Hvad koster det at holde bil i DK ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 10:50

Ansporet af flere andre tråde, vedr. omkostninger ved at have bil i DK, så
kunne det være interessant at høre hvor meget vi herinde hver især bruger på
det.
Jeg talte med en af mine brødre forleden, og én af hans kollegaer (en ung
gut på 18 år) havde lige købt en helt ny Peugeot 206 til ca. 180000,- kr.
Han havde så fået sat en masse udstyr i/på, så den vist nok nærmere var
havnet på ca. 220000,- kr. i stedet for.
Han skulle betale ca. 6000,- kr. pr. md. bare for at have den holdene ude på
vejen!
De 6000,- dækker kun afdrag, forsikring samt grøn ejerafgift, benzin +
vedligeholdelse kommer ved siden af.
Jeg synes det er mange penge for at have en bil.

Jeg selv har, som nogen af jer nok ved, en gammel Sierra (1,6 fra 1987), som
er købt og betalt kontant (jeg har aldrig skyldt penge på en bil).
Jeg giver ca. 1800,- pr. år i forsikring (ansvar m/trækkrog) og vægtafgiften
er vel ca. på 3600,- pr. år.
Hvilket giver 450,- kr. pr. måned.
Hertil bruger jeg ca. 1 til 1,5 tankfuld benzin om måneden, svarer rundt
regnet til ca. 500,- kr.
Reparation og vedligeholdelse er ikke det helt store, har indtil nu brugt
ca. 2000,- kr. på bilen (som jeg købte i marts 2003), og det inkluderer ny
toppakning, ny tandrem, ny tank, nye bremser, ny udstødning samt en del
mere.
Det vil så sige, at alt i alt ligger mit regnskab på ca. 1200 - 1300,- kr.
pr. måned, og det er med alt incl.

Hvad koster det jer andre ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-12-03 11:05

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er mange penge for at have en bil.

Det kan du jo synes, men det er fakta

Du siger 12-1300 /md.

220.000 til 6,75% over 8 år er lig 3075 kr. Læg dine 1300 oveni så får du et
tal, der hedder ca. 5400. Og så er der ikke kasko på bilen, og vedkommende
er 18 år ---> dyr forsikring.

Sådan er verden

> Hvad koster det jer andre ?

Lån: 2100
Forsikring 400
Grøn afg. 208
Benzin 1000
Vedligehold 400 (service, dæk)

Ialt: 4108 kr.
=======

/Caspersen.

Fra : Lars G

Dato : 25-12-03 11:16

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan du jo synes, men det er fakta

Ja www.Bilpriser.dk havde undersøgt hvad det kostede at have bil.

Den billigst var en Getz 2,43kr pr km ved 20000km om året i 4 år.

Og en Ford Mondeo var oppe på eks 4.16kr

Dyrt ? Biler har aldrig været billig i danmark.

Mvh
Lars G

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 12:42

C. Caspersen wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:3feab2bb$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Det kan du jo synes,

Det vil jeg så gøre

> men det er fakta

Jeps, men det er stadig mange penge (i hvert fald hos mig, er 6000,- kr. pr.
md. mange penge).

> [...]
> får du et tal, der hedder ca. 5400. Og så er der ikke kasko på bilen,
> og vedkommende er 18 år ---> dyr forsikring.

Ja desværre

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 14:41

> [...]
et
> tal, der hedder ca. 5400. Og så er der ikke kasko på bilen, og vedkommende

Nu er lånet jo godt nok den øjebliklige udgift, men det er jo egentlig
afskrivningen der betyder mest i den sidste ende.
Man kan jo i princippet afdrage så lidt at man skylder mere en bilen er
værd, omvendt kan man også bruge den mest fornuftige model
og afdrage mest muligt, så man har mere friværdi næste gang man handler.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-12-03 18:49

> [...]
et
> tal, der hedder ca. 5400. Og så er der ikke kasko på bilen, og vedkommende

Skal jeg have mine skole penge tilbage?
3.075 + 1.300 = 4.375.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Søren Christensen

Dato : 25-12-03 11:06

> [...]

> mere.
> Det vil så sige, at alt i alt ligger mit regnskab på ca. 1200 - 1300,- kr.

Forsikring 6500kr årligt for ansvar kun.
Vægtafgiften er på 1385 mener jeg 1/2 årligt.
Benzin ca 600kr pr.mnd
Over de sidste 5 1/2 år har jeg brugt på ca 440kr i snit pr mnd
for at holde den kørende med nye dæk, reps, service som olieskift,
tandremsskift,
bremser og støddæmpere og hva der nu ellers hører til.
Bilen er en Renault Clio 1.4s med 249000km på klokken og er årgang 93.
Har selv kørt i den fra den havde gået 98000km.
Alder på mig selv er 24år.
Samlet pris 1902kr pr mnd incl brændstof.
Har dog indtil fornyeligt betalt 2500kr i afdrag pr måned.

Venligst

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-12-03 11:35

> [...]
> mere.
> Det vil så sige, at alt i alt ligger mit regnskab på ca. 1200 - 1300,- kr.

Du skal lige have med i dine overvejelser at din model for bildrift
forudsætter at du "kan selv" - har man ingen evner som hobbymekaniker, vil
den række af vedligeholdelse/reparationer du nævner, koste en anseelig sum,
hvis du skal på værksted med dem alle.

mvh

Andreas M.Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-12-03 11:40

On Thu, 25 Dec 2003 11:34:31 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den række af vedligeholdelse/reparationer du nævner, koste en anseelig sum,

Desuden glemmer alt for mange afskrivningerne!

/Mogens

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 25-12-03 12:08

> Desuden glemmer alt for mange afskrivningerne!

På en ford sierra 1,6 . Men du har ret mange glememr det, og det er jo
ikke småpenge vi snakker om hvis man køber en ny bil (1/3 af prisen på 3år)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 12:38

Mogens Knudsen wrote:

> Desuden glemmer alt for mange afskrivningerne!

Afskrivning ?

Jeg vil godt påtage mig at sælge min bil, for mere end hvad den står mig i
nu, så der må vel nærmest være tale om en "påskrivning"

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-12-03 12:52

On Thu, 25 Dec 2003 12:38:07 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Afskrivning ?
>Jeg vil godt påtage mig at sælge min bil, for mere end hvad den står mig i
>nu, så der må vel nærmest være tale om en "påskrivning"

Læg mærke til at jeg svarer i forlængelse af Andreas's posting.
Jeg mener ikke, at _du_ glemmer afskrivningsbeløbet.

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 13:17

Mogens Knudsen wrote:

> Læg mærke til at jeg svarer i forlængelse af Andreas's posting.
> Jeg mener ikke, at _du_ glemmer afskrivningsbeløbet.

Jeps, jeg så det godt, derfor havde jeg sat en smiley på

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 12:40

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> hobbymekaniker, vil den række af vedligeholdelse/reparationer du
> nævner, koste en anseelig sum, hvis du skal på værksted med dem alle.

Jo det er rigtigt, men jeg har min helt egen personlige mekanikker, han
laver alt hvad jeg siger til en fornuftig pris
Og det både dag og nat, hvis det skulle være nødvendigt

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-12-03 12:52

> Jo det er rigtigt, men jeg har min helt egen personlige mekanikker, han
> laver alt hvad jeg siger til en fornuftig pris
> Og det både dag og nat, hvis det skulle være nødvendigt

Det er jeg skam godt klar over, jeg nævner det bare så det ikke kommer til
at fremstå som værende gældende for alle typer bilister - har man ikke
evnerne og faciliteterne, kan en meget brugt bil blive en dyr fornøjelse
også.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-12-03 11:59

Hej Per,

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in

> [...]
> udstødning samt en del mere.
> Det vil så sige, at alt i alt ligger mit regnskab på ca. 1200 - 1300,-

Cirka 2.900 kr/md i form af a-skat, da det er min arbejdsgiver, der betaler
bilen og driften af den.

Det var den nemme, hvis jeg regner med at jeg ikke har befordringsfradrag og
muligvis kunne forhandle mig til en højere løn i stedet for bil - så ryger
det nok en smule højere op. Men det at have den fuldstændig fastlåste
månedlige omkostning ved at have bil, passer rigtig godt til mit
temperament.

** Lars

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 25-12-03 13:11

> [...]
> brugt ca. 2000,- kr. på bilen (som jeg købte i marts 2003), og det
> inkluderer ny toppakning, ny tandrem, ny tank, nye bremser, ny
Sierraen er osse billig og nem at skrue i må jeg sige efter 4½ år med
modellen. Men! Smør endelig de sa.... vanger under bagsædet. Jeg skal til at
skifte nr 2 her i julen og det er altså trals. Det er oftest en dødsdom hvis
ikke man lige kender en rigtig flink svejser.

FOC
Sierra 87' 1,8

Fra : Leonard

Dato : 25-12-03 13:59

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Hvad koster det jer andre ?

VW Lupo 3L, 30.000 km/år, årgang 2000, haft den fra ny:
pr. år:
grøn ejerafgift: 180,-
forsikring: 3300,-
eftersyn (2 stk): 5000,-
brændstof (27 km/l, 6,50 kr/l): 7222,-
afskrivning udregnet efter hvad prisen på bilpriser.dk vil være i
direkte salg til en forhandler: 20000,-
da bilen er betalt kontant mangler jeg renteindtægter af 165000 hvert
år: 5775,-

ialt: 41477,- pr. år = 3456,- pr. mdr. = 1,38 kr. pr. km.

VW Transporter Syncro TDI, 20.000 km/år, årgang 2002, afgiftsfri
invalidebus, så anskaffelsenspris og afskrivning er noget forskellig
fra andre typer biler:
pr. år:
udligningsafgift/grøn ejerafgift: 1200 (er fritaget for afgift, skal
betale en udligning fordi det er en diesel)
forsikring: 6200
eftersyn (2 stk): 5000
brændstof (10 km/l, 6,50 kr/l): 13000
afdrag på kommunalt lån: 21600
afskrivning af den del jeg selv har betalt direkte (80000 afskrives
til 0 på 6 år): 13333
manglende renter af 80000: 2800

ialt: 63133 pr. år = 5261 pr. mdr. = 3,15 kr. pr. km.

Jeg har ikke haft reperationer på nogle af bilerne endnu, men det vil
selvfølgelig øge udgiften når/hvis der kommer den slags til.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 15:25

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> brændstof (27 km/l, 6,50 kr/l): 7222,-

Du må da kører ualmindeligt råddent.....eller er det en Lupo 4L, hehe.... ?

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Hit

Dato : 25-12-03 16:06

>Du må da kører ualmindeligt råddent.....eller er det en Lupo 4L, hehe.... ?

Så må det være en Lupo 3,7L, men tallet står ikke for motorstørrelsen.

Niels

Fra : Leonard

Dato : 25-12-03 16:55

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Du må da kører ualmindeligt råddent.

Næh, det gør jeg ikke, men det er gennemsnittet på de første 60.000 km
og siden har jeg ikke ført km/brændstof-regnskab.
Måleren i bilen viser oftest 3,3 eller mindre når jeg har kørt en tur,
men der skal ikke mange ture i møgvejr hvor den bruger 4 l/100km til
at ødelægge gennemsnittet.
Og en skiferie med 4.000 km i høj fart og et snit på 4,3 l/100km river
også fælt i det totale gennemsnit, men jeg er nu godt tilfreds, for
sammenligner du mine 2 bilers pris pr. km. så psarer jeg en hel del
ved at køre de lange ture i den lille rulleskøjte

Fra : Hit

Dato : 25-12-03 15:58

Du er den første der har fat i noget af det rigtige, da et evt. lån i
bilen er uinteressant, for har man som dig betalt kontant, så er din
bankkonti slankere, og giver mindre renter. Havde du lånt halvdelen,
så havde du en renteudgift på dette lån, men du har jo også betalt
halvdelen kontant, og du vil mangle de renteintægter det kunne give.

Vil man have det rigtigste tal frem, så skal financeringsudgifter
medregnes uanset hvordan bilen er financieret, fuld belåning, helt
eller delvist kontant betaling.
I financieringsudgifter indgår afdrag ikke, kun rente, og det er hele
bilens pris der skal financieres, således at den del du ikke har lånt
i banken, ville give et afkast på din konto, og det bør også
indregnes.

Tager vi din Lupo ser regnestykket således ud :

Financiering af 165.000          5.775.-
Ejerafgift                   . 180.-
Forsikring                  3.300.-
Eftersyn                     5.000.-
Brændstof                  7.222.-
Afskrivning                20.000.-
2 dæk pr. år                  1.000.-
1/4 udstødning                500.-
Slid på bremser                700.-
Evt. andre driftsudgifter            ?.

Når det meste er indregnet, så koster den vel omkring kr. 1,50/km., og
det er billig.

Jeg har en BMW 530 D touring, og mit regnstykke ser således ud:

Financiering af 165.000        25.775.-
Ejerafgift                  8.340.-
Forsikring                  9.977.-
Eftersyn                   10.000.-
Brændstof                11.000.-
Afskrivning                44.000.-
2 dæk pr. år                  5.500.-
1/5 udstødning               1.000.-
Slid på bremser               2.000.-
Evt. andre driftsudgifter         5.000.-

Det giver, med 22.000 km . pr. år kr. 5,57/km.

Velbekomme

Niels

Fra : Leonard

Dato : 25-12-03 17:03

Hit <hits@hit.com> wrote:

>Tager vi din Lupo ser regnestykket således ud :

>2 dæk pr. år                  1.000.-

Næh, jeg har ligeskiftet fordæk til en pris af 400,- pr. stk. og det
var ved 85.000 km og det ser ud til at bagdækkene mindst har tænkt sig
at holde til 110.000 km, så her skal der måske stå 400,- kr. pr. år.

>1/4 udstødning                500.-

Det kan jo godt være at der skal skifte udstødning til næste år,
indtil videre er der ikke tegn på det.

>Slid på bremser                700.-

Bremser? - de bruges meget lidt i den bil og mekanikeren mente at de
nok smuldrer væk før de skal skiftes ...

Men skal jeg tro hvad jeg læser i fx Motor, så burde jeg have en
servicekontrakt på den til 10-15.000 om året, da den skulle være
hammerdyr at reparere på. Det har jeg dog ikke og indtil nu har jeg
været forskånet for uforudsete udgifter.

Fra : Hit

Dato : 25-12-03 19:13

On Thu, 25 Dec 2003 17:02:49 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>hammerdyr at reparere på. Det har jeg dog ikke og indtil nu har jeg
>været forskånet for uforudsete udgifter.

Min pointe var, at de udgifter du har medtaget gør det ikke, uanset
hvad, så skal der skiftes dæk, udstødning og bremser af og til, og det
er ikke gratis.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 14:50

Fra : Thomas Krath

Dato : 25-12-03 14:57

> Det vil så sige, at alt i alt ligger mit regnskab på ca. 1200 - 1300,-
> kr. pr. måned, og det er med alt incl.

Jeg kan fortælle dig, at det koster en del mere at køre Ford Sierra når der
står Cosworth 4x4 efter samt du kører en del flere km om året end du gør :)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 16:43

Thomas Krath wrote:

> Jeg kan fortælle dig, at det koster en del mere at køre Ford Sierra
> når der står Cosworth 4x4 efter

Ja det ku' jeg tænke mig

> samt du kører en del flere km om året
> end du gør :)

Det har jeg prøvet, og det gider jeg ikke mere.
Jeg kørte i et langt stykke tid fra Roskilde til Kalundborg (og tilbage
igen) hver dag (ca. 140 km pr. dag + det løse), det var sq lidt trættende,
selvom jeg kørte "imod" trafikken.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 25-12-03 16:49

> [...]
> tilbage igen) hver dag (ca. 140 km pr. dag + det løse), det var sq
> lidt trættende, selvom jeg kørte "imod" trafikken.

Prøv at gøre det i en sjovere bil - det hjælper helt sikkert ;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 16:52

Thomas Krath wrote:

> Prøv at gøre det i en sjovere bil - det hjælper helt sikkert ;)

Det var i en Taunus 2,3 Ghia, kan man få en sjovere bil end det ?

Bortset fra det, så var det tilbage i 80'erne, dengang var en Taunus jo ikke
så gammel

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 25-12-03 15:02

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> nok nærmere var havnet på ca. 220000,- kr. i stedet for.
> Han skulle betale ca. 6000,- kr. pr. md. bare for at have den holdene

Ja, 6000 kr./md. er mange penge når han er ene om at sidde med udgifterne.
Men en spritny Peugeot 206 med 40.000 kr. ekstraudstyr skulle jo også gerne
være dyrere pr. md. end en 17 år gammel Sierra! Ellers ville verden da ikke
bestå. Og den skulle forhåbentlig også være sjovere at køre i. Og når han
skal ud og score, så dur en 206'er der er gejlet op med en masse lir. Det
kan teenagetøserne li' *hehe*
Og han slipper forhåbentlig for reservedelsudgifter de næste par år.
Hvis du selv var 18 år og skulle have kasko på Sierra'en, så regnestykket
nok også lidt anderledes ud. Men hans unge alder og bilens høje nypris er
selvfølgelig med til at trække budgetet op for ham.

Jeg giver selv knapt 2400 kr./md. i afdrag på en 3 mdr. gammel til 260.000
kr. Nu er vi to til at deles om udgifterne til bilen, så det er acceptabelt.
Kaskoforsikring med 2000 kr. i selvrisiko er knapt 500 kr./md. (hvis
selvrisikoen er større, bliver prisen kun marginalt billigere medmindre man
vælger 10.000 kr. i selvrisiko).
Benzin er omkring 600 kr./md., men da der er op til 30.000 km/2 år mellem
service, regner jeg med at den trods alt bliver billigere i drift. Grøn
ejerafg. er vist 1900 kr. såvidt jeg lige husker.

MVH Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 15:21

> [...]
> service, regner jeg med at den trods alt bliver billigere i drift. Grøn
> ejerafg. er vist 1900 kr. såvidt jeg lige husker.

Det er da vist pr. halvår, eller .... ?

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 16:51

Martin Sand. wrote:

> Ja, 6000 kr./md. er mange penge når han er ene om at sidde med
> udgifterne. Men en spritny Peugeot 206 med 40.000 kr. ekstraudstyr
> skulle jo også gerne være dyrere pr. md. end en 17 år gammel Sierra!

Jo jo, naturligvis, det var nu heller ikke en sammenligning på dén måde.

> Ellers ville verden da ikke bestå. Og den skulle forhåbentlig også
> være sjovere at køre i.

Jeg tror ikke på at den er 5000+ kr. sjovere pr. måned, så skulle det da
ikke være 206'er.

> Og når han skal ud og score,

Hvis du vidste hvor mange jeg har "samlet op" med min gamle Sierra, så ....

> så dur en 206'er
> der er gejlet op med en masse lir. Det kan teenagetøserne li' *hehe*

Nu er jeg ikke lige teenager mere, så alt det har jeg "glemt"

> Og han slipper forhåbentlig for reservedelsudgifter de næste par år.
> Hvis du selv var 18 år og skulle have kasko på Sierra'en, så
> regnestykket nok også lidt anderledes ud.

Helst sikkert, men derfor er det stadig mange penge.
Jeg ville nok have valgt en billigere (brugt) bil.

> [...]
>
> Jeg giver selv knapt 2400 kr./md. i afdrag på en 3 mdr. gammel til
> 260.000 kr. Nu er vi to til at deles om udgifterne til bilen, så det

Her er vi også 2 til at dele udgiftrene, det er dog kun mig der kører i
bilen.

> [...]
> Benzin er omkring 600 kr./md., men da der er op til 30.000 km/2 år
> mellem service, regner jeg med at den trods alt bliver billigere i

Og jeg er selv uddannet som mekker, og har gode forbindelser til billige
reservedele, derfor koster det ikke noget videre at vedligeholde en bil (for
mig).

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 25-12-03 17:45

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg tror ikke på at den er 5000+ kr. sjovere pr. måned, så skulle det
> da ikke være 206'er.

Du kan nok ikke helt sammenligne på den måde. En 18-årig kan ikke få en
forsikring så billig som dig uanset hvilken bil han kører i. Og en
kaskoforsikring koster måske 10-12.000 kr. pr. år for ham med en så dyr
bil - en temmelig stor enkeltudgift.
Hvis du købte en 206 og lånte pengene, var du også nødt til at tegne kasko
på bilen (finansieringsselskabet vil kasko således at bilen ikke pludselig
er værdiløs). Så den vil nok ikke blive 5000 kr. dyrere i måneden, hvis den
blev købt i dit navn og med dig bag rattet.

> Hvis du vidste hvor mange jeg har "samlet op" med min gamle Sierra,
> så ....

Hehe, tør man spørge om de "tøser" også var 17 år over sidste salgsdato?
Eller viftede du med en plovmand for at få dem ind i Sierra'en? *hehe*
sorry!

> Og jeg er selv uddannet som mekker, og har gode forbindelser til
> billige reservedele, derfor koster det ikke noget videre at
> vedligeholde en bil (for mig).

Ja okay, så forstår jeg bedre. Det vil uden tvivl være en fordel at være
mekaniker når man har en ældre bil og selv kan udskifte sliddele osv.

MVH Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-12-03 17:56

Martin Sand. wrote:

> Du kan nok ikke helt sammenligne på den måde. En 18-årig kan ikke få
> en forsikring så billig som dig uanset hvilken bil han kører i. Og en
> kaskoforsikring koster måske 10-12.000 kr. pr. år for ham

Jeg tror ikke at det kan gøre det, jeg har hørt nogle helt ublu priser for
nytegninger

> [...]
> ikke pludselig er værdiløs). Så den vil nok ikke blive 5000 kr.
> dyrere i måneden, hvis den blev købt i dit navn og med dig bag rattet.

Det ville den nok ikke, men det ville da stadig være mange penge hvis det
f.eks. drejede sig om "kun" 4000,- kr. mere pr. md.
Jeg er godt klar over at der også er glæden ved en ny og flot bil, men det
takserer jeg ikke så højt, at jeg er villig til at betale så mange penge for
det.
I øvrigt har ham med 206'eren egentlig ikke behov for en bil, så det er kun
til "lir" han har den.

> Hehe, tør man spørge om de "tøser" også var 17 år over sidste
> salgsdato?

Nej nej, det er de helt unge nede fra blindeskolen

> Eller viftede du med en plovmand for at få dem ind i
> Sierra'en? *hehe* sorry!

Ja grin du bare, jeg viftede bare med alle de penge jeg har sparet

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 26-12-03 00:21

Per Beer Hansen wrote:

> Nej nej, det er de helt unge nede fra blindeskolen

> Ja grin du bare, jeg viftede bare med alle de penge jeg har sparet

Hmm, du er lige ved at få mig overbevist om fordelene ved at være
Sierra-ejer!
Så afsted det går, til den nærmeste blindeskole! *G*

MVH Martin

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-03 15:19

> Det vil så sige, at alt i alt ligger mit regnskab på ca. 1200 - 1300,- kr.
> pr. måned, og det er med alt incl.
>
> Hvad koster det jer andre ?

Jeg har to biler:

En VW Bora fra 2001, den må afskrivningsmæssigt nok trække 35.000 kr. om
året ved ca 20000 km.
En Passat TurboDiesel Van som jeg har kørt over dobbelt så mange Km som jeg
har betalt for den i kr. så afskrivningen er jo kraftigt for nedadgående,
men lad os sige 14.000 kr. i år. ved 35000 km. pr. år.

Brændstof ca. 23.000 kr.
Forsikring, begge biler kostede i år (kasko) 9.500 kr.
Ejer afgifter 7.000 kr.

Jeg laver med kammeraters hjælp selv alle reparationer, der er heldigvis
ikke mange. Og har god (Skråstreg) billig adgang til både ny og brugte
stumper.
I år har jeg brugt ca. 11.000 kr. på dæk og service (et nyt topstykke på
passatten trak godt op, og 18" dæk er ikke billige).
Bora'en får jeg dog stadig serviceret på aut. værksted, men kun det der er
nødvendigt for at få stemplet i bogen. Og der har endnu ikke været nogle
rep's ud over hvad garantien og kulance har dækket.

Både jeg og min kone bruger bil på jobbet, den af os der skal køre længst
den pågældende dag tager Passaten.
Vi modtager der for 64.000 kr. skattefrit.

Så regne stykket ser sådan ud:

Bora 63.500 kr.
Passat 36.000 kr.
= 99.500 kr.
- 64.000 kr.
I år 35.500 kr.

Så ialt giver det 2.960 kr. pr. månede for at have to biler til rådighed.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk