Sygdom - skal man være hjemme ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-03 15:04

Hvis en medarbejder melder sig syg kan arbejdsgiveren så kræve at
vedkommende er der hjemme ?

F.eks. hvis medarbejderen skal væk i julen og så er blevet syg på sin
sidste arbejdsdag inden. Medarbejderen vil så gerne tage afsted med
det samme istedet for at vente til arbejdsdagen er slut - vedkommende
skal jo ikke på arbejde alligevel pga. sygdom.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : 'Knud'

Dato : 20-12-03 15:24

Er medarbejderen rask nok til at rejse kunne man måske diskutere om ikke
medarbejderen var rask nok til at komme på arbejde !!!

Nej - arbejdsgiveren kan ikke stille krav om, hvor medarbejderen opholder
sig under sygdom - men han har på tro og love en erklæring mundtlig eller
skriftligt om at medarbejderen er syg og kan derfor med rimelighed forvente
at det også er tilfældet.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-03 15:39

"'Knud'" <knudt@post11.tele.dk> wrote in

> Er medarbejderen rask nok til at rejse kunne man måske diskutere
> om ikke medarbejderen var rask nok til at komme på arbejde !!!

Det kommer da vist an på hvad arbejdet går ud på.
I mit tilfælde, jeg sidder her med hovedpine, dårlig hals og nærmest
hele influenza turen. hvis jeg sidder helt stille gør det ikke helt
vildt ondt i hovedet. Hvis jeg snakker for meget så hoster jeg helt
vildt hvilket ikke ligefrem er behageligt. Mit arbejde går ud på at
tale i telefon (headsæt).
Jeg vil nok mene at jeg kunne klare at sidde på bagsædet af en bil
selvom jeg ikke kan klare at arbejde.

> [...]
> erklæring mundtlig eller skriftligt om at medarbejderen er syg
> og kan derfor med rimelighed forvente at det også er tilfældet.

Godt nok :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-12-03 19:46

'Knud' skrev i -dk.videnskab.jura:

> [...]
> sig under sygdom - men han har på tro og love en erklæring mundtlig eller
> skriftligt om at medarbejderen er syg og kan derfor med rimelighed

Jeg har en kolega der har bræket benet (ved en arbejdsulykke) der er ikke
nogen tvivel om at han ikke kan klare sit arbejde som fragtmand, men
hvorfor skulle han dog blive hjemme hele døgnet af den grund?
Han var da også med i sidste weekend da vores julefrokost var en tur til
Oslo.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Jørgen

Dato : 20-12-03 18:21

> [...]
> det samme istedet for at vente til arbejdsdagen er slut - vedkommende
> skal jo ikke på arbejde alligevel pga. sygdom.

I min kontrakt står der at arbejdsgiveren skal kontaktes hvis man forladet
hjemmet under sygdom... så tjek evt. hva der står i din... eller tjek din
arbejdsplads forretningsgang vedr. sygdom...

Fra : Pepsi

Dato : 21-12-03 03:16

> I min kontrakt står der at arbejdsgiveren skal kontaktes hvis man forladet
> hjemmet under sygdom... så tjek evt. hva der står i din... eller tjek din
> arbejdsplads forretningsgang vedr. sygdom...

Lyder sgu vildt!
Ikke alle mennesker har en sambo eller familie der kan
pleje en ved sygdom.

Selvom man er syg skal man jo stadigvæk købe lidt mad ind,
og måske gå på apoteket osv.
Skulle man så ringe ind på jobbet hver gang man går i byen?

På mit deltidsjob kræver de også at man ringer ind HVER dag
under sygdom. Det er vist ikke helt i tråd med funktionærloven?

~Pepsi

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-12-03 04:03

"Jørgen" wrote:

> I min kontrakt står der at arbejdsgiveren skal kontaktes hvis man forladet
> hjemmet under sygdom... så tjek evt. hva der står i din... eller tjek din
> arbejdsplads forretningsgang vedr. sygdom...

Det lyder ikke som et rart sted at være. Man stoler ikke på
medarbejderen, når de melder sig syge samt man skal fortælle hvad man
laver på sin sygedag.

Der findes altså sygdomme der gør, at man altså er rask nok til at tage
på apoteket eller til lægen, men altså ikke har kræfter til at passe sit
fysiskkrævende arbejde.

Hvis jeg var dig, så ville jeg få fagforeningen til at kigge på
kontrakten.

At være syg er altså ikke det samme som om, at man ligger i sengen og at
man er døden nær.
Nogen arbejdsgivere vil uden tvivl gerne have, at medarbejderne møder op
selvom de har 43 i feber og har brækket begge arme.

Og til Henriks Stidsens spørgsmål: Det er nok lidt af en gråzone. Jeg
kan nu godt forestille mig, at man kan være rask nok til at rejse med
tog, men for syg til at passe sit arbejde.
At man så er syg på sin sidste arbejdsdag før en planlagt ferie, tja
undskyld jeg siger det, men det er da pudsigt at sygdommen dukker op
lige der. Som arbejdsgiver vil jeg nok kræve lægeattest for sygdommen
(som så naturligvis betales af arbejdsgiveren, såfremt sygdommen er "god
nok")

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Hans B

Dato : 21-12-03 08:47

Naturligvis skal man ikke være hjemme!

Derr kan da være masser af sygdomme som måske netop ikke kræver at man er
hjemme!
Depression - det ville måske være en idé at gå en tur.

Og endelig: Hvis man er indlagt på hospital/
rekonvalecens eller er hos fysioterapeut o.m.a. er man jo ikke hjemme!

Arbejder man f.eks. i børneinstitution og får øjenbetændelse eller smitsom
diaree, er gravid og der udbryder den 5. børnesygdom, ja, så MÅ man ganske
enkelt ikke være på arbejdet og må være sygemeldt, men derfor skal man som
gravid jo ikke sidde hjemme og kukkelurer fordi der er en sygdom i
børnehaven.

Jeg mener at der bør tages grundige diskussioner på de arbejdspladser der
har en mistroisk holdning til ansatte. Og gerne med fagforeningen. Alt andet
gavner ikke arbejdsklimaet.

Som arbejdsleder har jeg da været udsat for et enkelt tilfælde hvor jeg
beviseligt så en medarbejders sygefravær som pjæk, men det er min erfaring
at hvis ansatte trives på arbejdspladsen, misbruger de ikke sygemeldinger.
Tværtimod! Jeg har ofte sendt folk hjem
med influenza, fordi de kravlede på arbejde, for ikke at svigte kolleger.

Hans

Fra : Jørgen

Dato : 21-12-03 10:28

> Det lyder ikke som et rart sted at være. Man stoler ikke på
> medarbejderen, når de melder sig syge samt man skal fortælle hvad man
> laver på sin sygedag.

En ting er hva der står, en anden ting er hva der sker i virkelig heden...
det er bare hva der står.... nu har jeg været der i 7 år, og der er endnu
ingen der har gjort det... men det kommer jo ikke sagen ved.. jeg vil næsten
væde på, at der er sådan i de fleste tilfælde.... jeg tvivler tivertifald på
at din chef, ville blive særlig glad, hvis du var sygemeldt og han mødte dig
ude og handle ind f.eks.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-12-03 17:38

Jørgen skrev i -dk.videnskab.jura:

> jeg tvivler tivertifald på
> at din chef, ville blive særlig glad, hvis du var sygemeldt og han mødte
> dig ude og handle ind f.eks.

Forstil dig nu at du havde brækket armen, så kan du ikke passe dit arbejde,
men hvorfor skulle du dog blive indendøres?

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-03 23:00

Scripsit "Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk>

> jeg tvivler tivertifald på at din chef, ville blive særlig glad,
> hvis du var sygemeldt og han mødte dig ude og handle ind f.eks.

Så i din verden er chefer af den indstilling at når man er syg skal
man sulte?

--
Henning Makholm Set your feet free!

Fra : Jørgen

Dato : 21-12-03 23:11

> Så i din verden er chefer af den indstilling at når man er syg skal
> man sulte?

Nej i min verden, er man rask nok til at gå på arbejde hvis man kan gå
udenfor og her er der ikke tale om langtids sygdomme som f.eks. brækket
arm, depression o.s.v.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-03 23:30

Scripsit "Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk>

> Nej i min verden, er man rask nok til at gå på arbejde hvis man kan gå
> udenfor

Tja, din verden må være et underligt sted.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-12-03 09:30

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk>

> Tja, din verden må være et underligt sted.

Ja, et tomt køleskab er fanme ikke sjovt. Det kan endog forlænge
sygdomsperioden ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-03 19:31

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, et tomt køleskab er fanme ikke sjovt. Det kan endog forlænge
> sygdomsperioden ...

Tjah, hvis man ikke må gå udenfor kan man vel nærmest dø af det.

MVH CP

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-03 20:17

"Claus P." <clausplougmann at get2net.dk> skrev i -dk.videnskab.jura:

> Tjah, hvis man ikke må gå udenfor kan man vel nærmest dø af det.

Der var ikke tale om at man ikke måtte gå udenfor, man skulle bare spørge
arbejdsgiveren om lov først. Måske denne ville sætte en medarbejder til at
købe ind for den syge, så denne kunne passe sengen,,,

Fra : Martin Møller

Dato : 22-12-03 21:38

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Der var ikke tale om at man ikke måtte gå udenfor, man skulle bare spørge
> arbejdsgiveren om lov først. Måske denne ville sætte en medarbejder til at
> købe ind for den syge, så denne kunne passe sengen,,,

Det kan arbejdsgiveren ikke kræve.

Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-12-03 23:28

Martin Møller skrev i -dk.videnskab.jura:

> Det kan arbejdsgiveren ikke kræve.

Naturligvis kan han ikke det. Han skal ikke acceptere pjæk, men man kan
saktens være syg uden at man ikke kan gå udenfor en dør,,,