Barnedåpen er bibelsk!
Fra : E.K.

Dato : 19-04-01 17:10

Hei

Ta en titt på denne siden:
http://hjem.sol.no/afkf/b/heft.htm

Det er hefte nr. 6 det er referert til over.

Se også gjerne på hefte nr. 8 "Hvorfor gråter Maria? Om Mariadyrkelsen
og hefte nr. 2 om Lebesbymannen Profetier om de siste tider i Europa og
spesielt i Norden.

Også en masse hefter om Israel.

Kan vel synes som spam dette, men har ihvertfall ikke noe økonomisk utbytte
av dette selv *S*

Ser bare at dette er temaer som ofte er oppe i gruppen. Dessuten er heftene
svært billige.

E.K.

www.ekris.net

www.prekestol.net

Fra : Mr. D

Dato : 19-04-01 17:09

E.K. <dgev@start.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bn2kc$l5m$1@troll.powertech.no...
> [...]
>

> Se også gjerne på hefte nr. 8 "Hvorfor gråter Maria? Om Mariadyrkelsen
> og hefte nr. 2 om Lebesbymannen Profetier om de siste tider i Europa

Kære E.K.

Du kan da ikke komme med et indlæg i en nyhedsgruppe med den overskrift,
og så blot - uden nogen form for argumentation - henvise til et hæfte
med samme overskrift!

Desuden er netop den omstændighed at hæftet sælges sammen med "Hvorfor
græder Maria?" indikator for mangel på seriøsitet. Misforstå mig ikke:
Jeg elsker Chicks traktater, men mere på grund af de fede tegninger og
den til tider groteske humor, end for det seriøse.

Mr. D

Fra : E.K.

Dato : 19-04-01 19:38

www.ekris.net

www.prekestol.net
Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev i news:9bn2vf$fiq$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
>
> Du kan da ikke komme med et indlæg i en nyhedsgruppe med den overskrift,
> og så blot - uden nogen form for argumentation - henvise til et hæfte

Du hadde håpet på noe du virkelig kunne sette tennene i? *S*

E.K.

Fra : Mr. D

Dato : 19-04-01 20:25

E.K. <dgev@start.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bnb86$nqu$1@troll.powertech.no...

> Du hadde håpet på noe du virkelig kunne sette tennene i? *S*

Hehe, ja kanskje - men ud over det, var Haugland jo en god mand

Mr. D

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 19-04-01 22:02

Alle den som kom til tro på Jesus blev døbt, Kan små børn tro?
www.nydheder.subnet.dk

Med kærlig hilsen Børge

Fra : Live4Him

Dato : 19-04-01 22:13

"Børge Højlund Jensen" <migvibor@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Alle den som kom til tro på Jesus blev døbt, Kan små børn tro?
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nej.
Det er derfor præsten spørger forældrene som svare på barnets vegne. Det er
også derfor folkekirken har konfirmation. Begge dele er fremmed for bibelen
og der findes intet tilfælde af barnedåb eller konfirmation i Guds ord.
Derimod findes der masser af eksempler på voksendåb med forudgående tro og
bekendelse i Apostlenes gerninger.

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 19-04-01 22:38

Jamen hvor står der at Børn blver døbt på grund af forældrens tro. Børn
bliver frelst på forældrenes tro, er det ikke det der står?
Jeg kan med min gode vilje ikke se nogen stæder at andre en en selv kan
svare at man tror, Jesus elsker ale små bøørn men han har aldrig sagt at man
skal døbes som børn ej eller har apostlene det, jeg har aldrig støt på det
eller ikke dengang jeg var medlem af folkekirken, Jeg kommer der sommetider
stadig da jeg ikke er bange for at komme i andre kirker og jeg er gode
venner med den lokale folkekirke præst.
Vi tale sjællet dåb.
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Havmand

Dato : 20-04-01 09:36

"Børge Højlund Jensen" skrev d. 19-04-01 22:38 dette indlæg :
> [...]
> stadig da jeg ikke er bange for at komme i andre kirker og jeg er gode

re: Når et jødisk barn dør før omskærelsen, sikres det at barnet alligevel bliver omskåret, da det ellers ikke vil komme til Gud. Jeg tror barnedåben har nogenlunde samme funktion. En slags himmelfartsforsikring. Men Bibelsk er det ikke.

VH .. Havmand

http://www.kandu.dk/

Fra : E.K.

Dato : 20-04-01 10:28

www.ekris.net

www.prekestol.net
Børge Højlund Jensen <migvibor@worldonline.dk> skrev i
> Alle den som kom til tro på Jesus blev døbt, Kan små børn tro?
> www.nydheder.subnet.dk

Nei, men kan du tro? Den er i tilfelle selvprodusert og dermed død.
Troen er en gave som gis til hvem _Gud_ vil.
Det er denne gale forståelse av _tro_ som er årsaken til dette synet hos
voksendøperne.
Tro er ikke noe vi _kan_, fordi vi er blitt voksne!!! Eller noe Jesus først
kan få gitt oss, når vi er blitt voksne nok. Vi må tvert imot _bli som barn_
igjen, sier Jesus. Hvorfor skal vi bli som barn igjen, når barn ikke kan
tro?
Men da prøver man å komme unna med å tale om _små_ barn, for da høres det jo
mer usannsynlig ut.
Det er med _hjertet_ en tror til frelse, og ikke med _hodet_. Og det kan du
jo prøve å få til!

E.K

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 20-04-01 12:47

Vi skal blive som børn for kun ved at tage i mod guds rige som et barn tager
imod en dejlig gave.
Men tro kan du kun komme til ved at ordet prædikes for dig og ikke på anden
måde.
Børne er helliget ved forældrenes tro.Ikke ved noget uforståetligt. Ja Gud
elsker børn derfor er de helliget ved forældrenes tro.
Med kærlig hilsen Børge i Viborg.

www.nydheder.subnet.dk

Fra : E.K.

Dato : 20-04-01 17:54

www.ekris.net

www.prekestol.net
> [...]
> Børne er helliget ved forældrenes tro.Ikke ved noget uforståetligt. Ja Gud
> elsker børn derfor er de helliget ved forældrenes tro.

Guds Ånd virker ved Ordet tro i _hjertet_, Børge, ikke i hodet.
Hodet hos en kristen prøver tvert imot hele livet å fatte fullt ut, det
herlige hjertet har grepet. *S*
Det er her man spå ofte tar feil i forhold til dette med tro. Alt gitt av
Gud er _nåde_ og ufattbart for mennesket. En forstår det kun på _åndelig
vis_ derfor så blir det også for en kristen noe som alltid _forundrer_, og
aldri noe han får "i boks" en gang for alle, og _kan_.

Hva Jesus gjør med vårt kloke hode kan du bl.a. lese noe om her, om du vil:
http://home.no.net/dgev/ek/tekst/1s.epinse.htm

Vennlig hilsen
E.K.

Fra : Live4Him

Dato : 20-04-01 18:17

"E.K." <dgev@start.no> skrev i en meddelelse

> Guds Ånd virker ved Ordet tro i _hjertet_, Børge, ikke i hodet.
> Hodet hos en kristen prøver tvert imot hele livet å fatte fullt ut, det
> herlige hjertet har grepet. *S*
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Man skal da vide HVAD det er man skal tro på, før man kan tro på det. Derfor
er hovedet nødvendigt. Derfor er ordet nødvendigt.

"Tror du ?
ja.
På hvad ?
Det ved jeg ikke, jeg tror bare !"

Men når du påstår den lille baby tror - hvad tror den så på ? Noget den
hverken ved, ser eller kender.

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 20-04-01 19:12

www.ekris.net

www.prekestol.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:9bpquk$naq$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> På hvad ?
> Det ved jeg ikke, jeg tror bare !"
>
> Men når du påstår den lille baby tror - hvad tror den så på ? Noget den

Jeg sa ikke at man ikke _visste_, men med _hjertet_ fremfor alt, hvilket er
noe ganske annet. Det som en fatter med hodet kan nok føre til en såkalt aha
opplevelse, men ikke dermed nødvendigvis til bibelsk tro. Bare en
kunnskapstro om du vil. Det som kommer i hjertet derimot, er en _Åndens
opplysning_. Og i denne sammenheng, hva med sterkt psykisk utviklingshemmede
f.eks. som jo aldri forlater spedbarnstadiet?

Du viser ved ditt svar at du ikke helt kan skjelne her. Ikke dermed sagt at
du ikke har denne _hjertets_ tro, poenget er nemlig ikke å forstå med hodet,
men at man _har_ denne _Guds gave_.
Forunderlig forresten at man tror man skal forstå alt Gud gjør, og når det
stiger over vår _fornuft_, nei så går det bare ikke an! At man begrenser
Gud, ved vår begrensning her, ser man vel ikke så lett.

Ha ellers en god helg, Jørgen!

Beste hilsener
E.K.

Fra : Live4Him

Dato : 20-04-01 19:20

Nu var det jo babyers påståede tro på Kristus vi talte om. Det er så sødt og
nemt at påstå babyer tror, men når troens objekt gøres ligegyldigt, er vi
vist ude på dybt vand.

Troen kommer af det som høres, siger bibelen - troen har et specifikt objekt
som er Kristus. Næste gang du møder et spædbarn, så spørg om det tror.

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 20-04-01 23:41

www.ekris.net

www.prekestol.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:9bpum5$7j7$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
og
> nemt at påstå babyer tror, men når troens objekt gøres ligegyldigt, er vi

Hvem har gjort troens objekt likegyldig? Troens objekt er jo Jesus, og det
er ingen tro uten Ham. Det er jo nettopp hva jeg forsøker å peke på, men du
blir stående ved _oss_ og _våre_ muligheter.

> Troen kommer af det som høres, siger bibelen - troen har et specifikt
objekt
> som er Kristus. Næste gang du møder et spædbarn, så spørg om det tror.

Jeg har hørt mer intelligente svar fra deg før, Jørgen. *S* Legg ihvertfall
merke til at de ikke står at troen kommer av _forståelsen_, men _hørelsen_,
og høre kan de da i det minste!
"...og det en hører kommer ved Guds (eller Kristi) ord." Rom. 10,17. Der
hvor _Ordet_blir forkynt der er _Han_ (som _er_ Ordet), virksom.

Men nå har svarene dine blitt slik som en ofte møter det innpå her, en
begynner å klippe vekk alt en ikke kan svare på, som om det var irrelevant,
da selvfølgelig for å forsvare det en eventuelt selv har gjort, eller at en
ikke kan innrømme at det er ting en ikke forstår helt.
Jeg spør deg igjen: Hva med sterkt psykisk utviklingshemmede som aldri
forlater spedbarnstadiet? Dette er høyst relevant, sett på bakgrunn av den
_begrunnelse_ for forkastelse av små barns tro som du gir.

Og dessuten, om små barn blir frelst uten tro, rett og slett fordi de er
småbarn, så har de jo en så stor fordel at en måtte ønske flest mulig døde
på det stadiet! En kunne være tilbøyelig til å si at det var URETTFERDIG,
overfor oss som fikk vokse opp, og selv ble ansvarlige for vår tro.
Men dette blir jo bare enda en vanskelig sak.
Salige er de _umyndige_, sier Jesus (og da nettopp som en motsetning til _de
vise og forstandige_), og jeg tror det har noe å si oss, Jørgen.

E.K.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 21-04-01 08:45

Jamen jeg er desvære sådan at jeg skal vide hvad jeg tror på.
www.nydheder.subnet.dk
Hilsen Børge.

Fra : E.K.

Dato : 21-04-01 15:08

www.ekris.net

www.prekestol.net
> Jamen jeg er desvære sådan at jeg skal vide hvad jeg tror på.
> www.nydheder.subnet.dk
> Hilsen Børge.

Hva er problemet?

E.K.