Andet multimedie
bentjuul 3670
Stiplet linie
Fra : Martin Sand.

Dato : 23-12-03 01:00

Hejsa

Hvordan klarer jeg nemmest at få lavet en stor firkant med en tynd stiplet
linie med bløde hjørner?

Jeg har et eksempel her:
http://home1.stofanet.dk/happyhome/linie/

Jeg har Photoshop 7 og Illustrator 9 til rådighed.

MVH Martin

Fra : KNL DtP

Dato : 23-12-03 11:09

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan klarer jeg nemmest at få lavet en stor firkant med en tynd stiplet
> linie med bløde hjørner?

Start Illustrator op og lav et nyt dokument. Find Rektangelet på
værktøjslinjen, klik og hold nede på den indtil der kommer en række nye
muligheder til syne.

Vælg nr. to, rektangel med bløde hjørner. Du kan nu dobbeltklikke et sted på
papiret, og så indtaste højde-længde og hjørne radius eller tegne den
direkte. Leg lidt med det, indtil du finder et passende forhold.

Marker rektanglet og åben nu det fanebladet Stroke (hedder vel Streg eller
sådan på dansk). Klik Dashed Line til og udfyld de tomme bokse under med
værdier. Prøv med 0,5 pt Dash og 1,5 pt Gap. Du kan efterfølgende lege med
tykkelsen af stregen og hvilke endelser hver streg skal have.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 24-12-03 15:34

KNL DtP wrote:
> [...]
> under med værdier. Prøv med 0,5 pt Dash og 1,5 pt Gap. Du kan
> efterfølgende lege med tykkelsen af stregen og hvilke endelser hver

Perfekt! Tak for hjælpen.
MVH Martin

Fra : Martin Sand.

Dato : 24-12-03 15:42

KNL DtP wrote:
> [...]
> sted på papiret, og så indtaste højde-længde og hjørne radius eller
> tegne den direkte. Leg lidt med det, indtil du finder et passende

Kan man angive hvor bløde hjørnerne skal være? Det er svært at få alle 4
hjørner ens, hvis man skal trække rundt med markøren på øjemål.

MVH Martin

Fra : KNL DtP

Dato : 24-12-03 16:09

> Kan man angive hvor bløde hjørnerne skal være? Det er svært at få alle 4
> hjørner ens, hvis man skal trække rundt med markøren på øjemål.

Du kan nu dobbeltklikke et sted på papiret, og så indtaste højde + længde og
hjørne radius. På den måde bliver hjørnerne nøjagtig ens.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 24-12-03 23:30

KNL DtP wrote:
> Du kan nu dobbeltklikke et sted på papiret, og så indtaste højde +
> længde og hjørne radius. På den måde bliver hjørnerne nøjagtig ens.

Det overså jeg i første omgang! Tak igen.
MVH Martin