Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilket font manager program?
Fra : Peter T.

Dato : 26-12-03 00:41

Jeg mangler en afløser for Adobe Type manager deluxe 4.1 til windows, som i
mine øjne er _noget_ handikappet hvad angår muligheder. Så indtil nu har
jeg fundet x-fonter, som er godt og gratis, men desværre ikke kan aktivere
typer, og SuitCase 9.2, der er kommercielt, men til gengæld lyder fint.

Men hvad er jeres bedste bud på en font manager med en god brugerflade og
mange muligheder?

Og her tænker jeg på mulighed for evt. inddeling i klasser/grupper, hurtig
gennemvisning af typer på skærmen som i ACDSEE, valgfri tekst ved
typevisning mm..

--
muh.
muh.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 26-12-03 08:50

Hej Peter

se www.fontknaekker.dk eller læs det sidste udgave af Grafisk Workflow om
fonte fra www.meditconsult.dk

Mvh
Anders

Fra : Peter T.

Dato : 26-12-03 11:56

Anders Rehhoff wrote:

> se www.fontknaekker.dk

En bog på cdrom hjælper ikke på at holde orden på de lidt over 2000 typer
plus det løse jeg har liggende på min pc.

> eller læs det sidste udgave af Grafisk Workflow
> om fonte fra www.meditconsult.dk

Tak, Den side ser til gengæld meget interessant ud for en nybegynder som
mig. :)

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 26-12-03 13:12

Hej Peter

> En bog på cdrom hjælper ikke på at holde orden på de lidt over 2000 typer
> plus det løse jeg har liggende på min pc.

Det jeg gør, er at bruge Font-Knækkeren til at finde den font som jeg
vil/skal bruge, og derefter aktiverer jeg fonten i ATM. Det har den fordel
at jeg ikke optager plads i computerens hukommelse, og ikke har en bunke
fonte aktiveret som jeg alligevel aldrig bruger.

Derudover så har jeg en oversigt over fontene sorteret efter udseende, det
gør at jeg meget hurtigt kan få et overblik over forskellige klasser/grupper
af skrifter, det giver et fremragende værktøj til når der skal snakkes
skrifter med kunder, eller når jeg skal vælge skrift til en aktuel opgave.

SuitCase og Bitstreams fontnavigator har ganske rigtigt muligheden for
indeling i forskellige skrift familier, men min erfaring er at det er for
upræsise værktøjer hvis det skal være effektivt - men det er op til den
enkelte om det er godt nok? Disse 2 værktøjer havde jeg kig på inden jeg
brugte oceaner af tid på Font-Knækkeren, hvis de var effektive nok (for
mig), ville jeg aldrig have brugt min tid på at udvikle FK.

Til orientering så indeholder Font-Knækkeren skrifter fra Adobe's Fontfolio
8 og Corel's skrift samling (ver.8)

Held og lykke med din søgning efter et program, hvis du finder et som er
godt, så vil jeg meget gerne høre om det - god jagt.

Mvh
Anders

Fra : Peter T.

Dato : 26-12-03 17:03

Anders Rehhoff wrote:

> [...]
> fordel at jeg ikke optager plads i computerens hukommelse, og ikke har
> en bunke fonte aktiveret som jeg alligevel aldrig bruger.
[snip]

Aha! Men så vidt jeg har forstået så kan fontknækkeren kun bruge de fonte,
som den allerede har kendskab til? Altså jeg mener programmet har vel ikke
mulighed for også at inkludere den efterhånden store bunke gratis fonte,
som jeg har fundet på forskellige sites?

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 26-12-03 17:24

> [...]
> mulighed for også at inkludere den efterhånden store bunke gratis fonte,
> som jeg har fundet på forskellige sites?

Ganske korrekt. De fonte som er med i Font-Knækkeren er alle "købe" fonte.

Mvh
Anders