Fiat Punto bruger kølervæske, men kun til ~
Fra : Anders

Dato : 22-12-03 22:12

Hej med jer,

Jeg har en fiat punto fra 1997 som er blevet "underlig". Den bruger
kælervæske, men kun ned til ca. 10 cm under lav væskestand. Jeg kan fylde
kølervæske på om morgenen og efter en tur på arbejde, ca. 85 km, er den om
aftenen nede på samme niveau. Hvis jeg ikke fylder efter, bliver kølervæsken
på samme niveau.

Er der nogen som har et forslag?

Min mekaniker siger at det må være toppakningen? men der forsvinder jo ikke
kølervæske heletiden.

Mange julehilsener

Anders

Fra : Erik Birkholm

Dato : 23-12-03 17:05

Hej, jeg havde samme problem med min peugeot 405 2,0i, der var det
varmeapperatet der var utæt; men det endte med en defekt toppakning.
Hvis det er varmeapperatet der er defekt, kan du høre en skvulpen når du
rokker med bilen mens den er slukket og du er inde i den.

Hilsen
6x103997@tiscali.dk

Fra : Anders

Dato : 26-12-03 22:12

"Erik Birkholm" <6x103997@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis det er varmeapperatet der er defekt, kan du høre en skvulpen når du
> rokker med bilen mens den er slukket og du er inde i den.

Hej alle,

Tak for svarene.

Jeg håber, ikke at det er varmeapparatet, da jeg har fået det udskiftet for
omkring 6 måneder siden. En operation til 10 timers mekanikertid! Det var
dyrt.

Det lyder som om der er flere forskellige muligheder muligheder. Jeg mener
at kunne huske at mekanikeren sagde at han havde tryktestet kølersystemet,
men jeg hører ham om det. Ellers er der vist kun toppakningen tilbage, suk

Mange julehilsener

Anders

Fra : Fam. Olsen

Dato : 27-12-03 16:03

"Anders" <AndersSletDette.R@postman.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men jeg hører ham om det. Ellers er der vist kun toppakningen tilbage, suk

Eller kølerdækslet.

MVH Niels

Fra : Anders Møller

Dato : 28-12-03 11:20

"Anders" <AndersSletDette.R@postman.dk> skrev i en meddelelse

> men jeg hører ham om det. Ellers er der vist kun toppakningen tilbage, suk

Tja altså hvis det "bare" er en 55, 60 eller 75 hestes model er det altså
ikke nogen særlig omfattende operation.

--
Anders Møller
Fiat Uno

Fra : Anders

Dato : 28-12-03 15:05

"Anders Møller" <anders_fjernligedette@damkjaer-moller.dk> wrote in message

> Tja altså hvis det "bare" er en 55, 60 eller 75 hestes model er det altså
> ikke nogen særlig omfattende operation.

Hej Anders,

Ja lyder fint, men min mekaniker estimerede denne "lille" operation til
omkring 5-6000 kr. Det lyder ikke helt småt i mine øre. Bør det kunne laves
billigere?

Anders

Fra : Anders Møller

Dato : 28-12-03 17:54

> Ja lyder fint, men min mekaniker estimerede denne "lille" operation til
> omkring 5-6000 kr. Det lyder ikke helt småt i mine øre. Bør det kunne
laves
> billigere?

Hvor i landet er du, og hvilken Punto er det det drejer sig om.. Jeg kender
flere der kan gøre det billigere.

Vh. Anders, Uno..

Fra : Anders

Dato : 28-12-03 21:59

"Anders Møller" <anders-fjern-@damkjaer-moller.dk> wrote in message

> [...]
> laves
>
> Hvor i landet er du, og hvilken Punto er det det drejer sig om.. Jeg

Hej

Jeg bor i Karlslunde syd for københavn.

Det er en fiat punto star (60) årgang 1997

Anders

Fra : Anders Møller

Dato : 29-12-03 11:45

> Det er en fiat punto star (60) årgang 1997

Taber den vandet synligt, eller bruger den det - altså ryger den hvidt fra
udstødningen?

Mener din mekaniker at topstykket skal renoveres, eller skal du "bare" have
skiftet toppakning. Hvis det er andet end toppakning, er prisen på 5-6000
nok ikke helt urealistisk.

--
Anders Møller
Uno Racing

Fra : Anders

Dato : 29-12-03 13:16

> [...]

have
> skiftet toppakning. Hvis det er andet end toppakning, er prisen på 5-6000

Mekanikeren har tryktestet kølersystemet og mener ikke at der er utætheder.
Han sagde at topstykket skulle afmonteres og sendes til et eller andet sted
som tryktester og eventuelt gør noget ved det hvis det ikke var tæt eller
sådan noget lignende. Jeg er ikke så teknisk betonet at jeg helt kan svare
på forskellen imellem en renovering og "bare" skifte toppakningen. Hans ord
var toppakningen skulle skiftes.

Jeg kigger lige lidt senere på om den ryger hvidt fra udstødningen, men det
har han vel set efter? Mekanikeren nævnte det ikke.

Fortsat god dag,

Anders

Fra : Idé-Sign

Dato : 23-12-03 09:32

> Min mekaniker siger at det må være toppakningen? men der forsvinder jo
ikke
> kølervæske heletiden.

Det er sikkert rigtigt hvad han siger. Når væskestanden falder mindskes
trykket jo, og derfor bliver tabet mindre...

MvH Søren (Der lige har fået skiftet topstykke...)

Fra : Benjamin Skov Rasmus~

Dato : 23-12-03 10:08

"Idé-Sign" <mailto:infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Fiat Punto bruger kølervæske, men kun til et vist niveau"

> ikke
>
> Det er sikkert rigtigt hvad han siger. Når væskestanden falder mindskes
> trykket jo, og derfor bliver tabet mindre...
>
> MvH Søren (Der lige har fået skiftet topstykke...)

Hvis det er topstykket skal der så ikke være olie i væsken?

Med venlig hilsen

Benjamin Skov Rasmussen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.164.95.232)

Fra : Per Olsen

Dato : 23-12-03 11:41

> [...]
> på samme niveau.
>
> Er der nogen som har et forslag?
>
> Min mekaniker siger at det må være toppakningen? men der forsvinder jo

Hej

Det kan godt være toppakningen.
Det kan også være utæthed et eller andet sted i kølesystemet.
F.eks. et meget lille hul i en slange eller rør.
Det har jeg selv prøvet på Vectra'en, da var det et lille hul i et
plastikrør der sidder bag ved motoren (250 kr. og ikke på lager).
Hullet var så lille at der kun kom vand ud når motoren var varm
og kørte så der var tryk på.

Men hvis jeg var dig vil jeg få mekanikeren til at lave en tryk-prøve
på motor og kølesystem. Så ved du straks hvad der er galt.
"Det tar kun 5 min. men han vil gerne have at du bliver lidt længere!"

--
Med glædelige julehilsner.
Pe®=s1

Fra : Fam. Olsen

Dato : 23-12-03 12:06

"Per Olsen" <perolsen_danmark@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Men hvis jeg var dig vil jeg få mekanikeren til at lave en tryk-prøve
> på motor og kølesystem. Så ved du straks hvad der er galt.

Ja og overtryksventilen i kølerdækslet. Hvis åbningstrykket er for lavt vil
den smide vandet ud den vej indtil trykket i køleren bliver mindre end
åbningstrykket. Når vandet bliver koldt igen vil vandstanden være sunket.
Næste gang den bliver varm er der plads til at vandet kan udvide sig igen
uden at trykket bliver større end dækslets åbningstryk.

> "Det tar kun 5 min. men han vil gerne have at du bliver lidt længere!"

LOL.

MVH Niels

Fra : Anders Møller

Dato : 28-12-03 11:25

"Anders" <AndersSletDette.R@postman.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som har et forslag?

Min Uno taber vand når den er kold, altså f.eks. over night. Når den kører
og er varm taber den intet, men når den er kold taber den vand fra
vandpumpen. Min teori er, at utætheden er så smal, at når motoren er varm,
udvidder metallet sig så meget (eller lidt..) at utætheden bliver så lille,
at der ikke kommer vand ud. Omvendt når den så er kold, ja så drypper den
ligeså stille faktisk hele tiden.

--
Anders Møller
Fiat Uno

Fra : Anders

Dato : 06-03-04 23:05

Tak for alle svar.

Det var toppakningen som var gået.

Det kostede kr. 8000 inkl. slibning af topstykke og udskiftning af tandrem.
Det er åbenbart almindeligt at udskifte den samtidigt.

Hilsen

Anders

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-03-04 00:37

Hej!

Anders wrote:

> ... og udskiftning af tandrem.
> Det er åbenbart almindeligt at udskifte den samtidigt.

Sæ'føli - de har alligevel den gamle tandrem af, når toppen skal af
motorblokken.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Du kan max. attache 30kb i e-mails til mig uden de bouncer!