OS X med kupon
Fra : Asbjørn Måstrup Kris~

Dato : 19-04-01 15:09

Jeg købte en G4 400 MHz MacOS 9.0.1 i marts sidste år. Der fulgte 3 kuponner
med, der skulle give rabat, hvis man købte nyere udgaver af styresystemet.
Er der nogen, der ved hvordan det hænger sammen med OS X?, og i givet fald:
hvor meget rabat kuponnen giver?

Med venlig hilsen
Asbjørn Måstrup Kristensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-01 17:21

Hej Asbjørn

Svjv gælder det ikke til køb af OS X men kun til OS 9.1.
mvh. Erik Richard

"Asbjørn Måstrup Kristensen" wrote:

> [...]
> Er der nogen, der ved hvordan det hænger sammen med OS X?, og i givet fald:

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Asbjørn Måstrup Kris~

Dato : 19-04-01 17:40

Men 9.1 er jo gratis.

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 19-04-01 16:57

"Asbjørn Måstrup Kristensen" wrote:

> Men 9.1 er jo gratis.

9.1 Opdateingen er gratis, selve 9.0 softwaren er ikke gratis - uden at være en
stor tankelæser er det nok det Erik mente...

Mark

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-04-01 17:07

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> 9.1 Opdateingen er gratis, selve 9.0 softwaren er ikke gratis - uden at
> være en stor tankelæser er det nok det Erik mente...

sjure... men 9.0.1 fulgte jo med maskinen (og hvad skal man så bruge
kuponerne til?). Uden at være den store tankelæser det nok det, Asbjørn
mente...

-j

--
Boligløs pr. 1.04.01. Søger lejlighed i København.
Kan du hjælpe? http://janus.dk

Fra : Asbjørn Måstrup Kris~

Dato : 19-04-01 23:04

"Janus Sandsgaard" <janus@netcetera.dk> skrev i en meddelelse

> sjure... men 9.0.1 fulgte jo med maskinen (og hvad skal man så bruge
> kuponerne til?). Uden at være den store tankelæser det nok det, Asbjørn
> mente...

Nemlig
MVH
Asbjørn

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-04-01 22:24

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> sjure... men 9.0.1 fulgte jo med maskinen (og hvad skal man så bruge
> kuponerne til?). Uden at være den store tankelæser det nok det, Asbjørn
> mente...

Hvis man vil have en cd med et komplet Mac OS 9.1 skal man sende
en kupon ind. Det samme gjaldt da 9.0.4 dukkede op. Når Apple udgiver et
styresystem, kan de jo ikke forudse hvor mange opdateringer der kommer.
De lægger derfor tre kuponer med, men det er så vidt jeg ved kun de to
man har kunnet bruge, hvis man startede med 9.0.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 08:46

> De lægger derfor tre kuponer med, men det er så vidt jeg ved kun de to
> man har kunnet bruge, hvis man startede med 9.0.

Køber man 9.1 med 9.0 kuponen, får man faktisk tre nye kuponer med ...
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-01 01:56

Hej Mark

Du _er_ tankelæser!-) - Jeg burde have skrevet 'OS 9.1 opgraderings CD'en'....-)

mvh. Erik Richard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 05-05-01 08:46

Asbjørn Måstrup Kristensen <ca.kristensen@get2net.dk> wrote:

> Men 9.1 er jo gratis.

Ikke hvis man vil have [for 6100-ejere: skal bruge] en fuld bootable
CD-ROM med 9.1. Så koster den, hvis jeg husker korrekt, 159 kroner .

Fra : Pete

Dato : 19-04-01 18:47

in article csBD6.1293$Em3.6850@news.get2net.dk, Asbjørn Måstrup Kristensen
at ca.kristensen@get2net.dk wrote on 19/04/01 16:09:

> [...]
> Er der nogen, der ved hvordan det hænger sammen med OS X?, og i givet fald:

Kan vi så få Gersmann på banen?

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 19-04-01 20:08

Pete <pete@hldns.com> writes:

> Kan vi så få Gersmann på banen?

Sikkert ikke før om et par dage. Han har vist travlt med noget andet.

Nogle kunne jo også være så frække at kontakte Apple Danmark eller
Attention Software per telefon el. lign.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-04-01 00:03

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> Sikkert ikke før om et par dage. Han har vist travlt med noget andet.
>
> Nogle kunne jo også være så frække at kontakte Apple Danmark eller
> Attention Software per telefon el. lign.

Det ville jo kræve "initiativ", så det er udelukket.

Mojn, Thomas

--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Fra : Peter Gersmann

Dato : 20-04-01 04:54

In article <1es51i9.jkuhgf8t6yoyN%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Det ville jo kræve "initiativ", så det er udelukket.

Eh, nu skal dette ikke være et 24/7 supportcenter, men...

Ønsket fra Mac OS 9.x ejere om at få rabat på Mac OS X er i mine øjne på
ikke videre logisk. Det er jo ny kode fra A til Z i forhold til Mac OS 9.

Man får jo heller ikke rabat på Hvem Hvad Hvor eller Statistisk Årbog
ved at vifte boghandleren med en gammel af slagsen. Kun der hvor en
væsentlig del af indholdet er det samme kan man forvente at få rabat.

//Peter
- og det var en personlig udmelding.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-04-01 23:38

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Eh, nu skal dette ikke være et 24/7 supportcenter, men...

Derfor skrev jeg også som jeg gjorde!

Svar længere tilbage i tråden, jeg er enig med dig mand.

Mojn, Thomas

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 21-04-01 09:33

> [...]

> ved at vifte boghandleren med en gammel af slagsen. Kun der hvor en
> væsentlig del af indholdet er det samme kan man forvente at få rabat.

På den anden side, hvis man har købt MacOS 9 ganske kort tid før OS X
kom på gaden, kunne de godt have en forventning om opgradering til
reduceret pris, det er praksis hos næsten alle softwarefirmaer at yde
denne rabat.
- og det var også en personlig udmelding.
--
Jesper Oersted
"If you pick up the criminel code, it doesn't say anything about the

Fra : Peter Gersmann

Dato : 21-04-01 16:19

In article <1es7may.141xo2o1kcgeysN%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper Ørsted) wrote:

> [...]
> kom på gaden, kunne de godt have en forventning om opgradering til
> reduceret pris, det er praksis hos næsten alle softwarefirmaer at yde

MS har enkelte gange valgt at give en teknologigaranti for ikke at se
salget gå totalt i stå. Apple valgte at melde klart ud flere måneder i
forvejen - så kunne folk selv vælge.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-01 11:52

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Ønsket fra Mac OS 9.x ejere om at få rabat på Mac OS X er i mine øjne på
> ikke videre logisk. Det er jo ny kode fra A til Z i forhold til Mac OS 9.

Ved købet af Mac OS X betaler vi jo også for en 9.1 CD, på trods af vi
allerede har den der fulgte med vores nyligt dyrt indkøbte mac'er.

Desuden vil det kunne kickstarte skiftet til X hurtigere og dermed
frigøre Apple for vedligholdelse af Mac OS 9 tidligere.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Peter Gersmann

Dato : 21-04-01 16:20

In article <1es62n9.x7honh1ghgzeoN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Ved købet af Mac OS X betaler vi jo også for en 9.1 CD

Se det som en bonus.
Prisen på X er i forvejen lavere end f.eks. Win 2000.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 21-04-01 18:29

> [...]

> Se det som en bonus.
> Prisen på X er i forvejen lavere end f.eks. Win 2000.

Jamen MacOS X kan jo også mindre end Windows 2000, bl.a. kan man slet
ikke installere så mange vira på MacOS X

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-04-01 23:40

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Jamen MacOS X kan jo også mindre end Windows 2000, bl.a. kan man slet
> ikke installere så mange vira på MacOS X

Det vil jeg også gerne klage over! Jeg får SÅ mange vira på min mail på
arbejde, og når jeg mailer dem hjem til mig selv kan jeg ikke installere
dem

Der er flere programmer til Windows, derfor er det bedre!

Mojn, Thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-04-01 14:13

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Ønsket fra Mac OS 9.x ejere om at få rabat på Mac OS X er i mine øjne på
> ikke videre logisk. Det er jo ny kode fra A til Z i forhold til Mac OS 9.

Sludder!

Det er det rene fup og svindel. Naturligvis burde der være en
opgraderingspris!
Opgraderinger har ikke og har aldrig haft en døjt at gøre med hvor mange
kodelinier der er blevet skrevet. Det har noget med service at gøre.

Når man køber et stykke software, har man et rimeligt krav på at få
tilbudt opgraderinger, som sikrer at man kan følge med teknologisk uden
at skulle investere i nyt software hver gang.

Dette er d'facto standard adfærd for stort set alle andre
softwareproducenter.
Det burde det også være for Apple!
Men lige så brugervenlig softwaren er, lige så forbruger-fjendtlig er
Apple og det har de iøvrigt også altid været!

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-04-01 18:50

In article <1esbodo.1jyqt8ybx4qb4N@[10.1.128.10]>, simple@post3.tele.dk
(Stig Leerbeck) wrote:

> Når man køber et stykke software, har man et rimeligt krav på at få
> tilbudt opgraderinger, som sikrer at man kan følge med teknologisk uden
> at skulle investere i nyt software hver gang.

Hvorfor? Du får heller ikke nye processorer med rabat - og fortæl mig nu
ikke at forskellen på G3 og G4 er af et omfang, så de skrev hele
processoren om.

> Men lige så brugervenlig softwaren er, lige så forbruger-fjendtlig er
> Apple og det har de iøvrigt også altid været!

Apples pris for X med udviklingsværktøjer er lavere end
opgraderingsprisen på Win2000.
Hvor billigt skal det være før du er tilfreds?

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-01 20:34

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Apples pris for X med udviklingsværktøjer er lavere end
> opgraderingsprisen på Win2000.

pt. er winblows nu engang betydeligt mere brugbar pga. af manglen på
software - At apple inkluderer disse er sgu blot et signal om at de
mangler software så desperat at de forærer udviklings værktøjerene væk.

Og i øvrigt mener jeg stadig væk at din konstante sammenligning med
windows priser er irrelevant - du skal sammenligne med prisen på Mac OS
9 dvs +100%

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-04-01 21:44

In article <1esc5k9.97wxbpvd3a8yN%reippuert@mac.com>, reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> At apple inkluderer disse er sgu blot et signal om at de
> mangler software så desperat at de forærer udviklings værktøjerene væk.

ROFL - åbenbart er intet, absolut intet, hvad Apple gør omkring
styresystemer og software positivt for visse mac-brugere.

Når man justerer priserne ind efter markedet er man grådig, og når man
lægger ekstra programmer med i æskerne, så er man desperat.

Tag dog lige og giv dem en chance!

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-01 03:00

Hej Peter

Peter Gersmann wrote:

> Hvorfor? Du får heller ikke nye processorer med rabat

Nå ikke? - Jeg så da i går, at et firma i København solgt ATX bundkort til
opgraderingspriser, der var 50% lavere end normalprisen, men hvis du mener
Mac-processorer, så har du ret.

> - og fortæl mig nu ikke at forskellen på G3 og G4 er af et omfang, så de
> skrev hele
> processoren om.

Det er en useri'øs sammenligning, der intet har med sagen at gøre.

> Apples pris for X med udviklingsværktøjer er lavere end
> opgraderingsprisen på Win2000.

Vrøvl Peter! - Det kommer i allerhøjeste grad an på, hvem _man_ er! - Og så
har Win priser stadig intet som helst med Mac priser at gøre.

> Hvor billigt skal det være før du er tilfreds?

Førhen i tiden, kunne Apple godt finde på at sælge en computer med et
styresystem, hvor man fik et andet gratis eller til en meget reduceret pris,
når den kom frem. Da jeg i sin tid købte min PM 7200 kunne den kun leveres
med et US system, men vi fik tilsendt det danske system, da den kom på gaden
_gratis_ vel at mærke. - Det var System 7.5.2. Ligeledes blev der senere
solgt maksiner med Mac OS 7.6.1, hvor man fik en kupon med, der gav ret til
at opgradere til 8.0 for en meget lille pris, - svjh, ca. 250kr.

Det samme kunne Apple have gjort her for fx. dem, der havde købt Mac OS 9.1
(fuld version) inden for en bestemt periode, det ville have været mere fair.

Jeg synes nemlig også at prisen for OS X er alt for høj i forhold til, at
det i realiteten kun er en forbedret beta version. - En pris, der ligger i
retning af prisen for opgraderingsprisen fra ver. 8.5 til 9.0 - 749kr. -
ville være mere på sin plads.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-04-01 10:20

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Hvor billigt skal det være før du er tilfreds?

Det har vel knap så meget med min personlige tilfredshed at gøre, men
mere med x antal millioner Apple-brugeres ditto.

Jeg kan fint leve uden OS X og når jeg alligevel skal ud og give fuld
pris, vil jeg da være 100% sikker på at få valuta for pengene, dvs. at
der er klare fordele ved systemet.

Det skal være hurtigere og mere problemfrit at arbejde med end mit
nuværende.

Det skal kunne håndtere de programmer og rutiner, som mit arbejde i dag
er afhængigt af.

Det skal kort sagt være mere end bare nysgerrighed, der driver mig til
at smide 1000 kr efter et stykke software.

Men hvis Apple er tilfreds med det antal, som de sælger nu, så er det da
i orden for mig!

Hvis du derimod spørger mig hvor lav prisen skulle være for at jeg - af
ren nysgerrighed - skulle kaste mig ud i system X, så skulle prisen vel
ikke være højere end ca. 400 kr. Det ville da også være en passende
opgraderingspris, når man nu har system 9.1 i forvejen!

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 24-04-01 19:55

On 24/04/01 11:19, in article 1esd88x.1tio6a71957kouN@[10.1.128.10], "Stig
Leerbeck" <simple@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
> ikke være højere end ca. 400 kr. Det ville da også være en passende
> opgraderingspris, når man nu har system 9.1 i forvejen!

Det er umuligt at bedømme udviklingsomkostningerne. Dog modtages også en OS
9.1.

OSX, som jeg selv har købt, kan ikke p.t. opfylde nogens behov, og er
derfor isoleret set spild af pengene lige nu, hvad jeg godt vidste. Og jeg
tvivler på at OSX kommer til at yde nogen rimelig performance målt i forhold
til OS9, før vi enten passerer 1 GB eller vi udstyres med en hurtig G4 med
multiprocessor. Det virker lidt som når man swapper mellem Mac OS og Virtual
PC; wait, wait, wait, og føj hvor ser det ud når man kigger i
hardisk-folder.

OSX er imidlertid utroligt innovativt og lækkert, og tegner givet fremtidens
mest suveræne OS, men OS 9.1, der kører i olie, forlader ikke min disk
foreløbigt. (Køb Appleaktier nu og OSX senere !)

Jeg tror dog på sigt at OSX vil blive 10 gange nemmere for nybegyndere at
bruge OSX, som slipper for at rode rundt i udvidelserne, allokere hukommelse
og fanden og hans pumpestok, samt endeligt at undgå restart for til sidst at
sætte OS'en i CD'en og trykke på C og dernæst "clean installation".

Og med "gratisprogrammer" som Appleworks, Itunes med indbygget
brændersoftware, Imovie, Ipicture (som kommer), Discburner, QT, og Itools,
på server-delen, vil Apple kunne levere et fuldt ud dækkende totalkoncept.

Og et program som Toast Titanium, som komprimerer DV til MPEG 1 og i samme
moment brænder DV-filerne ned på CD, hvor kan man på finde sådan noget til
amatører i Win-world p.t. ?

Bjarke

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-04-01 20:26

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Hvor billigt skal det være før du er tilfreds?

Nu løj de jo i sin tid om "prisen" på public beta, kombinér det med
Apples underlige forhold til open source, så ville en pris på ca. 0
(nul) kroner ved download og en hund hos forhandler være rimlig. I
forvejen har man betalt en halv arm for at få Mac OS, for det kan da
umuligt være hardwaren der koster.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-04-01 00:07

In article <1esfumn.zqb2k8sibdvkN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> en pris på ca. 0 (nul) kroner ved download og en hund hos
> forhandler være rimlig.

Så en rimelig pris for Apple Mac OS X er 0,- ?
Selv RedHat Linux i en tilsvarende udgave koster 700,- (80 USD) ekskl.
moms.

Med den holdning er det ikke så underligt, at det kniber gevaldigt med
programmer til Mac OS X.

//Peter Gersmann

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-04-01 05:42

In article
<moof.immerfreundlich-270C18.01071526042001@news.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Med den holdning er det ikke så underligt, at det kniber gevaldigt med
> programmer til Mac OS X.

Man må jo så konkludere at det er et dårligt produkt Apple har sendt på
gaden.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-01 08:19

> In article
> <moof.immerfreundlich-270C18.01071526042001@news.inet.tele.dk>,

> Man må jo så konkludere at det er et dårligt produkt Apple har sendt på
> gaden.

Nej hør nu! Nu må denne galskab stoppe. Salget af Mac OS X går
mig bekendt glimrende. Skal vi ikke glæde os over, at Apple på den måde
tjener penge? Uden et stærkt Apple går udviklingen i stå, og så bliver
vores foretrukne platform ringere og ringere. Vi skal altså være glade
for, at Apple tjener penge.
Apple er nødt til at få Mac OS X ud for at få udviklerne til at
udvikle til det. Udviklerne vil kun udvikle til systemer, som de regner
med at kunne sælge en del produkter til. Apple er altså nødt til at
vise, at der er mange OS X brugere derude. Heldigvis er der mange, der
er nysgerrige og gerne vil anskaffe OS X. Apple kan jo heller ikke blive
ved med at vente til Mac OS X er perfekt. Det bliver et styresystem vel
aldrig. Der dukker jo hele tiden nyt op. F.eks. vil ny hardware ikke
have drivere til et ikke-eksisterende system. Uanset hvornår OS X bliver
lanceret, vil der således være ting, der ikke er understøttet. Når først
OS X er en succes, skal udviklerne nok sørge for at lave drivere, når de
lancerer nyt hardware. Det er lidt som problemet med "hønen og ægget".
Apple har ikke lagt skjul på, at OS X indtil videre kun er for
specielt interesserede og ikke for den almindelige bruger. Der er ikke
programmer nok, og meget hardware er ikke understøttet. Ordet "beta" er
så grimt igen, men det kan da ikke være en overraskelse for nogen, at de
køber en helt nyt og uprøvet system, hvor der endnu ikke er ret mange
drivere og programmer. Vent bare nogle få måneder. Så skal de nok være
der. Se på da iMac kom frem. Alle brokkede sig over, at der ikke var
noget USB-tilbehør. Nu brokker folk sig over, at der kun er
USB-tilbehør, og at man ikke kan få en printer til en gammel Mac.
Så jeg vil sige nøjagtigt ligesom jeg sagde om iMac og Cube:
Hvis man synes, Mac OS X er for dyr og/eller ikke opfylder ens behov,
så lad være med at købe den. Det har jeg selv gjort. Jeg er meget
begejstret for Mac OS X, men jeg kan ikke se, hvad jeg skal med det nu.
Det kræver mere ram i min iMac, og måske kører det for langsomt på den.
Min PowerBook kan slet ikke køre det, og jeg foretrækker at bruge
identiske programmer og styresystem på den og min iMac. Jeg venter altså
og ser, om jeg ikke skal have ny computer indenfor en overskuelig
fremtid. Til den tid er der kun OS X, og så er valget jo let.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 26-04-01 11:55

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> writes:

> In article
> <moof.immerfreundlich-270C18.01071526042001@news.inet.tele.dk>,

> Man må jo så konkludere at det er et dårligt produkt Apple har sendt på
> gaden.

BeOS er/var at fantastisk produkt, men der findes/fandtes ikke ret mange
programmer. Det samme kan siges om QNX og plan9. Din argumentation
holder ikke.

\/
--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 06:21

In article <m38zkogcbl.fsf@dogbert.skjoldhoej.dk>,
thomas@dogbert.skjoldhoej.dk wrote:

> BeOS er/var at fantastisk produkt, men der findes/fandtes ikke ret mange
> programmer. Det samme kan siges om QNX og plan9. Din argumentation
> holder ikke.

Hvis der ikke er nogen der gider købe/har råd til et produkt og der ikke
er nogen der gider udvikle/producere nødvendigt tilbehør til det, så kan
det sgu have nok så fantastiske specifikationer - det gør det bare ikke
til et godt produkt.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-04-01 07:27

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Med den holdning er det ikke så underligt, at det kniber gevaldigt med
> programmer til Mac OS X.

Dér rammer du for en gangs skyld plet! Når OSX - som man altså ikke kan
bruge til noget lige nu - er for dyr, vil alt for få købe det. Derfor
bliver det ikke interessant at gøre ret meget ved udviklingen af
programmer til OSX.

Det bider sig selv i halen og starter ved en for høj introduktionspris.
Ingen tvivl om at en lavere introduktionspris, f.eks. i form af en
opgraderingspris ville sætte skub i udviklingen og gøre det mere
interessant hurtigere at introducere OSX-programmer.

Jeg har ingen indvendinger mod OSX som sådan og man skal næppe heller
have for høje forventninger til et splitnyt system, men jeg tror altså
at prissætningen hæmmer udviklingen.

Fra : Karl Antz

Dato : 26-04-01 08:03

> [...]

> bruge til noget lige nu - er for dyr, vil alt for få købe det. Derfor
> bliver det ikke interessant at gøre ret meget ved udviklingen af

Nu vil jeg alligevel give mit besyv med i denne diskussion

Jeg mener faktisk at prissætningen er OK. Argumenterne turde være
velkendte - man får både MacOS 9.1 og X plus DevTools. Apple var NØD TIL
at udgive systemet - netop for at få software-udviklerne til at komme ud
af busken - efter tidligere erfaringer ville der næppe være nogen af dem
der ville røre en beta med en ildtang. Og på mig virker det somom SJ's
forudsigelser mht klokkekurven ikke ser ud som det rene klokkeri fra
hans side - Freehand kommer i maj, BBEdit er kommet, AcroReader er
kommet, Acrobat 5 er faktisk carboniseret, kun ikke kendetegnet som
sådan. Vi har APRIL, ikke juni - og de de næste måneder kommer der
sikkert flere. VPC er der ikke nogen dato på endnu - skønt manglen på
den er det eneste (bortset fra CD-brænding der får mig til at gå
tilbage til 9.1, er jeg fortrøstningsfuld.

Hvad angår argumenterne om at dette system er en beta 2 - det giver jeg
absolut intet for. Der er ting der skal ordnes - helt klart. Det var der
også da 9 udkom, da 8 udkom ... osv. Men jeg har nu brugt den hver
eneste dag i en måned (G4MP/450MHz/640MBRAM), og jeg arbejder faktisk
hurtigere i den end i OS 9.

Dermed lidt beslægtet omend næppe særlig logisk er argumentet at Apple
ikke gør opmærksom på at dette release er for "early adopters". Kan
nogen af jer forestille sig et hvilketsomhelst firma der på sin webside
ville sige: "Dette her nye produkt er sådan set godt nok, men der findes
endnu ikke nok software til det, og der er det sædvanlige antal
småproblemer som vi forøvrigt nok skal klare i løbet af forholdsvis kort
tid - så medmindre du vil eksperimentere lidt vil vi fraråde dig at købe
det"? - nej vel?

Igen Apple var NØD TIL at udgive en "FÆRDIG" version af systemet - btw:
som om det betød at udviklingen nu ville standse>-------------)-;

Men hvor er de store reklametrommer for det nye system på NUVÆRENDE
tidspunkt? - jeg har ikke set nogen. Må jeg til gengæld minde om at MS
satte store hovedpinepilleplakater op da Win98 kom - og så kom der snart
nogle servicepacks. Og hvad annoncerer de nu med for Win200 (til
laptops)? - sjovt nok hovedpinepiller. Akja ...

Jeg mener at Apple alt i alt i en særdeles vanskelig overgangssituation
har fundet en ret fornuftig balance mellem de forskellige behov. Ting
bliver ved med at blive optimeret, det har de altid gjort. Og efter
erfaringen med de 30$ for beta'en som jeg fik refunderet, og efter
erfaringen med gratis opdateringer som 8-6 og 9.1, føler jeg absolut
ikke at jeg er blevet r**rendt.

Ikke fordi jeg tror jeg kan overbevise nogen af dem der føler sig snydte
eller nægter at købe det de netragter som beta - men jeg syntes det er
vigtigt at markere at der altså osse er fol der har en anden
opfattelse

hilsen ka'l

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-04-01 18:19

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Så en rimelig pris for Apple Mac OS X er 0,- ?
> Selv RedHat Linux i en tilsvarende udgave koster 700,- (80 USD) ekskl.
> moms.

Lige med mindre du henter det fra
ftp://ftp.redhat.com/redhat/linux/7.1/en/os/i386/
Du kunne evt. også springe på Debian vognen eller nogle af alle de andre
gratis versioner. Til mac'en kan du f.eks. hente en gratis brændbar
Yellowdog Linux.

> Med den holdning er det ikke så underligt, at det kniber gevaldigt med
> programmer til Mac OS X.

Med Apples generelt for høje priser, er der ikke noget at sige til at
det ikke går hurtigere fremad. Platform uden større tilslutning skræmmer
nok flere udviklere væk, hvem står så med aben ud over brugerne, der i
forvejen bliver lænset for surt sammenskrabte penge?

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-04-01 18:43

In article <1eshjfc.1f9d7g6jdlslkN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Lige med mindre du henter det fra
> ftp://ftp.redhat.com/redhat/linux/7.1/en/os/i386/

ftp://sunsite.auc.dk/mirrors/redhat/7.1/en/os/i386/RedHat/RPMS/

Det ser jo også ganske overskueligt og brugervenligt ud til brug på
kontorer og hjemmecomputere.

Hvis man har en timeløn på 25,- og fri internetforbindelse, så kommer
det måske til at gå lige op med tiden brugt på download og install.
Ikke så underligt at RedHat kan tage 700,- for de cd'ere...

//Peter

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 26-04-01 19:01

> [...]

> det måske til at gå lige op med tiden brugt på download og install.
> Ikke så underligt at RedHat kan tage 700,- for de cd'ere...

Timeløn? Siden hvornår skal Mac'en have timeløn for at gå på nettet?
Hvis du har en ADSL forbindelse så kan bare sætte den til at tygge på
den download, det spiller jo ikke nogen trille hvis den står og gør det
mens man sover eller er på arbejde. Og hvis man bruger en klient der
understøtter genoptaget download som f.eks. Interarchy 4.0, så kan man
bare afbryde downloaden hvis man selv har brug for båndbreden!

Hvis man som ADSL ejer betaler RedHat 700 kr står der "DUM" på ryggen af
én.
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-04-01 19:48

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Det ser jo også ganske overskueligt og brugervenligt ud til brug på
> kontorer og hjemmecomputere.

Du skulle prøve at installere det. Jeg har ikke prøvet selv redhat, men
Yellowdog flere gange. Sidstnævnte benyttede sig af redhat installeren,
bevares der var da ikke nogle bonbonblå blinkende knapper, du bruger
slet ikke (gisp) mus, men den _er_ nem, hurtig og tjener sit formål
perfekt. Ved samme lejlighed får du et OS der ikke skal geninstalleres
nær så ofte som mac os. Jeg har tilgengæld aldrig kunnet se argumentet
i, hvor hurtigt et OS kan installeres, hvis det fungere ordentligt
skulle dette helst kun ske én gang (1), hvorvidt det så tager 5, 10, 15
eller for den sags skyld 60 minutter er hammrende ligegyldigt.

> Hvis man har en timeløn på 25,- og fri internetforbindelse, så kommer
> det måske til at gå lige op med tiden brugt på download og install.
> Ikke så underligt at RedHat kan tage 700,- for de cd'ere...

Som landet ligger har flere og flere fået en hurtig internet
forbindelse, hvor en download på 700 mb er ligegyldigt, iøvrigt kan du
også nøjes med at hente, hvad du har brug for. Dette har aldrig været et
problem at forstå for *nix folk. Apple er iøvrigt slemt stolte af deres
nye pakke værktøj, så mon ikke de kunne splitte os x lidt op for dem som
stadig surfer med WAP speed. Har du egentligt set på tidens priser på
modem opkoblinger? Det er afsindigt billigt. Mac'en går også arbejdet
for dig helt automatisk, du skal ikke engang sidde på en kondicykel ved
siden af. Også den knoglerystende vanvittige mulighed: Apple lavede
fulde CD'er og solgte dem...til måske helt op imod 100,- kr. ex. moms.
Stadig en god procentvis fortjeneste.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-04-01 21:31

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Det ser jo også ganske overskueligt og brugervenligt ud til brug på
> kontorer og hjemmecomputere.

Det er det såmænd ikke, hvis ellers man har en nyere computer. Jeg havde
ingen problemer med at installere redhat via en enkelt bootdiskette og
en adsl-forbindelse på en gammel ISA baseret 486 med 24MB ram.

At jeg ikke fik X op at køre ordenligt skyldtes, dog hardwarens alder og
begrænsede kapacitet.
Hvis man _køber_ eks Redhat (som ikke er en distribution beregnet til
arbedsstationer, kig i stedet på Cladera eller Suze) følger der også
dokumentation med og hvis jeg ikke tager fejl: Support! Hvilket er stort
set ikke eksisterende til Mac OS X, i al fald ikke hvis det gælder BSD
delen eller for den sags skyld Netinfo...

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 26-04-01 18:50

in article 1eshjfc.1f9d7g6jdlslkN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 26/04/01 19:18:

> [...]
> nok flere udviklere væk, hvem står så med aben ud over brugerne, der i
> forvejen bliver lænset for surt sammenskrabte penge?

Tja, det er efterhånden ikke nogen hemmelighed at Gersmann gerne vil have at
vi alle skal sælge vores bedstemødre til prositution i Tyskland blot for at
få det seneste fra Apple, men jeg vil ikke sige at udviklerne decideret er
"skræmte", Jan, du må huske på at vi stadig er i overgangsfasen, om den fase
vil tage alt fra 6 måneder til over et år...

Selv har jeg installeret OS X på den lille families iMac. Godt og tja...
mindre godt. Aqua, Quartz og alle buzz-words'ne leverer gode løfter om
Mac'en fremtid, men Classic holder bare ikke. Det og meget andet gør, at OS
X - som jeg tidligere har sagt - bare ikke er parat til primetime.

Og hvorfor man skulle man bruge >1000 kr på noget, som reelt er legetøj? Det
skal man heller ikke. 9.1 kører fandemne bedre end Classic's halvhjertede
"emulering".

Nu må vi se til sommer. Når Apple leverer OSX som standard på mac'en, vil
jeg mene at chancen for at tage OS X til sig er væsentlig større.

, Peter - http://titancity.com

hacker ethic <philosophy> 1. The belief that information-sharing is a
powerful positive good, and that it is an ethical duty of hackers to share
their expertise by writing free software and facilitating access to
information and to computing resources wherever possible.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-04-01 20:50

In article <B70E2C5A.3AAB%root@titancity.com>, "Peter B. Perlsø"
<root@titancity.com> wrote:

> Tja, det er efterhånden ikke nogen hemmelighed at Gersmann gerne vil have
> at vi alle skal sælge vores bedstemødre til prositution i Tyskland blot for
> at få det seneste fra Apple

What! Sælge bedstemødre til prostitution i Tyskland.

Det var sgu ikke din familie der måtte flygte under WW2, og har du måske
som undertegnede stillet dig op i landsdækkende aviser for at kæmpe mod
racisme?

Og mht. at pushe produkter. Jeg har i denne uge opfordret en her i
gruppen til at vente med køb af en cube. En anden stillede jeg direkte
spørgsmålet "hvorfor købe nyt".

Eneste ting er "fair price". At folk max vil betale 100,- for noget
Apple har brugt over en milliard på at udvikle/købe sig til...
Du kan næppe købe en ny Johnny Reimar skive for den pris.

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-01 03:19

Hej Peter

Peter Gersmann wrote:

> [...]
>
> Det var sgu ikke din familie der måtte flygte under WW2, og har du måske
> som undertegnede stillet dig op i landsdækkende aviser for at kæmpe mod

Schleße di moel, meinehr Peter, (hvis du da ved hvad det betyder...) Jeg synes
du bliver lidt for grov i dine svar. Der er overhovedet ikke tale om noget som
helst med din famile og dennes fortid at gøre.

Det, der er tale om, er, at _du_ særdeles ofte her i gruppen har kommet med så
tydelige udtalelser om, at man bør købe nyt hele tiden, og at man skal støtte
dit eller dat ved at være med på det nyeste.

Og med din placering i et Apple certificeret firma, burde du kunne se, at det
ikke er alle, der hverken kan eller vil ofre alle de penge, som du gerne vil
have dem til - netop med de priser, som Apple holder sig. Der er trods alt en
hel del studerende blandt os her. De har deres SU + lån, og det er langt fra
alle banker, der vil låne penge ud til sådan noget som computere. - Og så er der
jo lige det lille minus, at hvis man kan låne pengene, så skal de også betales
tilbage, og hvem pokker har råd til det med en SU?

Af alle burde du vide, at computerbranchen er den branche, hvor værditabet på et
produkt er størst

> Og mht. at pushe produkter. Jeg har i denne uge opfordret en her i
> gruppen til at vente med køb af en cube. En anden stillede jeg direkte
> spørgsmålet "hvorfor købe nyt".

Ja! - Men det kan jo være, at netop den ene du spurgte om 'hvorfor købe nyt'
netop har brug for det i sit arbejde. Jeg har ikke set de indlæg, - kun de
indlæg til René, hvor du sagde, han skulle vente.

Og ærlig talt Peter, så sad jeg og blev godt sur over de udtalelser, - ikke
fordi du tilrådede ham at vente, men fordi du kommer med nogle antydninger om et
eller andet, som du jo intet som helst aner en kæft om! - Du tror, du er den
eneste, der véd noget om, hvad der foregår hos Apple, men det er der da
gudskelov andre, der også gør! - Og jeg tror faktisk mere på dem, end jeg
efterhånden tror på dig.

> Eneste ting er "fair price". At folk max vil betale 100,- for noget
> Apple har brugt over en milliard på at udvikle/købe sig til...
> Du kan næppe købe en ny Johnny Reimar skive for den pris.

Vrøvl!!! - Igen, det er ikke det, det handler om. Det, det handler om, er, at
der er kommet et nyt styresystem, som i praksis viser sig kun at være en
forbedret alfa version eller højst en tidlig beta version, og som i praksis
stort set er ubrugeligt sålænge, der på det nærmeste ingen programmer er, der
kan bruges til den.

Kan du nævne blot _ét_ enkelt tekstbehandlingsprogram, der kan køre på den og
som er _100%_ kompatibelt med X - altså udover den nye version af Tekst & Lyd -
WorldText? - Grafikprogrammer? - Regneark? - Databaser? - Multimediaprogrammer?
- Webdesign? - IT browsere/mailklients?

....Og jeg mener ikke sharewareprogrammer til X, men seriøse - kommercielle, om
du vil - programmer. Der findes shareware programmer nok, der hævder at kunne
både det ene og det andet, men reelt er der endnu ingen, der har vist sig at
kunne blot en brøkdel af det, de lover.

Jeg véd godt, du vil sige AppleWorks 6.1.x, men det er kun en beta endnu, og den
opfylder da slet ikke kravene til fx. brug af Unicode og WLC - World Language
Compatibility.

Og så drejer det sig om, at et betaprodukt koster over _1300kr._! - Som jeg
skrev i et tidligere indlæg til dig, så vil det være rimelig, hvis det var
omkring 5-600kr. + moms, - altså den opgrade prispolitik, som Apple tidligere
har brugt. -

Og så er der jo lige det lille 'aber dabei'. Prisen for Mac OS X - eller for
noget andet Apple produkt, - hard eller soft, - er ikke udelukkende fastsat fra
Cupertino. - Apple Danmark har et temmelig stort ord at skulle have sagt i den
forbindelse. Og her kunne Apple virkelig score en etter, hvis de havde sat
prisen så lav som de opgraderingspriser, de tidligere har brugt. Jeg véd, at
selv inden for mange PC kredse er der stor interesse for OS X, men såsnart de
har set prisen, så siger de bare "nej tak, det er for dyrt, så hellere Linux,
BSD Yellow, RedHat...."

Jeg går stærkt ud fra, at du kan regne? - Hvis du sælger 10000 enheder à 1500kr.
med en fortjeneste på 350kr. pr enhed, så vil du tjene 3,5mill. kr.. Hvis du i
stedet for solgte det samme produkt til 700 kr. og kun tjente 150kr., - men til
gengæld solgte 25000 eller måske 50000 enheder, vil du rent faktisk tjene mere -
3,75mill. kr. v/ 25000 og 7,5mill.kr. v/ 50000 enheder.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-04-01 07:12

In article <3AE8D6F5.96DDE9@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> [...]
> støtte
> dit eller dat ved at være med på det nyeste.

Hvad?

Jeg er om nogen fortaler for "modest living" når det gælder computere.
Selv har jeg en 233 MHz G3. Min tidligere computer var en LC475.
Ikke just flammekastere. Har undervist i brugergrupper om at få mere ud
af Macintosh. Redigerede blad på en 25 MHz 030 da den hurtigste 604 lå
på 200 MHz. Osv.

Jeg har sammenlignet dele af det nuværende setup med tiden før Centris
skiftet, hvor pris/ydelse ændrede sig på ganske kort tid. Efter Intels
60% prisreduktion i denne uge på Pentium 4 gælder det fortsat.

Og alene i denne uge har der været to opfordringer fra mig til at vente.
Hvor mange gange har du Erik Richard opfordret folk til at vente? 0!

Eller da PBP opfordrede til at hamstre RAM viste jeg analyser frem og
foreslog at man ventede. Det er 3 mdr. siden, og nu er RAM priserne
næsten halveret, så 512 MB koster 1100,-

Men... Mac OS X er ikke et lille hop som man kan springe over eller
noget jeg umiddelbart kan se vil få bedre pris/ydelse. Det er også et
meget interessant system, det er stabilt, og hvis man er systemansv.
eller har interesse i Macintosh, så mener jeg fortsat, at man bør kigge
på Mac OS X. Eller Win2000. For nu er Mac OS X ikke vaporware. Det er en
realitet - noget man må tage stilling til og se nærmere på.

> Hvis du sælger 10000 enheder à 1500kr.
> med en fortjeneste på 350kr. pr enhed, så vil du tjene 3,5mill. kr.
> .... 7,5mill.kr. v/ 50000 enheder

Hvordan kan jeg tjene 3,5 - 7,5 mio.?
Og sælge 10.000 - 50.000 enheder?

Hvis 15% af de som har købt mac indenfor det seneste år opgraderer
legalt, så kan der sælges ca. 500 enheder i kvartalet.
I massedistribution er avancen i øvrigt typisk 2-5% - inden omkostninger.

Tror alle kan se på de tal og nå den konklusion, at det ikke er pga.
økonomien, at jeg siger "Giv Mac OS X en chance".

//Peter

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 27-04-01 12:45

in article moof.immerfreundlich-C180F3.08120827042001@news.inet.tele.dk,
Peter Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 27/04/01 8:12:

> Hvad?
>
> Jeg er om nogen fortaler for "modest living" når det gælder computere.

Den var ny...

Du har været godt ude med riven efter bl.a. undertegnede (flere gange!)
fordi jeg ikke hopper med på Apple's hardware og softwarevogn som den
første, og fordi jeg (den formastelige!) tillader mig at mane til besindelse
fremfor at deltage i det forjagede opgraderingsræs.

> Eller da PBP opfordrede til at hamstre RAM viste jeg analyser frem og
> foreslog at man ventede. Det er 3 mdr. siden, og nu er RAM priserne
> næsten halveret, så 512 MB koster 1100,-

LOL! Nåja, tegnene var at priserne ville gå op, hvilket de så også gjorde,
men helt ret fik jeg ikke. Whatever!

Hvad med dig, du hellige, og dine udtalelser, fx. at Cube ikke har VGA
udgang?

Iøvrigt skal det siges at dit eksempel med de 512 MB er for tre noname RAM
mærker, fra een forhandler, nemlig PRC DATA. Så toneangivent for RAmpriserne
er din udtalelse altså ikke.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-04-01 18:15

In article <B70F24EF.3FBE%root@titancity.com>, "Peter B. Perlsø"
<root@titancity.com> wrote:

> [...]
> første, og fordi jeg (den formastelige!) tillader mig at mane til
> besindelse fremfor at deltage i det forjagede opgraderingsræs.

ROFL - det var dig der i januar jublede i fontex style over PPC 7450.
Jeg gik imod og fandt ikke at den var insanely great. Der var sådan set
heller ikke andre i gruppen, der forstod din vilde begejstring.

//Peter

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 27-04-01 19:55

in article moof.immerfreundlich-51C645.19152027042001@news.inet.tele.dk,
Peter Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 27/04/01 19:15:

> [...]
> Jeg gik imod og fandt ikke at den var insanely great. Der var sådan set
> heller ikke andre i gruppen, der forstod din vilde begejstring.

Jeg glædede og glæder mig til PPC G4'eren af teknologiske grunde. At du
eller andre ikke forstår det er vel jeres sag.

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Karl Antz

Dato : 27-04-01 07:44

> [...]
> stort set er ubrugeligt sålænge, der på det nærmeste ingen programmer er, der

HOLD NU OP!!!!!!!!

Systemet kører fint hos mig, og den del af mit arbejde der ikke kræver
VirtualPC, har jeg kunnet lave helt og aldeles uden problemer. F.eks.
har jeg igår i mange timer oversat en tekst i Word under Classic, og ved
siden af har jeg ordnet den email som jeg skulle i forb. med mit
forlagsarbejde, kort chekket nogle Internet-sider fra forlagets webside
i flere forskellige browsere og ordnet noget her-og-nu-administrerende
arbejde i Excel (sæføli osse under Classic). Havde jeg prøvet det under
OS 9, så hav

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 14:04

In article <1esikww.9qa8fdb54N%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> Havde jeg prøvet det under
> OS 9, så hav

....de du kunnet skrive resten af dit indlæg med det samme?

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Karl Antz

Dato : 27-04-01 15:04

> ...de du kunnet skrive resten af dit indlæg med det samme?

nænejnejnej - det har intet at gøre med at OS X skulle være crashet)

Grunden er den ganske og aldeles enkle at jeg pludselig opdagede at mit
brev savnede min underskrift, da jeg havde glemt at indsætte den i
Classic-Internet-kontrolpanelets underskriftsvindue, så jeg kopierede
hele baduljen og startede forfra i en besvarelse MED underskrift. Men
jeg indrømmer dadey så fristende ud til at være et fortiet crash

Faktisk har jeg crashet OS X tre gange ialt, og hvergang var det pga
niget jeg selv havde gjort. Så for mig har det været endog særdeles
stabilt...

Iøvrigt osse tillykke fra mig))

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 17:28

In article <1esj5n9.dp9lyj4vwgpyN%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> nænejnejnej - det har intet at gøre med at OS X skulle være crashet)

Jeg kunne simpelthen ikke nære mig

> Iøvrigt osse tillykke fra mig))

Takker og bukker.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Karl Antz

Dato : 27-04-01 07:44

> [...]
> kan bruges til den.

HOLD NU OP!!!!!!!!

Systemet kører fint hos mig, og den del af mit arbejde der ikke kræver
VirtualPC, kan jeg lave helt og aldeles uden problemer. F.eks. har jeg
[...]
OS 9, så havde jeg fået mindst én totalcrash pga Internet Explorer, med
påfølgende genstart. Under X kørte det hele problemløst i 5 timer.

Og en sidebemærkning omkring bedstemødre: der er en form for dansk
"humor" der GIVER MIG KVALME! Og det har intet at gøre med at jeg er
tysker: at omtale mennesker og folkeslag på den måde synes jeg er
usmageligt! Normalt plejer jeg bare at ryste på skulderen efter en sådan
bemærkning - men en "diskussion" der efterhånden flader totalt og
aldeles ned under undergrunden i skældord og spydige morsomheder er jeg
ikke vant til i denneher gruppe.

Slap af folkens, respekter hinanden og gem skældsordene til personlige
møder

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-01 15:02

Hej Karl

Det er ikke vrøvl! - Jeg snakker ikke om 'classic mode' eller andre former for OS.
Jeg taler om _ren_ OS X og programmer, der kan køre _rent_ under Mac OS X.

FOg selvfølgelig kan du køre alle - eller næsten da - programmer i 'classic mode'.
Men at X skulle være mere stabilt, tja, det må så være din erfaring i dit
tilfælde. Jeg kører jævnligt med 2 eller 3 browsere + en seperat mailklient åben
og aktiv samtidig + 1-2 TB programmer, og uden at det går ned, så.... Så meget
bedre er X jo så ikke!

mvh. Erik Richard

Fra : Karl Antz

Dato : 27-04-01 17:04

> [...]
> seperat mailklient åben og aktiv samtidig + 1-2 TB programmer, og uden at
> det går ned, så.... Så meget bedre er X jo så ikke!

Kære Erik,

ja, det ER min erfaring mht stabiliteten - som jeg forøvrigt deler med
en hel del mennesker, hvilket du vil kunne konstatere hvis du læser
diskussionsgrupperne på MacFixIt og MacNN. Dér er forholdet mellem dem
der synes godt eller brugbart om Mac OS X, og dem der i bedste fald vil
betragte det som en beta, ca 50/50.

Det jeg reagerer imod er at betegne det som
> [...]
> i praksis stort set er ubrugeligt sålænge, der på det nærmeste
> ingen programmer er, der kan bruges til den.

Jeg tror jeg er nød til at bruge store bogstaver - blot ser det ret
hæsligt ud, så jeg lader være: jeg og en del andre mennesker bruger OS X
til daglig og konstaterer at det meste af vores arbejde kan laves
problemløst og mere stabilt på dette system end på 9.1.
Classic-programmerne fungerer med samme hastighed (+/- nogle få grader)
som under 9, der er allerede på nuværende tidspunkt flere af de
programmer "native" til rådighed som JEG bruger til daglig, og
filnavigeringen fungerer helt anderledes, men væsentligt hurtigere end
under 9.1

Systemet ER brugeligt for mig og mange andre, da vi rent faktisk kan få
lavet vores arbejde på det. Et beta-styresystem ville det være hvis jeg
kun kunne få mit arbejde langsommere fra hænde end før - men HOS MIG og
som sagt hos en del andre går det tværtimod hurtigere end før. Og en
alfa-version? - gimme a break - en alfa-version plejer at være så'n
en der hele tiden crasher, hvad OS X endnu ikke af sig selv har gjort
hos mig. Som sagt andet steds har jeg selv crashed det nogle få gange,
men da vidste jeg godt hvad der var galt.

Og bare for en sikkerheds skyld vil jeg gentage, at der selvfølgelig ER
en del ting der kunne gå bedre. Men som der osse er blevet sagt mange
gange efterhånden: tænk på overgangen fra system 6 til system 7.
Slagsmålene var stort set de samme, og kort tid efter var alligevel de
fleste gået over til det nye system.

Så skal vi ikke bare nøjes med at kalde den for en "næsten færdig Golden
Master" der behøver den polering som altid og i alle nuværende og
fremtidige systemer er nødvendig?

Kærlig hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-01 18:03

> [...]
> mailklient åben og aktiv samtidig + 1-2 TB programmer, og uden at det går
> ned, så.... Så meget bedre er X jo så ikke!

Jeg har aldrig syntes at mac OS 8.5+ var specielt ustabile, men
sammenlignet med Mac OS X vil jeg mene at Mac OS 8.5-9.1 er hamrende
ustabilt - uanset hvor vel konfigureret Mac OS 8.5-9.1 end måtte være.

Selve Mac OS X er _klippe_ stabil!

NB: 82 tegn pr linie!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 03:10

Hej Morten

Jeg ville blot med mit indlæg vise, at også OS 9.1DK/US kan være fuldt så
stabile som OS X. Men min hovedanke mod X er, at man er tvungen til at bruge
'classic mode', hvis man vil bruge sine programmer. På nuværende tidspunkt er
der jo ingen X-native programmer på markedet - bortset fra AWKS 6.1.2, som
Apple jo selv karakteriserer som en tidlig beta. - Og hvornår kommer der
andre?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-01 09:55

> Jeg ville blot med mit indlæg vise, at også OS 9.1DK/US kan være fuldt så
> stabile som OS X.

Det har du da ikke vist Erik, du bruger jo ikke en gang Mac OS X... Og
Mac OS X _er_ altså langt mere stabil end Mac OS 9.1.

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 28-04-01 10:13

in article 1eskld4.1y8gmg21j0bqmoN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 28/04/01 10:55:

> Det har du da ikke vist Erik, du bruger jo ikke en gang Mac OS X... Og
> Mac OS X _er_ altså langt mere stabil end Mac OS 9.1.

Den seneste måned har jeg ikek haft nogen kvaler med OS 9.1. Beskyttet
hukommelse eller ej, det spiller bar'!

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-04-01 21:54

> [...]
> seperat mailklient åben og aktiv samtidig + 1-2 TB programmer, og uden at
> det går ned, så.... Så meget bedre er X jo så ikke!

Det er vist endnu et tilfælde af en person, som ikke har _prøvet_ OS 10.
Før du kommer for godt igang med OS 9.1 kontra 10's stabilitet, så sæt
din maskine til at køre http server, ftp server, ssh (indbygget fra
10.01), telnet klient + alt hvad du forestiller dig. Gør det, installér
derefter OS X og vend tilbage om, hvordan du "presser systemet til det
yderste". OS 10 er af mig også at betegne som en beta, men det er
bestemt ikke pga. stabilitet, men manglende funktionalitet.

Næste gang du råder nogen til at slå så meget som én udvidelse fra, så
TÆNK på hvor de ville slippe for de problemer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 03:56

Hej Jan

Well, Jeg har faktisk brugt Netscape til samtidig at hente et par særdeles
store og tunge filer ned via ftp (450 og 350mb) samtidig, Og samtidig med at
jeg brugte Opera til at hente noget via http - dog kun godt 100mb. Plus at jeg
derudover forsøgte at konvertere et dårligt opsat tabelskelet i MSO98. Men jeg
har ikke sat min G3 op som server - endnu da... - men det kommer måske, når jeg
får råd til en 733'er...-)

Og Jan, du gør den samme fejl som andre har gjort, - griber fat i det
sekundære. - Mit primære i indlægget er, at der ingen _native_ programmer er
til X endnu....!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-01 09:55

> Well, Jeg har faktisk brugt Netscape til samtidig at hente et par særdeles
> store og tunge filer ned via ftp (450 og 350mb) samtidig, Og samtidig med at
> jeg brugte Opera til at hente noget via http - dog kun godt 100mb.

Nu er det altså ikken en tung opgave for en browser at downloade, uanset
hvor stor filen er. Det er rendering af komplicerede web-isder med
multimedieindhold, applets og scripts af med tvivlsom kode derimod.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-04-01 16:02

> Og Jan, du gør den samme fejl som andre har gjort, - griber fat i det
> sekundære. - Mit primære i indlægget er, at der ingen _native_ programmer er
> til X endnu....!

Det er fair nok, det er også min størst anke, men man kan ikke klandre
systemet for det.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 17:58

Hej Jan

Det er rigtig, men 'brugsmæssigt' hvis man vil køre 'native', så er den pt
værdiløs - næsten da....

mvh. Erik richard

Fra : Christian Bech

Dato : 28-04-01 23:04

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> bemærkning - men en "diskussion" der efterhånden flader totalt og
> aldeles ned under undergrunden i skældord og spydige morsomheder er jeg

Nej, og det er også langt sjovere i admin-grupperne.

> Slap af folkens, respekter hinanden og gem skældsordene til personlige
> møder

Eller endnu bedre: gem det til mudderbrydnigsstævner, hvor vi kan tage
entre.

--
- Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-01 12:20

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Eneste ting er "fair price". At folk max vil betale 100,- for noget
> Apple har brugt over en milliard på at udvikle/købe sig til...

nu var det vist mig der startede, så jeg må hellere give mit besyv med:
Jeg har aldrig sagt at Mac OS X skal koste end hund, men derimod sagt at
jeg mener at Mac OS X er prissat for højt. Prisen burde være den samme,
som for en ny Mac OS 9 for indehavere af Mac OS 9 (incl. bundlede
versioner)
Dvs et stykke under 1000kr og ikke de godt 1500 som forhandlerne tager
for den.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-04-01 18:07

In article <1esi6j5.1fa98s892tv85N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Dvs et stykke under 1000kr og ikke de godt 1500 som forhandlerne tager
> for den.

Forhandlerne tager 1039,- + moms. Check dine tal.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-01 23:01

> Forhandlerne tager 1039,- + moms. Check dine tal.

Gerne, men det er dig der får røde øre her Peter - Fortæl mig at der er
noget galt, så jeg kan gå ind hos Officeline og "brokke" mig.

Min kvittering fra Oficeline d.10/4 siger: 1196 kr + moms = 1495 kr!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-04-01 04:12

In article <1esjqyg.11wjipab6de54N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Gerne, men det er dig der får røde øre her Peter - Fortæl mig at der er
> noget galt, så jeg kan gå ind hos Officeline og "brokke" mig.

De 1039,- er kun vejledende. Hvis folk kan sælge X for mere - og
forståeligt så - jamen så gør de det.

Checker du ikke priserne før du køber?

//Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-04-01 21:54

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Jeg har aldrig sagt at Mac OS X skal koste end hund,...

Den tager jeg gerne på min kappe, men den pris er vel at mærke, hvis man
skal have en cd. Gratis download er det eneste der dur.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-01 23:01

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Den tager jeg gerne på min kappe, men den pris er vel at mærke, hvis man
> skal have en cd. Gratis download er det eneste der dur.

Godt med et lille hundeslagsmål til at rense luften en gang i mellem,
lad os få noget mere brænde på bålet

Keep burning...

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 27-04-01 12:45

in article moof.immerfreundlich-360ACF.21494526042001@news.inet.tele.dk,
Peter Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 26/04/01 21:49:

> Det var sgu ikke din familie der måtte flygte under WW2, og har du måske
> som undertegnede stillet dig op i landsdækkende aviser for at kæmpe mod
> racisme?

LOL! Og relevansen ift. den igenværende diskussion er....?

> Eneste ting er "fair price". At folk max vil betale 100,- for noget
> Apple har brugt over en milliard på at udvikle/købe sig til...
> Du kan næppe købe en ny Johnny Reimar skive for den pris.

Kære Peter, du glemmer blot, at hver gang vi køber en ny Mac, betaler vi til
systemsoftwarens udvikling. At Apple derudover siger "betal ved kasse 1" med
Mac OS 8, OS 8.5, OS 9, Mac OS X PUBLIC BETA, Mac OS X 10.0.0, QuickTime
5.... osv. det er sku' for grådigt, og tyder for mig på at Jobs stadig har
en masse arbejde at lave mht. effektivisering af Apple's interne
organisation og produktudvikling. Og jeg vil slet ikke komme ind på prisen
for OS X, som med rette kunne kaldes en "beta 2"...

Mht forfølgelse af familiemedlemmer: To af mine nulevende bedsteforældre har
begge kæmpet mod tyskerne i hæren under krigen, og den ene tortureredes af
Gestapo pga. dennes aktiviteter i modsandsbevægelsen.

Så kom ikke her og spil hellig. Specielt ikke over en joke du ikke fatter.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-04-01 18:02

In article <B70F2274.3FBD%root@titancity.com>, "Peter B. Perlsø"
<root@titancity.com> wrote:

> LOL! Og relevansen ift. den igenværende diskussion er....?

At du ikke skal beskylde mig for at være tyskervenlig.

Never ever!

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 18:14

In article
<moof.immerfreundlich-0C07A7.19022427042001@news.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> At du ikke skal beskylde mig for at være tyskervenlig.

De laver ellers gode pølser.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-04-01 18:22

In article <newsspam2-F3F2AF.19140627042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> De laver ellers gode pølser.

Og biler, surkål, programmer etc. - men derfra og til at sælge
bedstemødre... PBP burde spise sine ord (med surkål

//Peter

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-04-01 21:54

> De laver ellers gode pølser.

....og nogle ret voldsomme øl fester, men dem er nybagte fædre _ikke_
inviteret til

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 22:21

In article <1esjo49.1gvekl41mlelhxN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> ...og nogle ret voldsomme øl fester, men dem er nybagte fædre _ikke_
> inviteret til

Hrmmph!

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-01 23:01

> In article
> <moof.immerfreundlich-0C07A7.19022427042001@news.inet.tele.dk>,

> De laver ellers gode pølser.

Og har produceret en stor del et de sidst par århundredes bedste
forfattere, tænkere, videnskabsmænd og komponister...

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-01 23:31

In article <1esjrgy.lwphi0gxf1voN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Og har produceret en stor del et de sidst par århundredes bedste
> forfattere, tænkere, videnskabsmænd og komponister...

Der kan man bare se hvad man kan udrette når man får ordentlige pølser.

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 27-04-01 19:55

Peter Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 27/04/01 19:02:

> At du ikke skal beskylde mig for at være tyskervenlig.
>
> Never ever!

HA HA HA!

Seriøst, hvad pokker ryger du? Du er jo totalt ude på overdrevet...

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 03:03

Hej Peter G.

Du forstod åbenbart ikke den pæne besked, jeg skrev til dig på jiddish?
- Men så skal jeg oversætte den til dansk... Tag så og hold bøtte!

Der er andre end dig, der har været med i et eller andet antixxxxxx
kampagne mod et eller andet inden for racisme. Og hvor pokker er
tolerancen, som du jo så stærkt giver udtryk for i mange af dine indlæg?

Jeg er ved at være hamrende træt af den anti-tyske holdning, der stadig
kommer til udtryk fra sådanne personer som dig!

Og nu skal jeg fortælle dig en lille histroie. Jeg blev som 10-årig helt
blind på mindre en 3 måneder, og pga. at min far sad i skolekommisionen,
da der skulle ansættes en ny skoleinspektør, kom han i kontakt med flere
forskellige ansøgere. Dengang tog de forskellige ansøgere rundt og
præsenterede sig for skolekommissionens medlemmer.

En af de ansøgere havde en søster, der var blevet hjulpet til at få sit
syn tilbage igen hos en tysk øjenlæge. Mine forældre var så fremsynede
allerede dengang, at de tog chancen og rejste til Tyskland med mig. Og
jeg takker både dem og min Gud og Skaber for, at de gjorde det. I løbet
af mindre end et halvbt år, kunne jeg igen se noget - ca. 2%, og det har
jeg beholdt siden.

Hvis du og dine ligesindede vidste, hvad jeg har været igennem, fordi vi
rejste til en tysk læge, så ville du skamme dig. Vi blev kaldt for det
værste der kunne gå på Guds grønne jord, - tyskersvin, nazielsker,
pølseæder og mange slige gloser. Tror du det er særlig morsomt? - Og
hvor er tolerancen, - den berømte danske tolerance? - Det er ihvetfald
ikke fra din side!

Jeg er vred Peter! - og jeg er hamrende træt af at høre på sådanne
udgydelser, som dem, du er kommet med i forbindelse med PBP's indlæg.
Det ligner ikke noget som helst fra din side at gale op på den måde, og
jeg kan garantere dig for, at du ikke bliver mere populær af det -
tværtimod! - Og så har Peter B.P. overhovedet intet nævnt om dine
forhold eller mangel på samme til noget som helst angående tyskere og
Tyskland

Og hvad angår, at du ikke kan lide tyskere, så kommer det overhovedet
ikke dk.edb.mac ved. Kan du ikke snart få det ind i dit hovede! - Så ta'
lige og fald ned og opfør dig anstændig!

mvh. Erik Richard

Peter Gersmann wrote:

> At du ikke skal beskylde mig for at være tyskervenlig.
>
> Never ever!

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-04-01 04:19

In article <3AEA24C4.55EFE71D@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Du forstod åbenbart ikke den pæne besked, jeg skrev til dig på jiddish?

Nej - jeg forstod ikke hvad du skrev til mig på jiddish

Og kan du så ikke lige få svaret på, hvordan dine syrede beregninger om
Mac OS X salget kan hænge sammen.

//Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 15:30

Hej Peter

Hvis du eller lagde mærke til det, så nævnte jeg ikke ordet 'OS X' et eneste
sted i de beregninger, jeg har lavet. Derimod skrev jeg meget bevidst
'enheder', da det kan dreje sig om en hvilken som helst vare, en given
forretning vil sælge.

Det er muligt, du sidder som sælger i et computerfirma, men som forbruger
tænker man temmelig ofte på prisen. Det er de færreste, der uden videre vil
give xxx antal kroner for en vare, hvis de istedet for kan nøjes med at give
yyy antal kroner.

Tænk dog på reklameværdien! Jeg kan fx. nævne, at jeg for nylig købte
MicroGrafX Graphics Suite til Windows for _149kr._! - hvor normal prisen
ligger langt over 1000kr., - og det er vel at mærke nyeste version.

Hvis du istedet for at sælge 1 stk. af et produkt til en stk.pris på 1500kr.
og tjene 350kr. kan sælge 3 stk. til 700 kr. pr stk. og tjene 450kr., så har
du altså tjent 100 kr. mere end ved at sælge til den dyre pris. - Og så har
du solgt _3_ stk., - altså er der solgt 2 stk. mere, end du ville have solgt
til den dyre pris.

mvh. Erik Richard

Fra : Karl Antz

Dato : 28-04-01 08:54

> Jeg er ved at være hamrende træt af den anti-tyske holdning, der stadig
> kommer til udtryk fra sådanne personer som dig!

Små slag

Mü jeg gøre opmærksom på at det var PBP der kom med følgnde udsagn:

> vi alle skal sælge vores bedstemødre til prositution i Tyskland
>blot for at

og at PG lidt længere hen i tråden sagde

> Og biler, surkål, programmer etc. - men derfra og til at sælge
> bedstemødre... PBP burde spise sine ord (med surkål

Jeg, som selv er tysker, kan kun forstå det sådan at Peter Gersmann,
forøvrigt lige som migselv, syntes at den anden Peters udsagn var
usmageligt, og at han bekræftede det med det seneste citat. Hvem er det
der her er anti-tysk?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 28-04-01 09:14

in article 1eskjac.d7m9eyw1div4N%karlantz@isa.dknet.dk, Karl Antz at
karlantz@isa.dknet.dk wrote on 28/04/01 9:53:

> [...]
> forøvrigt lige som migselv, syntes at den anden Peters udsagn var
> usmageligt, og at han bekræftede det med det seneste citat. Hvem er det

Helt ærligt, Karl, sig ikke at du ikek kender udtrykket "at sælge sin egen
bedstemor"?

Beam me up Scotty, theres no intelligent life on this planet...

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-04-01 09:39

In article <B710474A.412E%root@titancity.com>, "Peter B. Perlsø"
<root@titancity.com> wrote:

> Helt ærligt, Karl, sig ikke at du ikek kender udtrykket "at sælge sin egen
> bedstemor"?

Det var jo ikke just hvad du skrev.

Du beskyldte mig for at ville sælge familiemedlemmer til tyskerne - og
så er det ikke længere "poppedrengen siger sjove ting" men usmageligt.

I øvrigt var dit indlæg grundløst - det er dig kører fontexjournalistik
for Apple. Jeg har jo sagt at min næste hjemmecomputer bliver en pc.

//Peter

Fra : Karl Antz

Dato : 28-04-01 09:42

Peter B. Perlsø <root@titancity.com> wrote:

> Helt ærligt, Karl, sig ikke at du ikek kender udtrykket "at sælge sin egen
> bedstemor"?

Jo jeg kender det - og isoleret betragtet har jeg ikke problemer med
det. Når du så sætter "til tyskerne" til, så ryger kæden af for mig:
ikke på grund af bedstemoren men på grund af at du dermed automatisk
klassificerer et helt folkeslag, og ikke for det positive. Det har jeg
aldrig brudt mig om - og det er det jeg mener når jeg taler om en form

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 28-04-01 10:16

> [...]

> klassificerer et helt folkeslag, og ikke for det positive. Det har jeg
> aldrig brudt mig om - og det er det jeg mener når jeg taler om en form
^^^^^^^^^^^^^^^
> 2300 København
> 3258 1630^

Albanienskommunister har heller ikke meget humor

Fra : Simon T

Dato : 28-04-01 11:30

On Sat, 28 Apr 2001 11:16:21 +0200, Jesper_Ørsted wrote
(in message <1eskn4o.xdnrj9162vz9cN%triton@titancity.com>):

> ^^^^^^^^^^^^^^^
>
> Albanienskommunister har heller ikke meget humor

Uha-da! Det udvikler sig jo til en hel racekrig. Glad for at se der er nogen
der stadig kan se det sjove i det...

Jeg har fulgt dk.edb.mac i snart et par måneder, og jeg kan ikke se hvorfor
Peter Perlsø skal svines hver gang han stikker næsen mere frem end "enig søde
Peter". Navnet er et eksempel for han har vist fået en mindre del af den
hårde kerne på nakken.
Jeg vil mene at hvis PBP havde skrevet Sverige i stedet for Tyskland var den
kommet igennem censuren! Jeg tror den eneste grund til at I sviner ham så
voldsomt er at der lige pludselig var noget der kunne misfortolkes som et
personangreb. For det er en decideret misfortolkning at tro PBP er ude efter
WW2 ofre. Prøv lige at standse op og tænk hvordan du ville have reageret hvis
det var en anden der havde skrevet det.
....for det vil jeg æde min (tysker-) hat på at der ikke ville have været
nogen reaktion på!

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-01 12:51

In article <01HW.B710684C000C8C491386B370@news.darenet.dk>,
Simon T <mac@fjerndetterhk.dk> wrote:

> for det vil jeg æde min (tysker-) hat

Hvis den der tysker må være en tyroler, så er vi vist ved at være
tilbage til OS X og Johnny Reimar - og det er jo meget godt (eller er
det, måske rabler det bare for mig?)

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-01 17:11

Simon T <mac@fjerndetterhk.dk> wrote:

> Jeg vil mene at hvis PBP havde skrevet Sverige i stedet for Tyskland var den
> kommet igennem censuren!

Svenskere, fy for helvede - Der er kun to ting der er værre: når
Norge vinder i fodbold og når en amerikaner vinder et cykelløb...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

tak, Dekker!

Fra : Peter Gersmann

Dato : 28-04-01 09:30

> [...]

> Jeg, som selv er tysker, kan kun forstå det sådan at Peter Gersmann,
> forøvrigt lige som migselv, syntes at den anden Peters udsagn var

Enig med Karl - er selv på kursus i Tyskland 3-4 gange om året,
en fornøjelse

Men når PBP beskylder mig for at "sælge bedstemødre" som en anden
stikker/landsforræder... Det giver altså en reaktion.

Og PBP kan kalde det en joke fra nu af til Sankt Hans, men selv en DJ
Supreme/ Hammerhead popdreng må lære, at der er grænser for, hvad man
kan beskylde andre for. Og beskyldninger om landsforræderi er så afgjort
over grænsen.

Yep, usmageligt er det.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-04-01 09:55

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Og beskyldninger om landsforræderi er så afgjort
> over grænsen.

Det kommer an på hvem der står bag beskyldningen Jeg kan da komme i
tanke om mindst én tidligere hjemmehjælper, fra hvem en sådan
beskyldning ville få undertegnede til at ranke ryggen.

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 28-04-01 10:08

Så er Gersmann ude med riven igen...

in article moof.immerfreundlich-9D399B.10293828042001@news.get2net.dk, Peter
Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 28/04/01 10:29:

> Men når PBP beskylder mig for at "sælge bedstemødre" som en anden
> stikker/landsforræder... Det giver altså en reaktion.

Stikker? Landsforrædder? Jeg tror du skal tage dansk i 5 klasse om igen,
Peter, for jeg har aldrig hverken brugt de ord eller antydet noget sådant.

Hvis du opfatter min joke (ja, det var en joke, siden du skal have det
skåret ud i pap) sådan, tja, så har du et meget alvorligt problem, eller
også er du blot en dygtig USENET trold. Jo mere jeg ser af dine rablerier
her i gruppen, jo mere hælder jeg til det sidste.

> [...]
> Supreme/ Hammerhead popdreng må lære, at der er grænser for, hvad man
> kan beskylde andre for. Og beskyldninger om landsforræderi er så afgjort

Usmageligt er det at du ligepludselig kommer med gylle af denne kaliber, med
baggrund i at du tilsyneladende ikke fatter en joke.

Og dit andet indlæg:

> [...]
>
>I øvrigt var dit indlæg grundløst - det er dig kører fontexjournalistik
>for Apple. Jeg har jo sagt at min næste hjemmecomputer bliver en pc.

Sjovt at jeg skal beskyldes for "fontexjournalistik", når det er mig der er
utilfreds med fx. Mac OS X, og du forbander alle der ikke vil opgradere nu
og her langt pokker i vold.

Men det var vel blot endnu en smag af den bagvendte Gersmannske logik. Suk.

* Og til Karl Antz:

> [...]
>klassificerer et helt folkeslag, og ikke for det positive. Det har jeg
>aldrig brudt mig om - og det er det jeg mener når jeg taler om en form

Karl, du overfortolker på det grusomste. Jeg har intet imod tyskere (eller
andre europæiske folkeslag). Mit ordspil refererede til (udover Gersmanns
rabiate angreb på de der afventer OS X) den overræpresentation af porno i
Tyskland som involværer ældre kvinder. Ahem.

Så klap lige hesten før du begynder at antag hvad andre mener. Du har jo
lige vist at du selv har taget grusomt fejl.

At du tvinger mig til at forklare joken er bare ærgeligt, men hvad... :/

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Karl Antz

Dato : 28-04-01 10:16

Peter B. Perlsø <root@titancity.com> wrote:

> Mit ordspil refererede til (udover Gersmanns
> rabiate angreb på de der afventer OS X) den overræpresentation af porno i
> Tyskland som involværer ældre kvinder. Ahem.

INGEN flere kommentarer fra min side
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-01 10:39

In article <B71054F3.417A%root@titancity.com>,
"Peter B. Perlsø" <root@titancity.com> wrote:

> den overræpresentation af porno i
> Tyskland som involværer ældre kvinder.

URL?

--
MVH
Martin Edlich, MF (MegaFar)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 28-04-01 16:02

Peter B. Perlsø <root@titancity.com> wrote:

> den overræpresentation af porno i
> Tyskland som involværer ældre kvinder. Ahem.

Hedder det ikke at skyde sig selv i foden?

Fra : N/A

Dato : 28-04-01 22:01

Fra : Pete

Dato : 28-04-01 22:01

in article 3AEAD3CB.D608086@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 28/04/01 16:29:

> [...]
> du solgt _3_ stk., - altså er der solgt 2 stk. mere, end du ville have solgt

Hvad er forældelsesfristen for at få skolepengene tilbage?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-04-01 18:07

<root@titancity.com> wrote:

> [...]
> med
> Mac OS 8, OS 8.5, OS 9, Mac OS X PUBLIC BETA, Mac OS X 10.0.0, QuickTime

Når du køber en DELL, IBM eller Compaq, så betaler du også for
systemsoftware. Og når du vil opgradere fra Windows NT til 2000 så
betaler du for opgraderingen. Det accepterer +90% af brugerne.

Så hvorfor skal det være anderledes for de sidste 2.6%?

//Peter

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 27-04-01 19:55

in article moof.immerfreundlich-BF7C24.19063127042001@news.inet.tele.dk,
Peter Gersmann at moof.immerfreundlich@mail.tele.dk wrote on 27/04/01 19:06:

> Når du køber en DELL, IBM eller Compaq, så betaler du også for
> systemsoftware.

Jeg tror ikke du forstår hvad jeg mener. En af grundene til at Mac'en er
dyrere end PC'er er at Apple må smide omkostibingerne til Mac OS udviklingen
oveni prisen på hardwearen for at få det hele til at løbe rundt.

At vi så alligevel skal betale, ej blot for OS X, men også for public
betaen, så betaler vi mere end end gang for vores systemsoftware.

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Christian Bech

Dato : 28-04-01 23:04

Peter B. Perlsø <root@titancity.com> wrote:

> Mht forfølgelse af familiemedlemmer: To af mine nulevende bedsteforældre har
> begge kæmpet mod tyskerne i hæren under krigen,

Vil det sige, at ud af de tre værnepligtige, der kom til at affyre en
kanon i Sønderjylland d. 9. april 1940, så er to af dem i familie med
dig?

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-04-01 21:54

> [...]

> Apple har brugt over en milliard på at udvikle/købe sig til...
> Du kan næppe købe en ny Johnny Reimar skive for den pris.

Det er også et af de steder, hvor jeg ikke engang tror prisen ville
hjælpe

Fra : N/A

Dato : 28-04-01 21:42

Fra : Pete

Dato : 28-04-01 21:42

in article 3AE8D6F5.96DDE9@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 27/04/01 4:18:

> [...]
> stort set er ubrugeligt sålænge, der på det nærmeste ingen programmer er, der

Har du overhovedet nogen som helst personlig erfaring med OS X? Og her
snakker jeg ikke om andenhånds beretninger fra nogle af dine utallige
kontakter!

> [...]
> omkring 5-600kr. + moms, - altså den opgrade prispolitik, som Apple tidligere

Igen! På baggrund af hvilke erfaringer udtaler du dig?

> [...]
> fra Cupertino. - Apple Danmark har et temmelig stort ord at skulle have sagt i

Nej!

> [...]
> -
> 3,75mill. kr. v/ 25000 og 7,5mill.kr. v/ 50000 enheder.

Spændende regnestykker! Send dem til Apple Danmark, så har de lidt at snakke
om til julefrokosten!

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-04-01 22:47

in article B710F7B9.858C%pete@hldns.com, Pete at pete@hldns.com wrote on
28/04/01 22:42:

> Spændende regnestykker! Send dem til Apple Danmark, så har de lidt at snakke
> om til julefrokosten!

De får dem aldrig at læse. De har for travlt med at spille bordfodbold...

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : morten.reippuert@get~

Dato : 21-04-01 20:55

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-04-01 05:21

In article <Pine.OSX.4.33.0104212153050.499-100000@localhost>,
"morten.reippuert@get2net.dk" <morten@localhost> wrote:

> Prisen er stadig h¿j for et nyt produkt der ikke
> er f¾rdigt, Apple burde lokke kunder til med lavere priser for ejere
> af nyindk¿bet mac'er eller OS'er.

Synes du prisen er høj. Du får 9.1 + X + Dev Tools for en pris der er en
brøkdel af prisen på en ren Win2000 uden ekstraudstyr.

Ang. "Mac OS X er ikke færdig, så den skal være billig". En Mac Plus
kostede 85.000,- da den kom frem. Med 1 MB RAM og 0 MB harddisk.
I dag kan man få en PowerMac G4 MP for 18.000,-.

Var Mac Plus et færdigt produkt? Er PowerMac G4 MP? Er Mac OS X?

Det håber jeg da ikke - hvis Apple introducerer et produkt og stopper
udviklingen, så er den del af platformen død. Ja, PowerMac, iMac og X
vil blive endnu bedre, men det er vel hvad vi alle håber.

Det specielle ved X er at det er en masse ny kode leveret til en pris
som er lavere end hvad 8.1 kostede.

//Peter Gersmann

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-04-01 07:30

> [...]

> vil blive endnu bedre, men det er vel hvad vi alle håber.
>
> Det specielle ved X er at det er en masse ny kode leveret til en pris

På den ene side får man OS 9.1 og udviklingsværktøjer med, på den anden
side får man et ufærdigt produkt som iflg. Apple kun er beregnet på
"Early Adapters". OS X bliver bliver først bundled med Mac'er fra
sommer/efterår...så spørgsmålet er om ikke Apple dennegang har været
lige lovligt smarte når de fik brugerne til at betale en udvidet
betatest version. Der bliver med garntrisse rettet mange ting i OS X før
den releases til bundling, fomodentlig som OS X 10.1 .

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-04-01 08:25

In article <1es9b94.854x421dpxi8gN%triton@titancity.com>,
> [...]

> betatest version. Der bliver med garntrisse rettet mange ting i OS X før
> den releases til bundling, fomodentlig som OS X 10.1 .

Mac OS X 10.0.x er på ingen måde en beta. Den er langt mere stabil end 9
nogensinde har været. Var 9 en beta? Eller Windows "Blå skærm" 95?

Bliver du snydt ved at købe nu?

1. Ja, hvis prisen på Mac OS X falder afgørende, og der fortsat er
udviklerværktøjer og 9.1 med i pakken.
Tror du selv at prisen på Mac OS X falder?

2. Ja, hvis en opdatering fra 10.0.x til en evt. opdatering til sommer
koster noget. Tror du på baggrund af 8.1, 8.6 og 9.1 at en opdatering
kommer til at koste noget?

3. Ja, du spilder din tid, hvis du ikke har noget at bruge X til, men
køber nu. Hm, det gælder sådan set altid hvis man køber noget man ikke
har brug for...

4. Er der i Mac OS X 10.0.x tekniske fejl/alvorligt manglende
funktionalitet fra Apples side der gør, at lige præcis DU ikke kan bruge
Mac OS X? Vel at mærke ting som Apple ikke har meldt ud med?

Når man tænker på hvad aviser og pc-pressen har sagt og skrevet om Mac
OS X, så opfører en del mac-brugere sig som overforkælede børn, der vil
have alt og ikke vil betale noget for det de får.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-04-01 16:46

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Synes du prisen er høj. Du får 9.1 + X + Dev Tools for en pris der er en
> brøkdel af prisen på en ren Win2000 uden ekstraudstyr.

Jeg er mac bruger, ikke windows bruger og jeg har lige købt en dyr mac
så jeg synes at sammenligningen med Windows er tynd. Mit argument var at
Apple burde gøre noget for at holde på brugerne og belønne dem der er
hurtige til at bakke op om et nyt system.

- Og hvis vi skal sammenligne med Windows, hvorfor så ikke sammenligne
med Linux. Det kan hentes gratis eller købes for omkring 500kr incl
support, og mht til programmer er udbudet stort, Corel Draw,
Wordperfect, Staroffice, Quake-1-2-3, UT osv...

> Ang. "Mac OS X er ikke færdig, så den skal være billig" [klip]

dårligt argument, peter.

> Det specielle ved X er at det er en masse ny kode leveret til en pris
> som er lavere end hvad 8.1 kostede.

huuu? jeg gav 1500kr for min X hos Officeline, og såvist jeg husker var
det omkring 1200kr for min 8.0 (incl en fuld licens til MacLinkPlus)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 22-04-01 18:30

In article <1esa0d7.1eh57va1p46y0dN%reippuert@mac.com>,
> [...]

> Apple burde gøre noget for at holde på brugerne og belønne dem der er
> hurtige til at bakke op om et nyt system.

Du kræver introduktionsrabat, rabat når der er genbrug af kode, rabat
til studerende og rabat fordi du på et eller andet tidspunkt købte en
"dyr" computer.
Findes der et tidspunkt, hvor du vil betale, hvad tingene koster?

> dårligt argument, peter.

Godt argumenteret, morten.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-01 20:34

> [...]

> "dyr" computer.
> Findes der et tidspunkt, hvor du vil betale, hvad tingene koster?

Ja, det gør da hele tiden... omend jeg som alle andre helst vil købe så
billigt som muligt ,men dert er da ingen forbrydelse eller er det?) du
vil da også selv helst købe så billigt som muligt.

Jeg "kræver" ikke jeg ber blot Apple være fair; en prisstigning på 100%
for et OS er ikke fair - Slet ikke når der ikke er tale om et færdigt
produkt med 100% hardwareunderstøttelse (ulidelig langsom Finder, DVD,
CDRW, batterilevetid, modem under classic osv.)

Hvis Apple vil have brugerne med på vognen må _de_ også levere -

Traditionel Apple politik har været at tibyde rabat/gratis
opgraderinger til nyeste OS for kunder der har købt et nyt OS 3-6
måneder inden intrioduktionen af et nyt OS. - Det er også almideligt i
windows verdenen som du elsker at sammenligne med...

Hvis apple fortsætter som hidtil, forudser jeg at vi der har punget
1500kr ud til Mac OS X 10.0x nu, må punge ud endnu engang til sommer,
når Mac OS X er "færdig" og ready for prime time - Og dermed kan bruges
rigtigt

> Godt argumenteret, morten.

Skal vi fortsætte?

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-04-01 21:36

In article <1esa7qu.z3zvcod435xwN%reippuert@mac.com>, reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Jeg "kræver" ikke jeg ber blot Apple være fair; en prisstigning på 100%
> for et OS er ikke fair

Mac OS 9 blev prissat i 1999 og har siden kostet 790,- ekskl. moms. De
fleste ved vel godt at priserne er et par procent om året og dollaren er
gået ca. 20% op siden da.

Mac OS X koster 1039,20 ekskl. moms men inkl. 9.1 og udviklerværktøjer.
For studerende er prisen nede på 729,- ekskl. moms - et fald i forhold
til 9.1.

Hvordan du kan få det til en prisstigning på 100% - Pentium inside?

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-01 20:03

> [...]

> Er der nogen, der ved hvordan det hænger sammen med OS X?, og i givet fald:

Desværre hænger det slet ikke samen