Hej Kristian.
Mange tak for dine svar.
Jeg har dog nogle uddybende spørgmål...
Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in message news:<BC0B931F.29A23%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>...
> "Dennis Haney" skrev 21.12.2003 17:38:
>
> > Almindelig sund fornuft siger mig at det selvfølgelig indebærer at man
> > returnerer varen. Men hvad er sælger forpligtiget til at levere igen?
> > Varens pris som den står i dag, eller som den stod da den blev købt?
> Den korte version er, at begge parter skal tilbagelevere hvad de hver især
> har modtager.
Hvad hvis varen er immateriel? F.eks. i forbindelse med en elektronisk
billet eller en licens af en art.
En anden ting jeg kommer til at tænke på i denne forbindelse, hvad må
sælger kræve af køber når sælger faktisk sidder inde med alle de ting
der har indgået i handlen? Kan sælger f.eks. kræve at man leverer en
udprintet kopi af en billet man har fået leveret per email? Eller hvis
varen aldrig er blevet leveret.
Mere generelt, hvilke omkostninger kan sælger kræve at køber påtager
sig for at tilbagelevere varen? Jeg regner med at transport af varen
er for købers regning?
> > Omkostningerne i forbindelsen med købet? F.eks. transport eller
> Transporten skal kun godtgøres, hvis den er betalt til sælger (altså som en
> del af købet)
Jeg forstår dette som at når man køber noget per postordre, så er
sælger forpligtiget til at give transport penge tilbage (dog ikke for
transport i forbindelse med hævning af køb). Er det korrekt forstået?
> > oprettelse af forbrugslån.
> Som udgangspunkt, nej. Ikke hvis du har taget lånet et andet sted.
Hvad så hvis man optager lånet i forbindelse med købet?
> > Gebyrerne i forbindelse med købet? F.eks. billetgebyr eller
> > dankortgebyr.
> Nej. De er ikke betalt til sælger.
Umiddelbart ville jeg opfatte f.eks. billetnet som sælger?
Men i forbindelse med salg af billetter er der måske tale om to
handler? En for at erhverve billetten og en for at erhverve retten til
at benytte billetten?
Selv med den modifikation forstår jeg det ikke stadig ikke. Hvis
arrangementet er aflyst, må man da sige at den købte billet ikke på
nogen måder kan svarer til den betegnelse den er købt under, jvf.
paraf. 76 stk. 1 m.fl.
> > Gebyrer for at levere pengene tilbage? Hvis sælger f.eks. skal lave en
> > bankoverførelse af pengene.
> Det er sælgers problem. Det kan ikke modregnes i det der betales tilbage.
Er dette bare generel kotume eller er der faktisk en paragraf til at
understøtte det?
> > Må sælger tage penge for den periode som varen har været i købers
> > hænder eller for eventuel slidtage af varen. Goggle fortæller at det
> > er normalt at i forbindelse med biler betaler man for slidtage.
> Efter omstændighederne - måske.
> Hvilken side har du læst på?
Jeg har fundet 3-4 forskellige (men de kommer sikkert fra samme
kilde). F.eks.
http://www.dr.dk/forbrug/tema/bil/tema_bil_mangler.htm
> Men du skal være opmærksom på følgende:
> - De særlige forbrugerregler (jeg går ud fra at du handler som forbruger)
> - Muligheden for erstatning.
Det ændrer på under hvilke forudsætninger man er i stand til at hæve
købet, men ændrer det på specifikationerne i selve det at hæve købet?
Jeg synes der er rigtig mange grænsetilfælde, er nogle af dem
overhoved dækket af loven?
--
En forvirret Dennis