Skifte ventil-kegle
Fra : Mathias

Dato : 25-12-03 21:35

Glædelig jul folkens

Jeg har et dæk der taber en smule luft, og har hørt at det kan være keglen i
ventilen som er synderen. Kan man skifte den selv, uden at al luften fiser
ud af dækket?

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 25-12-03 21:46

"Mathias" <baggadapREMOVE_ME@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ventilen som er synderen. Kan man skifte den selv, uden at al luften fiser

Hvis man er hurtig ja og har en keglevrider (ligner meget en skruetrækker
bare med omvendt kærv)

Ville nok bare selv trille forbi et dækfirma og lige låne sådan en samt
købe en ny "kegle" (max 5kr oder soo)

Erik Elbarto

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 10:53

> [...]
> ventilen som er synderen. Kan man skifte den selv, uden at al luften fiser

Så skal du godt nok være hurtig, hvis du skruer keglen af er dækket tomt på
ca. 10 sekunder.
Biltema har et ventilværktøj til en tyver, www.biltema.dk søg på 20-334.
Køb sådan en og så en ny ventil.
Hvis ikke du har trykluft i garagen vil jeg anbefale at du kører ned på en
tankstation og skifter den, så kan du pumpe dækket med det samme.

NB hvis du kører med ventilforlængere kan det også være den det er galt med.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mathias

Dato : 26-12-03 14:19

Claus Petersen wrote:
> Så skal du godt nok være hurtig, hvis du skruer keglen af er dækket
> tomt på ca. 10 sekunder.

Ok, så skal den selvf. op på en donkraft først. Kan det give nogen problemer
at tømme dækket helt for luft? Her tænker jeg f.eks. om dækket kan sætte sig
skævt bagefter eller blive utæt i fælgkanten?

> [...]
> Hvis ikke du har trykluft i garagen vil jeg anbefale at du kører ned
> på en tankstation og skifter den, så kan du pumpe dækket med det

Jeg har både trykluft, kegler, samt den fætter til at skrue dem ud med :)

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 19:11

> [...]
sig
> skævt bagefter eller blive utæt i fælgkanten?

Næh, ikke hvis du hæver den på en donkraft. så er der ikke nogen belastning
på dækket og det vil bliver siddende som det skal.
Dækcenteret bruger jo også luft til at "blæse"dækket ordentligt på
fælgkanten.
Du kan jo evt aflæse hvor meget tryk dit dæk kan tåle og så pumpe det op til
max og så derefter lukke luften ud igen indtil du er på det rigtige dæktryk.

> Jeg har både trykluft, kegler, samt den fætter til at skrue dem ud med :)

Hvad venter du på ?

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Lindstroem

Dato : 27-12-03 14:30

Hvad med at starte med en velanbragt spytklat oven på ventilen? Kommer der
en boble er keglen utæt. Gør der ikke er det sikkert fra et andet sted
luften siver

mvh
IL

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-03 16:02

"Lindstroem" <test@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med at starte med en velanbragt spytklat oven på ventilen? Kommer der
> en boble er keglen utæt. Gør der ikke er det sikkert fra et andet sted
> luften siver

Jeg kørte en gang med ventilforlænger, og mistede luft i dækket, ikke meget
men hver gang jeg tjekkede havde de samme hjul tabt lidt. Jeg prøvede med
vand, først på ventilen, siden hen hele hjulet ned i en balje, men der kom
ikke luft ud.

Da jeg afmonterede ventilforlængeren forsvandt problemet.
Måske noget med centrifugal kraft ???

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk