/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
§-rytteri giver magt
Fra : Bo Warming


Dato : 22-12-03 14:41

- man føler sig overmenneske når man kan nægte undermennesker en uklart
defineret rettighed

At sige nej til ansøger om sognebånd

er som visse missionske præsters (og katolikkers) privilegie til at sige nej
til at gifte fraskilte

og Jehovad Vidners privilegie til at sige nej til blodtransfusion til deres
børn.

Al magt øger selvtilliden.

? ? ?
To præster har fornylig smidt folkekirkemedlem ud af folkekirken. De blev
vist ret høje og magtberusede af det.

Men de vil hævde at deres samvittighed krævede det

Det er jo ikke hver dag at en præst betyder noget som helst for nogen, så
glæden ved at udsmide har overgået juleglæden og når jeg igen og igen af
Nørrebroske præster er blevet nægtet sognebåndsløsning har jeg også beriget
svage præstesjæle med en art lykke, tror jeg.

Selvfølgelig er det indbildsk at søge at få folkekirken til at træde i
karakter, ved at snakke sig til selvjustits mht ikke at misbruge privilegier
til magt-arrogance. Men er det så slemt at være indbildsk i en god sags
tjeneste?

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com



 
 
Andreas Falck (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 22-12-03 15:00

I news:ZvCFb.7868$hW5.4442@fe10.private.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

> - man føler sig overmenneske når man kan nægte undermennesker en
> uklart defineret rettighed
>
> At sige nej til ansøger om sognebånd

Kan du ikke snart finde en anden grammafonplade og smide på

fut dk.snak.off-topic

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***


Bo Warming (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 22-12-03 16:09

"Andreas Falck" <andreas.falck@jyde.invalid> wrote in message
news:gOCFb.4210$pS5.1536@news.get2net.dk...
> I news:ZvCFb.7868$hW5.4442@fe10.private.usenetserver.com skrev
> Bo Warming følgende:
>
> > - man føler sig overmenneske når man kan nægte undermennesker en
> > uklart defineret rettighed
> >
> > At sige nej til ansøger om sognebånd
>
> Kan du ikke snart finde en anden grammafonplade og smide på

Bemærk der er en ny pointe

Og ingen har kunne foreslå en rationel forklaring til, at præster skal kunne
sige nej til en hvilkensomhest ansøger om sognebåndsløsning



Vidal (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 22-12-03 16:18

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:ZvCFb.7868$hW5.4442@fe10.private.usenetserver.com...
> - man føler sig overmenneske når man kan nægte undermennesker en uklart
> defineret rettighed
>
> At sige nej til ansøger om sognebånd

Så må jeg spørge endnu engang, hvorfor søger en katolik
sognebåndsløsning i den danske folkekirke. En folkekirke,
du ovenikøbet, som dokumenteret af mig, hader og foragter
i alle henseender. Er det ikke bare det rene kævrulanteri.

venlig hilsen

Villy Dalsgaard







Bo Warming (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 22-12-03 16:52

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
news:3fe70a97$0$69969$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> news:ZvCFb.7868$hW5.4442@fe10.private.usenetserver.com...
> > - man føler sig overmenneske når man kan nægte undermennesker en uklart
> > defineret rettighed
> >
> > At sige nej til ansøger om sognebånd
>
> Så må jeg spørge endnu engang, hvorfor søger en katolik
> sognebåndsløsning i den danske folkekirke. En folkekirke,
> du ovenikøbet, som dokumenteret af mig, hader og foragter
> i alle henseender. Er det ikke bare det rene kævrulanteri.

Du kan ikke dokumentere noget menneskes følelser fx had eller foragt, Du kan
lide at hakke på mig som værende hadende og foragtende(og ikke-kristen), men
det har intet på sig.

Er det kværulanteri at handle både i Netto og Fakta?

Eneste ulejlighed en præst kan have ved at acceptere at dette uvigtige
sognebåndsløsnings-bånd sker til vedkommende, er at påtage sig gejstlig
betjening, dvs i mit tilfælde smide jord på kiste om 3-5 årtier.

Men præster kan lide at føle sig betydningsfulde, og at
sognebånds-institutionen skal være noget ansvarstungt og vigtigt.

Ligesom nogle få indre-missionske præster er tændt på at ægteskab - et
sakramente som biblen ikke berører - skal været noget præsten har medansvar
for, dvs han nægter at gifte fraskilte.

Det kalder jeg formynderisk og for at gavne den folkekirke, som jeg
værdsætter og ønsker forbedret, så søger jeg at få sat på dagsordnen om ikke
man bør gøre det til en menneskeret at kunne vælge sognebåndsløsning uden at
præsten kan sige nej(hvis ikke arbejdspres, menighedsrådsvalg-kup-risiiko
eller andet specielt gør sig gældende).

Hvis jeg sjælesorgs-opringede min præst i tide og utide, kunne man kalde mig
besværlig. Også det besvær er dog især præsteskabt, for præsten kan sige nej
hvis han føler at hans arbejdsuge ikke giver plads til det - at det ikke
fører til noget, at han har andre vigtigere forpligtigelser.

Du kan kalde mig discount-kristen og provokatør, for jeg vil slet ikke bruge
præsten til noget dybt eller vigtigt. Men det vil andre, og dem kæmper jeg
for.
Især finder jeg det pinligt at Folkekirken smider folk ud - hvilket katolsk
kirke ikke gør (kun kan den nægte nadver)
En god kirke er åben og modtager alle, men bruger kun megen tid på personen,
hvis præste-hyrde og "lam" går i hak til det

At nægte at vie er acceptabelt. Der er nabokirker. Men udsmidning og
sognebåndsløsningsnægtelse er katastrofalt formynderi dvs ondskab. Vi er
ligemænd. Ingen bør sætte sig over andre. Formynderi hører fortiden til .

Vedr ansættelser og andre store beslutninger har folk forskellig rang, men
medlemskaber skal en lidet besøgt kirke som FK ikke være karrig med. Det vil
styrke kirkens image, hvis jeg kan komme igennem med denne bagatel af en
forbedring.



Vidal (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 22-12-03 18:24

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:0rEFb.6680$6X6.1235@fe07.private.usenetserver.com...
> "Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
> news:3fe70a97$0$69969$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Du kan ikke dokumentere noget menneskes følelser fx had eller foragt,

Du kan prøve at læse:

news:3fb9467d$0$69946$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Det dokumenterer til fuld den foragt og det had, du
føler for folkekirken.

Du kan selvfølgeligt sige, du ikke mente, hvad du skrev i disse snart
talløse indlæg, men hvad er så pointen i at diskutere med dig.

> Du kan
> lide at hakke på mig som værende hadende og foragtende(og ikke-kristen), men
> det har intet på sig.

Hvorfor siger du, at du er kristen? Hvorfor siger du, du ikke er
kristen? Hvorfor elsker du folkekirken, hvorfor hader du folkekirken.
Hvorfor er du katolik, når du hellere vil være medlem af folkekirken.
Hvorfor vil du løse sognebånd, når du i virkeligheden er katolik, og
hylder den katolske kirke?

venlig hilsen

Villy Dalsgaard




Bo Warming (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 22-12-03 18:39

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
news:3fe72831$0$70012$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det dokumenterer til fuld den foragt og det had, du
> føler for folkekirken.

Copypaste præcis hvad du misforstår som had og foragt.
Sidst du gjorde det, flygtede du fra at forsvare din tilsvining og
fordrejning af mig.

> Du kan selvfølgeligt sige, du ikke mente, hvad du skrev i disse snart
> talløse indlæg, men hvad er så pointen i at diskutere med dig.

Jeg har aldrig flygtet fra hvad jeg har skrevet. Alt mener jeg.

> > Du kan
> > lide at hakke på mig som værende hadende og foragtende(og ikke-kristen),
men
> > det har intet på sig.
>
> Hvorfor siger du, at du er kristen? Hvorfor siger du, du ikke er
> kristen? Hvorfor elsker du folkekirken, hvorfor hader du folkekirken.
> Hvorfor er du katolik, når du hellere vil være medlem af folkekirken.
> Hvorfor vil du løse sognebånd, når du i virkeligheden er katolik, og
> hylder den katolske kirke?

Jeg oplever mig som kristen og har et projekt kørende for at gavne
folkekirken, som indebærer dobbelt kirkemedlemskab.

Jeg hylder ikke nogen af kirkerne men begge har gode træk.

Delt loyaliltet var forrædderi i religionskrigenes tid, men idag er det OK -
som at handle hos to konkurenter. Let the best man win - og lev og lad
leve - lad får og løve gå side om side.Strid er fortid.



Rasmus Underbjerg Pi~ (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 22-12-03 18:56

"Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:

>Så må jeg spørge endnu engang, hvorfor søger en katolik
>sognebåndsløsning i den danske folkekirke.

Bl.a. for at afprøve kirkernes rummelighed - det har Bo jo svaret dig
flere gange.

>En folkekirke, du ovenikøbet, som dokumenteret af mig, hader og foragter
>i alle henseender. Er det ikke bare det rene kævrulanteri.

Jeg regner dig normalt for et fornuftigt menneske, så jeg forstår ikke,
hvorfor du udtrykker dig sådan. Jeg kan gerne medgive, at visse af Bos
indlæg udtrykker foragt for folkekirken, men man skal da være blind,
hvis man ikke kan se, at andre af hans indlæg udtrykker omsorg for og
velvilje mod samme kirke.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Is it too fast? Not for normal people!"

Vidal (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 22-12-03 20:30

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse
news:nubeuv84okhhh9uje7vf7dn0ncb5tbfrlp@4ax.com...
> "Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:

> >Så må jeg spørge endnu engang, hvorfor søger en katolik
> >sognebåndsløsning i den danske folkekirke.

> Bl.a. for at afprøve kirkernes rummelighed - det har Bo jo svaret dig
> flere gange.

Hvorfor pokker skal han afprøve den, han tror jo, efter nogle af
sine udsagn, ihvertfald, ikke på nogen Gud og holder slet ikke
af FK.

Folkekirken skal være rummelig, men den skal have sine grænser
også. Grossbøl har vist, hvor en af grænserne går. En anden går
ved sjælevandring. det er nøje defineret. Hvad det er for en grænse,
BW nu vil afprøve, ved jeg ikke, måske sognegrænsen...Min har han
nået.

> Jeg kan gerne medgive, at visse af Bos
> indlæg udtrykker foragt for folkekirken, men man skal da være blind,
> hvis man ikke kan se, at andre af hans indlæg udtrykker omsorg for og
> velvilje mod samme kirke.

BW lever og ånder for provokationen og udbredelsen af sit højreorienterede
budskab. I den forbindelse har jeg måske lidt for ofte fungeret som en af de
nyttige idioter, der tjener hans formål.

Men:når BW f.eks siger:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Folkekirken er en
pengemaskine der mafiøst-korrupt skal give håndværkere 600000 indtægter vedr
unødvendigheder - penge som syge, gamle og handicappede kunne have brugt.
Nazierne kunne ikke gøre oprør, men præster kan skrive læserbrev der
angriber ødselheden, men ingen gør det. Danskere er VÆRRE end nazier var, da
de gik med til holocaust.
------
Folkekirken består 99% af
sådan gerningsretfærdig lovreligion og socialistpropaganda
------
Folkekirken er et mafiøst netværk af ond magt om en pengemaskine
-----
Netop - dommere tørrer ansvaret af på bødler.
Man har da folk til at stjæle for sig.
Folkekirken er for fin til at kradse kirkeskat ind - det har den rockere
til.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

kommer mit pis altså i kog.

Hvis man sammenholder dette med den endeløse jammer om at løse
sognebånd og hans plagen livet af diverse sognepræster, så kan min
sympati ligge på et lille sted. Han opfører sig irrationelt og ambivalent.

Jeg har jo bemærket din sympati for Grossbøls holdning og det er
forståeligt, når du er ateist. Men når BW påstår sig at være kristen
og ikke tror på Gud, så bliver hans folkekirkeafprøvninger på kanten
af chikane og det får altså min kasket til at ryge af.

Men OK, jeg har nok været en anelse for irritabel. Jeg vil prøve i
højere grad at ignorere hans indlæg


Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard



Rasmus Underbjerg Pi~ (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 22-12-03 20:59

Hejsa Villy

Jeg har gjort som den flinke mand har bedt os og skåret den massive
krydspostning ned, så dette indlæg kun sendes til d.l.kristendom.

"Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev:

>>Bl.a. for at afprøve kirkernes rummelighed - det har Bo jo svaret dig
>>flere gange.

>Hvorfor pokker skal han afprøve den

Det er så et andet - og anderledes relevant - spørgsmål. Det ved han
bedst selv, og jeg vil ikke give mig af med at svare på hans vegne, men
så vidt jeg husker har han tidligere anført, at det er for at få den til
at træde i karakter.

>han tror jo, efter nogle af sine udsagn, ihvertfald, ikke på nogen Gud
>og holder slet ikke af FK.

Og ifølge andre udsagn tror han på Gud på sin egen måde og holder meget
af folkekirken. Vær nu ikke for hastig til at dømme om folks kristendom,
du som selv påbyder andre ikke at dømme ;)

>Folkekirken skal være rummelig, men den skal have sine grænser
>også.

Det er jeg skam helt enig i. Jeg så også hjertensgerne, at folkekirken
ville træde mere i karakter.

>BW lever og ånder for provokationen og udbredelsen af sit højreorienterede
>budskab. [...]

"Provokationen" er i hvert fald central - Bos indlæg er ofte polemiske,
og det er min erfaring, at de skal læses med et glimt i øjet. Ikke alt
skal tages for pålydende.

>Men:når BW f.eks siger: [klip - citater ]
>kommer mit pis altså i kog.

Jeg skal ikke påtage mig at udlægge disse citater - de er Bos værk, og
jeg er sikker på, at han står inde for dem, men jeg tror næppe, han
lægger det samme i dem, som du gør.

>Jeg har jo bemærket din sympati for Grossbøls holdning

Virkelig? That's news to me. Jeg troede ikke, jeg brød mig om Grossbøls
holdning. Kan du citere mig?

>og det er forståeligt, når du er ateist.

Den mærkat legitimerer mange mærkelige ting, skal jeg sige dig ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I dine øjne er alle muslimer vist terrorister.
Prøv at forholde dig objektivt til tingene."

Vidal (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 22-12-03 22:28

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse
news:gnieuv060srm97o5tfe6ck4j7bkunt5uea@4ax.com...
> Hejsa Villy

Hej Rasmus

> "Provokationen" er i hvert fald central - Bos indlæg er ofte polemiske,
> og det er min erfaring, at de skal læses med et glimt i øjet. Ikke alt
> skal tages for pålydende.

Det kan godt ske, jeg bliver lidt for sammenbidt.

> >Jeg har jo bemærket din sympati for Grossbøls holdning
>
> Virkelig? That's news to me. Jeg troede ikke, jeg brød mig om Grossbøls
> holdning. Kan du citere mig?

'Sympati' er nok det forkerte ord, undskyld, 'forståelse for' er bedre. Men
det var også pr hukommelse. Jeg har så også klippet nedenstående så din
afstandstagen fra hans *praksis* ikke kommer med. Det var jo den del,
der var forsvundet fra min hukommelse.

--------------------------------------------------------

Rasmus UP skrev i
<8g1bivo5c4tcah3oggmdokgeh6ntv1ogbq@4ax.com>

"Men derfor kan han nu sagtens i sine egne øjne være retfærdig, når han
fremsiger den. Der er jo ikke tale om, at Grosbøll som en anden anti-kristen
påstår, at det hele er løgn og bedrag, der skal nare dumme mennesker. Langt
snarere forstår han sig selv i en afmytologiserende og eksistentialistisk
tolkningstradition, hvor de bibelske teksters (og trosbekendelsens)
mytologiske sprog ikke forstås som udsagn om faktiske, historiske hændelser,
men snarere tolkes som symbolsk udtryk for dennesidige realiteter. Således at
Kristi sonende død og opstandelse snarere end den rent konkrete død og fysiske
opstandelse er et symbolsk udtryk for - en formidling af - menneskets mulighed
for ved en større/anden magts hjælp at overkomme frygt, fortvivlelse og
forhold, som er døden lig."

------------------------------------------------------

Hvilket vel ikke væsentligt adskiller sig fra din egen tilgang til det?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard



Rasmus Underbjerg Pi~ (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 22-12-03 23:21

"Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev:

>>Virkelig? That's news to me. Jeg troede ikke, jeg brød mig om Grossbøls
>>holdning. Kan du citere mig?

>'Sympati' er nok det forkerte ord, undskyld, 'forståelse for' er bedre.

Vores ven Bo har det med at citere Baruch Spinoza for et herligt udsagn:

"Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at græde over,
ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger."

Ikke at kunne finde på at tro, at jeg levede op til dette, men om ikke
andet er det da et værdigt mål at sætte sig for, imho.

Det er med et tilsvarende mål for øje, jeg skriver det, du citerer
nedenfor. Som du nok også har læst i mit indlæg, så så jeg faktisk
gerne, at folkekirken ville træde i karakter og verfe Grosbøll ud. Det
ændrer dog ikke ved, at jeg mener, at man bør forsøge at *forstå*,
hvorfor han mener som han gør, i stedet for bare at fordømme ham, som
det blev gjort i den pågældende tråd.

[om en evt. eksistentialistisk og afmytologiserende udlægning af
evangeliet]

>Hvilket vel ikke væsentligt adskiller sig fra din egen tilgang til det?

Jeg vil ikke mene, at jeg har nogen "egen" tilgang til evangeliet. Jeg
forsøger på at forstå en række tilgange (historisk- og kildekritisk,
fundamentalistisk, narrativt, eksistentialistisk osv.), som man så kan
anvende i forskellige situationer. Jeg vil ikke lægge mig fast på nogen
bestemt af disse tilgange som "min egen" tilgang.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Eat and carouse with Bacchus, or munch dry bread with Jesus,
but don't sit down without one of the gods."

Bo Warming (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 23-12-03 00:32

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:72reuv88uidiiqtrsp9udu11errul8a1d4@4ax.com...
> "Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:
> >"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev:
>
> >>Virkelig? That's news to me. Jeg troede ikke, jeg brød mig om Grossbøls
> >>holdning. Kan du citere mig?
>
> >'Sympati' er nok det forkerte ord, undskyld, 'forståelse for' er bedre.
>
> Vores ven Bo har det med at citere Baruch Spinoza for et herligt udsagn:
>
> "Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at græde over,
> ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger."
>
> Ikke at kunne finde på at tro, at jeg levede op til dette, men om ikke
> andet er det da et værdigt mål at sætte sig for, imho.
>
> Det er med et tilsvarende mål for øje, jeg skriver det, du citerer
> nedenfor. Som du nok også har læst i mit indlæg, så så jeg faktisk
> gerne, at folkekirken ville træde i karakter og verfe Grosbøll ud.

Hvis der var en § om vranglære, som den Jesus-troende og dermed Guds-troende
Grosbøll havde overtrådt, så kunne det komme på tale at verfe ham ud.

Det er katastrofalt at verfe medlemmer ud. Altid. Eller nægte
sognebåndsløsning (knap så slemt, men beslægtet)

Der er intet i vejen for at verfe præster ud, mener jeg, hvis de har ændret
holdning siden ansættelses-interviewet.

Rette instans er arbejdsgiver=menighedsråd.

Eller bisp hvis noget alvorligt er på færde.

Men trosbekendelse er udflydende. De allerfleste folkekirkepræster foregiver
allegorisk tro på jomfrufødsel og dødsriget osv

Men de er nok alle moderne som Grossbøll,

Havde bisp Rebel udført andet end det PJAT hun præsterede i sommers, havde
hun kuldkastet meget værdifuld udvikling, der er ved at bringe FOLK og KIRKE

S A M M E N.

De når aldrig sammen som på Grundtvigs tid. Men lidt mindre hykleri er et
stort fremskridt.

Grossbøll var i mange år kendt for at mene som han skrev i sin bog, der
først kom til debat, da Weekendavisen anmeldte.
Bispen har besøgt kirken og hørt prædikener og har godtkendt alt i årevis.
Blot en næse til Grosbøll havde bragt BISPEN I PROBLEMER.

Smigret over at Underberg kan lide citat om AT FORSTÅ - som for mig er
livets mening - giver jeg her flere af slagsen

START MED DET SIDSTE

The improvement of understanding is for two ends: first, our own increase
of knowledge; secondly, to enable us to deliver that knowledge to others
John A. Locke

fs . Den højeste Klogskab er: nøje at kende Tingenes Værdi. La
Rochefoucauld

fs `Nothing is easier than to denounce the evildoer; nothing is
more difficult than to understand him. Fyodor Dostoevski

fs Afsky = misbilligelse der skyldes det man ikke har ordentligt
forstået Ambroce Bierce

fs As soon as we are shown the existence of something old in a new thing, we
are pacified. Nietzsche

fs Der er ingen anden synd end dumhed. Oscar Wilde

fs Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe

fs Herein lies the tragedy of the age:
not that men are so poor - all men knows something of powerty.
-not that men are wicked , who is good ?- not that men are ignorant - what
is truth?
Nay, but that men know so little of men. Web Du Bois

fs Hvad er årsagen til de fleste uoverensstemmelser i denne
verden? Simpelthen dette - to mennesker mødes og forstår ikke hinanden
rettidigt nok til at forhindre et chok eller en overraskelse over den ene
eller den anden parts opførsel. Keats

fs Hvad man engang forstod med forstanden, kan man senere komme til at
forstå om igen med hjertet. Frithiof Brandt

fs I grunden misforstår vi altid os selv og forstår sjældent andre;
erfaringen har ingen moralsk værdi, den er bare et navn, vi giver vore
fejltagelser. I reglen betragter vi den kun som en form for advarsel,
tillægger den en vis evne til at uddanne karakteren, lov pris er den som
noget, der siger os, hvad vi bør gøre, og viser os, hvad vi bør undgå.
Oscar Wilde

fs I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som i et skab. Når
jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens skuffe og åbner en
anden. De blandes aldrig imellem hverandre, de forvirrer mig ikke og trætter
mig ikke ved deres mangfoldighed. Vil jeg sove, lukker jeg alle skuffer og
sover med det samme" "Når jeg skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende
luge og lukker samtidig alle de andre. Når jeg vil sove, lukker jeg dem
alle"Goethe citerende Napoleon

fs I would not ask for pity, but just your understanding - not even
that - no. Just for your recognition of me in you, and the enemy , time, in
us all. Tennesee Williams

fs ingen kvinde vil give afkald på at kende grænsen for deres elskers
kærlighed til dem

fs Intelligence is charactarized by the natural lack of ability to
understand life. Henri Bergson

fs It is by universal misunderstanding that all agree. For if, by
ill luck, people understood each other,
they would never agree. Baudelaire

fs It is impossible for one person to know another so well
that he can disperse with belief Nietzsche

fs It is not always by plugging away at a difficulty and sticking at
it, that one overcomes it; but, rather, often by working on the one next to
it. Certain people and certain things require to be approached on an angle.
Andre Gide

fs Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at græde
over, ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger.
Spinoza

fs Jeg ved alt, jeg forstår ingenting af det, jeg taler om det, og jeg
skriver om det. ChateaubriandWilde

fs Man skal ikke dømme et mennesker værd efter hans store egenskaber,
men efter den brug, han forstår at gøre af dem. La Rochefoucauld

fs Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af
livet. Frithiof Brandt

fs Religion is the idol of the mob; it adores everything it does
not understand Frederick the Great

fsahvi Den matematiske formulering af naturlovene er ikke en "erkendelse",
men et perspektiv på verden, et sæt af "illusioner" (symboler), der sætter
os i stand til at håndtere den. "Tallet er vort store middel til at gøre
verden håndterlig. Vi begriber så vidt vi kan tælle, dvs. som en konstant
lader sig opfatte"The number is our great tool of making it possible to
grasp the world - . When we can count, we believe that we
understand..Nietzsche vitssth Nietzsche opfatter
årsag-virkningsrelationen - kausaliteten - som en "fiktion", vi danner i
analogi til os selv.J. Hass Causality is a fiction we have
produced in analogy with ourselves, Nietzsche

fsal The defects of the understanding, like those of the face, grow worse
as we grow old.Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer

fsanz Schizophrenia cannot be understood without understanding
despair. R.D. Laing

fsb Our enemies come nearer the truth in the opinions they form of us than
we do in our opinion of ourselvesFrancois de La Rochefoucauld
(1613-1680)French Classical Writer.

fsfb Det, man hader, det kan man ikke forstå. Heinz Hilpert

fsfdhysm Ingenting er så foragteligt, som når man diskuterer med et
menneske årsager og hensyn og gør alt for at overbevise ham da pludselig at
mærke, at man ikke har med hans forstand at gøre, men med hans vilje: han
vil ikke forstå Schopenhauer

fsff It is more often from pride than from defective understanding that
people oppose established opinions: they find the best places taken in the
good party and are reluctant to accept the inferior ones. La Rochefoucauld

fsff Vil man gøre en ven noget forståeligt, må man passe få at finde ham
hvor han er.Min mere-forståen hjælper ellers intet. Så vil jeg i grunden
ikke gavne ham, men beundres af ham. " Søren Kierkegaard

fsfil At forstå fornuftens grænser - det alene er hvad virkelig
filosofi handler om. Nietzsche

fsGLglG Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af
livet. Frithiof Brandt

fsHi Historiens kulturarv bør ikke beundres - det vil hæmme det
umiddelbare livs udfoldelsesmuligheder.
Hvis man vil forstå sig selv og hvis en tradition tynger på det nuværende
liv, så kan det være nødvendigt at gribe til den historiske viden. Men den
må aldrig blive et mål i sig selv. En kultur kan ikke leve med blikket
tilbagevendt. . Livet - det groende og skabende - er vigtigere end
historien - det betragende og bevarende. Nietzsche

fshivimk Den, der forstår, kæmper ikke. Herman Bang

fshmsTABUviådfma Det man har lært at forstå, frygter man ikke længere.
Marie Curie

fsHPhp Prostitution lader sig ikke afskaffe; der gives endda
grunde til at ønske, at man ikke afskaffer den. Følgelig må man FORÆDLE
den - jeg håber, man forstår dette "følgelig" - prostitution er i hele
verden noget uskyldigt og naivt. Nietzsche

fsHt Der findes kun tre ting i verden som kvinder ikke forstår: frihed,
lighed, broderskab. G. K. Chesterton

fshtd The same emotions are in man and in woman, but in different tempi.
Because of this, men and woman never cease to misunderstand one another.

fshtudfordr "Kun den der er mand nok, forstår at forløse kvinden i
kvinden - svage mænd gør kvinder mandhaftige." Nietzsche

fsHæ Intet menneske har ret til at klandre eller fordømme et andet. I
virkeligheden kender vi ikke nogen andre rigtigt. Thomas Browne

fsJø .....Jøderne er netop derved det _mest skæbnessvangre_ folk i
verdenhistorien:
- i deres eftervirkning har de i den grad gjort menneskeheden falsk, så at
den kristne endnu i dag kan føle sig antijødisk uden at forstå sig selv som
_den sidste jødiske konsekvens_

fsKm Dogs bark at a person whom they do not know.
Heraclitus

fskm Man siger: at forstå et menneske er at tilgive ham. Men jeg siger:
hvem ville der så blive tilgivelse for? Vi forstår ikke engang os selv.
Lad os da tilgive andre uden at gøre krav på at forstå dem! Frejlif Olsen

fskmk Nothing in life is to be f eared. It is only to be
understood. Marie Curie

fskmklkm At forstå alt er at tilgive alt. Madame de Ståel

fskmsl At forstå alt er at tilgive alt. Thomas a Kempis

fskmsl Man bør blive mildere med alderen; jeg ser ikke nogen fejl, jeg ikke
selv kunne have begået. Johann Wolfgang von Goethe

fskmvi Hade ham? Hvordan kan jeg hade ham? Jeg kender ham jo! Jeg har
aldrig kunnet hade nogen, jeg kendte. Charles Lamb

fskmvi Jeg er et menneske; og jeg anser intet menneskeligt for at være mig
fremmed. Terents

fslg De gode og retfærdige selv kunne ikke forstå ham: deres ånd er
indfanget i deres gode samvittighed. De godes dumhed er uudgrundelig klog.
Nietzsche

fslg Det giver velvære at forstå naturens ligegladhed med godt og ondt.
Nietzsche

fslgkmsl "Elsk din fjende". Bibel

fslgslkl Den dybeste misforståelse af livet er at tro, at der
skulle bestå en modsætning mellem ens egen og ens næstes sjælefred.
Ellen Margrete Nielsen

fsmei It is easier to know (and understand) men in general than one man in
particular. La Rochefoucauld

fsmg Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels
fornøjelser. Jane Austen

fsmi Du vil også ønske at hjælpe, men kun dem hvis nød du forstår, fordi de
har en lidelse og et håb sammen med dig . jeg vil lære dem det, som få nu
forstår, og allermindst disse medlidenhedens prædikanter:medglæden
Nietzsce

fsmiELVvibi I grunden misforstår vi altid os selv og forstår sjældent
andre; erfaringen har ingen moralsk værdi, den er bare et navn, vi giver
vore fejltagelser. I reglen betragter vi den kun som en form for advarsel,
tillægger den en vis evne til at uddanne karakteren, lov pris er den som
noget, der siger os, hvad vi bør gøre, og viser os, hvad vi bør undgå.
Oscar Wilde

fsMr Reglen ser altid mere interessant ud end undtagelsen - den der
tænker sådan er på vej til kundskab , der gør ham en af den indforståede
elite. Nietzsche (Offentlig ansatte elsker forbud der giver dem status og
magt)

fsor De forsegler hver ting og handling med en lyd og tager derved
symbolsk ejendom over det. Nietzsche Kender man troldens navn, så har man
magt over ham.

fsOR Hvis en løve kunne tale, ville vi ikke kunne forstå den. Ludwig
Wittgenstein

fsorbogvisa Alt hvad man kan trække ud af ting, incl. bøger, er ikke mere
end, hvad man allerede ved. Hvad man ikke har adgang til via erfaring , har
man ikke øre for. Nietzsche

fsORikåvid What we do not understand we do not possess.'
Goethe

fsorwitt The understanding has suffered BRUISES from bumping its
head against the limits of language. Wittgenstein

fspiz>Se nu fuldbragtes verden" sådan tænker enhver kvinde, når hun adlyder
af al sin kærlighed.
Og lyde må kvinden og finde et dyb i sin overflade. Overflade er kvindens
sind, en bevægelig stormbevæget hud over et grundet vand.
Men mandens sind er dybt, dets floder bruser gennem underjordiske gange:
kvinden aner hans styrke, men forstår den ikke.<
Da svarede den gamle kone "Meget artigt og især for dem som er unge nok
dertil"
Sælsomt er det - Zarathustra kender kun så lidet kvinderne - og dog har han
ret om dem. Er det måske, fordi hos kvinden intet er umuligt.
Og tag så til tak en lille sandhed. Jeg er gammel nok til den!
Gem den godt og hold den for munden, ellers skriger den himmelhøjt, den
lille sandhed"
Giv mig, kvinde, din lille sandhed<, sagde Zarathustra, og den gamle kvinde
svarede
"Går til kvinderne din vej? Nuvel, forglem så pisken ej"(Om gamle og unge
kvinder)

fspp It is easier to know (and understand) men in general than one man
in particular. La Rochefoucauld

fsPs Det er aldeles ikke nogen indvending imod en bog, at en eller anden
finder den uforståelig; måske lå netop dette i dens forfatters hensigt - han
ville ikke forstås af "en eller anden". Nietzsche

fsrafs God grant me to contend with those who understand me. Thomas Fuller

fssb It is a common fault never to be satisfied with our fortune,
nor dissatisfied with our understanding.Rochefoucauld (1613-1680)French
Classical Writer

fssgtta Man kan måske nok få folk til at følge en bevægelse, men det er ikke
sikkert, man kan få dem til at forstå den. Kung-Fu-Tse

fssia Hvad er årsagen til de fleste uoverensstemmelser i denne
verden? Simpelthen dette - to mennesker mødes og forstår ikke hinanden
rettidigt nok til at forhindre et chok eller en overraskelse over den ene
eller den anden parts opførsel. Keats(så skarpt hvordan
irritation skaber amatør-diagnostik)

fssifordel Look into the depth of your own soul and learn first to know
yourself, then you will understand why this illness was bound to come upon
you and perhaps you will thenceforth avoid falling ill. Sigmund Freud

fsSIu Jeg havde forstået, hvordan det kunne være, at to synspunkter eller
handlemåder ikke blot begge oprigtigt kunne anses for gode, men begge
virkelig kunne være gode - og når de to kom i kontakt med hinanden den ene
dog kunne både synes og være ond. Det kan ske, når begge stræber i samme
almene retning, men den ene bevæger sig så meget langsommere, at den bliver
en kæp i den andens hjul. Julian Huxley

fssiz At miste sig selv. - Når man først har fundet sig selv, må man
forstå fra tid til anden at miste sig - og så igen finde sig: forudsat at
man er en tænker. For denne er det nemlig en ulempe hele tiden at være
bundet til én person. Nietzsche

fssky Hvis man forstod, ville man ikke kunne dømme. André Malraux

fsSMdø At berøve sig livet er at bekende at man er overvundet af
livet eller ikke forstår det. Albert Camus

fssTABUviåtded Menneskene hader alt for ofte hinanden af den grund, at de
ikke kender hinanden. Silvio Pellico

fsSv De gode og retfærdige selv kunne ikke forstå ham: deres ånd er
indfanget i deres gode samvittighed. De godes dumhed er uudgrundelig klog.
Nietzsche

fssø Hvem, spørger han, er i stand til at udholde denne følelse,
der overgår alle andre føleleser? Bestemt kun en digter:og digtere forstår
altid at trøste sig selv.Nietzsche

fsTABUviådfma Smede-børn reddes ej for gløderne. Danske Ordsprog

fsufielmk Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden
halvdels fornøjelser. Jane Austen (at udfordringen er
tilpas stor, er ofte det der gør fornøjelsen god for netop den person der
har valgt den)

fsvi+ When we begin to understand we grow polite, happy, ingenuous.
Nietzsche



Vidal (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 23-12-03 08:23

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en meddelelse
news:72reuv88uidiiqtrsp9udu11errul8a1d4@4ax.com...

> Villy Dalsgaar

>Hvilket vel ikke væsentligt adskiller sig fra din egen tilgang til det?

> Jeg vil ikke mene, at jeg har nogen "egen" tilgang til evangeliet. Jeg
> forsøger på at forstå en række tilgange (historisk- og kildekritisk,
> fundamentalistisk, narrativt, eksistentialistisk osv.), som man så kan
> anvende i forskellige situationer. Jeg vil ikke lægge mig fast på nogen
> bestemt af disse tilgange som "min egen" tilgang.

Jeg tænkte på et svar, du engang gav Christina om din indstilling
til det. Jeg kan ikke lige finde det.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard



Bo Warming (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 22-12-03 23:37

"Vidal @webspeed.dk>" <<vidal> wrote in message
news:3fe7479b$0$69950$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse
> news:nubeuv84okhhh9uje7vf7dn0ncb5tbfrlp@4ax.com...
> > "Vidal" <<vidal>@webspeed.dk> mælte sligt:
>
> > >Så må jeg spørge endnu engang, hvorfor søger en katolik
> > >sognebåndsløsning i den danske folkekirke.
>
> > Bl.a. for at afprøve kirkernes rummelighed - det har Bo jo svaret dig
> > flere gange.
>
> Hvorfor pokker skal han afprøve den, han tror jo, efter nogle af
> sine udsagn, ihvertfald, ikke på nogen Gud og holder slet ikke
> af FK.

Selvfølgelig tror jeg på Gud så helhjertet og totalt som nogen anden her.
Jeg har ikke haft stigmata, blødende sår. Har du?
Hvad savner du af beviser?

> Folkekirken skal være rummelig, men den skal have sine grænser
> også. Grossbøl har vist, hvor en af grænserne går. En anden går
> ved sjælevandring. det er nøje defineret.

Hvorfor skal rummeligheden have grænser? Vær præcis.

Grossbøll sagen har vist at bisp gør krumspring og tvinger til at Grosbøll
siger tvetydigheder, og så er han totalt tilgivet. Og Fergo blandede sig
helt udenom. Dvs de facto total accept af de ubetydelige afvigelser fra
normen, som Grosbøll begik i en ligegyldig bog, Han overholder liturgi og er
dermed pletfri.

Sjælevandring blander du ind i debatten. Hvorfor? Sten Ribers er ikke smidt
ud af folkekirken pga reinkarnations-tro. Hvor vil du hen?

> > Jeg kan gerne medgive, at visse af Bos
> > indlæg udtrykker foragt for folkekirken, men man skal da være blind,
> > hvis man ikke kan se, at andre af hans indlæg udtrykker omsorg for og
> > velvilje mod samme kirke.
>
> BW lever og ånder for provokationen og udbredelsen af sit højreorienterede
> budskab. I den forbindelse har jeg måske lidt for ofte fungeret som en af
de
> nyttige idioter, der tjener hans formål.

Jeg bruger som et ubetydeligt arbejdsredskab den lavmælte, saglige
konstruktive provokation. Why not?

Der er intet højreorienteret i mine frihedsbudskaber vedr kristendom og
kirke. Forklar hvad du måtte have i tankerne.

Min klare kritik af kirkens hykleri har aldrig haft brug for nogen nyttige
idioter.

> Men:når BW f.eks siger:
> --------------------------------------------------------------------------
----------------------------
> Folkekirken er en
> pengemaskine der mafiøst-korrupt skal give håndværkere 600000 indtægter
vedr
> unødvendigheder - penge som syge, gamle og handicappede kunne have brugt.
> Nazierne kunne ikke gøre oprør, men præster kan skrive læserbrev der
> angriber ødselheden, men ingen gør det. Danskere er VÆRRE end nazier var,
da
> de gik med til holocaust.
> ------
> Folkekirken består 99% af
> sådan gerningsretfærdig lovreligion og socialistpropaganda
> ------
> Folkekirken er et mafiøst netværk af ond magt om en pengemaskine
> -----
> Netop - dommere tørrer ansvaret af på bødler.
> Man har da folk til at stjæle for sig.
> Folkekirken er for fin til at kradse kirkeskat ind - det har den rockere
> til.
> --------------------------------------------------------------------------
------------------------------
>
> kommer mit pis altså i kog.

Det er der ingen grund til. Jeg angriber ikke dig. Jeg elsker den danske
folkekirke og søger at hjælpe den til at træde i karakter. DEN MAN ELSKER ,
TUGTER MAN
Kald det højtravende og indbilsk - so what - hvad er der galt i det

> Hvis man sammenholder dette med den endeløse jammer om at løse
> sognebånd og hans plagen livet af diverse sognepræster, så kan min
> sympati ligge på et lille sted. Han opfører sig irrationelt og ambivalent.

Der er ingen jammer i at påvise ukristelighed hos hadske præster.

> Jeg har jo bemærket din sympati for Grossbøls holdning og det er
> forståeligt, når du er ateist. Men når BW påstår sig at være kristen
> og ikke tror på Gud, så bliver hans folkekirkeafprøvninger på kanten
> af chikane og det får altså min kasket til at ryge af.

Du har altså er følelsesmæssigt problem. Det har jeg ingen skyld i.
Chikane er om at bryde lov eller være voldelig og jeg er fjernt fra sådant.

> Men OK, jeg har nok været en anelse for irritabel. Jeg vil prøve i
> højere grad at ignorere hans indlæg

At ansøge om sognebånd og få grundløs afvisning, er ikke at "plage livet af
diverse sognebånd".

Styr dine skingre metaforer.

Hvis du anser en udtalelse fra mig for "ambivalent" eller "irrationel" så
er al fejl på din side, når du ikke har præciseret din kritik og fået
afklaring af det du ikke forstår.

Da Grosbøll ikke kritiseredes men frikendtes, er jeg ikke belastet af at
have udtalt mig positivt af denne VELLIDTE POPULÆRE PRÆST, der ikke har mødt
så meget som en næse eller trussel fra bisp eller minister. Alt rettet imod
ham, incl at statsministeren skal røre sagen, har vist sig at være helt
ubegrundet. Alt er faldet fra hinanden. Han står så uskyldsren og pletfri og
uangribelig, som enhver anden præst. Kriminelle typer som Leif Bork Hansen
har været tæt ved at miste stilling, men sådant har ALDRIG VÆRET PÅ TALE
vedr arbejdsbien med den totale lokale opbakning, Grosbøll. Hans
pligtopfyldenhed er uantastet.

Du erkender at du har været irritabel. Og du flygter derfor for en debat,
der kun har fejl hos dig - det er altid en falliterklæring at ville ignoere
eller killfiltre. Dermed indrømmer du at jeg har ret eller ikke kan modsiges
rationelt. Det er en falliterklæring og gør din sag yderligere svag.

Anders Peter Johnsen og mange andre har killfiltret og så alligevel ikke,
killfiltret og så alligevel ikke, killfiltret og så alligevel ikke. Peger
det mod fejl hos mig? Tværtimod. Mit job er ikke at give APJ eller dig. Jeg
går efter bolden og ikke efter manden.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste