Moms. 20 eller 25 %?
Fra : Hjalte

Dato : 22-12-03 10:19

hej i gruppen...

Hvordan er det man regner mpms ud?
Er momsen ikke 25 %
Hvis den er det, hvorfor skal man så gange med 20 %

Nogen der kan give et kvalificeret svar, og helst så os alm. dødelige
kan forstå

Fra : morten sorensen

Dato : 22-12-03 10:29

Hjalte wrote:

> hej i gruppen...
>
> Hvordan er det man regner mpms ud?
> Er momsen ikke 25 %
> Hvis den er det, hvorfor skal man så gange med 20 %

Når du har et beløb som er uden moms og du vil regne momsen ud skal du
gange med 25% : DKK 1000 ex moms bliver til DKK 1250 inkl moms.

Når du har et beløb med moms og du vil have det uden moms skal der
fratrækkes 20% : DKK 1250 inkl moms bliver til DKK 1000 ex moms.

--

morten sorensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 22-12-03 11:24

"morten sorensen" <morten@invalid.mortens.net> skrev >
> Når du har et beløb med moms og du vil have det uden moms skal der
> fratrækkes 20% : DKK 1250 inkl moms bliver til DKK 1000 ex moms.

Jeg skal her fortælle en historie fra det virkelige liv.
I starten af 80'erne var jeg ansat som programmør i et førende VVS grossist
firma. I forbindelse med årsafslutningen skulle vi kontrollere momsen, som
det sig hør og bør.
Jeg kunne ikke få det til at passe, og begyndte at mistænke
faktureringsprogrammet.
Og der var gevinst.
Momsen blev beregnet ved ovennævnte metode. Der var blot 2 problemer i denne
problemstilling : procenten var ikke "ren", dvs at da momsen var 15%, skulle
man beregne 13.04347826% af udsalgsprisen. Da RPG kun kunne håndtere 6 cifre
incl komma (13,043), blev fejlen hurtigt akkummuleret til store tal, da
mange beløb var på 40-50.000 kr.

Det var iøvrigt i samme firma, at vi havde en ret "tør" regnskabschef, Hr.
Nissen (meget apropos årstiden).
Vi havde en gang en difference på 2 øre, som vi blev beordret til at bruge
en lørdag på (med overarbejdsbetaling). Vi fandt den ikke. Om mandagen
stiller min chef (iøvrigt ham der lavede ovennævnte momsbommert) hos hr
Nissen, og siger "Vi kan desværre ikke finde de 2 øre. Det er nok
afrundingsfejl". Så siger Hr. Nissen ordret : "Hvis De, Herr Frandsen, synes
at 2 ører er lige meget, så burde De kigge i spejlet".

Nico

Fra : Godt Nytaar

Dato : 22-12-03 10:25

Hvis du har en pris (uden moms) og skal lægge momsen på gør du sådan

Pris : 200 kr
Moms 25% 50 kr.
Total 250 kr.

Hvis du derimod vil regne ud, hvad prisen er uden moms gør du sådan:

Pris (incl. moms): 250 kr.
Moms 20% 50 kr.
Pris 200 kr.

Det kommer kort sagt an på om du regner frem på basis af grundpris (så er
det 25 %) eller du regner tilbage baseret på pris inclusive moms (så er det
20%) - simpel matematik min ven.

Godt Nytår

Fra : Hjalte

Dato : 22-12-03 11:10

On Mon, 22 Dec 2003 10:25:27 +0100, "Godt Nytaar" <ntaar@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>det 25 %) eller du regner tilbage baseret på pris inclusive moms (så er det

Aha...
Mange tak begge to.

Og god jul og godt nytår

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-12-03 12:26

"Godt Nytaar" skrev:
> Det kommer kort sagt an på om du regner frem på
> basis af grundpris (så er det 25 %) eller du regner
> tilbage baseret på pris inclusive moms (så er det
> 20%) - simpel matematik min ven.

Der kører iøjeblikket en reklame på TV. Har desværre lige i dette øjeblik
svedt ud, hvem det er som annoncerer.

Men budskabet er: Spar momsen. 25% rabat på alle (udvalgte?) varer.

Enten kan de ikke regne, eller også tror de ikke vi andre kan

--

Mvh, Lars

www.recordere.dk
Guide til HDD & DVD Recordere

Fra : Nico de Jong

Dato : 22-12-03 13:22

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men budskabet er: Spar momsen. 25% rabat på alle (udvalgte?) varer.
>
> Enten kan de ikke regne, eller også tror de ikke vi andre kan

Og så er der også nogle der siger "minus 10 procent rabat på alle varer"
e.l.
Det betyder jo sprogligt set at alt bliver 10% dyrere

Nico

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 14:19

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> e.l.
> Det betyder jo sprogligt set at alt bliver 10% dyrere

Tja, du kan få al den rabast, du vil have, blot du siger, hvormeget inden
jeg siger prisen.
Karsten H. Jensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-12-03 14:20

In <3fe6ef5b$0$29378$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> writes:

>"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

>øjeblik

>Tja, du kan få al den rabast, du vil have, blot du siger, hvormeget inden
>jeg siger prisen.

Saa vil jeg gerne have 100% rabat.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 00:31

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> In <3fe6ef5b$0$29378$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> "KHJ"
<bitosnabelatdcadslpunktumdk> writes:

> Saa vil jeg gerne have 100% rabat.
>
> /Martin

Ih, det var vel nok en skam, vi solgte lige den sidste i går.
Karsten H. Jensen

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 22-12-03 13:46

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> wrote:

> [...]
>
> Men budskabet er: Spar momsen. 25% rabat på alle (udvalgte?) varer.
>
> Enten kan de ikke regne, eller også tror de ikke vi andre kan

Rent reklame-gas. Men hva' - sålænge rabatten er god nok

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 15:10

Henning Petersen Wangerin <henning.petersen+leafnode.031220@hpc.dk>
wrote:

>Rent reklame-gas. Men hva' - sålænge rabatten er god nok

Ja, hvis altså rabatten er 25% og ikke bare den del der svarer til
momsen, for så snyder de jo.
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 14:18

> [...]
>
> Men budskabet er: Spar momsen. 25% rabat på alle (udvalgte?) varer.
>
> Enten kan de ikke regne, eller også tror de ikke vi andre kan

Der er naturligvis tale om en på den sædvanlige udsalgspris, der i en
detailforretning er incl. moms, tale om en rabat på 25% - SVARENDE til den i
prisen indeholdte moms.

Udtryksmåden i reklamerne er naturligvis baseret på de mere naive sjæle, der
køber den råt - og selvom de "steger" lidt på den, er det naturligvis stadig
en rabat på 25%.

I øvrigt, skulle rabatten virkeligt svare til en besparelse på momsen
includeret i saglsprisen, ville den baglæns regnet kun være 20%.
Karsten H. Jensen

Fra : Leonard

Dato : 22-12-03 15:13

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote:

>Udtryksmåden i reklamerne er naturligvis baseret på de mere naive sjæle, der
>køber den råt - og selvom de "steger" lidt på den, er det naturligvis stadig
>en rabat på 25%.

Nej, som du selv skriver herunder, så er rabatten kun på 20%.

>I øvrigt, skulle rabatten virkeligt svare til en besparelse på momsen
>includeret i saglsprisen, ville den baglæns regnet kun være 20%.

En detailforretning der henvender sig til private skal oplyse priser
med moms og en rabat må forventes at være regnet udfra den pris der
skal oplyses.
Et par bukser der koster 100 kr. som jeg kan købe med 25% rabat skal
jeg således have til 75 kr.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 00:34

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> mvh Leonard http://leonard.dk/
> Det er en muldvarp på motorcykel!
> Hvad er det, der er småt, sort og meget hurtigt?

Ja da. Det er da klart. Det er der vel ikke tvivl om.
Karsten H. Jensen