
den skal konstruere en url, men forudsætter UTF-8, når den skal fortolke
en url? Er det ikke en fejl? Eller overser jeg noget?

Explorer regner tilsyneladende med ISO-8859-1 begge veje, så det virker
fint i Explorer.

Jeg ved faktisk ikke, om det kan løses, så man bruger ø i det "mærke" på
siden, som man vil henvise til. Det nemmeste er bare at undlade æ, ø og
å i den slags "interne" mærker.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-12-03 16:26

> [...]

> Jeg ved faktisk ikke, om det kan løses, så man bruger ø i det "mærke" på
> siden, som man vil henvise til. Det nemmeste er bare at undlade æ, ø og

Jeg synes da lige at du skal prøve den her:

http://www.citroën.fr/

Det er derfor at man kun bruger de amerikanske bogstaver på nettet - det
være sig i html, databaser og URL'er

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-12-03 22:21

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> Hm, er det ikke lidt mærkeligt, at Safari forudsætter ISO-8859-1, når
> den skal konstruere en url, men forudsætter UTF-8, når den skal fortolke
> en url? Er det ikke en fejl? Eller overser jeg noget?

URL-fortolkning blev defineret til UTF-8 i en standard for et par år
siden. Jeg kan huske der var en del polimik om sagen.

Tegn i selve dokumentet afhænger vel af dokumentets erklærede tegnsæt,
som er ISO-Latin-1 med mindre andet er angivet?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-12-03 10:32

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> URL-fortolkning blev defineret til UTF-8 i en standard for et par år
> siden. Jeg kan huske der var en del polimik om sagen.

O.k.

> Tegn i selve dokumentet afhænger vel af dokumentets erklærede tegnsæt, som
> er ISO-Latin-1 med mindre andet er angivet?

Jo, det er også fint nok, at Safari bruger ISO-Latin-1, når den skal
*fortolke* tegn på siden.

Problemet opstår, når Safari skal *konstruere* en url. Her bruger den (i
hvert fald på omtalte side) også ISO-Latin-1, men den burde vel så bruge
UTF-8 - uanset tegnsættet på den aktuelle side.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-03 11:08

> [...]

> hvert fald på omtalte side) også ISO-Latin-1, men den burde vel så bruge
> UTF-8 - uanset tegnsættet på den aktuelle side.

Safari skal vel ikke konstruere en URL. Den tager vel bare det der står
i den fremsendte tekst og bruger det?

Det er HTML-programmørens opgave at sørge for at det er i orden.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-12-03 13:12

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Safari skal vel ikke konstruere en URL. Den tager vel bare det der står i
> den fremsendte tekst og bruger det?

Jo, det kan du sige, men den skal selvfølgelig tage de tegn, der står -
uafhængigt af tegnsæt - ikke de bytes, der står.

Hvis der f.eks. kommer en byte med værdien 248, og Safari ved, at
tegnsættet på siden er ISO-Latin-1, så skal Safari fortolke det som et
"ø". Hvis dette tegn så indgår i en url, så skal Safari (vel) anvende et
"ø" i url'en, ikke et tegn med værdien 248. Da der skal anvendes UTF-8 i
url'er, skal tegnet "ø" repræsenteres ved to bytes med værdierne 195 og
184.

Du kan selvfølgelig godt sige, at Safari bare tager det, der står i den
fremsendte tekst ("ø"), og bruger det.

> Det er HTML-programmørens opgave at sørge for at det er i orden.

Ja, selvfølgelig. Hvis han vil have et "ø" i en url på en html-side, så
må han vel angive et "ø" i det tegnsæt, som han har angivet for siden.
Det er ikke der, problemet er.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-03 13:38

> [...]

> "ø" i url'en, ikke et tegn med værdien 248. Da der skal anvendes UTF-8 i
> url'er, skal tegnet "ø" repræsenteres ved to bytes med værdierne 195 og

Jeg kiggede lige i seneste RFC for URI'er -
http://www.ietf.org/rfc/rfc2396.txt - som vist er facitlisten for den
slags ting.

For original character sequences that contain non-ASCII characters,
however, the situation is more difficult. Internet protocols that
transmit octet sequences intended to represent character sequences
are expected to provide some way of identifying the charset used, if
there might be more than one [RFC2277]. However, there is currently
no provision within the generic URI syntax to accomplish this
identification. An individual URI scheme may require a single
charset, define a default charset, or provide a way to indicate the
charset used.

Sagt på en anden måde, så blæser det lidt i vinden præcis hvordan det
skal gøres. Til erfarne folk er dette et faresignal, og man skal derfor
undgå at bruge ikke-ascii tegn i URI'er.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-12-03 15:30

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Sagt på en anden måde, så blæser det lidt i vinden præcis hvordan det skal
> gøres.

O.k.

Det kan vel i visse tilfælde også afhænge af serveren. F.eks. når man
sender en værdi, f.eks. www.xxx.dk/?X=Bæst, hvor serveren skal modtage
værdien "Bæst" (i variablen X). Skal man så sende den som ISO-Latin-1
(B%E6st) eller UTF-8 (B%C3%A6st).

> Til erfarne folk er dette et faresignal, og man skal derfor undgå at
> bruge ikke-ascii tegn i URI'er.

Klart nok.

Jeg synes nu stadig, at det er noget rod, at Safari ikke forudsætter
samme tegnsæt, når det konstruerer og fortolker url'er. Det var sådan
set ligegyldigt, om det var ISO-Latin-1 eller UTF-8 - bare det var det
samme.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-03 15:46

> [...]

> sender en værdi, f.eks. www.xxx.dk/?X=Bæst, hvor serveren skal modtage
> værdien "Bæst" (i variablen X). Skal man så sende den som ISO-Latin-1

Det ved jeg ikke. I Internet Explorer 6.0 til Windows er der et
vingaf-punkt (under Avanceret), som er sat til "Brug UTF-8" hos mig.
Jeg har ikke bemærket noget særligt, men jeg laver heller ikke
webudvikling så jeg har ikke haft grund tila t se efter.

> [...]
> samme tegnsæt, når det konstruerer og fortolker url'er. Det var sådan
> set ligegyldigt, om det var ISO-Latin-1 eller UTF-8 - bare det var det

Sidder der ikke stadig en lille knap til at fejlmelde ting i Safari? Et
oplagt valg, skulle jeg mene.

Nu bruger jeg jo Firebird under Windows, men Safari fik stadig ikke
charmet sig ind hos mig dengang. Chimera var i mine øjne lige lidt
behageligere at arbejde med, selv da Safari gik i version 1.0. Det kan
naturligvis have ændret sgi siden.1

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-12-03 17:17

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det ved jeg ikke. [...] Jeg har ikke bemærket noget særligt, men jeg
> laver heller ikke webudvikling så jeg har ikke haft grund tila t se efter.

Jeg har bemærket, at jeg til nogle sider, jeg har lavet på en lidt ældre
Microsoft IIS, blev nødt til at bruge ISO-Latin-1. Hmm. Jeg ved det
ikke. Jeg plejer bare i den forbindelse at se, hvad der lader til at
virke på Mac og Windows, og så stiller jeg mig tilfreds med det. (Der
plejer ikke at være forskel på Mac og Windows).

> Sidder der ikke stadig en lille knap til at fejlmelde ting i Safari?

Jo, og jeg har nu meldt fejlen.

Jeg har i øvrigt lavet et simpelt hjælpeprogram til visning af
tegnværdier i forskellige tegnsæt og i forskellige repræsentationer,
herunder "url-kodning". Det kan findes på http://cyrk.dk/tegn/ (kræver
Mac OS 10.3).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Anders Sabroe

Dato : 29-12-03 17:53

Jesper Juellund Jensen skrev:

> [...]
> skrive æ, ø og å direkte (uden brug af koder
> som &...;). Det er fuldstændig i overensstemmelse
> med standarden, det giver ikke problemer i nogen

Dette er jeg helt enig i -- man skal blot huske at angive det anvendte
tegnsæt ved at sætte "Content-Type" til for eksempel "text/html;
charset=iso-8859-1" i sidens head-felt, og det er gjort korrekt på de
omtalte sider. (Det er muligt, at serveren allerede sender denne
information, men jeg angiver den altid i selve siden for at være
sikker.)

Grunden til at fx bogmærkerne "Dåb" og "Vielse" ikke peger på det
rigtige sted i teksten er, at disse punkter står nederst på siden, og
browseren indsætter ikke ekstra plads nederst på siden, for at få et
bogmærke til at stå øverst i vinduet.

Jeg synes i øvrigt at den kritiske tone er lidt vel hård i især et
enkelt indlæg i tråden. Når en institution som Folkekirken laver
websider, bør arbejdet naturligvis gribes professionelt an, men se
engang på mange af de offentlige websider, der har kostet
million-beløb at udvikle, og så alligevel ikke overholder de mest
basale principper for tilgængelighed mv. I det aktuelle tilfælde gør
de dog et forsøg på at få rettet tingene.

--
Anders Sabroe
sabroe(a)mail-online.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-12-03 18:20

Anders Sabroe skrev:

> [...]
> rigtige sted i teksten er, at disse punkter står nederst på siden, og
> browseren indsætter ikke ekstra plads nederst på siden, for at få et

"Vielse" virker fint for mig (i såvel Safari som Explorer). Jeg er
rimelig sikker på, at problemet med "Dåb" er tegnsæt.

Prøv følgende links:

UTF-8, virker i Safari, men ikke i Explorer:
http://www.idestrup.dk/vejviser.htm#d%c3%a5b

ISO-8859-1, virker i Explorer, men ikke i Safari:
http://www.idestrup.dk/vejviser.htm#d%e5b

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-03 03:32

- Jesper for pokker.... Du er dog det største ævle- og brokkehovede, jeg
længe har set og læst noget af! - Og du kalder dig for 'webdesigner'? -
Det er så #### længe siden, jeg har set en sådan gang fis fra din side,
og det siger ikke så lidt!

Og så påstår du dælme også, at der ingen browserproblemer findes på Mac
- kun dårlige sites.... Du glemmer da vist, hvor tit, du har smidt lort
i hovedet på bl.a. mig, fordi jeg bruger en Netscape 4.8? - Kan du da
for f..... blive enig med dig selv, om hvad du mener? - Lige nu opfører
du dig som jordens største skvadderhovede med minimal kenskab til noget
som helst!

Og så rager det ikke dig, hvordan sitet er opbygget, sålænge det
fungerer, som det skal!

mvh. Erik Richard

Fra : Jens

Dato : 29-12-03 15:44

Peter <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
> gule baggrund går ind i den blå menubaggrund. Er der nogle Mac-brugere som
> vil kigge på det. (Jeg er selv PC-bruger, derfor!)

Her hos mig virker siden udmærket. Jeg er ikke i stand til at
reproducere den fejl du beskriver (OS 10.3.2, Safari 1.1). Teksten
holder sig fint i den del af vinduet med den gullige baggrund.

Menupunkterne med æ.ø og å giver ikke problemer hos mig.

Jeg savner en metode til at komme tilbage til hovedsiden - uden at
skulle ned i bunden af teksten. Enkelte links (til underpunkterne nede
på siden) virker ikke.

Din kone har - på beundringsværdig vis - holdt sig fra at bruge rammer
(frames), som er tilbøjelige til at ødelægge siders brugbarhed.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-12-03 04:36

Hej Jens - og Peter

Jens wrote:

> Her hos mig virker siden udmærket. Jeg er ikke i stand til at
> reproducere den fejl du beskriver (OS 10.3.2, Safari 1.1). Teksten
> holder sig fint i den del af vinduet med den gullige baggrund.

Det samme, som jeg skrev i mit første svar direkte til Peter... Jeg kan
heller ikke på nogen måde få siden til at lave de omtalte problemer. -
Og jeg har prøvet med _4_ browsere..!

> Menupunkterne med æ.ø og å giver ikke problemer hos mig.

Heller ikke her...

> Jeg savner en metode til at komme tilbage til hovedsiden - uden at
> skulle ned i bunden af teksten. Enkelte links (til underpunkterne nede
> på siden) virker ikke.

Samme kommentar har jeg givet til Peter. - Det kan gøres ret let ved at
flytte dem over i det blå felt, så de hele tiden er synlige.

> Din kone har - på beundringsværdig vis - holdt sig fra at bruge rammer
> (frames), som er tilbøjelige til at ødelægge siders brugbarhed.

Enig! - og jeg vil endda sige, at hvis den her site er ren
amatørarbejde, så er den blandt de mest brugervenlige og let
tilgængelige, jeg nogensinde har set. - Og det ville være synd og skam
at ødelægge den ved at tilføje en asse bras, de lligevel ikke engang ser
godt ud.

Så Peter, - lad hende kun finpudse lidt her og der, men lad hende ikke
ændre noget radikalt på den, - bortset fra at flytte 'Hjem' linket over
i venstre side, så den er tilgængelig hele tiden.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-12-03 16:32

Peter <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
> gule baggrund går ind i den blå menubaggrund. Er der nogle Mac-brugere som
> vil kigge på det. (Jeg er selv PC-bruger, derfor!)

Ingen problemer hos mig. Formindsker jeg vinduet smutter billedteksten
ud til venstre. Næh - sørme, det sker ikke mere. (IE 5.1.6 MacOS 9.2.2)

Flemming Rubini