Julehjælp til muslimer(Eb26dec03)
Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-03 16:51

En kvinde har i et læserbrev i JP, kritiseret at penge som gives til
Frelsens Hær til julepakker til fattige, bliver givet i høj grad til særlige
svinekøds-fri pakker til muslimer.

Ekstrabladet kaster sig over denne kritik og kalder kvinden "småtskåren og
tarvelig".

Hvis en rigmand testamenterer penge til Hansen, kan man da ikke give dem til
Jensen?

Hvis givere ser julen som en kristen fest, hvor vi ikke ønsker at vore egne
kristne fattige skal have trist mad, bør gaverne så ikke gives til kristne,
altså svinekødspisere?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 17:50

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
egne
> kristne fattige skal have trist mad, bør gaverne så ikke gives til

Selvfølgelig, muhamedanerne skal
ikke have én klejne!

24. 25. 26. dec.
er vel ganske alm. dage for dem.

_________
ElGaliNero

Fra : Akalias

Dato : 26-12-03 18:00

"Jensen" <jen_sen_@email.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det kan da godt være at de fejrer jul selvom de ikke er kristne!
Se bare på alle danskerne!

---

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 18:22

"Akalias" <akalias@> skrev i en meddelelse

> Det kan da godt være at de fejrer jul selvom de ikke er kristne!
> Se bare på alle danskerne!

Hvad med "danskerne" og
hvem er det lige det er?

Hvordan fejrer man jul som,
muhamedaner, buddhist, eller ateist?

Tror du selv på det?

Du er langt ude!

_________
ElGaliNero

Fra : Akalias

Dato : 26-12-03 18:51

> "Akalias" <akalias@> skrev i en meddelelse

> Hvad med "danskerne" og
> hvem er det lige det er?
>
> Hvordan fejrer man jul som,
> muhamedaner, buddhist, eller ateist?

De fleste danskere er jo desværre netop ateister og de fejrer da jul.

> Tror du selv på det?

Ja.

> Du er langt ude!

Tror du selv på, at flertallet af danskere fejrer jul pga af Jesus fødsel?

Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-03 18:59

"Akalias" <akalias@> wrote in message
> [...]
>
> Ja.

> Tror du selv på, at flertallet af danskere fejrer jul pga af Jesus fødsel?

Danskerne fejrer solhvervsfest, os sentimentalt Jesus-billede blandedes ind
i sagen ca 1200, og danskerne er idag grundtvigiansk-kristne, når de kalder
sig ateister.
Thor-Odin og Jesus-Gud er smeltet sammen

Muslimerne har deres ramadan mm hvor de forlanger forkælelse. De skal ikke
nyde godt at sparsomme velgørenhedsresourcer - de får i hoved og røv af
sjasen, og det må være nok.

Fra : Paul

Dato : 26-12-03 19:48

> [...]
> nyde godt at sparsomme velgørenhedsresourcer - de får i hoved og røv af

Der er ikke langt fra generalisering til genocide - heller ikke kun i
ordbogen.

Fra : Akalias

Dato : 26-12-03 19:42

> [...]
> nyde godt at sparsomme velgørenhedsresourcer - de får i hoved og røv af

Selvom disse mennesker er vantro, så skal de vel hjælpes alligevel?

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 19:49

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Selvom disse mennesker er vantro, så skal de vel hjælpes alligevel?

Til at fejre Jul,
med gaver og hele molevitten?

Jeg synes du skulle melde dig til
Freslens Muhamedaner Hær.

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-03 21:58

I news:3fec80e6$0$70002$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Akalias følgende:

[ ... ]
> Selvom disse mennesker er vantro, så skal de vel hjælpes alligevel?

Ja absolut!!

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 19:20

"Akalias" <akalias@> skrev i en meddelelse
> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste danskere er jo desværre netop ateister og de fejrer da jul.

Man fejrer sgu da ikke jul hvis man er ateist,
sikke noget sludder.

Hvem skulle man fejre?

Find lige ud af hvad ateist betyder:
ateist [ateZist] subst. -en, -er, -erne
1. en tilhænger af ateisme = GUDSFORNÆGTER

Hvad skulle de ellers fejre?
Julemandens ankomst?

_________
ElGaliNero

Fra : Paul

Dato : 26-12-03 19:50

> Hvad skulle de ellers fejre?
> Julemandens ankomst?

Nej, Fader Frost - og så kommer han nytårsaften.

M.v.h.

Paul

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 19:34

"Paul" <paul_fra_usenet@yahoo.slettes.dk> skrev i en meddelelse

> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, Fader Frost - og så kommer han nytårsaften.

Morten Gås, Mortens aften?
At jorden gik hen og blev rund?

Nej du,
Juleaften, er Jesus, Guds Søn, fødselsdag,
og det fejrer muhamedanerne sgu godt nok ikke.

Det vist ikke helt deres tro.

_________
ElGaliNero

Fra : Paul

Dato : 26-12-03 20:09

> [...]
>
> Nej du,
> Juleaften, er Jesus, Guds Søn, fødselsdag,
> og det fejrer muhamedanerne sgu godt nok ikke.

Det var ment alvorligt min ven.
I Sovjetunionen (som jo officielt var ateistisk) havde man Fader Frost, en
kopi af Santa Claus, som kom Nytårsaften (da juleaften ikke var nogen
officiel helligdag - under Stalin kunne man snildt blive anholdt og forhørt,
hvis man dyrkede religiøse højtider med pyntet grantræ og salmesang).

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 19:54

> [...]
forhørt,
> hvis man dyrkede religiøse højtider med pyntet grantræ og salmesang).

Jada,
jeg kom jo bare med nogle andre eksembler,
på hvad man også kunne fejre,
muhamedanerne mangler jo netop en
stor højtid, til at fejre at jorden nu
er blevet rund, og det kunne jo passende være
24 Dec. så kunne de uden moralske skrupler
(så vidt vides et ukendt begreb for dem)
rage til sig Julegodterne.

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 26-12-03 21:00

> [...]

> er blevet rund, og det kunne jo passende være
> 24 Dec. så kunne de uden moralske skrupler
> (så vidt vides et ukendt begreb for dem)

Jeg mødte en muslim på togstationen juleaften (flygtning fra Irak). Han
fejrer jul, selvom han er troene muslim, fordi hans børn, der går i
børnehave, forventer det.

Det bekymrede ham ikke at festligholde denne dag for børnenes skyld, men han
lagde ikke noget religiøst i det.

Han havde et godt job og kunne finansiere juleaften selv (han havde
ovenikøbet råd til at give mig en smøg, mens vi ventede på toget).

Skulle han ikke være berettiget til hjælp fra Frælsens Hær, hvis han ikke
havde råd til at holde den jul, hans børn - som alle børn i Danmark -
forventer? Selvfølgelig skulle han det. Hvor småligt kan det blive?

Søren

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 21:32

"Søren" <PleaseAnswerInNewsgroup@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde råd til at holde den jul, hans børn - som alle børn i Danmark -
> forventer? Selvfølgelig skulle han det. Hvor småligt kan det blive?

Han holder jo netop IKKE Jul!

Men en gavefest for børnene, og det
må man vist selv finansiere.

At holde Jul med gaver til ungerne,
er ikke borgerret.

Troende eller ikke troende.

At stjæle fra konfirmander,
er småligt.

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 26-12-03 22:00

> "Søren" <PleaseAnswerInNewsgroup@invalid> skrev i en meddelelse
>
> Han holder jo netop IKKE Jul!
>
> Men en gavefest for børnene, og det
> må man vist selv finansiere.
>
> At holde Jul med gaver til ungerne,
> er ikke borgerret.
>
> Troende eller ikke troende.
>
> At stjæle fra konfirmander,
> er småligt.

Det er rigtigt, at han ikke holder jul traditionel, kristen forstand, men
det er så vidt jeg ved heller ikke et krav fra Frelsens Hær.

Han holder jul, fordi hans børn forventer jul på samme måde som de øvrige
børn i den pågældende børnehave. Det kan da kun være en fordel for
integrationen, at han holder "gavefest for børnene", når alle de andre børn
i børnehaven får gavefest.

Og nej, selvfølgelig er det ikke en borgerret, men tråden handler om hjælp
fra Frelsens hær, ikke en julecheck fra staten. Debatten må vel dreje sig
om, hvorvidt det er rimelig, at Frelsens Hær hjælper familier, der bekender
sig til Islam.

Jeg tror, det er godt for integrationen, at mit bekendtskab på stationen
holder jul for sine børn, og jeg tror, det er godt for børnene, at de ikke
føler sig udenfor, når de møder i børnehaven efter jul.

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 22:02

> [...]
> børnehave, forventer det.
>
> Det bekymrede ham ikke at festligholde denne dag for børnenes skyld,

Muhamedanerne skulle fortælle
deres yngel, at der findes traditioner,
som fx. at give julegaver og at det ikke
er deres tradition, og de derfor
ikke får nogle gaver eller andet
i forbindelse med Julen.

Som danske børn får tudet ørene
fulde af, og må leve med at
muhamedanerne opfører sig
anderledes, har andre taditioner, mm.

Hvad tror du danske unger siger til
ikke at "klippe julestads" osv. i
børnehaven fordi der
er 30-40% muhamedanere.

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 26-12-03 22:27

> [...]
>
> Muhamedanerne skulle fortælle
> deres yngel, at der findes traditioner,
> som fx. at give julegaver og at det ikke

Det argument forstår jeg ikke. Er det ikke en fordel, at de indarbejder de
traditioner, der bruges i det land, hvor de bor? Som jeg forstår dig, mener
du, at de skal undgå integration. Er det rigtigt forstået?

> Som danske børn får tudet ørene
> fulde af, og må leve med at
> muhamedanerne opfører sig
> anderledes, har andre taditioner, mm.

Jeg kender ingen danske børn, der "får tudet ørerne fulde", men jeg skal da
ikke afvise at de findes. Og hvis de findes, er det så ikke en fordel, hvis
disse forskelle kan sameksistere, og at Frelsens Hær hjælper de pågældende
familier med integrationen, så børnene ikke behøver at få "tudet ørerne
fulde"?

> Hvad tror du danske unger siger til
> ikke at "klippe julestads" osv. i
> børnehaven fordi der
> er 30-40% muhamedanere.

Det tror jeg, de vil være meget kede af. Og derfor synes jeg, det er en god
ide, at mit bekendtskab på stationen holder jul for sine børn og at Frelsens
Hær hjælper ham, hvis han ikke er i stand til at finansiere "gavefesten"

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 22:45

> [...]
mener
> du, at de skal undgå integration. Er det rigtigt forstået?

Regner du også med at de lader deres unger konfirmere,
eller mener du de skal have hjælp til "gavefest" når deres ungers
skolekammerater skal konfirmeres?

> [...]
pågældende
> familier med integrationen, så børnene ikke behøver at få "tudet

Hvilke fordele tror du danske børn får
af denne "sameksistens".
Særreglerne er udelukkende til
de anderledes troendes fordel.
Og hjælper således ikke med til integrationen, tværtimod.

At Frelsens Hær sørger for at anderledes troende kan
holde "gavefest" er heller ikke en del af en integration.

> [...]
Frelsens
> Hær hjælper ham, hvis han ikke er i stand til at finansiere

Tror du ikke han konverterer en dag, med udsigten
til det oveflødighedshorn der venter forude
i de kristnes paradis?

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 26-12-03 23:10

> [...]
>

> Regner du også med at de lader deres unger konfirmere,
> eller mener du de skal have hjælp til "gavefest" når deres ungers

Du vil ikke svare på spørgsmålet, kan jeg forstå. Men det skal da ikke
afholde mig fra at svare på dine. Nej, jeg regner ikke med, at de lader
"deres unger" konfirmere. Jeg siger blot, at det er en fordel for
integrationen, at børnene får en jul, når alle de andre børn i børnehaven
gør. Og nej, men mener ikke, at de SKAL have hjælp til nogen gavefester
overhovedet. Jeg mener, at når Frelsens Hær giver hjælp til trængende op til
jul, så synes jeg ikke, at de skal ekskludere familier, der bekender sig til
Islam. Jeg tror, det er en fordel for integrationen.

> [...]
>
> At Frelsens Hær sørger for at anderledes troende kan
> holde "gavefest" er heller ikke en del af en integration.

Jeg tror, danske børn har mange fordele af sameksistensen. Vi bliver i denne
nyhedsgruppe præsenteret for mange eksempler på, at invandrerbørn er
kriminelle. Jeg tror, en af årsagerne til denne kriminalitet er manglende
sameksistens.

Jeg har ikke talt om særregler, og jeg ved ikke, hvilke særregler, du
henviser til. Tråden handler om, at Frelsens Hær hjælper familier. Hvilke
regler og særregler, Frelsens Hær har i den forbindelse, er jeg ikke bekendt
med, men jeg vil da gerne høre dem.

> Tror du ikke han konverterer en dag, med udsigten
> til det oveflødighedshorn der venter forude
> i de kristnes paradis?

Jeg havde kun nogle minutters samtale med ham på perronen, og ud fra det
tror jeg ikke, han konverterer. Men han virkede glad for Danmark, og det
virkede som om, han var meget indstillet på, at hans børn skal fungere i den
samfundsorden, vi har her - det er derfor, han holder jul for dem.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 00:16

> Du vil ikke svare på spørgsmålet, kan jeg forstå.

Selvfølgelig er det en fordel , at de
indarbejder de traditioner, der bruges
i det land, hvor de bor.

Men hvorfor lige fremhæve julen,
som vel næppe kan blive andet
end en gavefest.

Vi har andre traditioner som
der tages stærkt afstand fra.

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 27-12-03 01:04

> "Søren" <PleaseAnswerInNewsgroup@invalid> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er det en fordel , at de
> indarbejder de traditioner, der bruges
> i det land, hvor de bor.

Jeg er glad for, at du er enig i, at det er en fordel, at landets
indvandrere indarbejder de traditioner, der er gældende i det land, de bor
i.

> Men hvorfor lige fremhæve julen,
> som vel næppe kan blive andet
> end en gavefest.

Jeg fremhæver ikke julen. Tråden handler om julen. Jeg blandede mig i
debatten, fordi jeg havde mødt en muslimsk mand, der fejrer jul, fordi hans
børn går i børnehave og der hører om julen og ønsker at fejre den, fordi
alle de andre børn gør. Sådan er børn - de ønsker ikke at skille sig ud. Min
pointe er så, at denne mand - hvis han havde behov for det - skulle have
hjælp fra Frelsens Hær på lige fod med andre familier. Han er ikke kristen,
jeg tror ikke, at han ønsker at konvertere eller kristne sine børn. Han
holder jul, fordi hans børn går i børnehave, hvor de andre børn holder jul
og taler meget om det. Er han ikke berettiget til hjælp fra Frelsens hær,
hvis han ikke har råd til at holde jul for sine børn? Jo, selvfølgelig er
han det. Og hvis Frelsens Hær nægter ham den hjælp med det argument, at han
ikke er kristen, er de temmelig smålige og meget langt fra, hvad jeg forstår
ved det kristne julebudskab.

> Vi har andre traditioner som
> der tages stærkt afstand fra.

Det er muligt. Jeg ved ikke, hvilke traditioner, du mener, og hvilken
afstand du hentyder til, men det vil jeg da gerne høre. Jeg siger blot, at
det er godt, at Frelsens Hær også yder hjælp til familier, der bekender sig
til Islam. Det gavner børnene, og det gavner integrationen, at børnene kan
komme i børnehave efter jul og snakke med om "gavefesten".

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:21

> [...]
at han
> ikke er kristen, er de temmelig smålige og meget langt fra, hvad jeg

Jeg kan godt følge dig.

> Det er muligt. Jeg ved ikke, hvilke traditioner, du mener, og hvilken
> afstand du hentyder til, men det vil jeg da gerne høre.

Flæskesteg.

> [...]
kan
> komme i børnehave efter jul og snakke med om "gavefesten".

Bliver dine børn også hjemme under ramadanen.

Snakker de også om ramadanen
og Eid ul-Fitr, med deres klssekammerater, efter "ferien"?

Ellers er det det jo lidt ulige, ikke?

(Bare for at stille det lidt på spidsen, ikke!)

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 01:50

> Flæskesteg.

Herregud - hvad så med kristne vegetarer? Mon ikke også de tager
afstand fra flæskesteg? Hvor vil du egentlig hen med dette?

> bekender sig
> kan
>

> Bliver dine børn også hjemme under ramadanen.

mine gør ikke- hvorfor skulle de dog det? De holder heller ikke
sabbat om lørdagen.

> Snakker de også om ramadanen
> og Eid ul-Fitr, med deres klssekammerater, efter "ferien"?

mine gør da - eller min (min ældste er nu voksen) - og mine elever
snakker da med deres danske kammerater om de gaver de har fået i
den forbindelse.

> Ellers er det det jo lidt ulige, ikke?

hvorfor dog det? Hvem har sagt at de absolut skal snakke om det
samme hele tiden? Folk er jo ikke ens.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:58

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> skrev i en meddelelse

> hvilken

> Herregud - hvad så med kristne vegetarer? Mon ikke også de tager
> afstand fra flæskesteg? Hvor vil du egentlig hen med dette?

Blander du dig?
Jeg svarer såmænd på Sørens spørgsmål,
om hvilke andre traditioner som er typisk danske,
og som muhamedanrne tager afstand fra.

Det er kun dig der blander dine vegetarer
og sludder ind i det.

> [...]
> den forbindelse.

> hvorfor dog det? Hvem har sagt at de absolut skal snakke om det

??????????????????????

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 02:04

> Blander du dig?

naturligvis gør jeg det - hvorfor skulle jeg ikke det? Du skriver i
et åbent forum - hvis du kun ønsker at debattere med Søren, så gør
det pr. e-mail - ellers må du finde dig i at andre blander sig -det
har de deres fulde ret til.

> Jeg svarer såmænd på Sørens spørgsmål,
> om hvilke andre traditioner som er typisk danske,
> og som muhamedanrne tager afstand fra.

og jeg svarede dig - hvilket altså er min fulde ret.

> Det er kun dig der blander dine vegetarer
> og sludder ind i det.

næ, det var såmænd ganske relevant.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 02:12

> [...]
> et åbent forum - hvis du kun ønsker at debattere med Søren, så gør
> det pr. e-mail - ellers må du finde dig i at andre blander sig -det

Du lyder som en træt gammel mand
med et nedslidt tastatur.

Hvad har kristne vegetares afstandstagen fra flæskesteg,
med med muhamedanrnes afstandstagen fra danske
juletraditioner at gøre?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 02:26

Jensen wrote:

> Du lyder som en træt gammel mand
> med et nedslidt tastatur.

Jeg har et splinternyt Logitech-tastatur med alle mulige fancy
knapper til e-mail, internet, musik, shopping,favoritter, sms,
webcam, f-lås m.v ., så jeg skal ikke klage. Så tingene er altså
som jeg allerede har meddelt dig.

> Hvad har kristne vegetares afstandstagen fra flæskesteg,
> med med muhamedanrnes afstandstagen fra danske
> juletraditioner at gøre?

Alt - når du fremhæver at en anden trosretning tager afstand fra
kristendommen og gør det til noget mærkværdigt, så fremhæver jeg
såmænd bare at man ikke behøver at være muslim for at tage afstand
fra det danske grisebord - andre gør det også, selvom de er
kristne. Desuden har vi jo jøderne, der heller ikke rører
flæskesteg. Så dine eksempler er noget søgte.
--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 02:34

> [...]
> knapper til e-mail, internet, musik, shopping,favoritter, sms,
> webcam, f-lås m.v ., så jeg skal ikke klage. Så tingene er altså

OK ok, tillykke med det,
hvis du holdt dig til det væsentlige, så
havde jeg måske fanget det tidligere
i mellem alt dit sludder.

> [...]
> kristne. Desuden har vi jo jøderne, der heller ikke rører
> flæskesteg. Så dine eksempler er noget søgte.

Jeg har aldrig skrevet at én trosretning tager
afstand fra en anden, men derimod dens traditioner.

Og nu var det muhamedanere, spørgsmålet gik på,
og så er det nærliggende at fremhæve netop flæskesteg som
som én af de traditioner som de tager afstand fra.

Andet var der såmænd ikke i det.

Go'nat og tak for i dag.

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 11:19

Jensen wrote:
> OK ok, tillykke med det,
> hvis du holdt dig til det væsentlige, så
> havde jeg måske fanget det tidligere
> i mellem alt dit sludder.

Faktisk har jeg hele tiden holdt mig til det væsentligste - at du
mener at det er sludder, det jeg skriver, er blot fordi du ikke har
nogen argumenter imod mine skriverier. Vær nu ærlig, Jensen: er
alle muslimer nogen, der "rager til sig af julegodterne"? er alle
muslimer nogen der går ind for stening? er alle muslimer nogen, der
er moralsk anløbne?

> [...]

> og så er det nærliggende at fremhæve netop flæskesteg som
> som én af de traditioner som de tager afstand fra.

Og det er altså ikke nødvendigvis en tradition i Danmark - forskere
har fornylig påvist at det faktisk er and, der hører til det
traditionelle julebord, da det er den spise, der foretrækkes i de
fleste hjem. Der findes simpelthen ikke rigtig en ensartet
tradition i Danmark for julen, akkurat som der ikke findes en
ensartet tradition for alle muslimer - jo, de har Eid og ramadan,
men selv her er der divergenser i f.eks. tidspunkterne de
forekommer på. Tror du virkelig at alle muslimer er ens?

> Andet var der såmænd ikke i det.
>
> Go'nat og tak for i dag.

ja, bliv da væk, hvis det eneste du kan bidrage med er vås og
sludder og uhøvisk tale.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 12:23

> [...]
> alle muslimer nogen, der "rager til sig af julegodterne"? er alle
> muslimer nogen der går ind for stening? er alle muslimer nogen, der

Hvis jeg skulle svare på alle dine
skriverier, have jeg sgu ikke
tid til at nyde alle julegodterne.

Ikke at alle "er" og det har jeg heller ikke påstået,
men potentiallet ligger i alle, og måske især
muhamedanere, netop pga. dere trospolitik.

> [...]
> men selv her er der divergenser i f.eks. tidspunkterne de
> forekommer på. Tror du virkelig at alle muslimer er ens?

Men det er én af de store traditioner,
at spise flæskesteg, med brune kartofler,
er en speciel dansk tradition, det gælder
faktisk hele året.
Men spørg du hvad der er solgt mest
af til julen, vil svaret helt sikkert være
flæskesteg.

Men én steg gør ju ikke en jul, vel.

> ja, bliv da væk, hvis det eneste du kan bidrage med er vås og
> sludder og uhøvisk tale.

At opføre sig uhøvisk og fejt
overlader jeg til perkeryngelsen på gadeniveau.

_________
ElGaliNero

Fra : Søren Kongstad

Dato : 27-12-03 21:35

"Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message
> At opføre sig uhøvisk og fejt
> overlader jeg til perkeryngelsen på gadeniveau.

Den lader vi lige stå uden kommentarer

/Søren

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 21:52

"Søren Kongstad" <spamm-soremove-@kongstad.net> skrev i en meddelelse

> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message
>

> Den lader vi lige stå uden kommentarer

En enkelt kommentar fortjener den da,
så den bliver lidt mere troværdig:

"21. dec 20:20 - Røveri mod 16-årig dreng

Den forurettede havde netop forladt Metrostationen ved Lergravsparken og
gik
ad Østrigsgade mod Øresundsvej. Pludselig blev han indhentet af tre
personer
(beskrives som udlændinge, intet yderligere). Han fik først et hårdt
slag i
maven, hvorefter de afkrævede ham hans mobiltelefon. Da han ikke ville
aflevere sin mobiltelefon, blev han holdt fast af to af gerningsmændene,
hvorefter den tredje visiterede ham, og herunder stjal hans mobiltelefon
og
en mp3-afspiller. Da et ægtepar råbte gerningsmanden an, forsvandt de
fra
stedet."

_________
ElGaliNero

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-12-03 23:12

"Søren Kongstad" <spamm-soremove-@kongstad.net> wrote in message

> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message
>

> Den lader vi lige stå uden kommentarer

Men kommer med en opfordring til at se Niels Hausgaard på TV2 nu her kl. 24.
Han vil tale om Bøhmandsforskrækkelse, og Pia K.

Peter

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 23:22

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Men kommer med en opfordring til at se Niels Hausgaard på TV2 nu her
kl. 24.
> Han vil tale om Bøhmandsforskrækkelse, og Pia K.

Ja, så vil jeg sgu blive oppe,
i håb om at se et glimt af den
dejlige tøs til Pia K.

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 27-12-03 02:06

"Jensen" <jen_sen_@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan godt følge dig.

Tak. Jeg kan såmænd også følge dig - en del af vejen.

> Flæskesteg.

Jeg går ud fra, det er ironisk ment?

> bekender sig
> kan
>

> Bliver dine børn også hjemme under ramadanen.

Jeg har været nabo til en jødisk familie. Når børnene spillede bold, kom de
ind imellem til at kaste bolden ind i min have. Hvis det var en lørdag,
måtte de ikke hente bolden. Det anses nemlig for at være et arbejde, at
flytte en bold fra en have til en anden, og man må ikke arbejde om lørdagen,
hvis man er jøde. De var altså nødt til at bede mig om at kaste bolden over
hækken.

Det syntes børnene på min side af hækken var meget interessant - og de
syntes også, det var lidt idiotisk. Det synes jeg i øvrigt også. Men de blev
meget interesserede, og det var meget givende at diskutere det.

Det var faktisk temmelig interessant, og det er også interessant, når nogle
børn ikke er i børnehave på grund af ramadanen. Det giver en mase muligheder
for diskussioner om liv og død og religion og mangel på samme. Det gør jul
også. Det er spændende, at der er mennesker, der tænker anderledes end en
selv, og det er endnu mere spændende, når man kan møde dem lige nede i
børnehaven og ikke kun på tv.

> Snakker de også om ramadanen
> og Eid ul-Fitr, med deres klssekammerater, efter "ferien"?
>
> Ellers er det det jo lidt ulige, ikke?
>
> (Bare for at stille det lidt på spidsen, ikke!)

Børn snakker helt fordomsfrit om alt. Og de stiller meget interessante
spørgsmål, når de bliver præsenteret for noget nyt. Prøv det.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 02:19

> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra, det er ironisk ment?

Nej det er det ikke, flæskesteg er jo en dansk tradition,
og den tager de da afstand fra, gør de ikke?

Det er ikke ondt ment men sådan er det nu engang.

> Børn snakker helt fordomsfrit om alt. Og de stiller meget interessante
> spørgsmål, når de bliver præsenteret for noget nyt. Prøv det.

Ja for børns vedkommende er meget jo nyt, for de
voksne derimod kræves der ligesom lidt mere for at få
gang i en debat.

Til tider urimelige og feje indslag.

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 02:28

Jensen wrote:

> Nej det er det ikke, flæskesteg er jo en dansk tradition,
> og den tager de da afstand fra, gør de ikke?

Den største danske tradition er nu andesteg, som de ikke tager
afstand fra. De spiser ikke svinekød, men det gør jøder jo heller
ikke - og vegetarer og veganere spiser ingen af delene, så hvad
piber du så for? Du forsøger at sætte det op som noget kunstigt at
muslimer ikke rører flæskesteg -og hvad så? Hvad vil du egentlig
sige med dette?

> Det er ikke ondt ment men sådan er det nu engang.

ja, og...?

> Ja for børns vedkommende er meget jo nyt, for de
> voksne derimod kræves der ligesom lidt mere for at få
> gang i en debat.
>
> Til tider urimelige og feje indslag.

Som dine f.eks.?

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 02:38

> Den største danske tradition er nu andesteg,

Jvf. Tv-A er det flæskesteg i år.

> [...]
> piber du så for? Du forsøger at sætte det op som noget kunstigt at
> muslimer ikke rører flæskesteg -og hvad så? Hvad vil du egentlig

Hvorfor "kunstigt" er "muhamedansk",
ikke ligeså godt og naturligt?

> ja, og...?

og...?

> Som dine f.eks.?

Ja som mine!

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 11:21

Jensen wrote:

> Jvf. Tv-A er det flæskesteg i år.

Forkert - det er andesteg, selvom flæskestegsinteressen er
stigende.

Du forsøger at sætte det op som noget kunstigt at

> Hvorfor "kunstigt" er "muhamedansk",
> ikke ligeså godt og naturligt?

??? uden en ordenlig tegnsætning, er det faktisk ikke muligt at
forstå, hvad du mener her.

> Ja som mine!

Jamen, det var i det mindste en erkendelse: du er altså både
urimelig og fej - fint, men har du tænkt dig at fortsætte med
dette?
--
ahw

Fra : Søren

Dato : 27-12-03 02:46

> Nej det er det ikke, flæskesteg er jo en dansk tradition,
> og den tager de da afstand fra, gør de ikke?
>
> Det er ikke ondt ment men sådan er det nu engang.

OK, jeg forstår, at du mener måske, at flæskesteg er en del af den
traditionelle julemiddag, og det er jo rigtigt. Så jeg accepterer, at
flæskesteg er en tradition. Og det passer ikke så godt ind i muslimske
spisevaner. Men, altså. Jeg har været til mange juleaftner, hvor der ikke
var flæskesteg (men masser af and), og jeg har da også erfaret
kalkunjuleaftner. Og der var ikke en muslim i miles omkreds.

Men, for at holde fokus, mener du i fuld alvor, at muslimer ikke kan få
hjælp fra Frelsens Hær, fordi de ikke spiser flæskesteg?

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 03:06

> Men, for at holde fokus, mener du i fuld alvor, at muslimer ikke kan

> hjælp fra Frelsens Hær, fordi de ikke spiser flæskesteg?

Ikke at de ikke kan eller skal have.

Men det der sker og som tråden startede med,
at hjælpen i høj grad bliver givet som særlige
svinekøds-fri pakker til muslimer.

Og det er også dem, der står forrest i
køen når der bliver delt ud.

Og de er ikke nødvendigvis de mest trængende,
i denne anledning.

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 11:26

Jensen wrote:

> Ikke at de ikke kan eller skal have.

???

> Men det der sker og som tråden startede med,
> at hjælpen i høj grad bliver givet som særlige
> svinekøds-fri pakker til muslimer.

Og...?

> Og det er også dem, der står forrest i
> køen når der bliver delt ud.

Og...? Nogen skal vel stå forrest.

> Og de er ikke nødvendigvis de mest trængende,
> i denne anledning.

hvor ved du det fra? Jeg har da ved selvsyn konstateret at danskere
ankommer i en taxi, sættes af på et hjørne af en gade, hvorefter de
går hen til uddelingen af julepakker for de værdigt trængende - kan
jeg så deraf slutte at de ikke er de mest trængende siden de har
råd til en taxi?

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 12:41

> [...]
> går hen til uddelingen af julepakker for de værdigt trængende - kan
> jeg så deraf slutte at de ikke er de mest trængende siden de har

Skal man nu ikke have julehjælp
fordi man kører i taxa?

Kunne det være at muhamedanerne havde brugt
alle midler i forbindelse med ramadanen,
og derfor ikke har råd til at holde jul?

_________
ElGaliNero

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 13:07

> [...]
> går hen til uddelingen af julepakker for de værdigt trængende - kan
> jeg så deraf slutte at de ikke er de mest trængende siden de har

Hvor ved du fra at det var danskere
og hvor ved du fra at det ikke
var muhamedanere?

Er der nogle særlige kendetegn?

Er det at køre taxa et
specielt dansk fænomen?

_________
ElGaliNero>

ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 13:48

Jensen wrote:
> Hvor ved du fra at det var danskere
> og hvor ved du fra at det ikke
> var muhamedanere?

Der eksisterer ingen muhamedanere, men muslimer -

> Er der nogle særlige kendetegn?

Det må du da mene, siden du har så meget imod dem. Men du mener
måske at det kun er muslimer, der er svindler og forbrydere? Noget
tyder på det.

> Er det at køre taxa et
> specielt dansk fænomen?

Det var ikke min pointe - men du afviser altså at danskere kan gøre
det samme som det, du hævder at muslimer gør?

Hvorfra ved du f.eks. at det altid er muslimerne, der er forrest i
køerne? Havde de alle særlige kendetegn?

Du er for langt ude med dit vrøvl. Se dog at få dig et liv.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 14:24

> Det må du da mene, siden du har så meget imod dem. Men du mener
> måske at det kun er muslimer, der er svindler og forbrydere? Noget
> tyder på det.

Hvad må jeg mene?
Det er dig der påstår at det var
danskere i en taxa?

Hvor ved du det fra?

Er man nu svindler og forbryder,
fordi man kører taxa, og modtager
julehjælp?

Det tror jeg ikke jeg har nævnt.

> Det var ikke min pointe - men du afviser altså at danskere kan gøre
> det samme som det, du hævder at muslimer gør?

Køre taxa, og modtage julehjælp?

> Hvorfra ved du f.eks. at det altid er muslimerne, der er forrest i
> køerne? Havde de alle særlige kendetegn?

Ja de, nogle har særlige kendetegn,
som du burde vide!

> Du er for langt ude med dit vrøvl. Se dog at få dig et liv.

Jeg har et dejligt liv,
med en radius på mindst 15 km.
muhamedanerfri zone.

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 20:59

Jensen wrote:

> Hvad må jeg mene?
> Det er dig der påstår at det var
> danskere i en taxa?

og det var dig, der påstod at muslimer var nogen, der var moralsk
fordærvede, der blot ragede til sig af julegodterne.

> Hvor ved du det fra?

Svar du på mine spørgsmål, så skal jeg da med glæde svare på dine.

> Er man nu svindler og forbryder,
> fordi man kører taxa, og modtager
> julehjælp?

Du mente at kunne se at de pågældende muslimer, hvis de altså var
muslimer, ikke var værdigt trængende når de fik julehjælp - hvorfra
ved du det?

> Køre taxa, og modtage julehjælp?

vås, mand - ved du ikke en gang hvad du selv skriver, nemlig at de
muslimer, der fik julehjælp ikke var værdigt trængende. Også den
gang spurgte jeg om hvordan du kunne se det, uden at du har villet
svare (eller du kan måske ikke?)

> Ja de, nogle har særlige kendetegn,
> som du burde vide!

såeh? Hvilke særlige kendetegn?

> Jeg har et dejligt liv,
> med en radius på mindst 15 km.
> muhamedanerfri zone.

Kunne jeg ikke lige få oplyst det sted, hvor du opholder dig -ikke
adressen, men blot området, så jeg kan se om jeg i det mindste bor
mere end 15 kms radius fra en intolerant hykler som dig.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 21:25

> Kunne jeg ikke lige få oplyst det sted, hvor du opholder dig -ikke
> adressen, men blot området, så jeg kan se om jeg i det mindste bor
> mere end 15 kms radius fra en intolerant hykler som dig.

Jeg er næsten sikker på at du
bor i et område med en hel del
intolerante hyklere.

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 21:36

Jensen wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

dig -ikke

> Jeg er næsten sikker på at du
> bor i et område med en hel del
> intolerante hyklere.

Deri tager du fejl, og igen undlader du at svare på mine
spørgsmål - sig mig er det en vane, du har tillagt dig, aldrig at
svare på hvad folk spørger dig om?

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 22:18

> Deri tager du fejl, og igen undlader du at svare på mine
> spørgsmål - sig mig er det en vane, du har tillagt dig, aldrig at
> svare på hvad folk spørger dig om?

At besvare den altvidendes spørgsmål,
der udelukkende er stillet for til stadighed
at overbevise den altvidende om, at han
er altvidende, er kun til gavn for den altvidende.

Er der en særlig grund til
at du spilder din visdom her?

_________
ElGaliNero

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-12-03 23:13

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> Deri tager du fejl, og igen undlader du at svare på mine
> spørgsmål - sig mig er det en vane, du har tillagt dig, aldrig at
> svare på hvad folk spørger dig om?

Nej det er kun når han indser at hans svar vil afsløre ham

Peter

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 23:30

> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> Nej det er kun når han indser at hans svar vil afsløre ham

Problemet med AHW´s spørgsmål er
at svar på disse giver anledning til nye
spørgsmål, og i helt andre retninger,
end hvad det egentligt gik ud på.

Fx. :

"ja, og...?"

Hvordan skal man forholde sig til så
åndsvagt et "spørgsmål".

Jeg tror ikke at han spørger for
at få et svar, ej heller for at få bekræftet
sine egne meninger, men simpelt hen
for at få tiden til at gå.

Mon han er pensionist?

_________
ElGaliNero

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 28-12-03 11:32

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet med AHW´s spørgsmål er
> at svar på disse giver anledning til nye
> [...]

nu kiggede jeg lige 3 indlæg tilbage og kan ikke finde dit "ja, og??" så mon
ikke det er evet ud af sammenhæng. mon det var det eneste spørgsmål i det
indlæg?

> Hvordan skal man forholde sig til så
> åndsvagt et "spørgsmål".

Det kan man umiddelbart ikke som det står ovenfor, men mon ikke det var en
reaktion på at det du fremførte ikke havde noget at gøre med det du svarede
på?

> Jeg tror ikke at han spørger for
> at få et svar, ej heller for at få bekræftet
> sine egne meninger, men simpelt hen
> for at få tiden til at gå.

interessant betragtning

> Mon han er pensionist?

Aner det ikke, men jeg mener at huske at han selv har fortalt at han
underviser i folkeskolen, samt at han har en universitetsgrad i pædagogik

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-12-03 12:05

Peter K. Nielsen wrote:
> Aner det ikke, men jeg mener at huske at han selv har fortalt at
han
> underviser i folkeskolen, samt at han har en universitetsgrad i
> pædagogik

Korrekt, Peter - uden at jeg skal sige alt for meget i denne
sammenhæng - og man vil kunne finde mit navn ved simpel
Google-søgning, og dermed få et fingerpeg om, hvad jeg laver, hvor
jeg er beskæftiget etc. , ligesom mit universitetsspeciale kan
findes ved at man på DPUs bibliotek søger på mit navn. Så jeg kan
altså verificere dette også.

Der er altså ingen grund til forbehold over for mine i øvrigt
korrekte oplysninger om min beskæftigelse eller min uddannelse.
Derudover har jeg ikke lyst til at kommentere offentligt noget om
min beskæftigelse - de nævnte ting er naturligvis offentligt
tilgængelige, men da jeg tidligere har været udsat for at nogle
mennesker har villet kriminalisere mig ved at henvende sig til min
arbejdsplads og drage den ind i en debat her på usenet, så er jeg
ikke mere så meddelsom omkring disse ting som jeg før har været. Da
jeg samtidig har skiftet arbejdsplads, så regner jeg med at det nok
skal kunne lade sig gi' sig, at den forbliver forholdsvis anonym,
uden at det er helt umuligt at finde den.

--
ahw

Fra : Søren

Dato : 27-12-03 23:48

> "Søren" <PleaseAnswerInNewsgroup@invalid> skrev i en meddelelse

> få
>
> Ikke at de ikke kan eller skal have.

Vil det sige, at du mener, at man bør kunne få julehjælp fra Frelsens Hær,
selvom man ikke bekender sig til kristendommen?

> Men det der sker og som tråden startede med,
> at hjælpen i høj grad bliver givet som særlige
> svinekøds-fri pakker til muslimer.

Hvad er problemet med det? Når de ikke spiser svinekød, er det vel meget
praktisk at sammensætte pakker uden flæskesteg.

> Og det er også dem, der står forrest i
> køen når der bliver delt ud.
>
> Og de er ikke nødvendigvis de mest trængende,
> i denne anledning.

Næ, måske ikke. Jeg ved ikke, hvem der er de mest trængende. Men hvad er din
pointe? Skal Frelsens Hær afvise muslimer og dermed handle i modstrid med
deres egen overbevisning og i modstrid med det kristne julebudskab, som de
bekender sig til?

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 23:59

> [...]
med
> deres egen overbevisning og i modstrid med det kristne julebudskab,

Som indlægget startede med:

"..penge som gives til
Frelsens Hær til julepakker til fattige,
bliver givet i høj grad til særlige
svinekøds-fri pakker til muslimer."

og som jeg tidligere har skrevet,
hvorfor forfordeling, til netop
denne befolksninggruppe?

Er det Frelsens Hærs overbevisning
og det kristnes julebudskab, at en
bestemt befolkningsgruppe skal
tilgodeses i højere grad end andre?

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 28-12-03 00:12

> Som indlægget startede med:
>
> "..penge som gives til
> Frelsens Hær til julepakker til fattige,
> [...]

Ok, det kunne jeg jo have læst mig tilbage til. Undskyld, men det er blevet
en temmelig lang tråd.

Jeg vil meget gerne besvare det spørgsmål: Nej, Frelsens Hær bør ikke
tilgodese en bestemt befolkningsgruppe i højere grad end andre. Det er der
vel heller ikke tale om?

Men du er altså enig i, at Frelsens Hær ikke bør afvise nogen med den
begrundelse, at de bekender sig til en anden tro end kristendommen?

Fra : Jensen

Dato : 28-12-03 00:26

> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, det kunne jeg jo have læst mig tilbage til. Undskyld, men det er
blevet
> en temmelig lang tråd.

Ja, jeg kan vist heller ikke hitte rede i den mere.

> Jeg vil meget gerne besvare det spørgsmål: Nej, Frelsens Hær bør ikke
> tilgodese en bestemt befolkningsgruppe i højere grad end andre. Det er
der
> vel heller ikke tale om?

Jo, det er netop det der er tale om:

"... bliver givet i høj grad til særlige
svinekøds-fri pakker til muslimer."

> Men du er altså enig i, at Frelsens Hær ikke bør afvise nogen med den
> begrundelse, at de bekender sig til en anden tro end kristendommen?

Til den generelle hjælp, er jeg
fuldstændig ening.

Men for julens vedkommende er det noget
særligt for en nogle mennesker, og
uden betydning for andre mennesker.

Jeg mener at man måske skal
tilrettelægge fordelingen lidt bedre,
så hjælpen uddeles hvor den har den
største betydning, og dermed også
den største effekt.

Og det er vel det man ønsker, eller?

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 28-12-03 00:41

> der
>
> Jo, det er netop det der er tale om:

Det forstår jeg ikke helt. At man laver specielle pakker til bestemte
befolkningsgrupper er vel ikke i sig selv at tilgode se dem i højere grad
end andre. Det ville det være, hvis man afviste nogle, fordi de ikke
tilhører en bestemt befolkningsgruppe. Men det er der vel ikke tale om, er
der?

> Til den generelle hjælp, er jeg
> [...]

Det er jeg enig i. Hjælpen skal gives, hvor den nytter mest. Min pointe er
så, at julen kan være en svær tid for muslimske familier, der fx. har
børnehavebørn, som forventer noget specielt til jul, fordi de andre børn i
børnehaven gør. Derfor kan muslimske familier godt tilhøre gruppen af mest
trængende, og disse bør så have hjælp af Frelsens Hær. Kan vi blive enige så
langt?

Fra : Jensen

Dato : 28-12-03 01:04

> [...]
> end andre. Det ville det være, hvis man afviste nogle, fordi de ikke
> tilhører en bestemt befolkningsgruppe. Men det er der vel ikke tale

Som jeg forstår indlægget, så
betyder "i høj grad", at en større del af
hjælpen, uddeles til denne befolkningsgruppe,
i forhold til andre befolkningsgrupper,
og det er det jeg reflektere på.

> [...]
mest
> trængende, og disse bør så have hjælp af Frelsens Hær. Kan vi blive

Måske!

Men hvad gør Jehovas Vidner og andre
der ikke har for vane at uddele gaver
i forbindelse med julen?

Mht. ramadanen og dens festligholdelse,
hvordan er "danske" børns forventninger
til denne begivenhed.
(Og andre begivenheder i øvrigt.)

Skal de "værdig trængende" "danske"
børn, så ikke have lidt ekstra?

For at stille det yderligere i perspektiv,
Så tror jeg at de tilrådighed værende midler,
er brugt i forbindelse med ramadanen,
således at der ikke er nok tilbage,
til også at "fejre jul".

_________
ElGaliNero

Fra : Søren

Dato : 28-12-03 02:01

> Som jeg forstår indlægget, så
> betyder "i høj grad", at en større del af
> hjælpen, uddeles til denne befolkningsgruppe,
> i forhold til andre befolkningsgrupper,
> og det er det jeg reflektere på.

Tja, jeg ved ikke, om man tager fra nogle for at give til nogle andre. Det
kan vel også kun blive spekulationer her. Jeg kender ikke Frelsens Hærs
prioriteringer, og det gør du - så vidt jeg forstår - heller ikke.

Det er da muligt, at Frelsens Hær har nogle prioriteringer, der betyder, at
de tilgodeser bestemte befolkningsgrupper. Det kunne - og her er det ren
spekulation - være at forsøge at omvende muslimer ved at begave dem. Det
ville selvfølgelig være dybt umoralsk og ikke i overensstemmelse med det
kristne julebudskab. Men jeg kan ikke se, at der er belæg for en sådan
udlægning. Som jeg opfatter det, uddeler Frelsens Hær julepakker til dem,
der henvender sig. Da der er muslimer imellem, har de sammensat specielle
pakker uden svinekød. Det synes jeg er meget praktisk. Jeg tror faktisk
ikke, at Frelsens Hær vurderer, om de mennesker, der henvender sig, hører
til de mest trængende. Jeg tror blot de deler ud, så længe de har noget at
dele ud af. Det synes jeg egentlig er meget sympatisk, og det er da fint, at
de har pakker uden svinekød til folk, der ikke spiser svinekød.

> pointe er
> børn i
> mest
> enige så
>
> Måske!

Nå ja, måske er da et stykke vej. Ikke at vi behøver at blive enige, men det
er så hyggeligt.

> Men hvad gør Jehovas Vidner og andre
> der ikke har for vane at uddele gaver
> i forbindelse med julen?

Jeg ved ikke, hvad de gør. Når jeg blandede mig i debatten var det, fordi
jeg juleaften mødte en muslim, der holder jul for sine børn, fordi hans børn
i børnehaven bliver præsenteret for denne højtid og derfor forventer noget.
Han har valgt at give sine børn en fest denne dag, så de kan komme i
børnehave efter jul uden at føle sig udenfor. Det mener jeg er fint. Det er
ikke en del af hans religion, men det er en del af den kultur, hans børn
vokser op i. Han beslutter så at gøre sit for at integrere sine børn i denne
kultur. Der er uden tvivl andre muslimer, jehovaer og alle mulige andre, der
ikke højtideligholder julen. Men det kan vel ikke være et argument for, at
Frelsens Hær skal afvise dem, der kommer og beder om en julepakke?

> Mht. ramadanen og dens festligholdelse,
> [...]

Jeg har ikke mødt danske børn, der har forventninger til ramadanen, og det
må være op til Frelsens Hærs muslimske søsterorganisationer at støtte disse.
Jeg ved ikke, hvad disse organisationer ville sige til, at en dansk familie
mødte op, og bad om en "flæskesteg" til ramadanen, men jeg kan ikke se, at
det kan være et argument for, at Frelsens Hær ikke skal give til muslimske
familier.

> For at stille det yderligere i perspektiv,
> Så tror jeg at de tilrådighed værende midler,
> er brugt i forbindelse med ramadanen,
> således at der ikke er nok tilbage,
> til også at "fejre jul".

Ja, du har nok en pointe der. Jeg ved ikke, hvad det koster at holde
ramadan, men det er da muligt, at disse udgifter tærer så meget på
budgettet, at der ikke er noget at holde jul for. Men det er vel ikke et
argument for, at Frelsens Hær skal afvise muslimer. Hvis de muslimske
børnehavebørn først skal føle sig udenfor, fordi de holder ramadan, som
ingen andre i børnehaven holder, og derefter skal føle sig udenfor, fordi de
ikke kan holde jul, som alle de andre i børnehaven gør, så bliver
integrationen sværere.

Jeg tror, det er meget svært for muslimske familier, der både vil integrere
deres børn i det danske samfund og give dem et solidt grundlag baseret på
deres rødder. Det må være forbandet svært.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-12-03 23:08

Jensen wrote:
> [...]
> er blevet rund, og det kunne jo passende være
> 24 Dec. så kunne de uden moralske skrupler
> (så vidt vides et ukendt begreb for dem)

Nu er det mærkværdigt at du sviner folk til , du ikke kender, men
det er måske dit særkende her i gruppen?

Jeg kan konstatere at det er lykkedes dig med ovenstående indlæg at
udstille dig som:

1. dårlig skolet - selv et så kort indlæg som ovenstående har en
række graverende stavefejl, som viser at du ikke helt behersker den
danske ortografi, helt i overensstemmelse med den undersøgelse der
blev lavet om medlemmerne af DF, der blev udlagt som dårligt
uddannede (for de flestes vedkommende)

2. uvidende og fordomsfuld - uvidende fordi det ikke hedder
muhamedanere, men muslimer og fordomsfuld, fordi du hævder at de er
uden moralske skrupler uden dokumentation i øvrigt. Blot et udtryk
for en dumsmart bemærkning, du på gadedrengeniveau lige skal have
luftet for at alle kan se, hvilken fandens karl du er.

3. er fuld af løgn - at de rager til sig af julegodterne (bemærk
her venligst at der ikke er nogen grund til at skrive julegodterne
med stort begyndelsesbogstav, og at der vel - ifølge din egen logik
vel ikke kan være tale om "julegodter" for muslimer, da de jo ikke
fejrer jul) uden dokumentation i øvrigt.

At være dårligt skolet, uvidende og fordomsfuld og fuld af løgn er
altså - i modsætning til dine indlæg - nogle fakta om det, du
skriver. Disse fakta er baseret alene på dit indlæg, hvor du
fortrækker at udstille dine svagheder fremfor at fremhæve dine
styrkesider - det kunne du f.eks. have gjort, hvis du havde tænkt
dig om førend du sendte dit indlæg.

En sjov ting er jo , at du egentlig er en hykler, baseret på dit
forsvar for kristendommen, selvom du ikke en gang praktiserer den.
Du er just, hvad Jesus sagde ifølge Mathæus-evangeliet, en hykler,
idet du foregiver at være kristen, medens du i stedet handler
anderledes end budskabet tilsiger dig.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 23:33

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det mærkværdigt at du sviner folk til , du ikke kender, men
> det er måske dit særkende her i gruppen?

Skulle jeg kende samtlige muhamedanere?

Jeg kender deres "generelle" tro rigeligt til at vide at
deres moral på visse punkter er skrupelløse.

> [...]
> danske ortografi, helt i overensstemmelse med den undersøgelse der
> blev lavet om medlemmerne af DF, der blev udlagt som dårligt

Eksempler med b. og
Julegodter med stort J.

Det er sandelig graverende ortografiske fejl.

> [...]
>Blot et udtryk for en dumsmart bemærkning,
>du på gadedrengeniveau lige skal have
> luftet for at alle kan se, hvilken fandens karl du er.

Politikkens Nudansk Ordbog:

muhamedaner [muhHmSZdaOnP] subst. -en, -e, -ne
1. = MUSLIM
2. en person der er tilhænger af islam = MUHAMEDANER, MUSELMAND

Der står intet om at det kun anvendes på gadedrengeniveau.

> [...]
> vel ikke kan være tale om "julegodter" for muslimer, da de jo ikke
> fejrer jul) uden dokumentation i øvrigt.

Har du ikke har nævnt de ortografiske fejl én gang.

Julegodter er julegodter for alle, selv for "vantro".

> [...]
> fortrækker at udstille dine svagheder fremfor at fremhæve dine
> styrkesider - det kunne du f.eks. have gjort, hvis du havde tænkt

Hurtigskrivning uden stavefejl er ikke min styrke, nej.

> [...]
> Du er just, hvad Jesus sagde ifølge Mathæus-evangeliet, en hykler,
> idet du foregiver at være kristen, medens du i stedet handler

Nu pålægger du mig egenskaber du ikke har kendskab til.
Utroligt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 00:17

Jensen wrote:

> Skulle jeg kende samtlige muhamedanere?

Det lyder da som om du mener det, siden du udtaler dig så generelt
som du gør.

> Jeg kender deres "generelle" tro rigeligt til at vide at
> deres moral på visse punkter er skrupelløse.

næ, det gør du så åbenbart ikke - der er intet i deres religion,
der tilsiger den slags. Men du kan måske komme med et par
eksempler?

> Eksempler med b. og
> Julegodter med stort J.
>
> Det er sandelig graverende ortografiske fejl.

ja, da! Som lærer må jeg give dig lavere karakterer end jeg ellers
burde give dig - selv mine små elever staver bedre, men det var nu
ikke stavningen, jeg var ude efter - hvis det var det, du tror, så
missede du min pointe, nemlig at du udtaler dig ret så
skoleelevagtigt, siden du generaliserer på en sådan måde at man må
tro at du er dårligt uddannet. En bedre uddannet ville vide at man
ikke kan generalisere ud fra ganske enkelte oplevelser fordi en
sådan generalisering bygger på uvidenhed, akkurat som den
skoleelev, der - uden at være spor ordblind - staver forkert.

> [...]
> 2. en person der er tilhænger af islam = MUHAMEDANER, MUSELMAND
>
> Der står intet om at det kun anvendes på gadedrengeniveau.

Der står også luder i Politikens nudanske ordbog, men derfor er det
ikke pænt at kalde værtinden ved bordet for en god luder, eller
hvad med ordet "kælling" - fordi det står i ordbogen, er det så
rigtigt at kalde kvinder for kællinger?

Ordbogen siger kun at ordet eksisterer i det danske sprog, ikke
noget om, hvor det bør anvendes. Og ordbogen tager helt fejl: en
person, der er tilhænger af islam er IKKE muhamedaner, idet det
betyder en, der underkaster sig Muhamed og ikke underkaster sig
Allah, som netop er kendetegnet ved den islamiske tro.
Politiken har altså begået en fejl her, udover at de nok mener at
det bare er skrevet fordi ordet benyttes af folk, selvom ordet i
den religiøse og kulturelle kontekst er forkert.

julegodterne

> Har du ikke har nævnt de ortografiske fejl én gang.

Jovist! Men en god gerning kan ikke gentages for tit.

> Julegodter er julegodter for alle, selv for "vantro".

hvorfor taler du så om at muslimer ikke skal have del i disse ting,
fordi de ikke fejrer jul når andre forsøger at forklare dig,a t
selvom de ikke fejrer jul på samme måde som kristne, så hedder det
faktisk julehjælp hos Frelsens Hær?

> Hurtigskrivning uden stavefejl er ikke min styrke, nej.

Det behøver det heller ikke at være - andre kan også lave
stavefejl, også jeg - og det sker da indimellem - det er stadig
ikke det, der er det centrale, men at jeg forsøger at drage
paralleller til det forhold at du opfører dig i dine indlæg som en
uvidende skoleelev, der heller ikke just er den skarpeste kniv i
skuffen hvad angår stavningen.

> Nu pålægger du mig egenskaber du ikke har kendskab til.
> Utroligt.

Vel ikke mere utroligt end at du "pålægger" muslimerne egenskaber
du ikke har kendskab til. Hvis det generer dig -og det håber jeg så
sandelig at det gør - så kan du måske forstå, hvorfor det vil
genere andre, herunder muslimer, at du tillægger dem egenskaber, du
ikke har kendskab til.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 00:47

> næ, det gør du så åbenbart ikke - der er intet i deres religion,
> der tilsiger den slags. Men du kan måske komme med et par
> eksempler?

Ikke desto mindre udføres fx.

Æresdrab
Stening
Omskæring

af tilhængere af islam

Det er fakta, men ikke at alle muhamedanere udfører
disse for mig og sikkert en del andre, umoralske ting,
er også fakta, men det gør ikke mindre umoralsk.

> [...]
> missede du min pointe, nemlig at du udtaler dig ret så
> skoleelevagtigt, siden du generaliserer på en sådan måde at man må

Jeg er heller ikke tosproget, og fået
særbehandling, og det er lææænge siden
jeg sidst har været i skole.

>En bedre uddannet ville vide at man
> ikke kan generalisere ud fra ganske enkelte oplevelser

Hvilken oplevelse tænker du på?

> [...]
> ikke pænt at kalde værtinden ved bordet for en god luder, eller
> hvad med ordet "kælling" - fordi det står i ordbogen, er det så

Det er vist allerede diskuteret andetssteds.

> julegodterne
> logik
> ikke

> Jovist! Men en god gerning kan ikke gentages for tit.

Mange tak,

> [...]
> fordi de ikke fejrer jul når andre forsøger at forklare dig,a t
> selvom de ikke fejrer jul på samme måde som kristne, så hedder det

Jeg mener at kunne huske at "at"
staves i ét ord, er det ikke rigtigt hr. lærer?

> [...]
> paralleller til det forhold at du opfører dig i dine indlæg som en
> uvidende skoleelev, der heller ikke just er den skarpeste kniv i

Men det er det du skriver,
du fremhæver mine ortografiske fejl.

Kan du ikke bare komme til det centrale?
Jeg skal snart i seng.

Og jeg kan desværrre kun læse det du skriver.
Og ikke gætte mig til hvad du mener.

> [...]
> sandelig at det gør - så kan du måske forstå, hvorfor det vil
> genere andre, herunder muslimer, at du tillægger dem egenskaber, du

Hvilken egenskaber tillægger jeg hvem, som
ikke er dokumenteret af andre.

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 00:56

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-12-03 09:10

> [...]
> det bare er skrevet fordi ordet benyttes af folk, selvom ordet i
> den religiøse og kulturelle kontekst er forkert.

De har nok bare læst Koranen, hvor der står: "Adlyd Allah og profeten" og at
Profeten skal velsignes hver gang hans navn nævnes, og at han bestemmer hvem
der skal i paradis, - og de har set at det faktisk er samme mand, der har
forfattet Koranen, så han fortjener al mulig tilbedelse, og får den da også.
At muslimer så helst ikke vil mindes om at sådan forholder det sig, er en
anden sag, og vi bør naturligvis hjælpe dem med at hykle, - som de også må
hjælpe os med at hykle.

Fra : Akalias

Dato : 26-12-03 23:33

> [...]
> Du er just, hvad Jesus sagde ifølge Mathæus-evangeliet, en hykler,
> idet du foregiver at være kristen, medens du i stedet handler

Jeg kunne ikke skrive det meget bedre selv.

Jensen kan *ikke* være et kristent menneske, sådan som han har opført sig
her i tråden IMHO.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-12-03 14:11

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> Nu er det mærkværdigt at du sviner folk til , du ikke kender, men
> det er måske dit særkende her i gruppen?

Godt set

> [...]
> danske ortografi, helt i overensstemmelse med den undersøgelse der
> blev lavet om medlemmerne af DF, der blev udlagt som dårligt

HAr du et link - Jeg har søgt efter det meget længe, men uden resultat

> [...]
> Du er just, hvad Jesus sagde ifølge Mathæus-evangeliet, en hykler,
> idet du foregiver at være kristen, medens du i stedet handler

AV

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 20:55

Peter K. Nielsen wrote:
> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> Godt set

> HAr du et link - Jeg har søgt efter det meget længe, men uden
resultat

Desværre ikke - det var oppe for et par år siden, tror jeg - og jeg
har heller ikke kunnet finde det, men jeg husker at Pia Kjærsgaard
var meget forarget over det.

> AV

ja!

--
ahw

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-12-03 23:15

> resultat
>
> Desværre ikke - det var oppe for et par år siden, tror jeg - og jeg
> har heller ikke kunnet finde det, men jeg husker at Pia Kjærsgaard
> var meget forarget over det.

Hvorfor dog det?
Ja netop fordi hun blev så gal kan jeg også huske den
Det kunne være rigtig interessant hvis man kunne finde den

Peter

Fra : Annelise Rasmussen

Dato : 28-12-03 23:41

> [...]
>vel ikke kan være tale om "julegodter" for muslimer, da de jo ikke
>fejrer jul) uden dokumentation i øvrigt.

Det kan jeg så fortælle dig at de ikke gør.

Mvh
Annelise

Fra : Jensen

Dato : 28-12-03 23:47

" Annelise Rasmussen" <a_ras@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg så fortælle dig at de ikke gør.

Mange tak, Annelise :))

_________
ElGaliNero

Fra : Akalias

Dato : 26-12-03 19:44

> [...]
>
> Nej du,
> Juleaften, er Jesus, Guds Søn, fødselsdag,
> og det fejrer muhamedanerne sgu godt nok ikke.

Desværre heller ikke flertallet af danskernes tro. Så hvorfor gøre forskel.
De er vel alle vantro?

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-03 22:00

I news:3fec7f9b$0$9743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]
> Nej du,
> Juleaften, er Jesus, Guds Søn, fødselsdag,
> og det fejrer muhamedanerne sgu godt nok ikke.

Der er da vist nok temmelig meget du IKKE ved om julen!

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 22:06

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:3fec7f9b$0$9743$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
> Jensen følgende:
>
> [ ... ]
>
> Der er da vist nok temmelig meget du IKKE ved om julen!

Det er helt sikkert!

Hvad er det lige i denne forbindelse jeg ikke ved?

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-03 23:34

I news:3feca2b0$0$9816$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]

> Det er helt sikkert!
>
> Hvad er det lige i denne forbindelse jeg ikke ved?

Det helt elementære, plus resten!

Julen har faktisk stort set intet med kristendommen at gøre, ud over
at den i nyere tid har fået klistret et vist kristent skær over sig.
Men at en helt igennem kristendomsløs festlighed får klistret nogle
kristne elementer oven på gør den på ingen måde til en kristen fest.

Men jeg holder ikke desto mindre af julen af den grund. Den er en god
anledning til at være ekstraordninært meget sammen med familien og
gode venner. Ikke mindst mine venner fra andre lande får her en
anledning til på en særlig måde at mærke at de er meget velkomne hos
mig og min familie. Også selv om de har en helt anden religion end den
jeg har.

Lige som jeg, ved deres religiøse fester og traditioner, viser dem
respekt og ærbødighed, gør de dette over for mig, min familie og min
religion.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 00:01

> [...]
> Men at en helt igennem kristendomsløs festlighed får klistret nogle
> kristne elementer oven på gør den på ingen måde til en kristen fest.

Det vidste jeg nu godt, men den kristne jul afholdes for at fejre
Jesu fødsel, det er vel de fleste kristne i Danmark enige om.

Og ikke bare for festen og gavernes skyld.

> [...]
> anledning til på en særlig måde at mærke at de er meget velkomne hos
> mig og min familie. Også selv om de har en helt anden religion end den

Helt klart.

> Lige som jeg, ved deres religiøse fester og traditioner, viser dem
> respekt og ærbødighed, gør de dette over for mig, min familie og min
> religion.

Ja dine venner, helt enig,

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 00:20

I news:3fecbdd0$0$9762$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]

> Ja dine venner, helt enig,

Jeg glemte at tilføje: foruden alle de mange jeg også kun har et
flygtigt kendskab til. Jeg har en meget, meget stor venskabskreds og
omgangskreds i invandrerkredse, foruden en meget stor berøringsflade
med større og mindre grupper hvor det personlige kendskab til den
enkelte kun er ret sparsomt. Den genstidige respekt og ditto
ærbødighed er tilstede hele vejen rundt.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 00:49

> [...]
> enkelte kun er ret sparsomt. Den genstidige respekt og ditto
> ærbødighed er tilstede hele vejen rundt.

Er de ærbødige og respektfulde over for din tro?

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 01:03

I news:3fecc8fd$0$9752$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]
> Er de ærbødige og respektfulde over for din tro?

Ja, både over for min tro og over for min person og min familie og
mine holdninger og meninger, også der hvor jeg tydeligt fortæller dem
at jeg er uenig med dem. Også når jeg utrykker min uenihged med dem
angående religion.

Man kan nemlig godt have modstridende religiøse opfattelser på en
respektfuld og ærbødig måde.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:15

> [...]
> angående religion.
>
> Man kan nemlig godt have modstridende religiøse opfattelser på en

Kan man det?
Jeg tror det hører til sjældenhederne.

Og du mener det kan lade sig gøre alle steder,
bare man er "rigtig" troende?

Nyder du og din releigion
respekt og ærbødighed alle steder?

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 01:21

I news:3feccef9$0$9739$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

> Kan man det?

Ja selvfølgelig!

> Jeg tror det hører til sjældenhederne.

Så må du bare tro om igen

> Og du mener det kan lade sig gøre alle steder,
> bare man er "rigtig" troende?

Nej, det har intet med "rigtig" troende at gøre, det har noget at gøre
med om man har respekt for andre mennesker og respekterer at andre kan
have en anderledes opfattelse end den man selv har.

> Nyder du og din releigion
> respekt og ærbødighed alle steder?

Nej, der er mange af de danskere der kalder sig kristne, som ikke er i
stand til, eller villig til, at vise respekt og ærbødighed over for
folk med en anden opfattelse end deres. Og der findes naturligvis også
mennesker i invandrerkredse der heller ikke er i stand til, eller
villig til, at ville vise respekt og ærbødighed over for andre. De er
ikke anderledes hvad det angår, end danskerne er det.

Men jeg ahr erfaret, at hvis jeg viser respekt og ærbødighed over for
andre (uanset deres religion eller nationalitet) så bliver jeg i stor
udtrækning mødt med samme høje grad af respekt.

Og det finder jeg helt naturligt, ja ligefrem menneskeligt

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:40

> I news:3feccef9$0$9739$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
> Jensen følgende:

> Ja selvfølgelig!

Jeg ville ikke påstå det er en selvfølge.

> Så må du bare tro om igen

Nej, ikke alle, har samme respekt og ærbødighed overfor
andrledes tænkende eller troende..

> [...]
> villig til, at ville vise respekt og ærbødighed over for andre. De er
> ikke anderledes hvad det angår, end danskerne er det.

Så du har valgt dine venner og omgangskreds med omhu?

> Men jeg ahr erfaret, at hvis jeg viser respekt og ærbødighed over for
> andre (uanset deres religion eller nationalitet) så bliver jeg i stor
> udtrækning mødt med samme høje grad af respekt.

Ja sådan kan det godt være.

> Og det finder jeg helt naturligt, ja ligefrem menneskeligt

Sådan er de fleste også, heldigvis,

Men én på "spidsen" diskussion har jeg det godt med ind imellem,
og det er måske det jeg prøvede at fremprovokere,
det er ikke noget personligt, men tak for dine fine argumenter,
de var længe savnet.

Jeg mener ikke at man bare skal tage alting for givet, vel.

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 01:46

I news:3fecd4df$0$9824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]

> [...]
> og det er måske det jeg prøvede at fremprovokere,
> det er ikke noget personligt, men tak for dine fine argumenter,

Jeg tog heller ikke noget af det personligt!

> Jeg mener ikke at man bare skal tage alting for givet, vel.

Jeg tager for givet at jeg bliver mødt med samme respekt som jeg selv
yder andre!

Viser jeg ingen repsekt, kan je gheller ikke forvente respekt.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 02:03

> I news:3fecd4df$0$9824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
>
> Jeg tager for givet at jeg bliver mødt med samme respekt som jeg selv
> yder andre!

Er du ikke blevet skuffet, en del gange?

> Viser jeg ingen repsekt, kan je gheller ikke forvente respekt.

Det er korrekt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 02:09

I news:3fecda67$0$9807$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]

> Er du ikke blevet skuffet, en del gange?

Jo da, der er et par danskere der har skuffet mig fælt!

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 02:20

> I news:3fecda67$0$9807$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
> Jensen følgende:
>
> [ ... ]

> Jo da, der er et par danskere der har skuffet mig fælt!

Var én af dem sågar muahamedaner?

(nej ikke mere, godnat med jer)

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 02:22

I news:3fecde4d$0$9792$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]
> Var én af dem sågar muahamedaner?

Nej, men der har da været en enkelt muslim, samt en del danskere

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-12-03 23:11

Jensen wrote:
> Nej du,
> Juleaften, er Jesus, Guds Søn, fødselsdag,
> og det fejrer muhamedanerne sgu godt nok ikke.
>
> Det vist ikke helt deres tro.

Din viden om julen er så godt som ikke eksisterende. Men
kendsgerningerne er disse simple, at Jesus ikke blev født den 24.
december - hans nøjagtige fødselsdag kendes ikke. Han blev ikke
født for 2003 år siden, men heller ikke den kendsgerning passer med
din opfattelse, og i øvrigt er de ikke muhamedanere, men muslimer
lige så lidt som kristne ikke alle er jesuiter.

Det, du altså tager helt fejl af er at julen har noget med
kristendommen at gøre - selve julen var oprindelig en hedensk skik,
der fandt sted omkring dette tidspunkt -forskelligt i forskellige
lande, hvorfor man forsøget at gøre folk kristne ved at lægge så
mange "helligdage" af kristen oprindelse på netop disse dage, jf.
st. Bededag, der var viet til hedenske traditioner.

Selve ordet jul er i øvrigt heller ikke noget, der har med
kristendommen at gøre, ligesom juletræet heller ikke har en pind
med kristendommen at gøre, for slet ikke at tale om nisser og
trolde og julemanden, og gaver er en fortolkning af bibelens ord om
de tre vise mænd, der efter legenden skulle være ankommet med gaver
til barnet.

Julen er altså hvad folk selv lægger i det, og nogle fejrer det som
et symbol på Jesus fødsel, og det må de da gerne, ligesom ateister
kan vælge at fejre jul fordi det er en tradition blandt andre
traditioner, uden at man lægger noget religiøst i det.

For nogle er det også en tradition at give gaver, for nogle er det
ikke, for nogle er det en tradition at gå i kirke juleaften og for
nogle er det ikke.

Frelsens Hær afgør ikke hvem de hjælper ud fra den slags forhold -
de udspørger ikke folk om hvilken måde, de fejrer jul på, men giver
alene af næstekærlighed, fordi det nu en gang er deres opfattelse
af kristendommen - at nogle mennesker er i nød skal hjælpes, uanset
om de er troende eller ej.

Derfor er dit indlæg præget af manglende viden og et hykleri, som
selv Jesus tog afstand fra.
--
ahw

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-03 23:38

I news:3fecb20d$0$30066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Arne H. Wilstrup følgende:

[ ... ]
> [...]
> december - hans nøjagtige fødselsdag kendes ikke. Han blev ikke
> født for 2003 år siden, [ ... klippe ... ].

Her var noget jeg kun kan erklære mig helt enig med dig i.

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 23:47

> [...]
> din opfattelse, og i øvrigt er de ikke muhamedanere, men muslimer
> lige så lidt som kristne ikke alle er jesuiter.

Men det hele har noget med tro og ikke videnskab at gøre,
og så betyder de videnskabelige fakta jo ingenting.

For muhamedanerne er jorden jo flad, ikke?

> [...]
> trolde og julemanden, og gaver er en fortolkning af bibelens ord om
> de tre vise mænd, der efter legenden skulle være ankommet med gaver

Nej men nisser, juletræ og julemmænd,
har noget med julen at gøre.

> [...]
> kan vælge at fejre jul fordi det er en tradition blandt andre
> traditioner, uden at man lægger noget religiøst i det.

Hvad lægger muhamedanerne i julen?

> For nogle er det også en tradition at give gaver, for nogle er det
> ikke, for nogle er det en tradition at gå i kirke juleaften og for
> nogle er det ikke.

Er det typisk muhamedansk tradition at uddele gaver den 24. dec.

> [...]
> om de er troende eller ej.

> Derfor er dit indlæg præget af manglende viden og et hykleri, som

Har han eksisteret?
Hvornår?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 00:32

Jensen wrote:

> Men det hele har noget med tro og ikke videnskab at gøre,
> og så betyder de videnskabelige fakta jo ingenting.
>
> For muhamedanerne er jorden jo flad, ikke?

nej!

> Nej men nisser, juletræ og julemmænd,
> har noget med julen at gøre.

og..?

> Hvad lægger muhamedanerne i julen?

Det er en fest akkurat som deres egen lille og store Eid. De kalder
det selv for deres "jul" - andet og mere ligger der ikke i dette.

> Er det typisk muhamedansk tradition at uddele gaver den 24. dec.

Hvis du fremover vil debattere med mig, så undlad venligst det ord
"muhamedaner" - det er nedladende over for den store gruppe af
mennesker, der har en anden tro end dig, nemlig islam. De hedder
muslimer, de ønsker at blive kaldt for muslimer, så hvorfor du ikke
vil respektere dette, forstår jeg simpelthen ikke.

Og til dit spørgsmål - det er ikke en muslimsk tradition at uddele
gaver den 24. december - akkurat som det heller ikke er alle
kristne, der gør det på den dag. Nogle har først gaveuddeling den
25. december, f.eks. i England. At nogle muslimske familier vælger
også at give gaver den 24. eller 25. december betyder blot at de
har optaget endnu en tradition, akkurat som mange muslimer har
forskellige traditioner, som mere ligner det lands de bor i end det
ligner deres eget lands skikke.

F.eks. er det i nogle lande en tradition at pigerne dækker sig helt
til, medens det i andre lande ikke er det. Integration handler om
også at kunne optage andre traditioner uden at de giver afkald på
egne eller i det hele taget egen tro. For nogle muslimer er
Luciaoptog noget kristent, men det har faktisk intet med
kristendommen at gøre, og sådan er der så meget.

Nogle kristne har intet juletræ, ingen nisser og de fejrer ikke
nødvendigvis Jesus fødsel, selvom også deres børn kan få gaver
omkring dette tidspunkt. Det gælder for eksempel Jehovas Vidner. De
tror i øvrigt heller ikke på Helvede eller ´på at Jesus blev
korsfæstet.

Frelsens Hær afgør ikke hvem de hjælper ud fra den slags forhold -
opfattelse

> Har han eksisteret?
> Hvornår?

Der er historiske kilder, der blandt andet fortæller om en person,
der gik rundt og gjorde underlige ting. Nogle skrifter bærer
tydelig vidnesbyrd om at der har eksisteret en sådan person og en
samtidig historiker beskrev netop Jesus som manden, der gik rundt
og gjorde underlige ting, men det betyder ikke at alle historier er
sande.
Til gengæld er det meget alment menneskeligt, når man iagttager
alle religioner, at nogle af præsterne, prædikanterne, har grumme
svært ved at leve op til den religion, de selv indstifter, jf. de
katolske præster, der har svært ved at leve i cølibat, de
vækkelsesprædikanter, der fra tid til anden er blevet grebet med -
om man så må sige - bukserne nede i horehuse, om folk, der prædiker
en liv ifølge kristendommen, men som alligevel praktiserer
udenomsægteskabelig sex, jf. Bill Clinton.

Hyklere er de alle til hobe!

--
ahw

Fra : Akalias

Dato : 26-12-03 19:38

> [...]
>
> Find lige ud af hvad ateist betyder:
> ateist [ateZist] subst. -en, -er, -erne
> 1. en tilhænger af ateisme = GUDSFORNÆGTER

Jeg ved godt hvad det betyder.

> fødsel?
> >

> Hvad skulle de ellers fejre?
> Julemandens ankomst?

Aner det ikke. Jeg er ikke ateist.
Jeg tror, at det er ligesom, når folk bliver konfirmeret. De fleste gør det
jo kun for festen og gavernes skyld. Bare prøv at spørge alle de unge
mennesker.

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 19:47

> Jeg ved godt hvad det betyder.

Ja nu, men ved du så hvad Julen betyder?

> [...]
gør det
> jo kun for festen og gavernes skyld. Bare prøv at spørge alle de unge

Du tror!
Der sgu en forskel, ved du overhovedet
noget som helst?

Julen er ikke ligesom at blive konfirmeret.

Så du mener at muhamedanerne fejrer
jul pga. af festen og gaverne?

Er den den fest og de gaver
de får af Frelsen Hær og socialkontoret?

Sludder!
_________
ElGaliNero

Fra : Akalias

Dato : 26-12-03 20:08

> "Akalias" <akalias@> skrev i en meddelelse

> Ja nu, men ved du så hvad Julen betyder?

Jeg ved alt, hvad der er værd at vide om alting.

> gør det
>
> Du tror!
> Der sgu en forskel, ved du overhovedet
> noget som helst?

Ved du noget og kan du egentlig forstå, hvad du læser?

> Julen er ikke ligesom at blive konfirmeret.

Jo den er. For de fleste danskere er både jul og konfirmation lig med fest
og gaver og intet andet.

> Så du mener at muhamedanerne fejrer
> jul pga. af festen og gaverne?

Ja, dem af dem som fejrer jul.

> Er den den fest og de gaver
> de får af Frelsen Hær og socialkontoret?

Måske.

> Sludder!

Nej, jeg tror bare, at det er dig, som har et problem med forståelsen.

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 20:25

> Jeg ved alt, hvad der er værd at vide om alting.

Jaså, en ALTVIDENDE til,
det var utroligt, og endda en
altvidende der TROR!

Hvad laver du her?
Skulle du ikke argumentere
et lidt højere niveau?

> Ved du noget og kan du egentlig forstå, hvad du læser?

Ja, jeg kan forstå at det er noget sludder du skriver.

> Jo den er. For de fleste danskere er både jul og konfirmation lig med
fest
> og gaver og intet andet.

Forholder Julen sig til gaver som
Konfirmationen forholder sig til fest?

Julefesten er for at fejre... Jesus Fødsel
Konfirmationsfesten er for at fejre...konfirmanden.

Lighedstegnet er nu
engang troen på jesus, Guds Søn.

> Ja, dem af dem som fejrer jul.

Der er ingen rettroende muhamedanere der fejrer Jul,
og der er ingen "vantro" muhamedanere, pr. definition.

> Nej, jeg tror bare, at det er dig, som har et problem med forståelsen.

Ja, Sludder er nu svært at forstå!

_________
ElGaliNero

Fra : Jan

Dato : 27-12-03 01:41

"Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message news:<3fec8b28$0$9735$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Julefesten er for at fejre... Jesus Fødsel
> Konfirmationsfesten er for at fejre...konfirmanden.
> Lighedstegnet er nu
> engang troen på jesus, Guds Søn.

Ja, sådan skulle det jo vel være.
Men helt ærligt, hvor mange fejrer jul for at fejre Jesus fødselsdag?
Det kan godt være det er dét der er baggrunden, men personligt tror
jeg de fleste holder jul for traditionens, hyggens, samværets,
børnenes og gavernes skyld.
F.eks. tror jeg ikke på den kristne gud, men jeg holder da jul
alligevel.

Ligeså med konfirmationen.
Tror du virkeligt på, at de fleste konfirmander mener deres ja til
bekræftelse af dåben alvorligt?
En hel del gør da, men der er mindst lige så mange der bliver
konfirmeret for traditionens, samværets, familiens, festens og
gavernes skyld.
(Skal dog lige tilføje, at personligt er jeg ikke konfirmeret *pudser
lige glorien*).

Og igen med brylluppet.
Hvor mange tror du bliver viet i kirken, fordi de specifikt ønsker at
bekræfte deres ægteskab overfor Gud?
Rigtigt mange gør det da helt sikkert for traditionens, familiens og
hyggens skyld.
Igen, da jeg blev gift blev jeg det da i en kirke, det er da meget
hyggeligere end på et "røvsygt" kommunekontor.
Og skal jeg giftes igen, så bliver det da helt sikkert i kirke endnu
engang.
(Ja, jeg er en hykler, jeg ved det godt).

Men sådan er det altså, om du så bryder dig om det eller ej.
Forhold dig til virkeligheden.

Mvh. Jan

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 02:01

"Jan" <akkernospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> børnenes og gavernes skyld.
> F.eks. tror jeg ikke på den kristne gud, men jeg holder da jul

i vores familie holder vi jul fordi det er en tradition - vi synger
julesange (salmer), uden at lægge noget i det - i hvert fald ikke
noget religiøst.

> [...]
> gavernes skyld.
> (Skal dog lige tilføje, at personligt er jeg ikke konfirmeret

jeg blev døbt i en kirke - det kunne jeg intet gøre ved - det var
en tradition i vor familie - min moster blev min "gudmor" -hun
kunne ikke fordrage mig og den gren af familien som hørte til min
fars.
Jeg blev konfirmeret - det var skik og brug, og der ville have
rejst sig et ramaskrig, hvis jeg ikke havde gjort det - tror jeg
nok - men som 14-årig havde jeg intet at skulle have sagt. Til
gengæld var det kun gaverne, der interesserede mig.

> [...]
endnu
> engang.
> (Ja, jeg er en hykler, jeg ved det godt).

vi- min kone og jeg - blev gift på rådhuset - og det havde vi det
fint med. Som voksne meldte vi os ud af Folkekirken, vore børn er
hverken døbt eller konfirmeret - det må de selv tage stilling til
når de bliver voksne. Ingen af dem har ytret ønsket om det.

Senere fik jeg i øvrigt at vide at min mors slægt kommer fra en
jødisk slægt - som åbenbart er konverteret til kristendommen - det
var for ca. 1 år siden, jeg fik den meddelelse. Blev jeg mere
"jødisk bevidst" af dette?Næ, jeg er stadig kritisk over for
Israels fremfærd og har ikke ændret holdning til landet af den
grund. Alligevel er jeg blevet kaldt for antisemit af samme grund
som jeg er blevet kaldt en modbydelig jøde (på grund af mit
mellemnavn). Selv er jeg ikke-troende og mener i det store og hele
at al religion er overtro og svindel, men alligevel har jeg den
opfattelse at man skal tolerere de fleste religioner, blot ikke
alt, hvad folk foretager sig i deres religions navn.

--
ahw

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-12-03 14:02

> [...]
> opfattelse at man skal tolerere de fleste religioner, blot ikke
> alt, hvad folk foretager sig i deres religions navn.

Kan man ikke være jøde og kritisk over for staten Israel?
Begår du nu ikke lige nøjagtig den samme fejl som Staten Israel begår når
man kritisrer deres fremfærd?

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 20:53

Peter K. Nielsen wrote:

> Kan man ikke være jøde og kritisk over for staten Israel?
> Begår du nu ikke lige nøjagtig den samme fejl som Staten Israel
begår
> når man kritisrer deres fremfærd?

Overhovedet ikke - jeg har altid kritiseret Israels fremfærd, men
er af den grund blevet kaldt for antisemit, jødehader m.v.

--
ahw

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-12-03 23:11

> begår
>

> Overhovedet ikke - jeg har altid kritiseret Israels fremfærd, men
> er af den grund blevet kaldt for antisemit, jødehader m.v.

Jamen det er jo det der er min pointe. Man kan IMHO godt kritisere staten
Israel uden at være imod jøder.
At staten Israel så forsøger at give et andet indtryk er Israels problem

Peter

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-12-03 10:20

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message

> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> Jamen det er jo det der er min pointe. Man kan IMHO godt kritisere staten
> Israel uden at være imod jøder.

Selvfølgelig kan man det, der er som bekendt tusinder i Israel der
kritiserer regeringen meget hårdt, at så en del udenlandske
venstreorienterede og muslimer IKKE kan kritisere, uden at vise tydelige
tegn på at de er anti-jødiske, er en anden sag. Yderste venstrefløj og
islamister marcherer jo ligefrem sammen i fælles demonstrationer mod
"jøder".

> At staten Israel så forsøger at give et andet indtryk er Israels problem

Den nuværende regering spiller så meget de kan, på at mange kritikere ER
antisemiter, sådan er disse politikere, nogle værre nogle.

Fra : Joakim

Dato : 28-12-03 10:48

> [...]
> Israel uden at være imod jøder.
> At staten Israel så forsøger at give et andet indtryk er Israels problem

Det er vist en meget simplificeret fortolkning af officiel israelsk
standpunkt. Kritikpunkternes pålydende, neglicering af faktuelle dilemmaer,
ensidige fordømmelser, usaglige og ensporede publikationer, overfald på
jøder og jødisk ejendom i europa etc.giver foranledning til at mistænke
europa og dens befolkning for en tilbagevendende spirende antisemitisk
dagsorden. Med rette om jeg må tilføje.

--
Joakim, der nyder godt af diverse kulturberigede kulinariske
fortræffeligheder

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 28-12-03 11:28

"Joakim" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Det er vist en meget simplificeret fortolkning af officiel israelsk
> standpunkt.

Hmm - en undersøgelse viser at et flertal af europæere mener at Israels måde
at pføre sig på er en trussel mod verdensfreden.

Det blev mødt med en officiel udtalelse fra Israel, der nærmest fik det til
at lyde som om vi var tilbage i 1930erne

Peter

Fra : Joakim

Dato : 28-12-03 12:01

> [...]
til
> at lyde som om vi var tilbage i 1930erne

Foranlediget af de punkter jeg opremsede før og som du ikke forholder dig
til.

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-12-03 12:29

> [...]
til
> at lyde som om vi var tilbage i 1930erne

Som man var enige om i en udsendelse hvor Ole Espersen (Den hellige mand) og
andre var med, så var det en - som sædvanlig? - tåbelig formulering af
spørgsmålet der generede den israelske regering. Som Pundik sagde i
udsendelsen "når vi er enige om at det er et ømtåleligt område, så kunne man
i EU jo godt have tænkt sig om, (for én gang skyld). Spørgsmålet burde have
været "hvilken konflikt i verden er den farligste", når det nu var det, de
sagde de mente, og ikke "hvilket land". Men man må vel tilgive de endog
*meget* PA-venlige folk i EU, at deres mund løber over med hvad deres hjerte
er fyldt med. Svaret betød, som spørgsmålet var formuleret, at folk i Israel
nu er overbeviste om at hele Europa er stærkt på vej til at blive
antisemiter. Jamen, man kunne jo nu forklare fejlen, mente Ole Espersen, men
som Pundik sagde: "det der er gjort, kan ikke gøres om, indtrykket har sat
sig fast, i et folk der efterhånden synes hele verden er imod dem". At
Israel bliver behandlet helt anderledes end andre lande der opfører sig
forkert, for groft, det er der overhovedet ingen tvivl om. Man kan også
være 99,99% sikker på, at hvis man taler med en "venstreorienteret", så er
vedkommende vildt vred på Israel, man finder ikke sådan en sammenhæng i
forhold til andre landes konflikter, dér er feltet mere spredt.
Men det er måske pga af det - af Malaysias præsident - nævnte verdenskomplot
hvor jøder forsøger at få indført menneskerettigheder og demokrati over hele
verden, uha da da det er sgu uhyg'ligt.

Jeg ser lige at Irans nummer to Rafsanjani mener det kan være en fordel med
et atomopgør med Israel, som han siger, hele Israel vil blive udslettet, og
jøderne bliver igen et vandrende folk - mens skaderne i den islamiske verden
kun bliver sporadiske. Ja, hvorfor tager de det ikke helt cool i Israel, der
er jo ingen der vil dem noget ondt?

Fra : arc@na

Dato : 28-12-03 15:19

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in news:3fede335$0$30065
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Overhovedet ikke - jeg har altid kritiseret Israels fremfærd, men
> er af den grund blevet kaldt for antisemit, jødehader m.v.

Du og jeg er jo også pro-serbiske. Tankevækkende, ikke sandt?

arc@na
Kommunisterne dræbte kun 100 millioner -
LAD OS GIVE DEM EN CHANCE TIL!

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-12-03 23:21

"arc@na" <this@ress.is.invalid.com> wrote in message
> "Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in news:3fede335$0$30065
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du og jeg er jo også pro-serbiske. Tankevækkende, ikke sandt?

Jo, det ER lidt sjovt at se hvordan det altid hænger sammen.

AHW har iøvrigt "altid kritiseret Israels fremfærd" jamen det er jo herligt
at han "altid" har været imod et bestemt land, uanset hvem der har været
leder, og hvad de har gjort eller ikke gjort. Men disse jødiske
"kosmopoliter" kan vi, som salig lillefar-Stalin sagde, ikke stole på over
en skæv kommunistisk dørtærskel.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 26-12-03 22:51

"Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message

<snip>

> [...]
> jul pga. af festen og gaverne?
>
> Er den den fest og de gaver
> de får af Frelsen Hær og socialkontoret?

Tag dig sammen, mand!

Hvem tror på Gud i vore dage?

Jeg gør ikke. Min familie gør ikke (med enkelte undtagelser). Mine
venner gør ikke. Mine kolleger gør ikke (med enkelte undtagelser). De
fleste er blevet konfirmeret - for der var en fed fest og masser af
gaver bagefter. Uden festen og gaverne var højst 10% af dem konfirmeret.
De fejrer alle jul, og synger salmer juleaften. Og det er fandeme ikke
på grund af Gud, men udelukkende festen og gaverne.

Er det ikke komplet ligegyldigt, om muhamedanerne fejrer jul eller ej?
Fattige er vel fattige, uanset race, religion, nationalitet, alder, køn
osv osv. Få dog jordforbindelse! Ufatteligt, at Bo Wormings infantilske
racistiske sygelige egoistiske udgydelser kan få tilslutning i et lille
land med kun 5 mio. indbyggere.

Mvh. JIB

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 23:05

Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> Tag dig sammen, mand!
>
> Hvem tror på Gud i vore dage?

Hvem beder du til i en kritisk situation?
Hvis du da nogensinde har været i sådan en situation.

> [...]
> på grund af Gud, men udelukkende festen og gaverne.
>

> Er det ikke komplet ligegyldigt, om muhamedanerne fejrer jul eller ej?

Jo, de får jo hjælp hele året.

> [...]
infantilske
> racistiske sygelige egoistiske udgydelser kan få tilslutning i et

De fattige er vel ikke mere fattige fordi det er Jul?

Skal de også have hjælp til "gavefest" når deres ungers

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 27-12-03 00:16

> De fattige er vel ikke mere fattige fordi det er Jul?

Øøøh jo - det er de vel egentlig? Til daglig har de svært ved at få
hverdagen til at hænge sammen - ved juletid har de samme problem, og må
samtidig undvære en masse festlighed ifm. julen. De kan måske ikke
engang give deres børn de samme oplevelser som andre børn får.
Så selvom man måske ikke direkte er mere fattig ved juletid end
normalt, så mærkes det i hvert fald tydeligere.

Mvh. JIB

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 00:27

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Så selvom man måske ikke direkte er mere fattig ved juletid end
> normalt, så mærkes det i hvert fald tydeligere.

Ja selvfølgelig,
Men dem der ikke fejrer julegavefest,
er vel egentlige ligeglade, ikke.

Jehovas Vidner eksempelvis.

Synes du ikke muhamedanerne holder fest
i forbindelse med ramadanen,
skal vi også deles om den?

Apropo sameksistens og traditioner,
så tror jeg vi ville have godt af sådan en
fastemåned a la ramadanen.

Så kunne vi allesammen holde sammen,
omkring den store julegavefest i december.

Vi får dem nok ikke til at drikke Glôgg,
tror du?

_________
ElGaliNero

Fra : Croc®

Dato : 27-12-03 00:35

On Fri, 26 Dec 2003 19:20:07 +0100, "Jensen" <jen_sen_@email.dk>
wrote:

>Man fejrer sgu da ikke jul hvis man er ateist,
>sikke noget sludder.
>
>Hvem skulle man fejre?

Hvorfor ligefrem skrive under på din uvidenhed. Julen er en gammel
solhvervsfest og har som sådan intet at gøre med tro. Forklar lige
hvor julemanden, gedebukken af neg osv. hører hjemme i kristendommen.

Regards Croc®

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 00:44

Croc® wrote:

> [...]
lige
> hvor julemanden, gedebukken af neg osv. hører hjemme i

Oh, Croc® -jeg er meget bange for at du kommer til at vente meget
længe på det svar!
--
ahw

Fra : Croc®

Dato : 27-12-03 00:48

On Sat, 27 Dec 2003 00:43:59 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<Karl@meget.smart.dk> wrote:

>gammel
>lige
>kristendommen.
>
>Oh, Croc® -jeg er meget bange for at du kommer til at vente meget
>længe på det svar!

Måske lærer han noget mens han undersøger emnet, i såfald har det ikke
været forgæves.

Regards Croc®

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:07

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ligefrem skrive under på din uvidenhed. Julen er en gammel
> solhvervsfest og har som sådan intet at gøre med tro. Forklar lige
> hvor julemanden, gedebukken af neg osv. hører hjemme i kristendommen.

Julen er en højtid omkring den 25. december
(24.-26. december) til minde om Jesu fødsel.
Og det har man gjort i hundrede af år.

Så det ligger vel i ordet jul, hvad man egentlig
foretger sig.
Hvis man afholder andre "højtider"
i denne periode til ære for noget andet,
må det jo hedde noget andet,
fx. solhvervsfest eller Eid ul-Fitr.

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 01:23

I news:3feccd1c$0$9825$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]
> Julen er en højtid omkring den 25. december
> (24.-26. december) til minde om Jesu fødsel.
> Og det har man gjort i hundrede af år.

og i endnu flere fundreder af år har man fejret jul til minde om noget
helt andet.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:31

> [...]
> Jensen følgende:
>
> [ ... ]
>
> og i endnu flere fundreder af år har man fejret jul til minde om noget

Hed et også "jul" og hvad fejrede man da?

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 01:47

I news:3fecd2c7$0$9790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]

> Hed et også "jul" og hvad fejrede man da?

Man fejrede solen og lyset i julefesten længe før julefesten blev
tilknytet kristendommen!

Og det hed jul længe før den blev tilknyttet kristendommen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 01:35

Noget gik galt i min newsreader - derfor dette svar igen:

religion,

Har intet med islam at gøre - der foreskrives ikke et eneste sted i
de religiøse skrifter at æresdrab er en god ting.

Heller ikke noget, der har med islam at gøre - stening forekom hos
jøderne, men der beskrives en episode, hvor Muhamed blev bedt om at
gribe ind over for stening af en kvinde, men han ville ikke gøre
det, da han sagde at man skulle respektere andre religioners
sædvaner og skikke.
At nogle muslimer har udlagt det som et carte blanche til stening,
er der sådan set ikke noget at gøre ved, men det er altså ikke
stadfæstet noget steds i Islam.

jøderne har omskæring, Jesus blev omskåret- hvad er problemet med
dette? Rent bortset fra at der intet steds i Koranen skrives at
omskæring er noget, der skal foretages. Det eneste man kan læse er
at man anbefaler at gøre det samme som Muhamed, og han var
omskåren.

Der er også kristne, der går ind for dødsstraf på trods af de ti
buds formaning om at man ikke må slå ihjel. DEt er da umoralsk.
Jesus var omskåret- gør det da ham til en amoralsk person eller gør
det hans forældre til amoralske personer?

Der er kristne der begår mord - er det så sådan at man på den
baggrund kan tillade sig at dømme alle kristne efter den målstok?

Så du mener at elever, der f.eks. har læse-staveproblemer, har fået
særbehandling og at det i så fald er noget dårligt?

jeg ved jo ikke hvad det er for oplevelser, der har fået dig til at
have dette ukristelige syn på dine medmennesker!

MUSELMAND

> det

næ, nej- den går ikke - du argumenterer for at når det står i
nudansk ordbog, så må det jo betyde at der er frit slag i
bolledejen for at kalde folk hvad-som-helst: det står jo at læse i
ordbøgerne. Men det er jo netop ikke det, der er kernen. Men det
kan du altså heller ikke svare på.

> ting,
> det

naturligvis - at mit tastatur har gjort knuder, hvilket jeg også
har bemærket i dette indlæg, idet jeg har måttet genstarte min
maskine efter at dette indlæg - uden kommentarer - var blevet sendt
igen, kan jeg sådan set ikke gøre for.
Desuden har jeg allerede nævnt at jeg ikke er fejlfri -heller ikke
med hensyn til stavning, men at det ikke var kernen i mit indlæg,
men blot det faktum at når man både belyver folk og generaliserer
groft, så virker det som om man stadig går i skolens yngste
klasser, hvilket man får mistanke om, når man ser grove stavefejl.

Normalt skal der meget til førend jeg brokker mig over stavningen
her på usenet- men når det indgår i en helhed, så bruger jeg
naturligvis også dette: argumentet var jo netop for at vise, at
vidensniveauet i dit indlæg var under al kritik, at folk, der
normalt havde synspunkter som dine, hørte til i DF og var - ifølge
en offentliggjort undersøgelse - ofte mennesker med en ringe
uddannelsesmæssig baggrund. Desuden var det et eksempel på hvad et
faktum eller flere fakta betyder, nemlig at man kun beskriver
noget, der kan verificeres (her kunne dine stavefejl verificeres)
og ikke betød at man blot kunne komme med påstande uden hold i
virkeligheden (dine påstande om muslimer holder jo ikke vand blot
man kan finde én muslim, der opfører sig anderledes)

Så sigtet var såmænd ikke at påvise dine stavefejl, men at påvise
hvad der var fakta i dit indlæg, og der benyttede jeg mig af
stavefejlene som ét af parametrene - noget som du selv kunne
overbevise dig om.

> løgn

ja, fordi disse fejl var faktuelle - enhver, der kan stave, kunne
se, at ordene var forkerte, og når jeg skulle forsøge at forklare
dig forskellen på fakta og fiktion, måtte jeg jo tage udgangspunkt
i noget konkret, og disse konkrete forhold var at du havde nogle
stavefejl. Det ville du så selv kunne konstatere. De blev altså
benyttet som eksempler på tydelige fakta.
Desuden gav de også mig et fingerpeg om, hvorhenne i aldersklassen
vi kunne befinde os. Her mente jeg - og mener stadigvæk - at dine
indlæg bar præg af stor umodenhed i argumentationen, akkurat som
man ser det hos skoleelever på 13-15 år. Andet og mere lå der ikke
i det. Men det bekymrer mig da at du hævder at have forladt skolen
forlængst.

¨Nåeh, har mor smidt dig i seng - det er da også på tide at du får
sovet i visselullen!

næ, det forventede jeg skam heller ikke.

> egenskaber
> så
egenskaber,
> du

Der er ikke nogen her der har ført et eneste sandhedsbevis for at
ALLE muslimer rager til sig af julegodterne, der er ingen herinde
der har nogensomhelst dokumentation for at ALLE muslimer er moralsk
anløbne - det er det du skriver når du generaliserer som du gør.

--
ahw

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:54

> [...]
>
> Har intet med islam at gøre - der foreskrives ikke et eneste sted i
> de religiøse skrifter at æresdrab er en god ting.

Læs dog hvad jeg skriver...

Ikke desto mindre udføres fx.
af tilhængere af islam.

Jeg skriver jo intet om at det har med islam at gøre.

> [...]
> Der er kristne der begår mord - er det så sådan at man på den
> baggrund kan tillade sig at dømme alle kristne efter den målstok?

Argumenter med modsat fortegn og sammenligninger
kan ikke bruges til noget som helst.

> Så du mener at elever, der f.eks. har læse-staveproblemer, har fået
> særbehandling og at det i så fald er noget dårligt?

Nu har du forudfattede meninger, hvem har
nævnt om noget er godt eller dårligt?

Hvis jeg havde været tosproget og fået
særbehandling, og du havde fået nyt tastatur
sikke meget sludder vi begge have sluppet for at skrive.

Så både Frelsens Arme og særbehandlig er da kun positivt.

> jeg ved jo ikke hvad det er for oplevelser, der har fået dig til at
> have dette ukristelige syn på dine medmennesker!

Jeg er jvf. dig heller ikke kristen.

Men derfor kan man godt have et både
positivt og et negativt syn, på alle mennesker.

> naturligvis - at mit tastatur har gjort knuder,

Åhhh er det herrens TASTAUR der gør knuder,
kunne du ikke hente et nyt hos Frelsen Hær,
de deler gaver ud i denne tid, har jeg hørt.

Skriv du igen når du har fået et nyt.

_________
ElGaliNero

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-12-03 02:09

> Læs dog hvad jeg skriver...

og det gør jeg - men du læser ikke hvad jeg skriver: der er INTET i
> [...]
>
> Jeg skriver jo intet om at det har med islam at gøre.

Og...?

> Argumenter med modsat fortegn og sammenligninger

Jo i allerhøjeste grad -det kan bruges til blandt andet at få dig
til at forstå¨, at der såmænd ikke er så megen forskel på
kristendommen og islam, sådan som du ellers mere end antyder.

> Nu har du forudfattede meninger, hvem har
> nævnt om noget er godt eller dårligt?

DU taler om særbehandling.

> Hvis jeg havde været tosproget og fået
> særbehandling, og du havde fået nyt tastatur
> sikke meget sludder vi begge have sluppet for at skrive.

jeg HAR fået nyt tastatur - netop derfor.

Så både Frelsens Arme og særbehandlig er da kun positivt.

jada!

> Jeg er jvf. dig heller ikke kristen.

nå - og?

> Men derfor kan man godt have et både
> positivt og et negativt syn, på alle mennesker.

javist! Du har så et negativt syn på muslimer?

> Åhhh er det herrens TASTAUR der gør knuder,
> kunne du ikke hente et nyt hos Frelsen Hær,
> de deler gaver ud i denne tid, har jeg hørt.

Jeg har skam købt et nyt og godt tastatur, men da jeg skriver med
alle 10 gulerødder i tangenterne på "rigtig" skrivemaskinemanér, så
hænder det - især ved et nyt tastatur - at man kommer til at ramme
mellemrumstangenten lidt for mange gange når man skriver hurtigt -
det gør at der kan komme mellemrum mellem a og t i ordet "at", men
det er ikke det samme som at lave en stavefejl.

> Skriv du igen når du har fået et nyt.
jf. ovenover.

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-12-03 09:22

> [...]
>
> Har intet med islam at gøre - der foreskrives ikke et eneste sted i
> de religiøse skrifter at æresdrab er en god ting.

Så det er melodien med at hvad virkeligheden er, og hvordan folk tolker
deres religion, betyder intet, det er kun det ikke eksisterende "væsen" der
betyder noget. Det hjælper desværre ikke de tusinder af kvinder der hvert år
bliver dræbt at der skulle findes et skjult "væsen" der kunne have frelst
dem.

> [...]
> At nogle muslimer har udlagt det som et carte blanche til stening,
> er der sådan set ikke noget at gøre ved, men det er altså ikke

Stening har været en del af det islamiske retsvæsen i 1400 år, og i
allerhøjeste grad stadfæstet, først da de muslimske lande blev koloniserede
blev det forbudt. Jeg har set mange diskussioner om stening i de muslimske
diskussionsgrupper, og 99% af alle deltagere er enige om at der ikke kan
sættes spørgsmålstegn ved at stening er en del af sharia. Også de danske
imamer indrømmer at stening er en del af loven, og fx en mand som Tarik
Ramadans bror har offentligt givet udtryk for at stening er obligatorisk
hvis man får indført et islamisk samfund.

> [...]
> omskæring er noget, der skal foretages. Det eneste man kan læse er
> at man anbefaler at gøre det samme som Muhamed, og han var

Mon ikke han tænker på "sunna-omskæring" af kvinder?

Fra : Croc®

Dato : 27-12-03 02:43

On Sat, 27 Dec 2003 01:06:42 +0100, "Jensen" <jen_sen_@email.dk>
wrote:

>"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

>Julen er en højtid omkring den 25. december
>(24.-26. december) til minde om Jesu fødsel.
>Og det har man gjort i hundrede af år.

Julen har intet med Jesu fødsel at gøre, at den kristne kirke så efter
århundreder hvor det var den umuligt at afskaffe de hedenske fester,
så i stedet prøvede at omklamre dem er en anden sag, men igen hvad har
julemanden at skaffe med kristendom? Prøv også at undersøge hvad
gedebukken af neg står for, så vil du opdage det nærmest er
ukristeligt.

> [...]
>foretger sig.
>Hvis man afholder andre "højtider"
>i denne periode til ære for noget andet,

Nu hedder det altså jul her i landet, og ordet jul har absolut intet
at gøre med jesu fødsel. Du kan måske påvise en sammenhæng mellem
ordet jul og kristendom?__

Regards Croc®

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 02:59

> On Sat, 27 Dec 2003 01:06:42 +0100, "Jensen" <jen_sen_@email.dk>
>
> Julen har intet med Jesu fødsel at gøre, at den kristne kirke så efter

Der er visse traditioner i forbindelse med julen,
man fastholder, kristne eller ej.
En tilbagevendende begivenhed,
kendetegner en tradition.

Og én af de kristne traditioner er at fejre Jesu fødsel,
i julen.

Fra : Croc®

Dato : 27-12-03 10:19

On Sat, 27 Dec 2003 02:59:19 +0100, "Jensen" <jen_sen_@email.dk>
wrote:

> [...]
>En tilbagevendende begivenhed,
>kendetegner en tradition.
>
>Og én af de kristne traditioner er at fejre Jesu fødsel,

Ja nu nærmer du dig humlen, men der er et stykke vej mellem det at en
kristen tradition er at fejre Jesu fødsel i julen er det samme som at
julen er en kristen tradition. Det forholder sig jo direkte modsat,
det var såmænd bare det jeg ville påvise, så god jul til dig også.

Regards Croc®

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 12:39

> [...]
> julen er en kristen tradition. Det forholder sig jo direkte modsat,
> det var såmænd bare det jeg ville påvise, så god jul til dig også.

Og netop traditioner med at fejre Jesu fødsel,
indeholder for nogle, for mange, den tradition,
at uddele gaver og feste.

Men den tradition har muhamedanrne ikke taget til sig,
men gør jvf. Søren, pga. af deres unger ikke
skal føle sig udenfor selskabet, når de møder i
skolen/børnehaven efter juleferien.

Derfor er det ikke "naturligt" for dem med
gaver og fest i denne anledning, og
derfor er det ikke nødvendigvis dem der skal
have julehjælpen, iden den grad det bliver
beskrevet i starten af denne tråd.

Hvor meget ramadan-hjælp og "fereir"
bliver der uddelt til danske kristne familier,
så deres unger ikke skal føle sig udenfor
det gode selskab, efter denne herlige ramadan-"ferie"
og fest?

Der skal være lighed for allle, er det
det ikke det du mener, skal vi indføre,
fridage for alle trosretningers "helligdage.
Og hjælp til alle så de kan afholde
"gaver og fest"-dage, allesammen?
Uanset om det er "naturligt" for dem
det eller ej

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-03 21:57

I news:3fec6e31$0$9759$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]
> Hvordan fejrer man jul som,
> muhamedaner, buddhist, eller ateist?
>

> Tror du selv på det?
>
> Du er langt ude!

Ja, der er da masser af muhamedanere (muslimer) der fejrer jul. Jeg
kender personligt i hundredveis af dem.

Og de fejrer såmænd ikke jul meget anderledes en den store majoritet
af danskere, der jo dog trods alt er gudløse hedninger.

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 22:08

> [...]
>
> Og de fejrer såmænd ikke jul meget anderledes en den store majoritet
> af danskere, der jo dog trods alt er gudløse hedninger.

Hvad er det lige ved julen de fejrer?
Jesu fødsel?
_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-03 23:40

I news:3feca323$0$9804$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]

> Hvad er det lige ved julen de fejrer?
> Jesu fødsel?

Som jeg skrev: de fejrer såmænd ikke jul meget anderledes end langt de
fleste danskere. De fejrer nemlig heller ikke Jesu fødselsdag. Jesus
blev nemlig ikke født i december!

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 22:18

> Og de fejrer såmænd ikke jul meget anderledes en den store majoritet
> af danskere, der jo dog trods alt er gudløse hedninger.

Det var en vovet påstand, du der kom med,
at kalde en majoritet af befolkninge "gudløse hedninge"
det er næsten på kant med §266b.

hedning [ZheðneQ] subst. -en, -e (el. -er), -ene (el. -erne)
1. (ældre) en person som ikke er kristen
jøde el. muslim d han drog ud for at omvende hedninger

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-12-03 23:42

I news:3feca581$0$9789$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]

> [...]
> 1. (ældre) en person som ikke er kristen
> jøde el. muslim d han drog ud for at omvende hedninger

De fleste danskere er hverken kristne, jøder eller muslimer, så min
udtalelse er ganske korrekt og i overensstemmelse med de virkelige
fakta.

Fra : Jensen

Dato : 26-12-03 23:50

> [...]
> De fleste danskere er hverken kristne, jøder eller muslimer, så min
> udtalelse er ganske korrekt og i overensstemmelse med de virkelige

Flertallet i Danmark er vel døbt
i den kristne tro, eller?

_________
ElGaliNero

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-12-03 00:23

I news:3fecbb1a$0$9722$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Jensen følgende:

[ ... ]
> Flertallet i Danmark er vel døbt
> i den kristne tro, eller?

Nej, de fleste er døbt til en dåbsfest fordi forældrene ikke ønsker at
gå glip af endnu en anledning til at holde fest for familie og venner.
Ikke mange bliver døbt grundet en personlig tro hos forældrene.

Heller ikke mange bliver konfirmeret grundet en personlig tro, men på
grund af en tradition med tilknyttet festligheder og mangfoldighed af
gaver.

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 01:10

> [...]
>
> Heller ikke mange bliver konfirmeret grundet en personlig tro, men på
> grund af en tradition med tilknyttet festligheder og mangfoldighed af

Nu lyder du dæleme helt indremissionsk,

Vil du så også påstå at dine muhamedanske venner
er tro på den "rigtige" måde som du mener man skal være
for være rigtig kristen?

_________
ElGaliNero

Fra : Søren Kongstad

Dato : 27-12-03 12:51

"Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message
> Hvordan fejrer man jul som,
> muhamedaner, buddhist, eller ateist?

Jeg er ateist.

Jeg startede julefejringen d 20 hos min svigermor, hvor vi spiste middag og
delte gaver. D 21 var jeg hos min svigefar til julefrokost med sulemad hvor
vi delte gaver. D 24. holdt min hustru og jeg traditionel dansk jul med min
familie hvor vi var 27 mennesker, med dans om juletræet, gaver, gavespil
konfekt, skinkesteg og and. (ikke i den rækkefølge)

D 25 var jeg igen til julefrokost hos svigerfamilien hvor vi spillede
gavespil, og spiste sulemad.

Hvordan holder du da jul?

/Søren

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 13:10

> [...]
> konfekt, skinkesteg og and. (ikke i den rækkefølge)
>
> D 25 var jeg igen til julefrokost hos svigerfamilien hvor vi spillede

Nøjagtig ligesådan.

Men hvad fejrer?

_________
ElGaliNero

Fra : Søren Kongstad

Dato : 27-12-03 21:25

> Men hvad fejrer?

Hvad vi fejrer?

Vi fejrer julen?

/Søren

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 21:31

> "Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message
>
> Hvad vi fejrer?
>
> Vi fejrer julen?

Julen er som du måske kan se mange ting,
og mest et begreb, hvad er er det lige ved
julen i fejrer?

-Solhverv
-Jesu fødsel
- Gamle hedenske hændelser.
eller?

_________
ElGaliNero

Fra : Søren Kongstad

Dato : 28-12-03 01:04

> Julen er som du måske kan se mange ting,
> og mest et begreb, hvad er er det lige ved
> [...]

Det har vi aldrig diskuteret. Det er nu den 30. jul jeg fejrer og jo vi har
sunget salmer, men vi har ladrig snakket om hvorfor vi fejrer jul. Vi mødes
hele familien og udveksler gaver, spiser mad og hygger.

/Søren

Fra : Nauclerus

Dato : 27-12-03 00:09

"Jensen" <jen_sen_@email.dk> wrote in message
> [...]
Mon ikke vi her netop ser forskellen på det kristelige evangelium og en
religiøs lovbefaling som ex. islam. Evnen til fuldt ud leve efter de
principper kristendommen er bygget op omkring (kærlighed til den næste).
Netop derfor kan vi som kristne, yde bistand, selv til en ikke kristen.

Jeg kan forestille mig hvor svært det må være for nogen at, se en fra den
islamistiske trosretning modtage vores gave og samtidigt blive udstillet som
vantro hunde, men vi vender jo netop vores kind og forbliver ren i sind.

Vores troretning er stærk og ekspanderende. Vi har bevæget os væk fra
lovtekster og befalinger og trukket essencen ud af vores tro, til en tro på
livsværdier. Ulempen er at den ømtåelig overfor rabiate trosretninger, som
ser det som deres mål at overvinde alle andre trosretninger koste hvad det
vil.

Lad os blot håbe at vi står ved og ikke lader os kue os tilbage til en tid,
vi har kæmpet så hårdt for at lægge bag os. Og lad os ikke miste syn for
vores mål, når vor tids Judas forræder os.

Allan

Fra : Jensen

Dato : 27-12-03 00:19

"Nauclerus" <nauclerus@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> vores mål, når vor tids Judas forræder os.

Flot Allan,
Og glem ikke demokratiet, det er heller ikke gratis,
det skal der kæmpes for.

_________
ElGaliNero