Opvaskemaskine - Atlas DI8304 (DI 830-4)
Fra : Melchior

Dato : 25-12-03 20:57

Hej NG.

Er der nogen som har erfaring med reparation af opvaskemaskiner?
Min nu 7 år gamle opvasker er holdt op med at fungere.
Det startede med at den gik i stå midt i det normale opvaskeprogram (C) og
lukkede vandet ud.
Afløbspumpen blev ved med at køre uanset hvad programvælgeren stod på.
Jeg opdagede at slangen til vandtilførslen tilstoppet af kalksten i filteret
på magnetventilen og at gummipakningen var slidt.
Det blev løst ved midlertidigt at deaktivere aquastop sensoren og udskifte
pakningen. Så kunne den igen tage vand ind og vaske, men den virkede dog
lidt tilfældigt.
Efter et råd fra reservedelssælgeren udskiftede jeg niveausensoren, som er
en plasticdåse som bliver fyldt med vand (ca. 1 cm) og afgiver et lufttryk
der er proportinalt med vandstanden i maskinen. Det hjalp ikke.
Fra niveausensoren er der den slange hen til niveaukontakten som skal tænde
og slukke for de elektriske dele. Den blev også udskiftet, da vi mistænkte
den for at skifte ved forkert tryk. Desuden var der spænding over
kontakterne når det var sluttede.
Nu kan maskinen køre igennem et program næsten normalt, bortset fra at den
stadig tager koldt vand ind, oven i det varme vaskevand og pumper vand ud
skiftevis, så det virker lidt tilfældigt. Når programmet slutter er der
stadig vand i maskinen.
Et kig på vandmåleren afslører da også at den bruger ca. tre gange så meget
vand som normalt!
Nu kommer så spørgsmålet, hvad er der galt med maskinen?
Er det programuret eller noget helt tredie?

På forhånd tak.
Venligst Melchior.

Fjern CUT fra mail-adressen.
melchior@CUThometech.dk