Passager til beruset chauffør
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-12-03 17:49

Hej gutter!

Kan man få taget sit eget kørekort, hvis man er ude og køre med en fuld
chauffør, og han bliver fældet i en razzia? Det er jo lidt interessant -
især hvis man ikke aner at han er beruset...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jk

Dato : 23-12-03 19:54

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
[...]

hvis man er vidende om, at chaufføren er fuld, kan man vist nok blive draget
til ansvar, men at være eller ikke være vidende om, at chaufføren er fuld er
jo spørgsmålet...

/JK

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:00

> [...]
draget
> til ansvar, men at være eller ikke være vidende om, at chaufføren er fuld

...og heldigivs er det sådan at man ikke skal bevise sin uskyld men at
anklageren skal bevise man er skyldig. Så det må jo være politiet/retten der
skal bevise at man var vidende om at chauføren var beruset.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Kristian Svane

Dato : 23-12-03 19:59

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Ja, det kan man godt.
Du kan nok godt slippe, hvis chaufføren kun lige var over grænsen og du
troværdigt kan forklare at du ikke vidste han havde drukket. Men hvis han er
spritstiv og stinker af øl eller lignende, så er der ingen pardon.

Mvh Kristian Svane

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-12-03 20:05

Kristian Svane skrev:

> [...]
er
> spritstiv og stinker af øl eller lignende, så er der ingen pardon.

Jeg venter spændt på at se nogle paragraffer, som understøtter dit udsagn...

--
Reino

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:10

> er
>
> Jeg venter spændt på at se nogle paragraffer, som understøtter dit
udsagn...

Ikke særlig lovende for f.eks mig lige nu hvor jeg er forkølet og ikke kan
lugte når jeg kører forbi en gylletank

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-12-03 20:27

Tom skrev:

> Ikke særlig lovende for f.eks mig lige nu hvor jeg er forkølet og ikke kan
> lugte når jeg kører forbi en gylletank

Det var da trist her når julemaden står for døren - god bedring.

Men jeg kan da godt afsløre, at man naturligvis ikke kan miste sit kørekort,
hvis man er passager i en bil, hvor chaufføren er fuld.

I værste fald kan man få en bøde (1.500 kr.) for at overlade føringen til en
fuld person jf. færdselslovens § 54, stk. 3. For at være "overlader" er det
ikke nok at have en tilfældig og kortvarig rådighed, idet der efter
retspraksis ligefrem kræves en dispositionsret, f.eks. den faste chauffør.
Personer, der har en bil i sameje, vil i denne forbindelse ikke være
"overlader". Det samme må antages om ægtefæller - også med særeje - såfremt
de i øvrigt i det daglige benytter bilen efter behov.

--
Reino

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:42

> Men jeg kan da godt afsløre, at man naturligvis ikke kan miste sit kørekort,
> hvis man er passager i en bil, hvor chaufføren er fuld.

.. og så er det måske her, vi skal afsløre, at Reino har helt særlige
forudsætninger for at kunne udtale sig om dette emne...

Ikke, Reino..?

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:49

<Jan W Nielsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke, Reino..?

Jep ... han er en sand mester i et meget udfordrerne brætspil...)

Hr. Bjørn

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-12-03 22:28

Jan W Nielsen skrev:

> Ikke, Reino..?

Jeg ved ikke, hvad du snakker om

--
Reino

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-12-03 11:27

Reino Andersen wrote:

> Jeg ved ikke, hvad du snakker om

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Møller

Dato : 24-12-03 11:52

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> han

> udsagn...
>
> Ikke særlig lovende for f.eks mig lige nu hvor jeg er forkølet og ikke kan
> lugte når jeg kører forbi en gylletank

Det er da værre at lugte som en gylletank

God jul og pøj pøj med helbredet.
--
Møller

Fra : Kristian Svane

Dato : 23-12-03 20:46

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Jeg venter spændt på at se nogle paragraffer, som understøtter dit
udsagn...

Paragraf 54 stk 3.

"Stk. 3. Det er forbudt at overlade føringen af et køretøj eller en hest til
en person, der af de i stk. 1 nævnte grunde eller på grund af påvirkning af
spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at
føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

There you go :)

Mvh Kristian Svane

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-12-03 21:54

Kristian Svane skrev:

> [...]
> spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at
> føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Paragraffen understøtter *ikke* dit udsagn om, at man kan miste kørekortet.

--
Reino

Fra : Kristian Svane

Dato : 23-12-03 22:10

> Kristian Svane skrev:
>

> Paragraffen understøtter *ikke* dit udsagn om, at man kan miste
kørekortet.

Det fremgik heller ikke *specifikt* i din forespørgsel.
Vi har på min skole haft besøg af en kampagnegruppe mod spirituskørsel der
fortalte os, at man kunne miste kortet hvis man var passager til en
alkoholpåvirket billist.
Men det er da meget surt hvis man ikke kan miste kortet på det, og de
fejlinformerer os unge.

Mvh Kristian Svane

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 22:13

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev :

>Paragraffen understøtter *ikke* dit udsagn om, at man kan miste kørekortet.

hehe ...

Det er vel også tvivlsomt om "man overlader" noget ?

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-12-03 22:25

jan@stevns.net skrev:

> Det er vel også tvivlsomt om "man overlader" noget ?

Det gør man ikke, hvis man blot er passager i spritbilistens egen bil.

Teoretisk vil man kunne straffes for medvirken til spirituskørsel jf.
straffelovens § 23, men i praksis tror jeg aldrig, der vil rejses tiltale.

--
Reino

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-12-03 22:46

> [...]
>
> Teoretisk vil man kunne straffes for medvirken til spirituskørsel jf.
> straffelovens § 23, men i praksis tror jeg aldrig, der vil rejses tiltale.

Et eller andet siger mig vi har en advokat i gruppen...

Venligst

Fra : Møller

Dato : 24-12-03 12:06

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote in message

> "Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Et eller andet siger mig vi har en advokat i gruppen...
>
> Venligst

Jeg mener at denne paragraf har dannet præcedens (retspraksis) for alle der
ikke forhindrer en beruset i at føre bil eller hest:
se især §4.
Sygdom, spirituspåvirkning m.v.

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen,
som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn,
påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager
befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre
køretøjet på fuldt betryggende måde.

Stk. 2. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført
af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af påvirkning af
[...]

Stk. 4. Har en person på en restauration eller andet serveringssted,
hvortil der er offentlig adgang, indtaget spiritus, og værten eller dennes
medhjælper ved eller har grund til at antage, at den pågældende er fører af
køretøj eller hest og på grund af spiritusindtagelse ikke er i stand til at
føre køretøjet eller hesten på betryggende måde, skal værten eller
medhjælperen, eventuelt ved tilkaldelse af politiet, søge at hindre den
pågældende i at føre køretøjet eller hesten.
--
Møller

Det ser ud til at Adv.fuldmægtig Peter GC er på ferie, da han ikke er kommet
med det klare svar endnu. . http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 26-12-03 15:51

"Møller" <eamhvem@hvad.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg mener at denne paragraf har dannet præcedens (retspraksis) for alle
der
> ikke forhindrer en beruset i at føre bil eller hest:
> se især §4.

[klip]

> Det ser ud til at Adv.fuldmægtig Peter GC er på ferie, da han ikke er
kommet
> med det klare svar endnu. . http://www.grauslund.com

Jeg er på ferie.

Reino Andersen er langt bedre i stand til at svare på disse spørgsmål end
jeg er og overlader det helst til denne ekspert.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kim Hansen

Dato : 24-12-03 11:28

"Kristian Svane" <swan@nitro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> chauffør, og han bliver fældet i en razzia? Det er jo lidt interessant -
> især hvis man ikke aner at han er beruset...

Vrøvl!
Du skal, i beruset tilstand, ha' deltaget aktivt i "førslen" af køretøjet,
før dit kørekort kan komme i fare.

Kim

Fra : Johnny

Dato : 26-12-03 23:54

> [...]
er
> spritstiv og stinker af øl eller lignende, så er der ingen pardon.

I så fald skal man vel også straffes hvis han har givet en omgang på
bodegaen, betalt med penge han har stjålet fra den nærliggende bank.

Hejsan

Johnny
www.kritikken.dk

Fra : Leonard

Dato : 27-12-03 00:05

"Johnny" <fake@to.prevent.spam> wrote:

>I så fald skal man vel også straffes hvis han har givet en omgang på
>bodegaen, betalt med penge han har stjålet fra den nærliggende bank.

Ja, hvis du er vidende om det så er det vel hæleri.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Johnny

Dato : 27-12-03 19:54

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis du er vidende om det så er det vel hæleri.
> --
> Leonard
> http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Og hvordan tror du så det skal håndhæves hvis han har lavet sort arbejde
eller måske endda snydt i skat og byder på en forfriskning i venners lag ?

Skal jeg sige nej tak , af frygt for retsforfølgelse ? Eller blot et lille
moral-nej tak ?

Johnny
www.kritikken.dk

Fra : Leonard

Dato : 27-12-03 22:14

>Og hvordan tror du så det skal håndhæves hvis han har lavet sort arbejde
>eller måske endda snydt i skat og byder på en forfriskning i venners lag ?

Hvad er forskellen på at snyde i skat og arbejde sort?

>Skal jeg sige nej tak , af frygt for retsforfølgelse ? Eller blot et lille
>moral-nej tak ?

Det vil jeg ikke bestemme noget om.

Og jeg har svært ved at se sammenhængen i denne tråd, den begyndte med
en beruset chauffør og nu er vi ved sort arbejde ...

Fra : Peter G C

Dato : 27-12-03 22:38

"Johnny" <fake@to.prevent.spam> skrev i en meddelelse

[klip]

> www.kritikken.dk

Hvem er ansvarlig for ovenstående side?

Jeg kan se, at man klipper indlæg fra denne og andre nyhedsgrupper og lægger
ind på siden .....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-12-03 23:03

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> fuld chauffør, og han bliver fældet i en razzia? Det er jo lidt
> interessant - især hvis man ikke aner at han er beruset...

Jeg kender én, som fik taget kortet (tilbage i 70'erne) for at sidde ved
siden af i sin egen bil.
Han havde overladt rattet til en arbejdskollega, og de var begge meget
påvirkede.
Det endte også med at de kørte galt, og kom slemt til skade, og begge fik
taget kortet.
Min bekendte har så aldrig generhvervet kørekortet, af bare "skræk".

Et andet eksempel, fra midten af 80'erne, hvor en bekendt var impliceret i
et kraftigt ene-uheld.
Han bliver fundet fastklemt på passager sæddet af en næsten ny Corrolla
TwinCam, som er totalskadet.
Han er så fuld, så han ikke aner om han selv eller en anden har kørt bilen,
som er stjålet (taget fra en ven, uden at have fået lov).
Han får taget kørekortet, da Politiet mener at han har kørt bilen, de kan
simpelthen ikke finde spor af andre i bilen.
De mener så at han er blevet kastet over i højre side af bilen, da den
rullede rundt, han selv kan intet huske (heller ikke den dag i dag).
Han fik også "lov" til at erstatte bilen.

Et tredje eksempel (noget nyere, fra midten af 90'erne), hvor 2 bekendte
havde drukket ret tæt hele dagen, de kører så en tur i den enes helt nye
Volvo 460.
Det endte også meget galt, med et længere hospitalsophold til
passageren/ejeren af bilen, bilen blev totalskadet, og kun chaufføren fik
taget kørekortet.
Igen fik chaufføren lov at betale bilens pris tilbage til
forsikringsselskabet.

Så i bund og grund afhænger det vel af, om man er bevidst om det eller ej ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 24-12-03 11:24

[...]

Hvis ikke du på noget tidspunkt på nogen måde har været indblandet i
"førslen"
af køretøjet (rørt rattet, skiftet gear osv. under kørslen) så kan de ikke
røre dit kørekort.
Om du kan dømmes for noget andet omkring din viden om at chaufføren var
beruset ved jeg
dog ikke.

Kim

Fra : bme

Dato : 24-12-03 14:19

> [...]
> røre dit kørekort.
> Om du kan dømmes for noget andet omkring din viden om at chaufføren var

Helt enig. Færdselsloven skal/bliver som udgangspunkt fortolket
indskrænkende. Det vil sige at der kun kan straffes for det som udtrykkeligt
står i loven og med den straf som er fastsat i loven eller i bekendtgørelser
udstedt efter loven. Der kan sikkert straffes med bøde eller lign. men
kortet kan næppe være i fare, da man ikke har været fører af motorkøretøjet.

/bo

Fra : Aslan

Dato : 25-12-03 04:04

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> fuld chauffør, og han bliver fældet i en razzia? Det er jo lidt
> interessant - især hvis man ikke aner at han er beruset...

Det er vel ret irrelevant, ik?...

Hvis man har det mindste tvivl om førerens ædruelighedstilstand kan man da
vel ikke være så (meget negativ ladet udtryk om intelligens indsættes efter
eget valg her i parantesen), at sætte sig ind i køretøjet???

Aslan

Fra : Jonas R.

Dato : 25-12-03 11:47

"Aslan" <cpoulsen@REMOVEemail.dk> wrote in message SNIP

> Det er vel ret irrelevant, ik?...

Jo da meget!

> [...]
efter
> eget valg her i parantesen), at sætte sig ind i køretøjet???

Hvad nu hvis du selv er sprit stiv og ikke lige fatter om vedkommende der
kører dig hjem selv har drukket? Så er det sq da nedern at miste kortet
fordi det andet kvaj som tilbyder at køre måske lige har fået lidt for
meget. Jeg vil sige at som sprit stiv person fatter man jo ikke om andre er
stive!

Jonas