/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kan det passe
Fra : Benny Jespersen


Dato : 22-12-03 17:14

er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på den samme
nummer plade eller er det en tyk løgn



 
 
Brian Sørup (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 22-12-03 17:57


"Benny Jespersen" <bennyjespersen.fabjerg@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe7184a$0$95015$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på den
samme
> nummer plade eller er det en tyk løgn

Jeg tror ikke den går i Tyskland, men i Schweiz eller Østrig bruger men
den samme plade til flere køretøjer.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




henrik (22-12-2003)
Kommentar
Fra : henrik


Dato : 22-12-03 19:51

Brian Sørup wrote:

> "Benny Jespersen" <bennyjespersen.fabjerg@mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:3fe7184a$0$95015$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på den
> samme
> > nummer plade eller er det en tyk løgn

> Jeg tror ikke den går i Tyskland, men i Schweiz eller Østrig bruger men
> den samme plade til flere køretøjer.
> --
> Brian Sørup
> Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car


Enig . . . jeg mener at det er 5 . . . FEM !!!


Msp (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Msp


Dato : 23-12-03 23:17


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:bs77k1$9pn1h$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
>
> "Benny Jespersen" <bennyjespersen.fabjerg@mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:3fe7184a$0$95015$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på den
> samme
> > nummer plade eller er det en tyk løgn
>
> Jeg tror ikke den går i Tyskland, men i Schweiz eller Østrig bruger men
> den samme plade til flere køretøjer.
> --
Og Belgien

Mogens



Jens Jessen (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 23-12-03 09:34

Man må have 10 på samme plade - dog forudsat det er veteranmotorcykler.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204
Mobil + 45 2073 7471
"Benny Jespersen" <bennyjespersen.fabjerg@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe7184a$0$95015$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på den
samme
> nummer plade eller er det en tyk løgn
>
>



D@n Dethlefsen (23-12-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 23-12-03 23:37

Benny Jespersen wrote:
> er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på
> den samme nummer plade eller er det en tyk løgn

Nej, ikke i Tyskland endnu, men efter hvad jeg har læst det sidste stykke
tid arbejdes der på at få det indført, men dem der ikke overraskende stiller
sig på bagbenene er forsikringsselskaberne.

I Østrig kan man have max. 3 mc`er på samme nummerplade, forsikring betales
af den maskine der er dyrest i forsikring. Et ligende system findes i
Schweiz.

I DK kan vi vel kun drømme om sådan et system, hvis det fandtes ville jeg
nok have mindst 3 forskellige motorcykler.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Armand (24-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-12-03 11:00


"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe8c36f$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Benny Jespersen wrote:
> > er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på
> > den samme nummer plade eller er det en tyk løgn
>
> Nej, ikke i Tyskland endnu, men ........................
> I [bl.a.] Østrig kan man have max. 3 mc`er på samme nummerplade,
forsikring
> betales af den maskine der er dyrest i forsikring.
> I DK kan vi vel kun drømme om sådan et system,

Som dansker er vi indoktrineret med opfattelsen af at motorkøretøjer
er horribelt dyre brugsgoder, som er vildt beskattede, hvorfor det er svært
at kune forestille sig at biler og motorcykler andre steder blot er at regne
for en vare på linie med plæneklippere og stereoanlæg!
Når nummerpladen således kun tjener det simle formål at identificere
køretøjet under brug, og ikke også skal være et bevis på at man hár betalt
langt over 100% i mer-pris til skattefar, så er der ikke langt til
alternative anskuelser af brugen deraf!

For min part finder jeg muligheden langt mere interessant omkring brug på
(sommer-)MC'en hhv. (vinter-)bilen.

--
Armand.





D@n Dethlefsen (24-12-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 24-12-03 12:55

Armand wrote:
> "D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fe8c36f$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Benny Jespersen wrote:
>>> er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på
>>> den samme nummer plade eller er det en tyk løgn
>>
>> Nej, ikke i Tyskland endnu, men ........................
>> I [bl.a.] Østrig kan man have max. 3 mc`er på samme nummerplade,
>> forsikring betales af den maskine der er dyrest i forsikring.
>> I DK kan vi vel kun drømme om sådan et system,
>
> Som dansker er vi indoktrineret med opfattelsen af at motorkøretøjer
> er horribelt dyre brugsgoder, som er vildt beskattede, hvorfor det er
> svært at kune forestille sig at biler og motorcykler andre steder
> blot er at regne for en vare på linie med plæneklippere og
> stereoanlæg!

Overdrivelse fremmer forståelsen
Jeg er nok en af de få mennesker de synes at vores afgift system er OK
(ihvertfald på biler), en af grundene er at jeg ikke ønsker samme
trafiktæthed som f,eks rigtig mange steder i Tyskland, der kan man jo hver
komme frem eller tilbage for bare blik, og det forstår man når man ser at i
et "hus" dernede er det ikke unormalt med 3-4 biler (både far/mor/søn/datter
har deres egen). Hvad man kunne ønske af det danske afgift system var at det
var lidt mere flexsibelt med hensyn til afgift på sikkerhedsudstyr og
miljøvenlige biler/motorcykler.

> Når nummerpladen således kun tjener det simle formål at identificere
> køretøjet under brug, og ikke også skal være et bevis på at man hár
> betalt langt over 100% i mer-pris til skattefar, så er der ikke langt
> til alternative anskuelser af brugen deraf!

Og hvad skulle det hindre i at få en nummerplade til flere køretøjer !!!!
Det kunne jo f.eks være en nødvendighed at medbringe papier/e.lign hvis man
kører med "bytteplader"

> For min part finder jeg muligheden langt mere interessant omkring
> brug på (sommer-)MC'en hhv. (vinter-)bilen.

Det er du nok ikke ene om & problemstillingen er vel den samme
eller......................

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Hekto (24-12-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 24-12-03 14:10

In article <3fe97e96$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, D@n
Dethlefsen says...
> Det er du nok ikke ene om & problemstillingen er vel den samme
> eller......................
>
Hvis nu afgiften omlægges til en 'Km-afgift' så ville det jo være fint!
Man kunne eje alt det skrammel an havde lyst til, og så være beskattet
alligevel.
Det ville bringe noget omsætning, og samtidig virke mere retfærdigt at
betale for brugen, istedet for 100% afgift for 66% brug.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Jes Vestervang (24-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-12-03 17:40

Hekto wrote:

> In article <3fe97e96$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, D@n
> Dethlefsen says...
>> Det er du nok ikke ene om & problemstillingen er vel den samme
>> eller......................
>>
> Hvis nu afgiften omlægges til en 'Km-afgift' så ville det jo være fint!

Den afgift findes allerede - på benzinen! I Danmark er det bare ikke nok :-/
--
mvh Jes Vestervang

Jes Vestervang (24-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-12-03 17:42

D@n Dethlefsen wrote:

> Jeg er nok en af de få mennesker de synes at vores afgift system er OK
> (ihvertfald på biler), en af grundene er at jeg ikke ønsker samme
> trafiktæthed som f,eks rigtig mange steder i Tyskland, der kan man jo hver
> komme frem eller tilbage for bare blik

Herude på landet, hvor jeg befinder mig nu, er der ikke meget trafik og slet
ingen offentlige transportmidler. Her kan afgiften ikke retfærdiggøres IMO.
Afgiften på benzinen burde være nok!
--
mvh Jes Vestervang

Jens Jessen (24-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 24-12-03 16:48

Eget motorkontor i garagen.



10 motorcykler eller biler på samme nummerplader, lyder som ønsketænkning.
Men det er virkelighed i Tyskland, hvor op til ti køretøjer kan deles om den
samme nummerplade.



Tekst Jens Jessen.



Vi veteranfolk kender godt situationen. Der står flere restaurerede
køretøjer i garagen, men kun én er registreret og forsynet med nummerplade.
Skal et af de andre ud at køre, skal der lejes en prøveplade, og det koster
100 kroner om dagen, foruden et astronomisk højt gebyr for blot at låne
pladen eller pladerne. Tilmed er det ikke engang rigtigt lovligt, ifølge
lovens bogstav må man ikke leje en prøveplade til fornøjelseskørsel. I
Tyskland har man for længst har indset, at veteranfolk ofte er samlere og i
nogle tilfælde storsamlere med mange køretøjer i garagen. Netop derfor har
man lavet en speciel nummerplade, som kan bruges på 10 forskellige
køretøjer.

Forudsætningen for at man kan få de specielle nummerplader, med hvid bund
og rød skrift, er, at køretøjerne hver skal være mindst 30 år gamle. Desuden
må der ikke være straffelovsovertrædelser indenfor området med snyd med
stelnumre og nummerplader - er der det, kan man ikke opnå ret til at få de
specielle nummerplader. Der skal føres logbog over det antal kilometer, der
køres på hver eneste af de køretøjer, som nummerpladen gælder til. I
Tyskland er det sådan, at forsikringen går på ydelsen og skatten lægges på
køretøjets slagvolumen, så derfor begunstiges veteranfolk, der har flere
køretøjer, ved kun at betale én gang skat og én gang forsikring af det
køretøj der har det største slagvolumen og det største antal hestekræfter.
Forsikringen gælder automatisk på de andre, i kraft af, at man jo kun kan
køre i én bil eller på én motorcykel ad gangen. Kravene for at kunne køre
med en rød veteranplade medfører, at samtlige de køretøjer, der skal
registreres på den samme plade, skal til syn, og ejeren skal kunne bevise,
at køretøjerne er vedkommendes ejendom. Når køretøjerne er til syn, laves
der en speciel Oldtimercertifikat, hvor de køretøjer, der må køre med
pladerne er nævnt. Almindelig fornøjelseskørsel er dog ikke tilladt, men til
gengæld må man så alt det andet, der har med veterankørsel at gøre. Det
behøver heller ikke kun at være ejeren, der kører på køretøjet - en anden må
gerne prøve køretøjet.

De specielle Oldtimerplader er i sagens natur meget populære i Tyskland,
og da det fortrinsvis kun er motorcykelfolk, der har mange køretøjer, er
ordningen specielt god for dem, i kraft af motorcykler ganske enkelt fylder
mindre i garagen. Her i landet kan vi formentlig blive med at drømme om
tyske tilstande. Det er nok tvivlsomt om myndighederne og ikke mindst
skattevæsenet, vil være med til det. Vi skal jo ikke glemme, at der er mange
penge i syn og salg af nummerplader i dette land.


--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204
Mobil + 45 2073 7471
"Benny Jespersen" <bennyjespersen.fabjerg@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3fe7184a$0$95015$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> er det rigtig at man i tyskland kan have flere køretøjer indreg på den
samme
> nummer plade eller er det en tyk løgn
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste