For tidlig julegave!
Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-12-03 11:26

Hej folk!

Så er jeg dagens nok gladeste mand, min kære gode Sierra er kl. 10.02 blevet
synet uden anmærkninger - Jubii!
Synsmanden kommenterede faktisk dens flotte undervogn, mht. rust, og
"lovede" mig mindst 4 år mere... Så er den bil vist tjent ind

Dog undrer det mig lidt at der ikke er sådan en bremsetest udskrift på
synsrapporten, plejer der ikke at være det? For den bremsede jo fint nok!

Så nu tror jeg bilen skal have en lille julegave, en guld-vask ved Metax,
det har den vist fortjent!

God jul til jer alle, og godt nytår!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC (Nysynet...)

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 22-12-03 13:18

> [...]
> Synsmanden kommenterede faktisk dens flotte undervogn, mht. rust, og
> "lovede" mig mindst 4 år mere... Så er den bil vist tjent ind

Og min Sierra blev kasseret ved det tredje syn indenfor en måned! Ren
katastrofebehandling.

Jeg fik den synet lidt sent 1. gang så den røg ud over den sidste dato
hvilket jeg telefonisk havde fået lov til. De finder så en del små
irriterende rusthuller uden betydning, en minimal flække i Hardyskiven + et
par endnu mindre ting.

Den kommer så på værksted og mekanikeren bliver syg og det forsinker synet
så meget at vi kommer til syn på den sidste dag i den måned man har efter 1.
syn. Her bliver den kasseret for en evt. mulig følt lille utæthed i
bremseforstærkeren. Min kone får der at vide at hun har en 3. chance frem
til den 23/12. Og i dag holdt jeg så 4 timer på chancen på Lystrupvej i
Århus og da jeg så kom ind fik jeg at vide at jeg lige skulle betale fuldt
synsgebyr og ikke de 250 jeg havde betalt.

Og hvad værre er: Selvom bilen har været til syn 2 gange indenfor den sidste
måned gennemser han hele bilen (dvs. bremser, lys, udstødning m.m.) og får
lige prikket hul i en vange vi osse talte om til 1. syn. Så nu skal jeg til
syn for 4. indenfor 1½ måned.

Jeg synes simpelthen de har været tarvelige denne gang. Jeg plejer aldrig at
have problemer ved syn. Min anden bil checkede de stort set ikke. Skal man
klage eller ?

Jeg hader Statens bilsyn!

FOC

Sierra 87' 1,8

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-12-03 13:35

"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> wrote in
message news:3fe6e112$0$27444$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg hader Statens bilsyn!

Ellers få en tid et andet sted.
Nogle de er simpelthen blæst i kasketten. Der er en her i byen hvis han ikke
kan banke hul med hans spidshammer, så ligner undervognen en bedre pløjemark
istedet når han er færdig..

Jeg ville køre til et andet sted fordi nu har de vist set sig gale på den
bil..

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-12-03 16:11

Freddy O. Christensen wrote:
> Og min Sierra blev kasseret ved det tredje syn indenfor en måned! Ren
> katastrofebehandling.

Surt!

> [...]
> hvilket jeg telefonisk havde fået lov til. De finder så en del små
> irriterende rusthuller uden betydning, en minimal flække i

Hvad er Hardyskiven?

> Jeg hader Statens bilsyn!

Lige i dag har jeg intet imod dem...
Men det kunne da tyde på at de ikke er helt glade for den bil længere. Kør
et andet sted hen og prøv igen. Jeg kan anbefale Brande, der fik jeg min
synet. Det var nogle meget stille og fredelige gutter, som lavede lidt fis.
Godt nok var der 1 time i bilen, men tilgengæld kan man få tid når som helst
stort set!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 22-12-03 16:24

> Hvad er Hardyskiven?

Gummiklods på kardanen. Plejer at ruske når den er færdig og det gjorde min
ikke

> [...]
> gutter, som lavede lidt fis. Godt nok var der 1 time i bilen, men
> tilgengæld kan man få tid når som helst stort set!

Der er langt til Brande fra Hornslet. Osse fordi jeg skal lidt på arbejde og
have 4 børn afleveret/hentet m.v..

Men jeg tror heller ikke de elsker den. Jeg fatter simpelthen ikke at han
undersøger hele bilen igen når den lige har været til syn 5 uger tidligere.
Det er da ren forfølgelse.

Men jeg tror jeg dropper bilen nu. Jeg gider simpelthen ikke mere. Bare jeg
kunne få et surt opstød sent ind til synshallen. Skal jeg ikke til syn igen
kan jeg vel ligeså godt give dem en skriftelig klage.

FOC

Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-12-03 16:30

Freddy O. Christensen wrote:
> Gummiklods på kardanen. Plejer at ruske når den er færdig og det
> gjorde min ikke

Ok. Hvordan ruske... Sådan at bilen ryster eller hwordan?

> Der er langt til Brande fra Hornslet. Osse fordi jeg skal lidt på
> arbejde og have 4 børn afleveret/hentet m.v..

Se det kan jeg godt forstå... Men en ny synshal ville nok ikke gøre noget.

> [...]
> Bare jeg kunne få et surt opstød sent ind til synshallen. Skal jeg
> ikke til syn igen kan jeg vel ligeså godt give dem en skriftelig

Jeg synes under alle omstændigheder at du skal sende en klage, selv over så
lille en ting som omsynet, der skulle betales fuld pris for!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 22-12-03 16:48

> Ok. Hvordan ruske... Sådan at bilen ryster eller hwordan?

Ruske. Men jeg ved ikke hvornår

<> Men jeg tror jeg dropper bilen nu. Jeg gider simpelthen ikke mere.

> Jeg synes under alle omstændigheder at du skal sende en klage, selv
> over så lille en ting som omsynet, der skulle betales fuld pris for!

Kan jeg få bare en lille sejr vil det være fedt

Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-12-03 16:52

Freddy O. Christensen wrote:
> Ruske. Men jeg ved ikke hvornår

Ok. Jeg vil jo gerne være opmærksom på min egen

> Kan jeg få bare en lille sejr vil det være fedt

Så absolut.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 23-12-03 20:16

> Ok. Jeg vil jo gerne være opmærksom på min egen

Jep.. rusker. Så vidt jeg har hørt kan man ikke købe den alene til en
Sierra Cosworth 4x4, hvorfor man skal skifte hele kardanen (?) som koster
2500 kr. hos Ford. Jeg har ikke selv undersøgt det, men fået det fortalt.
Den bil jeg kender til har kørt omkr. 170.000 km.... som sagt en Ford Sierra
Crossie ;)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 13:31

> [...]
> koster 2500 kr. hos Ford. Jeg har ikke selv undersøgt det, men fået
> det fortalt. Den bil jeg kender til har kørt omkr. 170.000 km.... som

Og jeg har lige haft min nede idag... den skal også skiftes :|
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.029.jpg

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-12-03 14:05

Hej!

Thomas Krath wrote:

> Og jeg har lige haft min nede idag... den skal også skiftes :|

Sådan er det med biler - der skal altid laves et eller andet for at
bilen er _helt_ perfekt :)

Pt. mangler min "kun" at få skiftet forruden (pga. flænge),
bagkofangeren ("mindre" forsikringssag) og så vil min blinkarm ikke slå
fra når man retter op...

Men _så_ er den også perfekt bagefter

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-03 14:13

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Sådan er det med biler - der skal altid laves et eller andet for at
>bilen er _helt_ perfekt :)

Ja ... æuwww osse - har lige skruet bagkofanger på Scorpio'en, blot
for at opdage at der er en afdækning, der ligger så tæt på pottens
afgang, at den nok rasler lidt.

(Well, så er der da i det mindst noget der kan overdøve digitaluret ;)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-12-03 14:21

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Ja ... æuwww osse - har lige skruet bagkofanger på Scorpio'en, blot
> for at opdage at der er en afdækning, der ligger så tæt på pottens
> afgang, at den nok rasler lidt.

Hehe, det er jo dét jeg mener :) Er det den delvist smeltede kofanger du
allerede har fået skiftet? ;)

> (Well, så er der da i det mindst noget der kan overdøve digitaluret ;)

Dét problem har jeg ikke i Escorten - skidtet er analogt :)

Og god jul iøvrigt! Også til Spirillen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-03 14:37

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Hehe, det er jo dét jeg mener :) Er det den delvist smeltede kofanger du
>allerede har fået skiftet? ;)

Ja - jeg havde jo lige kofangeren af, så den kunne få skiftet
bagskærme, og få ny lak på

>Dét problem har jeg ikke i Escorten - skidtet er analogt :)

;)

>Og god jul iøvrigt! Også til Spirillen :)

Skulle hilse tilbage .... den starter besynderligt nok som en
svedske, selv i frostgrader.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-12-03 15:07

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Skulle hilse tilbage .... den starter besynderligt nok som en
> svedske, selv i frostgrader.

Det er da flot af så gammel en bil.

Det er nok fordi du klapper den af og til :)

--
Mvh, Erik Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 14:29

>Pt. mangler min "kun" at få skiftet forruden (pga. flænge),

også du?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-03 14:11

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>Og jeg har lige haft min nede idag... den skal også skiftes :|
>http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.029.jpg

De er nu svære at se på billedet - men øehhh - de der rynkede fingre
der ??? plasticpose ?

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 14:16

> De er nu svære at se på billedet - men øehhh - de der rynkede fingre
> der ??? plasticpose ?

Det der undervognsbehandlingspjat er sgu noget lort at arbejde med ;)
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.013.jpg

Bilen kommer desværre først ud at køre igen d. 31/12-2003, forudsat Ford kan
nå at hente dele hjem fra Tyskland fra d. 29/12 til 30/12. :(

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-12-03 14:35

Hej!

Thomas Krath wrote:

> Det der undervognsbehandlingspjat er sgu noget lort at arbejde med ;)

Ja, men det lønner sig i længden :)

> Bilen kommer desværre først ud at køre igen d. 31/12-2003, forudsat
> Ford kan nå at hente dele hjem fra Tyskland fra d. 29/12 til 30/12. :(

Surt show. Scaniadam har ikke stumperne på lager?

Roder du iøvrigt selv med kareten?

--
Mvh, Erik Voss Schrader

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 14:53

> Surt show. Scaniadam har ikke stumperne på lager?

LOOOL! Det mener du ikke seriøst? :) Alt skal hentes hjem fra Tyskland
eller UK til bilen, men der er kun en dags levering, så det passer lige med
at jeg bestiller delene den 29/12 og har dem den 30/12.... håber jeg :)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-12-03 15:10

Hej!

Thomas Krath wrote:

> LOOOL! Det mener du ikke seriøst? :)

Egentligt jo :) Det er da lidt useriøst at de ikke har alm. gængse
sliddele til deres egne biler.

De har da det meste til Escorten på lager

> Alt skal hentes hjem fra Tyskland eller UK til bilen, men der er
> kun en dags levering, så det passer lige med at jeg bestiller delene
> den 29/12 og har dem den 30/12.... håber jeg :)

Det vil jeg nu se før jeg tror det, men man kan jo aldrig vide :) Du kan
vel låne et andet sæt hjul i mellemtiden? :)

--
Mvh, Erik Voss Schrader

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 15:15

> Egentligt jo :) Det er da lidt useriøst at de ikke har alm. gængse
> sliddele til deres egne biler.

Haha... så mange Cossie'er er der sgutte i DK.

> Det vil jeg nu se før jeg tror det, men man kan jo aldrig vide :) Du
> kan
> vel låne et andet sæt hjul i mellemtiden? :)

Hehe :) Jeg skal heldigvis ikke bruge bilen før i uge 2 og 3, så jeg klarer
den nok :)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-12-03 15:39

Hej!

Thomas Krath wrote:

> Haha... så mange Cossie'er er der sgutte i DK.

Stadigvæk - jeg synes det er usmart. Der _kunne_ jo dukke en udlænding
op med et akut problem med bilen inden afrejse...

> Hehe :) Jeg skal heldigvis ikke bruge bilen før i uge 2 og 3, så jeg
> klarer den nok :)

Ok. Her går der sjældent to dage dage uden bilen bliver motioneret :) Af
de 20kkm jeg kører årligt er der 16 km tur/retur til DTU og resten er
fritidskørsel :)

(Og det er jo nok noget af årsagen til mit batteri "kun" holdte 3 år...)
--
Mvh, Erik Voss Schrader

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 16:19

On Wed, 24 Dec 2003 15:38:51 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Stadigvæk - jeg synes det er usmart. Der _kunne_ jo dukke en udlænding
>op med et akut problem med bilen inden afrejse...

Så må du jo lære grundregel nummer 1 ifm. rationel lagerstyring,
bilreservedele: "Ha' de stumper på lager, som dit daglige
kundeunderlag har brug for og ikke alle mulige andre dele"

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 14:34

> [...]
kan
> nå at hente dele hjem fra Tyskland fra d. 29/12 til 30/12. :(

Hvorfor har du pillet hele gearkassen af?
På alm Sierra'er kan man da lige akkurat pille kardanen af mens kassen
bliver siddende.

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 14:50

> Hvorfor har du pillet hele gearkassen af?
> På alm Sierra'er kan man da lige akkurat pille kardanen af mens kassen
> bliver siddende.

Mon det er fordi der skal skiftes noget mellem gearkasse og motor?? :)
Jaaaaaa.... hehe.

Fra : John Sahl

Dato : 24-12-03 15:10

Thomas Krath wrote:
> Mon det er fordi der skal skiftes noget mellem gearkasse og motor??
> :) Jaaaaaa.... hehe.

Bedre kobling?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 15:17

> Bedre kobling?

Nej... der er et leje der skal skiftes. Vi troede det var udrykkerlejet,
men det er et andet leje.... se billede herunder:
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.012.jpg

zoomet lidt ud:
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.013.jpg

Du kan se at leje går på tværs inde i hullet, hvilket ikke er meningen :)
Det er fordi det er ødelagt. Så så vi også at hardyskiven var revnet, så
den skal også skiftes.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 15:21

> Nej... der er et leje der skal skiftes. Vi troede det var udrykkerlejet,
> men det er et andet leje.... se billede herunder:
> http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.012.jpg

hey det var også røget i min Sierra, det er højgearsaksel-lejet og koster
ca. 100 Kr til en DOHC.
Da det var i stykker i min, kunne den slet ikke koble ud

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 15:22

> hey det var også røget i min Sierra, det er højgearsaksel-lejet og
> koster ca. 100 Kr til en DOHC.
> Da det var i stykker i min, kunne den slet ikke koble ud

Ja, det er et kendt problem :( Jeg har heldigvis ikke haft problemer med
det... det gik i stykker i forrig weekend da jeg skulle til Jylland...

Godt at det er så billigt i indkøb, det er bare så besværligt når gearkasse,
trækaksler, udstødning mv. skal ned for at skifte noget så simpelt!

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 15:26

> [...]
gearkasse,
> trækaksler, udstødning mv. skal ned for at skifte noget så simpelt!

jo men så kan du jo skifte kobling ved samme lejlighed, eller trænger den
ikke?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-12-03 15:31

On Wed, 24 Dec 2003 15:26:29 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> eller trænger den ikke?

Nope

Smut ud og få stegt den and, istedet for at hænge hér

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 15:35

> Nope
>
> Smut ud og få stegt den and, istedet for at hænge hér

Nogen har jo "folk" til dette

Fra : John Sahl

Dato : 24-12-03 15:40

Mogens Knudsen wrote:
> Smut ud og få stegt den and, istedet for at hænge hér

Kæresten er i køkkenet sammen med svigermor, det ville
da være synd at invadere deres territorium

Det næste er vel at de vil til at blande sig i ting mht bilen så

*<[;c)

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 15:42

> Kæresten er i køkkenet sammen med svigermor, det ville
> da være synd at invadere deres territorium
>
> Det næste er vel at de vil til at blande sig i ting mht bilen så

ROFL!!! :D

Go' jul... :)

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 15:47

> Kæresten er i køkkenet sammen med svigermor, det ville
> da være synd at invadere deres territorium
>
> Det næste er vel at de vil til at blande sig i ting mht bilen så

....eller endnu værre, indtage venstre forsæde

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 15:33

> jo men så kan du jo skifte kobling ved samme lejlighed, eller trænger
> den ikke?

Den trænger ikke til det, selvom jeg har købt en ny:
http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.020.jpg

Ford får den tilbage igen.... :) Min mekaniker mener den næsten lige er
skiftet, hvilket må være i forbindelse med motorskiftet inden jeg købte
bilen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-03 15:18

> Mon det er fordi der skal skiftes noget mellem gearkasse og motor?? :)
> Jaaaaaa.... hehe.

det kan jo ske hvis man kører for meget bedstefar kørsel med fuld skrue på
motoren og så laaaaangsom tilkobling ))

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 15:19

> det kan jo ske hvis man kører for meget bedstefar kørsel med fuld
> skrue på motoren og så laaaaangsom tilkobling ))

Det problem er jeg ikke bekendt med. Vi kører ikke alle som dig besse :)
Se også mit svar til JS.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-12-03 14:39

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>Det der undervognsbehandlingspjat er sgu noget lort at arbejde med ;)
>http://www.tkrath.dk/forum/dfb/Ford.Sierra.Cosworth.4x4.24-12-2003.013.jpg

Pheeew - jeg var sgu' lige bekymret for dine fingre, og lige ved at
foreslå dig at søge læge ;)

Et fif til folk der pusler selv : Tag nu rigeligt med poser, når man
tanker bilen op - de hænger jo lige ved standeren ..... hehe

>Bilen kommer desværre først ud at køre igen d. 31/12-2003, forudsat Ford kan
>nå at hente dele hjem fra Tyskland fra d. 29/12 til 30/12. :(

Du kan vel nøjes med Hardy-skiven ?

Fra : Thomas Krath

Dato : 24-12-03 14:54

> Du kan vel nøjes med Hardy-skiven ?

Nej, se svaret til Tom. :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 17:49

> [...]
igen
> kan jeg vel ligeså godt give dem en skriftelig klage.

Det gør du nok også klogt i. Det er ikke billigt at få skiftet vanger i en
Sierra.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 22-12-03 18:06

> Det gør du nok også klogt i. Det er ikke billigt at få skiftet vanger i en
> Sierra.

En bagbro iøvrigt, er vel den stive bagaksel der er mellem hjulene..

Vangerne, er det ikke de 'stænger', som løbe
lange hele bilen ???

De er vel ikke billige at skifte på NOGEN vogn ??

Fra : alexbo

Dato : 22-12-03 17:56

"Freddy O. Christensen" > skrev

> Skal jeg ikke til syn igen kan jeg vel ligeså godt give dem en skriftelig
klage.

Hvad er det egentlig du vil klage over.
Nu er det svært at gennemskue tidsforløbet, den eneste dato du nævner er i
morgen.

Men.
Du møder op til første syn, efter den dato hvor bilen skulle have været
godkendt.
Den bliver så ikke godkendt, men du får en måned til at lave tingene.
Så møder du op den sidste dag, der bliver den heller ikke godkendt.
Så er det første syn forbi.

Så skulle du have fået en ekstra chance, det lyder mærkeligt, for den
centrale styring af synet tager din bil ud af omsynsrækken, den er faldet
for aldersgrænsen.

Så starter synet forfra, det er der ikke noget mærkeligt i.
Jeg synes du skal glæde dig over at du fik lov at beholde pladerne.
De bliver sikkert klippet, hvis du bliver stoppet af politiet.
Du må efterhånden være 2 mdr. over tiden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 18:21

> [...]
> De bliver sikkert klippet, hvis du bliver stoppet af politiet.
> Du må efterhånden være 2 mdr. over tiden.

Jeg kan nu godt følge at han er sur.
Jeg ville heller ikke være tilfreds med at de finder flere fejl ved de
efterfølgende kontroller når der kun er forløbet 2 mdr. De må da lave et
ordentlig synsarbejde 1. gang, det er da det de får vores penge for.
En vange bliver ikke pludselig gennemtærret på 2 mdr.

De skriver faktisk i deres materiale hvad de kontrollerer hos SBI så man må
hurtigt kunne konkludere at de IKKE har lavet deres kontrol godt nok første
gang med hensyn til "rust i bærende dele". SÅ hurtigt ruster en vange ikke
igennem.

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 22-12-03 18:25

Tom wrote:
> Jeg kan nu godt følge at han er sur.

Det kan jeg også, det er ret trist at køre til syn med en bil
der ikke er ordentligt klargjort og så oveni købet tillader
synsmanden at opdage det.. Fy skamme

> [...]
> et ordentlig synsarbejde 1. gang, det er da det de får vores penge
> for. En vange bliver ikke pludselig gennemtærret på 2 mdr.

Rent faktisk er det altså ikke synsfolkenes opgave at lave
arbejdssedler/styklister til folk som de der efter kan rende
hjem og fejlrette efter.

Derfor stopper en synsmand gerne når han ikke gider spilde
mere tid på en bil som alligevel ikke kan synes i den tilstand
den er kørt til syn i.

Det har intet med sagen at gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 18:50

> Det har intet med sagen at gøre.

Jeg har læst hvad de har på deres hjemmeside og de papirer de sender til
ejerne og INTET sted har jeg kunnet se at de kan lave en halv kontrol når
der findes "for mange" fejl.
De skriver i klart sprog hvad de bla. alt kontrollerer.
- Bremser
- Styretøj og hjulophæng
- dæk
- Lygter, og reflekser
- Forurening
- Fjedre og støddæmpere
- Rust
- Ruder
- Sikkerhedsseler

Jeg kan ikke se at de har lavet en rustkontrol 1. gang som de skriver at de
gør og som MAN BETALER FOR.

Fra : alexbo

Dato : 22-12-03 19:15

"Tom" skrev

> Jeg har læst hvad de har på deres hjemmeside og de papirer de sender til
> ejerne og INTET sted har jeg kunnet se at de kan lave en halv kontrol når
> der findes "for mange" fejl.

Det hedder "synsrapport ikke udtømmende" , men vil altså fremgå af
rapporten.
Og så får man ikke omsyn.

mvh
Alex Christensen

Fra : John Sahl

Dato : 22-12-03 19:41

Tom wrote:
> Jeg har læst hvad de har på deres hjemmeside og de papirer de sender
> til ejerne og INTET sted har jeg kunnet se at de kan lave en halv
> kontrol når der findes "for mange" fejl.

Man betaler IKKE for at de skal lave arbejdslister for en.

Hvor mange tror du der lige tager chancen og kører til
syn uden at klargøre bilen? (Jeg kender til temmelig mange
tilfælde hvor det er sket.)

Det er spild af tid, både synshallens og alle dem der seriøst
forbereder og vedligeholder deres biler men alligevel har
problemer med at få tider til syn af deres biler.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:21

> Man betaler IKKE for at de skal lave arbejdslister for en.

Nej men jeg kan se du kan heller ikke svare på mit spørgsmål
Når de SKRIVER hvad de kontrollerer, så har de edermugmig også at
kontrollere det.
Ikke så meget for pengenes skyld men for at SIKRE at bilen overholder lovens
minimumskrav.
(Ellers kunne et virkårligt også lave kontrollen)

> [...]
> forbereder og vedligeholder deres biler men alligevel har
> problemer med at få tider til syn af deres biler.

Vi betaler da alle for at få udført en kontrol af førnævnte dele, og da SBI
intet sted forbeholder sig ret til at standse midt i arbejdet på grund af
for mange fejl.
Hvis man ser på det arbejdsgrundlag som snapstinget/embedsmænd har
udfærdiget så skriver de faktisk også en del om den "service" som SBI skal
udvise med ikke kun at finde fejl men også rådgive om steder som senere kan
give problemer osv osv.
Når SBI så oven i købet kører med bragende OVERSKUD så kan jeg svært følge
idéen med mangelfulde kontroller.

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 18:39

Tom wrote:
> Nej men jeg kan se du kan heller ikke svare på mit spørgsmål
> Når de SKRIVER hvad de kontrollerer, så har de edermugmig også at
> kontrollere det.

Da ikke når de når det punkt at de ved bilen ikke kan synes,
måske pga andre fejl som de ikke har skrevet at de tjekker
og derfor slet ikke er nået til listen over de ting de normalt
tjekker.

Der er ingen grund til at de skal fortsætte og dermed lave
arbejdssedler til folk, enten må folk vide hvad de laver når
de klargører en bil til syn, eller overlade den til folk der har
forstand på det.

Der er jo kun afsat et vist tidsrum pr. kunde.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:53

> Da ikke når de når det punkt at de ved bilen ikke kan synes,

Jo, det er jo det de SKRIVER.
Bare fordi det er en offentlig institution skal man da ikke finde sig i at
man ikke får "leveret" den ydelse/vare man betaler for.
Når SBI oven i købet skriver på bagsiden af synsindkaldelsen hvad det er de
kontrollerer så kan de da slet ikke løbe fra det.

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 19:48

Tom wrote:
> [...]
> Når SBI oven i købet skriver på bagsiden af synsindkaldelsen hvad det
> er de kontrollerer så kan de da slet ikke løbe fra det.

Så du mener reelt at de ikke må tjekke andet end det de har beskrevet?

Eller må de gerne tjekke andet, men skal tjekke de ting de skriver
først?

Eller hvad er det du mener?

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 19:57

> Så du mener reelt at de ikke må tjekke andet end det de har beskrevet?

Jo SBI skriver jo ....ved det periodiske syn kontrolleres "bl.a" (blandt
andet)....

> Eller må de gerne tjekke andet, men skal tjekke de ting de skriver
> først?

Hvad de koltrollerer først må de vel selv om

> Eller hvad er det du mener?

At når SBI skriver at de kontrollerer nogle specifikke ting,. ja så er det
også det de gør.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 20:07

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev :

> [...]

>arbejdssedler til folk, enten må folk vide hvad de laver når
>de klargører en bil til syn, eller overlade den til folk der har

De tager jo først og fremmest de ting den respektive bil er kendt for,
dernæst følger de normalen. Jeg har vist et par ret forskellige
biler, som jeg jævnligt viser dem, og selv om det er samme synsmand,
går han ikke frem på samme måde, men styrer ret målrettet efter de
vanlige faldgruber.

Sierra : vangerne bagi og gummiskiven ved styretøjet
( + den famøse ratstammebøsning)
Rekord : vangen foran ved styrehuset + bærearme bagi
Scorpioen : hehe - der var han på skideren, den kendte han ikke
faldgruberne på, og jeg var heldigtvis mundlam.
(Han kiggede meget længe på bagtøjet, da han synes hjulene stod lidt
og skrævede, *det* skal de sgu' gøre)

>Der er jo kun afsat et vist tidsrum pr. kunde.

Og ? Da det er kunden der selv betaler, skal han eddermuggeme
(pardon my french) levere den vare der er købt.

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 20:22

jan@stevns.net wrote:
> Og ? Da det er kunden der selv betaler, skal han eddermuggeme
> (pardon my french) levere den vare der er købt.

Enig, men det er IKKE en arbejdsseddel, todo-liste, man har købt.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 20:31

>Enig, men det er IKKE en arbejdsseddel, todo-liste, man har købt.

Med mindre man får dommen "ikke udtømmelig" - så er det faktisk en
to-do liste : listen vil da være de ting han har konstateret fejl /
mangler ved

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 20:59

jan@stevns.net wrote:
> Med mindre man får dommen "ikke udtømmelig" - så er det faktisk en
> to-do liste : listen vil da være de ting han har konstateret fejl /
> mangler ved

Plus dem han ikke har nået at få kigget på/fundet.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 21:33

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev :

>Plus dem han ikke har nået at få kigget på/fundet.

så hedder den jo "ikke udtømmelig" - eller sådan cirka

Jeg har aldrig oplevet at der ved en omstilling, har været nye ting

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 19:58

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev :

>Hvor mange tror du der lige tager chancen og kører til
>syn uden at klargøre bilen? (Jeg kender til temmelig mange
>tilfælde hvor det er sket.)

Det gør jeg da af og til - og det uden at skamme mig det mindste

>Det er spild af tid, både synshallens og alle dem der seriøst
>forbereder og vedligeholder deres biler men alligevel har
>problemer med at få tider til syn af deres biler.

Spild af tid ?

Niks - jeg betaler sgu' for den tid de bruger, den går ingenlunde til
spilde.

Hvem har problemer med at få en tid til at få sin bil synet - andre
end dem der lider af sløvsind ?

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 21:02

jan@stevns.net wrote:
> Det gør jeg da af og til - og det uden at skamme mig det mindste

Men du gør det sikkert ikke hvis der er ting du er berettiget
i tvivl om hvorvidt det er i orden.

Jeg ved det er/har været et stort problem at folk kørte til syn
helt uden at kigge bilen efter overhovedet.

> Niks - jeg betaler sgu' for den tid de bruger, den går ingenlunde til
> spilde.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at de ikke skal bruge
den afsatte tid, jeg har i al fald ment det således at de på et
tidspunkt er nødt til at stoppe og for min skyld gerne før
tidens udløb _hvis_ at de bliver klar over at den bil de er
ved at gennemgå slet ikke er gjort ordentligt klar og ikke
har nogen chance for at klare synet.

> Hvem har problemer med at få en tid til at få sin bil synet - andre
> end dem der lider af sløvsind ?

Måske ingen for tiden, men der har da været flere perioder
hvor der har været problemer med at få synstider.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 21:20

> Jeg ved det er/har været et stort problem at folk kørte til syn
> helt uden at kigge bilen efter overhovedet.

Sådan har jeg også gjort det de sidste 2 gange. Holder bilen i dagligdagen
så jeg plejer at kunne trille lige til synshallen. Må dog indrømme at jeg
lige måtte monetere de orignale fjedre igen da den var lidt for langt nede.
Men tror heller ikke jeg gider mere at sænke den, det er der alt for mange
problemer med

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 21:39

Tom wrote:
> [...]
> var lidt for langt nede. Men tror heller ikke jeg gider mere at sænke
> den, det er der alt for mange problemer med

Tom, du er ikke repræsentativ for de danske bilister, altså ikke
en af dem der ikke aner hvordan din bil har det. Du passer jo på
den og ved at den formentligt kan gå gennem syn, eller i det
mindste hvad der skal laves på den før den kan.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 21:41

On Tue, 23 Dec 2003 21:39:13 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
>den og ved at den formentligt kan gå gennem syn, eller i det
>mindste hvad der skal laves på den før den kan.

Sådan har jeg gjort de sidste gange - blot kørt derned...

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 21:45

Mogens Knudsen wrote:
> On Tue, 23 Dec 2003 21:39:13 +0100, "John Sahl"
>
> Sådan har jeg gjort de sidste gange - blot kørt derned...

Det samme er gældende for dig, og du ved det

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 21:35

>Men du gør det sikkert ikke hvis der er ting du er berettiget
>i tvivl om hvorvidt det er i orden.

Jo - netop ... Der kan være ting jeg er i tvivl om, hvor synsmanden
fandt tingene ok.

Jeg var i tvivl om bremserne på Rekorden - de var tip/top med kryds og
slange på feltet - jeg var ærligttalt i tvivl

ok - et bremserullefelt står nok også på julegavelisten ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 21:37

On Tue, 23 Dec 2003 21:35:18 +0100, jan@stevns.net wrote:

>ok - et bremserullefelt står nok også på julegavelisten ;)

Jeg var på eet forleden - meget smart med indbygget brovægt. Man kan
lynhurtigt se, om bøsningerne er ok - kein problem. Omega'ens
Brembo'er bremser fremragende, men det behøver jeg næppe nævne

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 22:11

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>men det behøver jeg næppe nævne

Nævne hvad ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 22:13

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Nævne hvad ?

At Brembo fader i vådt vejr?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 22:30

On Tue, 23 Dec 2003 22:12:31 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>At Brembo fader i vådt vejr?

Heller ikke fader i regn-/vådt vejr :)

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 21:40

jan@stevns.net wrote:
> Jeg var i tvivl om bremserne på Rekorden - de var tip/top med kryds og
> slange på feltet - jeg var ærligttalt i tvivl

Havde du ikke en fornemmelse for hvor slidte de var?

> ok - et bremserullefelt står nok også på julegavelisten ;)

Det er nok ikke helt billigt

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 22:12

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev :

>Havde du ikke en fornemmelse for hvor slidte de var?

Jo - sliddet var 0%, da det var nye dele - men jeg mente den trak lidt
til siden - det gjorde den ikke ;)'

>Det er nok ikke helt billigt

Pyt - det er der jo en løsning på ;)

Fra : alexbo

Dato : 22-12-03 19:11

"Tom" skrev

> En vange bliver ikke pludselig gennemtæret på 2 mdr.
Næh, men den var også tvivlsom første gang, men der slap Freddy med
skrækken.
Der vil altid være tilfælde, af navnlig rust, hvor det kan falde til hvilken
side hver anden gang.
Synsfolk er også mennesker og de skal på ingen tid vurdere om det tilfælde
af rust, er så alvorligt at det bør laves nu, eller kan vente.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 18:26

> [...]
> Synsfolk er også mennesker og de skal på ingen tid vurdere om det tilfælde
> af rust, er så alvorligt at det bør laves nu, eller kan vente.

De har da ca. 15 min. til at gennemgå en bil og med NYE og 4 år gamle biler
kan man let hente lidt ekstra tid, man så kan bruge til de gamle.
Jeg kan ikke lide det med den "menneskelige" faktor som skal afgøre om en
bil er ok eller ej. Hvis man klart og tydelig beskriver hvad der er kravet
så er der ikke så meget at rafle om.
Men jeg er godt klar over at det er svært at sige hvor mange tons fra en
spidshammer man må slå med på en vange uden at den ryger igennem.