Kristtjørn uden torne
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-12-03 11:25

Et sted i nogle forladte nyttehaver havde jeg set de lysende røde bær
på en kristtjørn. Derfor tog jeg rosensaksen med og gik derhen og
klippede nogle grene af, da jeg skulle lave juledekorationer.

Da jeg skulle klippe dem til herhjemme, opdagede jeg at de slet ikke
havde nogen torne og at de grønne blade også var mere runde i det.

Men hvad i alverden er det så for een jeg har klippet af? Det er en høj
slank busk der åbenbart er stedsegrøn, og den har masser af smukke
røde bær, som ved nærmere eftersyn også nok er en anelse større
end bærrene opå kristtjørn.

Er der nogen der kender den??

Julehilsen Ruth

Fra : berbeck

Dato : 26-12-03 12:34

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Julehilsen Ruth
>

> Der findes rigtig mange forskellige slags kristtjørn, nogle er ovenikøbet
løvfældende, og på andre skal man mærke godt efter for at mærke bladtornene,
så det er da helt sikkert en kristtjørn, du har klippet af, bare en anden
sort, end man sædvanligvis ser.
Og det er da vældig praktisk til dekorationsbrug.
Det botaniske navn for kristtjørn er Ilex, hvis du er blevet nysgerrig, kan
du sikkert finde en masse spændende læsestof.
Hilsen Else.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-12-03 14:12

"berbeck" skrev i en meddelelse

> [...]
> sort, end man sædvanligvis ser.
> Og det er da vældig praktisk til dekorationsbrug.

Ja - det er skam praktisk. og det var interessant at høre at der
ligefrem findes mange forskellige sorter.

> Det botaniske navn for kristtjørn er Ilex, hvis du er blevet nysgerrig,
kan
> du sikkert finde en masse spændende læsestof.

Det lyder godt. jeg kan godt lide at læse om planter. F.eks. er
Magna Leths bog "Havens Krydderurter" dejlig at læse i. Så
jeg vil da prøve at finde noget, hvor jeg kan læse om de
forskellige kristtjørn.

Hilsen Ruth

Fra : Mari

Dato : 27-12-03 22:12

>Så jeg vil da prøve at finde noget, hvor jeg kan læse om de
> forskellige kristtjørn.

Du kan også følge dette link:
http://makeashorterlink.com/?U210217E6

/Mari

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-12-03 14:18

On Fri, 26 Dec 2003 11:24:48 +0100, "Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote:

> [...]
>slank busk der åbenbart er stedsegrøn, og den har masser af smukke
>røde bær, som ved nærmere eftersyn også nok er en anelse større

Ja.

Det er stadig en kristtorn og stadig en af de almindelige kristtorn -
Ilex aquifolium. Det er tit sådan at dem som får mange bær har få eller
ingen torne, dem som har mange torne får ikke ret mange bær.

Kristtorn sår sig selv, og de er ikke 100% frøkonstante, der kommer
disse afvigelser i bær og torne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-12-03 20:23

> Det er stadig en kristtorn og stadig en af de almindelige kristtorn -
> Ilex aquifolium. Det er tit sådan at dem som får mange bær har få eller
> ingen torne, dem som har mange torne får ikke ret mange bær.

Er der ikke noget med, at et aldrende træ får tornfri blade - eller har det
noget med højden at gøre...

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-12-03 20:43

On Fri, 26 Dec 2003 20:23:06 +0100, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Er der ikke noget med, at et aldrende træ får tornfri blade - eller har det
>noget med højden at gøre...

Det har jeg godt nok aldrig hørt - men det kan godt være sådan noget
også.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 28-12-03 15:44

(snip...)
> Er der ikke noget med, at et aldrende træ får tornfri blade - eller har
det
> noget med højden at gøre...

Jo det har det. Når træet har nået 1,5-2 m har de nye blade ingen torne.
Måske er det træets måde at beskytte sig mod afgnavning.

mvh
Preben Mikkelsen

Fra : Claus

Dato : 29-12-03 10:58

"Preben Mikkelsen" <6x126780@tiscali.dk> wrote in message news:<3feeec92$0$69971$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> >

> Jo det har det. Når træet har nået 1,5-2 m har de nye blade ingen torne.
> Måske er det træets måde at beskytte sig mod afgnavning.

Kristtjørn

Det er en sort der hedder Ilex aquifolium ´J.C. van Tol´ som med
alderen udvikler blade med få eller ingen tjørn. Iøvrigt er der
amerikanske kristtjørn, Ilex x meserveae sorter, der udvikler tjørn,
men ikke stikker.

Mange venlige hilsner

Claus Dalsgaard