El-spørgsmål ?
Fra : Christian

Dato : 22-12-03 14:51

Hej Gruppe

Jeg bor i ejerlejlighed og skal til at ha' nye hvidevarer i mit køkken. Jeg
vil gerne ha' en indbygningsovn, men den kræver 230V og 16 ampere. Min
el-installation er fra ca. 96. Jeg har en enfaset måler med 2 grupper (10A),
en til lys og en til komfur/køleskab. Der er et HPFI relæ. Så vidt jeg kan
se, er det 1,5 kvadrat ledning der er brugt til komfuret. Nu er mit
spørgsmål så om man "bare" kan skifte sikring + "holder" (det er noget med
at 16A sikringen ikke passer i en 10A holder ??!!) og kan min måler håndtere
de større krav ???

Mvh. Christian

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-12-03 17:32

"Christian" <bkb8145jegvilikkesp@mmesvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål så om man "bare" kan skifte sikring + "holder" (det er noget med
> at 16A sikringen ikke passer i en 10A holder ??!!) og kan min måler

Det helt rigtige sted at spørge er i gruppen
dk.teknik.el, hvor der sidder en række fagfolk.

Men 16A er kortere end 10A og kan derfor ikke anvendes.
Det gamle - og kriminelle - måde at løse det prøblem på, var
at fylde kobbermønter ind i hullet - eller stanniol.
Nogle systemer arbejder måske derfor med forskellig
diameter på spidsen af sikringen.

Per A. Hansen

Fra : Calle.

Dato : 23-12-03 00:03

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> dk.teknik.el, hvor der sidder en række fagfolk.
>
> Men 16A er kortere end 10A og kan derfor ikke anvendes.
vrøvl, der er diameter på halsen der er tykkere, så den ikke kan gå i en 10A
bund-skrue/ring
--
Calle

Fra : anders majland

Dato : 22-12-03 18:36

> Så vidt jeg kan se, er det 1,5 kvadrat ledning der
> er brugt til komfuret.

Det er ikke nok til 16A - Der skal du op i 2,5 kvadrat. Du kan dog
afhængigt af installation iøvrigt sikrer med 13A istedet for de 10A -
Men det kræver under alle omstændigheder en autoriseret til at skifte
sikringsholderen. Men hvis ovnen ikke kan køre på 13A uden at springe
sikringen "for tit" er du nødt til at få trukket et nyt kabel

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Aksel

Dato : 22-12-03 23:47

> [...]
> spørgsmål så om man "bare" kan skifte sikring + "holder" (det er noget med
> at 16A sikringen ikke passer i en 10A holder ??!!) og kan min måler

Hvis der er anvendt 1,5 kvadrat ledning må man normalt skifte til 13 A
sikringer, de passer i samme bundskrue som 10 A.

Hilsen Aksel