Ulige eller lige
Fra : Dan Ludvigsen

Dato : 14-12-00 22:48

Hello

Er der en der kender en kode til at kende lige tal og ulige tal?
Takker og bukker
Dan

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 00:16

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-12-00 00:16

Kim Pedersen skrev:
> Function IsEven(EvalNum As Long) As Boolean
> Dim lNum As Integer
> ' Læs det sidste tal
> lNum = Right(EvalNum, 1)
> ' Evaluer nummeret
> IsEven = CBool(InStr("02468", lNum))
> End Function

Der er som bekendt altid mange måder at gøre tingene på, men jeg må sige, at
dit forslag synes en kende kompliceret i forhold til opgavens art

For at teste om et tal er lige eller ulige, kan man dividere med 2, og se om
resten er 0 (så var tallet lige) eller 1 (så var tallet ulige).

Skrevet som en funktion, der kan klare positive heltal, bliver det:

Function Even(Tal As Long) As Boolean
Even = (Tal Mod 2 = 0)
End Function
-------
Tomas

Fra : Kim Pedersen [vbCode~

Dato : 15-12-00 09:42

Hej Tomas

> [...]
> resten er 0 (så var tallet lige) eller 1 (så var tallet ulige).
>
> Skrevet som en funktion, der kan klare positive heltal, bliver det:

Det har du ret i.. Selvom ting virker, så er det naturligvis ikke altid det
er den bedste løsning.

Jeg vil i hvert fald anbefale Dan i at bruge din metode, da den er mindre
resourcekrævende og langt hurtigere.. Det er jo især en fordel hvis at
funktionen skal udføres mange gange i løbet af en løkke.

Hilsen/Best regards
Kim Pedersen, vbCode Magician Host
http://hjem.get2net.dk/vcoders/cm
ICQ: 62990889

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 12:55

Fra : euroconnect

Dato : 15-12-00 12:55

Du lægger halvdelen af tallet til, og tager en heltalsdivision med tallet og
ganger resultatet med tallet igen ex.

((1730 + 12.5 ) div 25) * 25

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-12-00 22:08

eurodisconnect skrev:
> Du lægger halvdelen af tallet til, og tager en heltalsdivision med tallet
og
> ganger resultatet med tallet igen ex.
>
> ((1730 + 12.5 ) div 25) * 25

Eller afrunder undervejs:

Dim dTal As Double
Dim lNærmeste As Long

dTal = 1740
lNærmeste = 25

MsgBox FormatNumber(dTal / lNærmeste, 0) * lNærmeste

-------
Tomas

Fra : Rasmussen Peter

Dato : 19-12-00 13:47

skriv
if (tallet \ 2) <> 0 then ... er der en rest vil det være fordi det er et
ulige
Den (\) hedder i virkeligheden div der er også en funktion nu vi er igang
der hedder mod som giver resten af et tal. 5,3 mod 5 giver 3.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-12-00 09:14

Rasmussen Peter skrev:
> if (tallet \ 2) <> 0 then ... er der en rest vil det være fordi det er et
> ulige

Det er ganske simpelt noget værre vrøvl!

Se de tidligere indlæg (det er altid en god idé), som faktisk angiver
korrekte løsninger.

-------
Tomas

Fra : Rasmussen Peter

Dato : 20-12-00 10:51

Rasmussen Peter skrev:

> if (tallet \ 2) <> 0 then ... er der en rest vil det være fordi det er et

> ulige

Det er ganske simpelt noget værre vrøvl!

......Ja det er noget rigtigt vrøvl rigtigt

Jeg mente MOD og ikke DIV

1 MOD 2 giver 1, altså ulige

2 MOD 2 giver 0 .... Lige

3 MOD 2 giver 1

4 MOD 2 giver 0

Jeg syntes nu at min løsning er mere overskuelig selvom den første var
forkert.

MVH

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-12-00 15:13

Rasmussen Peter skrev:
> Jeg syntes nu at min løsning er mere overskuelig selvom den første var
> forkert.

Jeg er helt på glatis!

Der blev tidligere foreslået brugen af Mod til at konstatere om et tal var
lige eller ulige.

Du mener at din løsning er mere overskueligt end hvad???

-------
Tomas