Drivtømmer i brændeovn?!
Fra : Leif Hesselberg

Dato : 26-12-03 09:27

Hej

Kan man brænde træ der er skyllet ind på stranden uden at ødelægge
brændeovnen?

med venlig hilsen

Leif

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-12-03 09:56

Hej

Leif Hesselberg wrote:
> Kan man brænde træ der er skyllet ind på stranden uden at ødelægge
> brændeovnen?

Hvis bare det er ordentligt tørt skulle der ikke være noget i vejen.

Du kan næsten smide alt i ovnen uden at ødelægge den. Det er blot
røgfarven og lugten der kan være suspekt, men ligefrem ødelægge den skal
der meget til.

Problemet med drivtømmer kan selvfølgelig være at det for eksempel er
impregneret træ og så er det noget skidt rent sundhedsmæssigt, men igen
tager ovnen ingen skade.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-12-03 10:22

"Leif Hesselberg" <leifberg@post8.tele.dk> wrote in message
> Hej
>
> Kan man brænde træ der er skyllet ind på stranden uden at ødelægge
> brændeovnen?

Gør det aldrig, det er fyldt med salt og det ødelægger alle ovne både af
smedejern og støbejern.

mvh
Preben

Fra : anders majland

Dato : 26-12-03 23:09

> Gør det aldrig, det er fyldt med salt og det ødelægger alle ovne både
> af smedejern og støbejern.

Det skal du ikke fortælle dem langs veskysten der har brugt det i
generationer ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : //zigge

Dato : 27-12-03 03:48

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Leif Hesselberg" <leifberg@post8.tele.dk> wrote in message

> Gør det aldrig, det er fyldt med salt og det ødelægger alle ovne både af
> smedejern og støbejern.

Din udtalelse har ingen hold i virkeligheden. Hvis træet er tørt er det ikke
anderledes at fyre med end alt andet brænde. Ovnen tager ikke skade.

Mvh
//zigge

Fra : Kim & Tania Søegaard

Dato : 27-12-03 10:02

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> anderledes at fyre med end alt andet brænde. Ovnen tager ikke skade.

Hej zigge!

Så kan jeg da ikke forstå at alle dem der har proppet fiskekuttere i deres
fyr, har skulle købe nye, fordi de tærre væk 1000 gange hurtigere end
normalt!!!!

MVH

Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-12-03 12:17

On Sat, 27 Dec 2003 10:01:47 +0100, "Kim & Tania Søegaard"
<kim-tania@oncable.dk> wrote:

>ikke

>Så kan jeg da ikke forstå at alle dem der har proppet fiskekuttere i deres
>fyr, har skulle købe nye, fordi de tærre væk 1000 gange hurtigere end
>normalt!

Nu er der jo sandsynligvis rigtig mange andre rigtig 'gode' sager i en
fiskekutter end lige salt.

Dem her blev i overskud: !!!

http://www.gartneriet.dk

Fra : //zigge

Dato : 27-12-03 14:25

"Kim & Tania Søegaard" <kim-tania@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hej zigge!
>
> Så kan jeg da ikke forstå at alle dem der har proppet fiskekuttere i deres
> fyr, har skulle købe nye, fordi de tærre væk 1000 gange hurtigere end
> normalt!!!!

Køl og svøb i en fiskekutter er som regel lavet af egetræ. Hvis man fyre med
vådt eg vil kedelen tæres.
Se mit indlæg herunder om korrekt tørring af eg.

Mvh
//zigge

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-12-03 10:50

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> Din udtalelse har ingen hold i virkeligheden. Hvis træet er tørt er det
ikke
> anderledes at fyre med end alt andet brænde. Ovnen tager ikke skade.

Nå ikke, hvorfor tror du så at ovnproducenterne advarer mod det. Her er hvad
Morsø skriver:

citat:
Drivtømmer og lignende egner sig ikke som brændsel, fordi det kan beskadige
brændeovn og skorsten i form af rust eller tæring.
citat slut

Men du er måske klogere end producenterne?

/Preben

Fra : //zigge

Dato : 27-12-03 14:22

> [...]
> brændeovn og skorsten i form af rust eller tæring.
> citat slut
>
> Men du er måske klogere end producenterne?

Faktisk har jeg været med til at producere flere af de nyere Morsø ovne. Og
selvfølgeligt er salt ikke det optimale at putte i en ovn lavet af jern. Men
der er forskellige ting der spiller ind på hvor hurtigt og hvor meget
metallet inde i ovnen tæres.
For det første vil jeg sige at hvis man har sin ovn stående i et sommerhus
ved kysten og kun benytter den sjældent så den afkøles og bliver fugtig
efter hver fyring med drivtømmer. Så er det ikke sagen - salt og fugt i en
ovn er ikke sagen.
Det leder til den næste følge. Sørg for at træet er ordentligt tørret før
der fyres med det. Drivtømmeret bør behandles som egetræ - se nedenfor.

Hvis træet er tørt vil saltet ikke skade metallet. Der er to ting der skal
opfyldes før jern kan tærres ved salt. Fugtigheden skal over ca 30% relativ
og temperaturen skal være under 160 grader.
Dvs. at hvis man bruger drivtømmer i en ovn der bruges dagligt er risikoen
for tæringer minimal.

Men når det er sagt så er der også forskel på hvor hurtigt forskellige typer
jern tæres. Pladejern er ulegeret og tæres hurtigere end f.eks. Morsø's ovne
der er støbt i en special legering der er særligt velegnet til at modstå
varme og tæring. Endvidere er det selvsagt en fordel med en ovn der er
udmuret med varmefaste sten eller plader, da de jo yder en god beskyttelse
for jernet.

Så den endelige og udtømmende konklution: I visse ovne og skorstene er der
den risiko og ved uhensigtsmæssig fyring (vådt brænde og kold ovn) for at
ovnen tæres.
Mht. fyring med fiskekuttere og andet egetræ er det dobbelt så vigtigt at
brændet er behandlet korrekt.
Egetræ skal ligge mindst to år udendørs så det udsættes for vejr og vind,
således at den skadelige garvesyre kan udvaskes. Derefter kan man bringe
træet under tag og tørre det endeligt.

Det skal siges at jeg ikke er tilknyttet Morsø eller andre ovnproducenter
længere, men tidligere har været 6 år i branchen.

Mvh
//zigge