/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Hvad med vores Kamera og frost ...
Fra : Bangsbo Design


Dato : 22-12-03 10:22

Jeg kunne tænke mig mit spørgsmål er stillet før :-/

Sidste år med min Canon PowerShot A40 blev
jeg af en ven frarådet at tage det ud i frostvejr ...

Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette
sig efter ... .... ?

Digitalt Kamera og frost ..... ?

Rigtig God Jul og Godt Nyt Foto År 2004

Med venlig hilsen
Keld Gydum
9900 Frederikshavn
--
Foto og Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo



 
 
Deaster (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 22-12-03 10:37

Bangsbo Design wrote:
> Jeg kunne tænke mig mit spørgsmål er stillet før :-/
>
> Sidste år med min Canon PowerShot A40 blev
> jeg af en ven frarådet at tage det ud i frostvejr ...
>
> Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
> da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette
> sig efter ... .... ?
>
> Digitalt Kamera og frost ..... ?


Det burde ikke give nogen problemer, til gengæld er batteriets performance
ikke så høj i frostvejr. Pas dog muligvis på kondensvand hvis du render
mellem frostvejr og plusgrader.


--
Mvh
Deaster
Nåja,
og god jul.



Bangsbo Design (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Bangsbo Design


Dato : 22-12-03 11:14

Hej Deaster ...

TAK for dit svar det med batterierne var jeg godt klar
over jeg har ekstra batterier på mig - tæt ved kroppen
men hvad så når man kommer hjem med et kanon koldt
kamera til 21-23 graders varme i ens lejlighed ... ?

Og det jeg i øvrigt blev advaret imod fra frost og
skærmen ... ?

Undskyld hvis jeg spørger dumt ... ;-/

Ellers TAK for dit svar .... !

Med ønsket om go' JUL ....

Keld Gydum



Niels Ebbesen (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 22-12-03 11:27



Bangsbo Design wrote:

> Og det jeg i øvrigt blev advaret imod fra frost og
> skærmen ... ?


Du skal bare gi' den en sjat frostvæske, så er du sikker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

H.Kragelund (22-12-2003)
Kommentar
Fra : H.Kragelund


Dato : 22-12-03 12:53

> men hvad så når man kommer hjem med et kanon koldt
> kamera til 21-23 graders varme i ens lejlighed ... ?

Jeg plejer at lade kameraet blive i tasken, i et par timer efter at det er
kommet ind i varmen. Så for det lov at afklimatisere og jeg undgår på den
måde at der dannes kondens vand på kameraet! Nu skal det siges at min taske
er en lowepro taske, som er rimelig tæt og godt isoleret! Iøvrigt skal man
altid være opmærksom på dette fænomen da der allerede ved en temperatur
forskel på 8 grader mellem et objekt og den omgivende luft vil dannes
kondens.
F.eks. kamera huset er inde i varmen og objektiver ude i en kold bil også
går man ud og tager et objektiv. Smækker det på huset og vupti så har du
kondens inde i kammeraet.:-/

mvh
henrik




Soren Kuula (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Soren Kuula


Dato : 22-12-03 20:11

Hej Henrik
> F.eks. kamera huset er inde i varmen og objektiver ude i en kold bil også
> går man ud og tager et objektiv. Smækker det på huset og vupti så har du
> kondens inde i kammeraet.:-/
>
på baglinsen mener du vel ?

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.


emj (22-12-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 22-12-03 22:29

On Mon, 22 Dec 2003 20:10:49 +0100, Soren Kuula
<dongfangspam@bitplanet.net> wrote:

>på baglinsen mener du vel ?

Nej, han mener på indersiden af objektivet.
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

David List (22-12-2003)
Kommentar
Fra : David List


Dato : 22-12-03 11:08

On Mon, 22 Dec 2003 10:22:29 +0100,
Bangsbo Design <kg@mail.dk>
wrote in <3fe6b7e6$0$27375$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
> Jeg kunne tænke mig mit spørgsmål er stillet før :-/
>
> Sidste år med min Canon PowerShot A40 blev
> jeg af en ven frarådet at tage det ud i frostvejr ...
>
> Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
> da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette
> sig efter ... .... ?
>
> Digitalt Kamera og frost ..... ?

Nu har jeg indtil videre ikke haft behov for at anvende et kamera
udendoers i frostvejr, men jeg ved da hvad jeg *ville* goere:

Bruge kameraet (uanset om det var et film- eller digital-kamera) som
ellers, men anbringe det i "karantaene" ved hjemkomsten:

Hvis man er noedt til straks at bringe det ind i stue-temperatur, saa
adskil hus og objektiv og lad dem ligge til naeste dag uden at bruge
dem, og uden at saette ende-haetter paa.

Hvis man har en garage med en temperatur over 0 grader Celsius, saa
lad udstyret ligge der nogle timer og tag det saa indenfor og lad det
ligge som ovenfor beskrevet.

Nu lyder jeg maaske som en rigtig forsigtig-Per, men jeg ville da
vaere ked af at faa oedelagt et kamera eller objektiv. Andre har
maaske et andet oekonomisk eller affektions-maessigt forhold til deres
udstyr.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Ole Palmhøj (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Ole Palmhøj


Dato : 22-12-03 12:22


"Bangsbo Design" <kg@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe6b7e6$0$27375$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg kunne tænke mig mit spørgsmål er stillet før :-/
>
> Sidste år med min Canon PowerShot A40 blev
> jeg af en ven frarådet at tage det ud i frostvejr ...
>
> Og nu hvor jeg har købt en noget dyrere kamera vil jeg
> da utrolig gerne ha' de forholdregler man bør rette
> sig efter ... .... ?
>
> Digitalt Kamera og frost ..... ?
>
> Rigtig God Jul og Godt Nyt Foto År 2004
>
> Med venlig hilsen
> Keld Gydum
> 9900 Frederikshavn
> --
> Foto og Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo
>
>
Medbring en plasticpose. Efter endt fotografering, og stadig udendørs,
anbringes kamera i posen, der lukkes grundigt. Når kameraet kommer ind i
varme og fugtige omgivelser, vil kondens danne sig uden på posen, men
kameraet er beskyttet. Når pose og kamera har opnået indendørstemperaturen,
kan der pakkes ud.

Mvh
Ole



Bangsbo Design (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Bangsbo Design


Dato : 22-12-03 15:27

TAK til jer *ALLE* for gode svar ....

Hvad man ikke ved må man jo spørge til ....

Rigtig Glædelig Jul
fra:
Keld Gydum
9900 Frederikshavn
--
Foto og Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo



Niels Ebbesen (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 22-12-03 23:13


Bangsbo Design wrote:
>
> TAK til jer *ALLE* for gode svar ....
>
> Hvad man ikke ved må man jo spørge til ....


Tja Keld, du er jo så gammel i gårde på UseNet, at du burde vide,
at den slags spørgsmål er stillet før, sådan ca. et par gange hver
vinter de sidste 4 - 5 år, så det ville ha' klædt dig, hvis du
lige havde taget en søgning på Google...

Glædelig jul...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Bangsbo Design (23-12-2003)
Kommentar
Fra : Bangsbo Design


Dato : 23-12-03 07:47

Hej Niels ....

Du skriver bla.:

> Tja Keld, du er jo så gammel i gårde på UseNet, at du burde vide,
> at den slags spørgsmål er stillet før, sådan ca. et par gange hver
> vinter de sidste 4 - 5 år

Ja og det samme gør sig gældene om hvordan man steger And
og dog går jeg ind og giver folk et pænt og fornuftigt svar ... i
den rette gruppe og et ordenligt sprog ...!

Gode Niels Ebbesen du har deltaget mere ind jeg på Usenet og
burde være for go' til den slags indlæg du her fyre af ... også her
i gruppen kommer der stadig nye til ...

Du kan da godt opføre dig lidt pænt ... ;-/

Glædelig Julefred og Godt Nytår ....

Med venlig hilsen
Keld Gydum - Danmark



Edmund (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 25-12-03 05:31

Ole Palmhøj skrev:


> Medbring en plasticpose. Efter endt fotografering, og stadig udendørs,
> anbringes kamera i posen, der lukkes grundigt. Når kameraet kommer
> ind i varme og fugtige omgivelser, vil kondens danne sig uden på
> posen, men kameraet er beskyttet. Når pose og kamera har opnået
> indendørstemperaturen, kan der pakkes ud.

Øhh, den kolde fugtige luft inde i posen, vil vel fortætte sig på
indersiden af posen, når den bliver varmet om

--
Mvh Edmund


Ove Ilsoee (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Ove Ilsoee


Dato : 25-12-03 09:17

On Thu, 25 Dec 2003 05:31:29 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Øhh, den kolde fugtige luft inde i posen, vil vel fortætte sig på
>indersiden af posen, når den bliver varmet om

Nej, når kold luft bliver varmet op, bliver den netop tør.
Mvh
Ove


Jens Bruun (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 25-12-03 10:17

"Ove Ilsoee" <o_ils@opera-rmv-mail.com> skrev i en meddelelse
news:is6luv03966necjj6dueqrvvei72sugg8n@4ax.com...

> Nej, når kold luft bliver varmet op, bliver den netop tør.

En lidt mere nøjagtig forklaring kunne være: Varm luft kan indeholde mere
vand end kold luft. Nedkøles luft med et givet vandindhold, vil dette vand
fortættes (udskilles), efterhånden som temperaturen falder. I en lukket
pose vil vandet fortættes på indersiden af posen. Ude i det fri fortættes
vandet som regn/tåge.

--
-Jens B.

www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet (inaktiv indtil det
nye år)



Allan Olesen (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 25-12-03 14:16

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>I en lukket
>pose vil vandet fortættes på indersiden af posen.

I det aktuelle tilfaelde befinder den kolde luft sig inde i posen.
Vandet vil derfor fortaettes paa ydersiden.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Claus Smith - Pigefo~ (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Claus Smith - Pigefo~


Dato : 22-12-03 14:02


Jeg har aldrig oplevet problemer med at have kameraet med ude i
frost/snevejr.

Igennem tiden har jeg udsat mine Olympus/Nikon kameraer for lidt af hvert og
ikke oplevet nogle problemer med dem.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.claussmith.com



Jan Vestergaard (22-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 22-12-03 15:40

Bangsbo Design skrev i et indlæg på usenet:
> Jeg kunne tænke mig mit spørgsmål er stillet før :-/


Sikkert sidste vinter

> Sidste år med min Canon PowerShot A40 blev
> jeg af en ven frarådet at tage det ud i frostvejr ...

Jeg havde tidligere et A40 - og det var med ude i frostvejr flere
gange - jeg havde en stor lomme i jakken, hvor det kom ned, når jeg ikke
brugte det, og tog det kun frem, når det skulle bruges - og der gav det
absolut ingen problemer.

Så det samme vil jeg gøre med mit nuværende G3 uden at være nervøs.

Men jeg kan godt se, at det vil kræve nogle kolossal store lommer med
digiatlt SLR med et par ekstra objektiver

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste