Underligt automatgear i Mercedes
Fra : RacerNiels

Dato : 22-12-03 17:09

Hej ng,

For nogen tid siden var jeg ude og køre i taxa. Det blev sæføli ikke
anderledes end at det blev til en Mercedes.
Jeg syntes han kørte underligt, så jeg spurgte hvad det var for en type
automatgear. Det var åbenbart en type hvos man skulle lette på speederen for
at skifte gear. Altså, han lettede på speederen, men rørte ikke nogen
gearstang. Det føltes fuldstændig som manuelt gear. Jeg spurgte hvad der
skete hvis han bare holdt klampen i bund - så ville den skifte med et
ordentligt ryk.
Der var også mulighed for selv at skifte med + og -, men den stod nu i auto.

Hvad er det for et elendigt gear??

Bilen var en C200 Komp. stw.

Anyone??

Niels
Sqzuki!

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 17:21

"RacerNiels" <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote:

>Hvad er det for et elendigt gear?

Lyder mere som en elendig chauffør eller et defekt gear.
Det er ikke standard på nogen MB at skifte med et ryk, tværtimod så er
automatgear noget MB kan finde ud af.
I alle de automatgearbiler jeg har kørt i, kan man provokere til et
skift ved at løfte lidt på speedertrykket, men det skal ikke være
nødvendigt for at skifte blødt.
I en MB 300 har jeg oplevet at den skiftede meget hårdt,næsten som at
få et spark bagi, men det var en forglemmelse på værkstedet og efter
at en vakuumslange var blevet sat på plads igen skiftede den som
sædvanligt blødt.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : RacerNiels

Dato : 26-12-03 11:55

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
> Det er ikke standard på nogen MB at skifte med et ryk, tværtimod så er
> automatgear noget MB kan finde ud af.

Det var også det jeg mente...

Det virkede bare ikke helt normalt. Jeg synes det manglede den "fedten" som
normale automatgear har. Altså, den kørte omdrejningerne igennem istedet for
at blive omkring 2500omd og så koble mere og mere til...
Ændrer det noget?

God Jul,
Niels *<

Fra : ENN

Dato : 26-12-03 11:59

tværtimod så er
> automatgear noget MB kan finde ud af.

MB laver ikke selv Automatgear - det er ZF automatgear der sidder i Mercerne

Fra : Allan Møller

Dato : 22-12-03 20:08

> Der var også mulighed for selv at skifte med + og -, men den stod nu i
auto.

> Hvad er det for et elendigt gear??
>
> Bilen var en C200 Komp. stw.
>
> Anyone??

Mon ikke det var et SprintShift ? (Mener jeg altså det hedder)
Det sidder i nyere sprintere og er heller ikke min kop te.

Mvh. Allan

Fra : Peter J

Dato : 26-12-03 16:12

"Allan Møller" skrev >
> Mon ikke det var et SprintShift ? (Mener jeg altså det hedder)
> Det sidder i nyere sprintere og er heller ikke min kop te.

Sprintshiftet sidder kuns i Sprintere..... Ej i nogen af personvognene.
SprintShift er i øvrigt en manuel gearkasse der selv skifter....... Ford
bruger vist samme princip i Transit'er med DuraShift. (Samme ord, men bare
med nogle andre bogstaver :)

> Mvh. Allan

VenHils
Peter