|
| Prisgaranti?.. hmmm Fra : Kim Rubeck Jensen |
Dato : 19-12-03 20:42 |
|
Hejsa allesammen...
Jeg står med lidt af en principsag..... Har ingen juridsk viden, kun den
logiske, så derfor vælger jeg at lave et indlæg her. Håber du/ i kan give
lidt input...
Jeg har været i Electronic World og købe en DVD player, og har på dette
tidspunkt (d. 17-12-03) ikke været klar over at overstående forretning havde
en prisgaranti som er beskrevet her
http://www.electronicworld.dk/ew.asp?page_id=27. Da jeg fandt DVD playeren
her http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=243 til næsten 200 kr billigere,
gik jeg tilbage til Electronic World og med udprint for disse sider i
hånden. Det eneste de havde at sige til det, var at dette ikke galt, når
dette var prisen fra en Web- butik. Jeg sagde at det ville jeg godt snakke
med butikkens chef om. Da chefen trådte op sagde han at dette var "godkendt"
af
forbrugerstyrelsen, hvorpå han henviste til et skilt i butikken hvor dette
stod , men har dog aldrig lagt mærke til dette. (trods jeg bor lige ved og
har været der mindst 10 gange)
Det jeg undrer mig over, er at det overhovedet ikke bliver nævnt på deres
web- site, og tænker nu om det egentlig kan være rigitgt? Egentlig kan
butikken jo bare sætte et skilt op som passer dem, uden hensyn til de
"globale regler".
Har jeg overhovedet en chance for at vende tilbage og brokke mig grusomt om
den manglende oplysning på deres Web- site?
Jeg ved godt det handler om "sølle" 200 kr., men jeg er bare træt af at
butikker såsom overstående altid lige kan finde en smutvej, når der skal
betales tilbage til os forbrugere...
Undskyld, hvis dette er et dumt indlæg...
Med venlig hilsen og god jul
Kim Rubeck Jensen
| |
Kristian Storgaard (19-12-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 19-12-03 22:18 |
|
"Kim Rubeck Jensen" skrev 19.12.2003 20:42:
> Jeg har været i Electronic World og købe en DVD player, og har på dette
> tidspunkt (d. 17-12-03) ikke været klar over at overstående forretning havde
> en prisgaranti som er beskrevet her
> http://www.electronicworld.dk/ew.asp?page_id=27.
Hvis du ikke var klar over at de havde prisgaranti, og det ikke var
bestemmende for dit butiksvalg, hvorfor er sagen så principiel?
> Da jeg fandt DVD playeren
> her http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=243 til næsten 200 kr billigere,
> gik jeg tilbage til Electronic World og med udprint for disse sider i
> hånden. Det eneste de havde at sige til det, var at dette ikke galt, når
> dette var prisen fra en Web- butik. Jeg sagde at det ville jeg godt snakke
> med butikkens chef om. Da chefen trådte op sagde han at dette var "godkendt"
> af
> forbrugerstyrelsen, hvorpå han henviste til et skilt i butikken hvor dette
> stod , men har dog aldrig lagt mærke til dette. (trods jeg bor lige ved og
> har været der mindst 10 gange)
Var det et skilt han hev op af skuffen? Hvor stort var det? Stod det fremme?
> Det jeg undrer mig over, er at det overhovedet ikke bliver nævnt på deres
> web- site, og tænker nu om det egentlig kan være rigitgt? Egentlig kan
> butikken jo bare sætte et skilt op som passer dem, uden hensyn til de
> "globale regler".
http://www.electronicworld.dk/kundeinfo.asp?page_id=9
"Prisgarantien gælder for alle varer, som koster mere end kr. 1000,- og det
er naturligvis en forudsætning, at den annoncerede vare stadig kan købes på
det tidspunkt, hvor vi får din henvendelse. Prisgarantien gælder ikke;
mobiltelefoner, køtilbud, åbningstilbud, varer købt via internet eller varer
med begrænset antal."
Hvilke "globale regler" er det du tænker på?
> Har jeg overhovedet en chance for at vende tilbage og brokke mig grusomt om
> den manglende oplysning på deres Web- site?
Nej. For det første står det på deres website. Det kan godt kritiseres at
der ikke er et link til det på den side du har henvist til, men det er nok
ikke noget man kommer langt med.
I øvrigt er der en del diskussion om, hvorvidt det der annonceres med på en
hjemmeside er at anse som et bindende tilbud.
> Jeg ved godt det handler om "sølle" 200 kr., men jeg er bare træt af at
> butikker såsom overstående altid lige kan finde en smutvej, når der skal
> betales tilbage til os forbrugere...
Tænk lige på udgangspunktet, nemlig at handelen er bindende. Prisgarantien
er en service og den kan de til en vis grad udforme som de vil.
/kristian
| |
Kim Rubeck Jensen (19-12-2003)
| Kommentar Fra : Kim Rubeck Jensen |
Dato : 19-12-03 22:30 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BC092982.29631%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> http://www.electronicworld.dk/kundeinfo.asp?page_id=9
> "Prisgarantien gælder for alle varer, som koster mere end kr. 1000,- og
det
> er naturligvis en forudsætning, at den annoncerede vare stadig kan købes
på
> det tidspunkt, hvor vi får din henvendelse. Prisgarantien gælder ikke;
> mobiltelefoner, køtilbud, åbningstilbud, varer købt via internet eller
varer
> med begrænset antal."
>
Sorry, Kristian...
Jeg er TOTALT blind....
Takker for vinket med vognstangen...
/Rubeck
| |
Ukendt (20-12-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-12-03 22:57 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BC092982.29631%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Tænk lige på udgangspunktet, nemlig at handelen er bindende. Prisgarantien
> er en service og den kan de til en vis grad udforme som de vil.
Hvorfor kun til en vis grad?
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk
| |
Kristian Storgaard (20-12-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 20-12-03 23:10 |
|
"Jesper Brock" skrev 20.12.2003 22:56:
> Hvorfor kun til en vis grad?
Fordi de er bundet af de almindelige aftaleretlige regler og desuden de
særlige regler om forbrugeraftale i aftalelovens kapitel IV.
/kristian
| |
Ukendt (20-12-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-12-03 23:26 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BC0A8759.298E0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Fordi de er bundet af de almindelige aftaleretlige regler og desuden de
> særlige regler om forbrugeraftale i aftalelovens kapitel IV.
Det er vi ikke uenige om - men prisgarantien falder netop ikke ind under
hverken de almindelige aftaleretlige regler eller regler om
forbrugeraftaler, eftersom den ikke er lovbestemt eller -reguleret. Derimod
er den en service fra forretningens side.
Så vidt jeg kan se, må El-Giganten derfor 100% selv bestemme indholdet af
deres prisgaranti - bare de overholder det regelsæt, de selv har opstillet.
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk
| |
Kristian Storgaard (20-12-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 20-12-03 23:43 |
|
"Jesper Brock" skrev 20.12.2003 23:25:
> Det er vi ikke uenige om - men prisgarantien falder netop ikke ind under
> hverken de almindelige aftaleretlige regler eller regler om
> forbrugeraftaler, eftersom den ikke er lovbestemt eller -reguleret. Derimod
> er den en service fra forretningens side.
Selvfølgelig er den ikke lovbestemt. Men den falder bestemt ind under de
almindelige aftaleretlige regler.
Prisgarantien er - ligesom en produktgaranti - en del af aftalen, ellers har
den jo ingen funktion. Som en del af aftalen er den selvfølgelig underlagt
den almindelige aftaleretlige regulering.
> Så vidt jeg kan se, må El-Giganten derfor 100% selv bestemme indholdet af
> deres prisgaranti - bare de overholder det regelsæt, de selv har opstillet.
De skal selvfølgelig overholde aftalen. I denne situation, hvor aftalen er
gunstig for forbrugeren er der naturligvis ikke meget at komme efter, men
det er ikke ensbetydende med at aftaleretten ikke finder anvendelse.
En anden ting er så om en ikke særlig brugbar prisgaranti er i strid med
markedsføringslovens § 4. Det er det nok tvivlsomt, da den antages kun at
omfatte garanti vedr. varens levering og kvalitet. Derimod er en nærmest
indholdsløs prisgaranti i strid med forbuddet mod vildledende markedsføring
i markedsføringslovens § 2.
/kristian
| |
Ukendt (21-12-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-12-03 10:04 |
|
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BC0A8F13.298F0%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Prisgarantien er - ligesom en produktgaranti - en del af aftalen, ellers
har
> den jo ingen funktion. Som en del af aftalen er den selvfølgelig underlagt
> den almindelige aftaleretlige regulering.
Det er vi naturligvis enige om - dårlig formulering fra min side
> Derimod er en nærmest
> indholdsløs prisgaranti i strid med forbuddet mod vildledende
markedsføring
> i markedsføringslovens § 2.
Se, det er jo det, jeg fisker efter en vurdering af...
For mig at se, er der nemlig ikke umiddelbart noget, der forhindrer
El-Giganten i kun at give prisgaranti til købere, som kan dokumentere, at de
gik med røde gummistøvler i tre dage efter sidste fuldmåne, imens de minimum
5 gange i døgnet kastede ris over skulderen og råbte "El-giganten er gud, og
Electronic World er kun en billig efterligning". Disse forhold skal bare
fremgå af betingelserne for prisgarantien, således at de er kendt ved
aftalens indgåelse - eller...?
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk
| |
Bertel Lund Hansen (21-12-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 21-12-03 10:36 |
|
"Jesper Brock" <jesper.brock[at]mail.dk> skrev:
>For mig at se, er der nemlig ikke umiddelbart noget, der forhindrer
>El-Giganten i kun at give prisgaranti til købere, som kan dokumentere, at de
>gik med røde gummistøvler i tre dage [...]
Det er der. Urimelige aftalevilkår, god markedsføringsskik samt
lovens krav til en garanti at den skal stille forbrugeren
væsentligt bedre.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Kristian Storgaard (21-12-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 21-12-03 10:57 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev 21.12.2003 10:35:
> Det er der. Urimelige aftalevilkår, god markedsføringsskik samt
> lovens krav til en garanti at den skal stille forbrugeren
> væsentligt bedre.
Jeg er lidt i tvivl om mfl. § 4 omfatter en prisgaranti, idet den normalt
kun omfatter garanti vedr. et formuegodes levering og kvalitet.¨
Men som beskrevet er en række andre bestemmelser til hinder for det.
/kristian
| |
Arne Feldborg (21-12-2003)
| Kommentar Fra : Arne Feldborg |
Dato : 21-12-03 11:05 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Sun, 21 Dec 2003
10:35:55 +0100
>>For mig at se, er der nemlig ikke umiddelbart noget, der forhindrer
>>El-Giganten i kun at give prisgaranti til købere, som kan dokumentere, at de
>>gik med røde gummistøvler i tre dage [...]
>
>Det er der. Urimelige aftalevilkår,
>
Kunne du præsicere hvori består det urimelige består?
Forbrugeren kan jo bare lade være med at opfylde betingelserne, og så
handler han på helt normale vilkår.
Og er det nævnte mere urimeligt end hvis feks. en bilforhandler tilbyder
en garanti, som er betinget af at køberen efterfølgende køber en bestemt
ydelse af sælgeren (tvungne serviceeftersyn).?
--
mvh, A:\Feldborg
Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/
| |
Bertel Lund Hansen (21-12-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 21-12-03 11:17 |
|
Arne Feldborg skrev:
>Kunne du præsicere hvori består det urimelige består?
De betingelser garantien er underlagt i eksemplet.
>Forbrugeren kan jo bare lade være med at opfylde betingelserne,
>og så handler han på helt normale vilkår.
Tja, men så er man altså ikke stillet bedre end loven
foreskriver, og så falder 'garantien' på det.
>Og er det nævnte mere urimeligt end hvis feks. en bilforhandler tilbyder
>en garanti, som er betinget af at køberen efterfølgende køber en bestemt
>ydelse af sælgeren (tvungne serviceeftersyn).?
Det giver ikke meget mening at få mig til at prøve at graduere
nogle urimeligheder. Men jeg kunne da godt tænke mig at se
ovenstående prøvet ved en domstol.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Arne Feldborg (21-12-2003)
| Kommentar Fra : Arne Feldborg |
Dato : 21-12-03 12:19 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Sun, 21 Dec 2003
11:16:32 +0100
>>Forbrugeren kan jo bare lade være med at opfylde betingelserne,
>>og så handler han på helt normale vilkår.
>
>Tja, men så er man altså ikke stillet bedre end loven
>foreskriver, og så falder 'garantien' på det.
>
Ja, for så har køberen jo selv fravalgt garantien.?
Hvis han ønsker at opfylde betingelserne, så får han jo dog vilkår der
er end det loven kræver.?
>>Og er det nævnte mere urimeligt end hvis feks. en bilforhandler tilbyder
>>en garanti, som er betinget af at køberen efterfølgende køber en bestemt
>>ydelse af sælgeren (tvungne serviceeftersyn).?
>
>Det giver ikke meget mening at få mig til at prøve at graduere
>nogle urimeligheder. Men jeg kunne da godt tænke mig at se
>ovenstående prøvet ved en domstol.
>
Det er ihvertfald helt normal praksis ved salg af nye biler.
Og, modsat eksemplet med de røde gummistøvler, så medfører de tvungne
serviceeftersyn at køberen forpligter sig til efterfølgende at lægge et
betydeligt beløb i sælgerens kasse.?
Et beløb der meget vel kan overstige værdien af den udvidede garanti,
køberen får altså (måske) en negativ fordel.
--
mvh, A:\Feldborg
Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/
| |
Kristian Storgaard (21-12-2003)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 21-12-03 10:55 |
|
"Jesper Brock" skrev 21.12.2003 10:03:
> For mig at se, er der nemlig ikke umiddelbart noget, der forhindrer
> El-Giganten i kun at give prisgaranti til købere, som kan dokumentere, at de
> gik med røde gummistøvler i tre dage efter sidste fuldmåne, imens de minimum
> 5 gange i døgnet kastede ris over skulderen og råbte "El-giganten er gud, og
> Electronic World er kun en billig efterligning". Disse forhold skal bare
> fremgå af betingelserne for prisgarantien, således at de er kendt ved
> aftalens indgåelse - eller...?
Hvis de reklamerer med prisgaranti og den er underlagt disse bizarre
betingelser, så vil jeg mene at det er vildledende markedsføring og således
i strid med markedsføringslovens § 2 stk. I, der lyder således:
"§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer,
fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser. [...]"
Mfl. § 2 er ikke civilretligt sanktioneret (det ville også være svært), men
er overtrædelse er strafbart jf. § 22 stk. 3.
Da en prisgaranti som nævnt er en del af aftalen, skal den også fortolkes
til fordel for forbrugeren jf. aftalelovens § 38b. Afhængig af
omstændighederne i øvrigt kan den del af vilkårene måske også tilsidesættes
efter aftalelovens § 36 smh. med § 38c.
De nævnte prisgarantivilkår kan i øvrigt også være i strid med
markedsføringslovens § 2 stk. 2 idet de indbefatter nedsættende omtale af en
anden erhvervsdrivende. De skal i hvert fald nok kunne dokumentere at
Electronic World kun er en "billig efterligning" jf. mfl. § 2 stk. 4.
/kristian
| |
|
|