Oliering i motor om vinteren?
Fra : loonie

Dato : 26-12-03 16:48

Hej!

Jeg har min mc stående i en garage til vinteropbevaring.

Jeg overvejede om det var en god ide at dreje motoren lidt vha. starteren,
uden tænding, for at få lidt motorolie rundt i systemet.

Er det smart?

Bedste hilsener

Fra : Thomas

Dato : 26-12-03 17:05

Så vi jeg mene at du skal starte den helt, og lade den køre næsten
driftsvarm og slukke den igen. Hvis du kun bruger starteren og flere gange
vinteren over, vil jeg tro at du kun slider cylindrene, hvis oliefilmen er
løbet ned. Jeg starter min egen et par gange vinteren over. Jeg har prøvet
at fylde olie oven i stemplerne, men tog en krig at få væk igen efter
vinteren. (læs: rense tændrør mange gange før den kunne starte)

Mvh

Thomas
XS 400 seca

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 26-12-03 17:32

"Thomas" <bambanos@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at fylde olie oven i stemplerne, men tog en krig at få væk igen efter
> vinteren. (læs: rense tændrør mange gange før den kunne starte)

Ja, så tror jeg det er lige så smart bare at lade den stå uden
overhovedet at gøre noget. Jeg kan ikke se nogen fordel ved at starte
motoren op
iløbet af vinteren. Og slet ikke hvis man ikke får den ordentlig varm.

Mvh Thomas

Fra : loonie

Dato : 26-12-03 17:36

*klip
*klistre
> [...]
> motoren op
> iløbet af vinteren. Og slet ikke hvis man ikke får den ordentlig varm.

Tanken var at få lidt olie omkring i systemet. Man kan forestille sig at
dele af indersiden af motoren var uden olie i en periode. Noget som ikke kan
være særlig sundt i en ikke isoleret garage!

Bedste hilsener

Fra : Jakob D

Dato : 26-12-03 17:39

> dele af indersiden af motoren var uden olie i en periode. Noget som ikke
kan
> være særlig sundt i en ikke isoleret garage!

Det er da bedøvende...............ligemeget.
Der er jo ikke ligefrem gennemtræk i motoren, og spjældhusene i
karburatoren/e står jo lukket.

Mvh Jakob D

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 26-12-03 23:50

"loonie" <loonieREMOVE@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> være særlig sundt i en ikke isoleret garage!

Er det så ikke en oplagt mulighed at sætte en slange med olie på "vacum"
dyserne på indsugningsstudserne, og sprøjte olie ind, indtil motoren
går så ujævnt at den går ud? Så må der jo være olie nok i ...?

> Bedste hilsener

Thomas - der ikke gør noget ekstraordinært ved motoren.

Fra : Frans Jensen

Dato : 27-12-03 17:00

On Fri, 26 Dec 2003 23:49:55 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<t-buusSLET@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>dyserne på indsugningsstudserne, og sprøjte olie ind, indtil motoren
>går så ujævnt at den går ud? Så må der jo være olie nok i ...?

ved ikke om det kan bruges til noget, men jeg vinterkonserverer
pæneklippermotoren ved i den sidste tankfuld benzin at tilsætte
nøjagtig et skvæt kaburatorsprit og nøjagtig et skvæt
selvblandende 2-taktsolie denne blanding er den sidste som
motoren får lov at køre med,
til foråret renser jeg bare tændrøret og starter motoren helt
uden problemer efter ca. 4,5 måneders stilstand,

så måske samme metode kan bruges af de kyllinger som ikke kører
hele året

--
mvh Frans
http://www.stompers.dk