nyt gfx eller ny køler?
Fra : klaus svendsen

Dato : 22-12-03 22:01

Hej

Jeg er lidt i vilrede. Mit geforce ti 4200 fra msi, kører som sådan godt
nok, men blæseren larmer en del efterhånden.

Jeg kunne vælge at købe et 9600 pro, men jeg synes måske det er lidt mange
penge, når forskellen måske ikke er så stor i ydelse.

Jeg kunne også vælge at købe en af zalmans passive kølere. Men er den ikke
lidt bøvlet at montere? og bliver den ikke temmelig varm?

Og hvad kan bedst betale sig, jeg vil jo gerne at en evt passive køler kan
monteres på et evt nyt gfx senere, kan det det?
Sidst men ikke mindst, kan ZM80A-HP
som et eksempel monteres på et msi 4200?

mange spørgsmål, men er lidt i vilrede, for larm gider jeg ikke

Fra : Allan / Kolding

Dato : 22-12-03 22:08

Har du prøvet at smøre køleren ?

Jeg skiller dem altid af og smører med syrefri fedt og olie.
Det tager meget af støjen.
Og det er væsentligt billigere end alt det andet.

Bare en god idé.

Allan / Kolding

KLIP

Fra : klaus svendsen

Dato : 22-12-03 22:37

hvad bruger du for nogetolie, hvordan skiller du blæseren ad?

mvh

klaus

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-12-03 01:14

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@_V_Æ_K_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at smøre køleren ?
>
> Jeg skiller dem altid af og smører med syrefri fedt og olie.
> Det tager meget af støjen.
> Og det er væsentligt billigere end alt det andet.

Min erfaring er desværre at man skal smøre ret ofte.
Brugte for nogle år siden på min P233MMX nogle billige kølere.
De blev slidt op på 3 måneder og smørring hjalp kun i kort tid så skulle der
smøres igen.
Har ikke haft problemet siden jeg begyndte at benytte cpu kølere af højere
kvalitet.

Min lille blæser døde dog på mit Radeon 9700.
Og den lille blæser på mit bundkort lyder til at synge/knurre på sidste
vers.

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-12-03 01:11

"klaus svendsen" <klausberghFJERN@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sidst men ikke mindst, kan ZM80A-HP
> som et eksempel monteres på et msi 4200?
>
> mange spørgsmål, men er lidt i vilrede, for larm gider jeg ikke

ZM80C-HP kan ihvertfald monteres på både nVidia og ATi kort.
Bare de har to huller ved siden af GPU'en.
Mener også at ZM80A-HP kan det.
Der er lidt udfordring ved at montere køleren.
Men det gør det vel bare mere morsomt?

Fra : Brian Lund

Dato : 23-12-03 09:39

> [...]
> monteres på et evt nyt gfx senere, kan det det?
> Sidst men ikke mindst, kan ZM80A-HP
> som et eksempel monteres på et msi 4200?

Jeg har selv model A, jeg købte den sammen med en ven som har et TI4200, så
ja den kan monteres på den, og også på de nyere kort... Men vælg model C,
den er kønnere, og så har du mulighed for at montere en køler på den. :)

Min ven har nu kørt med model A på sit ti4200 i omtrent et halvt år, den
bliver varm siger han, men det er trodsalt ikke brændt af endnu og vi har
været til flere LANs sammen, dvs. hårde belastninger fra spil i timevis ;)

På mit eget Radeon 9500 Pro har det også kørt upåklageligt, også varm, men
trodsalt ikke varmere end at jeg selv synes det var ansvarligt (Så længe jeg
ikke brænder mig ;)).

Brian