Søge i tekst fil
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 16-12-00 18:28

Hej,

Er der ikke en venlig sjæl der kan hjælpe...?

Jeg vil gerne åbne en tekst fil, søge i den efter noget af en streng f.eks.
1234, når jeg har fundet stedet i teksten hvor den står vil jeg gerne
kopiere strengen plus 4 ekstra karaterer (f.eks. søg efter 1234 og kopier
12345678) så jeg har det som en variabel

Hvordan hulen gør jeg det nemmest?

Anders

Fra : CHRistian

Dato : 16-12-00 18:58

"Anders Jacobsen" <NOSPAMaj@mailme.dk> wrote:

> [...]
>kopiere strengen plus 4 ekstra karaterer (f.eks. søg efter 1234 og kopier
>12345678) så jeg har det som en variabel

Fx noget i stil med:
Soeg$ ="1234"
Tekst$ ="abccs sdf 1234abcd fdsg"

LaengdeSoestreng = Len(Soeg$)
AntalTegn = Len(Tekst$)
AntalExtKar = 4

For x = 1 to Antaltegn
if MID$(Tekst$, x, LaengdeSoestreng) = Soeg$ THEN
Output$ = MID$(Tekst$, x, LaengdeSoestreng+AntalExtKar)
end if
next x

--
{PS: Indlæg med OE5-fejlen i subject ('Sv' og ikke 'Re') --> killfilter}
OE5-Sv-info + Usenet-test + FreeAgent-newbie-hjælp = www.whitehat.dk/cbh

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-12-00 19:44

CHRistian wrote:

> Fx noget i stil med:
> Soeg$ ="1234"
> Tekst$ ="abccs sdf 1234abcd fdsg"

Jeg ved godt at det er mig der er håbløst amatør indenfor VB, men hvad
skal alle de dollaregn gøre godt for?

--
/Lars

A computer scientist is someone who, when told to 'Go to Hell',
sees the 'go to', rather than the destination, as harmful.

Fra : CHRistian

Dato : 16-12-00 20:18

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> wrote:

>Jeg ved godt at det er mig der er håbløst amatør indenfor VB, men hvad
>skal alle de dollaregn gøre godt for?

Angiver datatypen af variablerne. $ = tekst

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-12-00 20:47

CHRistian wrote:

> Angiver datatypen af variablerne. $ = tekst

Er det din personlige stil, eller er det noget der er generelt for VB?

Fra : CHRistian

Dato : 16-12-00 21:07

>Er det din personlige stil, eller er det noget der er generelt for VB?

Det er, så vidt jeg ved, alment for de fleste BASIC-varianter rundt
omkring, at $ angiver typen til tekst:

Jeg er sikker på følgende
- Rapid-Q BASIC
- Q(uick) BASIC
- Enevlop BASIC
- Commodre-64 BASIC

Er ikke helt sikker på disse:
- XBASIC
- Dartmouth BASIC (en af de første, fra 1965)

Fra : Carsten Saugmann

Dato : 17-12-00 22:18

Det er "frivilligt" at bruge "$", men man bør gøre det hvis man ved at det
er tekst, da den performer bedre. Ved ren iteration er der 25-30% at hente.

Mvh/Carsten

CHRistian skriver:

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 18-12-00 22:43

Carsten Saugmann skrev:
> Det er "frivilligt" at bruge "$", men man bør gøre det hvis man ved at det
> er tekst, da den performer bedre. Ved ren iteration er der 25-30% at
hente.

Den må du vist uddybe lidt nærmere...

-------
Tomas

Fra : CHRistian

Dato : 18-12-00 22:45

Carsten Saugmann <saugmann@post4.tele.dk> wrote:

>Det er "frivilligt" at bruge "$", men man bør gøre det hvis man ved at det

Det kommer an på BASICen. VB er den eneste, jeg har set, som godtager,
at en variabel som sådan bare kan være det ene.

>er tekst, da den performer bedre. Ved ren iteration er der 25-30% at hente.

Kan nok hurtigt gå kage i det, hvis der ikke er nogen form for
markering, ja.

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 16-12-00 19:48

"CHRistian" <nospam@direkte.org> wrote in message som en variabel

> Fx noget i stil med:

Helt perfekt, jeg bukker og takker...

Anders

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-12-00 22:01

CHRistian skrev:
> [...]
>
> For x = 1 to Antaltegn
> if MID$(Tekst$, x, LaengdeSoestreng) = Soeg$ THEN
> Output$ = MID$(Tekst$, x, LaengdeSoestreng+AntalExtKar)

Må jeg foreslå dig at kigge på InStr funktionen i stedet (bedre
performance), og glemme alt om dollartegn (min personlige holdning).

Option Explicit

Private Sub cmdSøgTekst_Click()
Dim sSøg As String
Dim sTekst As String
Dim lEkstra As Long
Dim lPos As Long

sSøg = "1234"
sTekst = "abccssdf1234abcddfdsg"
lEkstra = 4
lPos = 1

Do While lPos < Len(sTekst)
lPos = InStr(lPos, sTekst, sSøg)
If lPos > 0 Then
MsgBox "Fundet: " & Mid(sTekst, lPos, Len(sSøg) + lEkstra)
lPos = lPos + Len(sSøg) + lEkstra
Else
lPos = Len(sTekst)
End If
Loop

End Sub

-------
Tomas

Fra : CHRistian

Dato : 18-12-00 00:23

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> wrote:

>Må jeg foreslå dig at kigge på InStr funktionen i stedet (bedre

Den er nu ikke helt vildt meget hurtigere. Vel 4-5 gange hurtigere i min
test (Rapid-Q BASIC)

>performance), og glemme alt om dollartegn (min personlige holdning).

Det gør det letter at se, hvilken datatype, vi snakker om. Om der så
står et hint til sidste eller i starten, som du bruger, kommer vel ud på
et.

Fra : N/A

Dato : 19-12-00 18:58

Fra : CHRistian

Dato : 19-12-00 18:58

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> wrote:

>4-5 gange hurtigere? Er det "ikke vildt meget hurtigere" ??? I en

Vi snakker BASIC. BASIC bruges nok ikke til ting og sager, der skal
være vildt hurtigt, vildt optimeret.

>Text$ og hellere lngPos end Pos&. Desuden er du jo heller ikke
>konsekvent - alle dine resterende variabler er jo "type-løse".

Nej, de er alle bestemt. Det eks., jeg kom med, stammede fra Rapid-Q
BASIC/QuickBASIC, hvor variabler - hvis der ikke er angivet en type -
automatisk er hhv. double og single

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-12-00 22:26

CHRistian skrev:
> Vi snakker BASIC.

"Vi" er nu så meget sagt.

"Vi andre" snakker, i en nyhedsgruppe, som er dedikeret Visual Basc, om ...
(stor overraskelse) Visual Basic!!!

"Du" blander en masse andre BASIC'er ind i billedet, som måske nok snarere
burde høre hjemme i dk.programmering.basic...

Enig?

-------
Tomas

Fra : CHRistian

Dato : 20-12-00 23:19

....Og så prøver vi at poste den igen, da TD@ har probs, store :-/...

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> wrote:

>"Vi andre" snakker, i en nyhedsgruppe, som er dedikeret Visual Basc, om ...
>(stor overraskelse) Visual Basic!!!

Stor overraskelse: Det jeg har skrevet er ikke forkert i VB (og hvis så,
så kan du måske vise mig hvor?). Læs følgende:

a) VB 1.0: variabler - hvis der ikke er angivet en type - er automatisk
single-typen
b) VB 1.0: Var = "Tekst" er ikke muligt. Var uden dekl. tegn se a
c) VB 1.0: $ = tekst

Andet?

>"Du" blander en masse andre BASIC'er ind i billedet, som måske nok snarere
>burde høre hjemme i dk.programmering.basic...

BASIC <> VB?

>Enig?

Nej. Se op.