Aflevering af brev på posthuset?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 19-12-03 09:59

Hvis jeg afleverer er brev på posthuset, spørger om hvad det koster at sende
det, lader postekspedienten beholde brevet og betaler portoen til ham/hende, er
jeg så stadig som afsender ansvarlig for at brevet er korrekt frankeret, eller
har jeg i retslig forstand overladt dette ansvar til PostDanmark, således at jeg
ikke er forpligtet til at betale en opkrævning + gebyr for evt. manglende porto
på det pågældende brev?

På forhånd tak for jeres svar

Claus

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-12-03 12:59

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> overladt dette ansvar til PostDanmark, således at jeg ikke er
> forpligtet til at betale en opkrævning + gebyr for evt. manglende

Kommer vel an på om du er/har været i god eller ond tro.

Umiddelbart gætter jeg dog på at Post-DK siger du skulle have checket
beløbet som stod på vægten. Jeg syntes det lyder underligt at ekspedienten
ville snyde dig... Men hvis du virkeligt ingen ide har haft om at brevet
ikke var korrekt frankeret, så forstår jeg dig:

Hvis du insisterer og fastholder dit, er mit forsigtige gæt (uden at være
jurist eller noget) at Post-DK skal bevise at du har handlet i ond tro,
hvilket de nok ikke kan når de selv har modtaget dit brev og selv har
opkrævet dit beløb - denne forklaring /forudsætter/ at pågældende som har
ekspederet dit brev husker dig og er enig i "din påstand"...

Derfor: Mon ikke du skal tale med den som har underfrankeret dit brev og
søge en løsning/forklaring? Hvis vedkommende nægter/ikke kan huske det har
du jo et forklaringsproblem... Og de betjener jo nok mange kunder dagligt...

Tænk på at på postcentralen, er det jo ikke muligt at se hvis skyld det er
at brevet er underfrankeret så derfor får du opkrævningen når du står som
afsender...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-03 18:38

Har selv prøvet at en medarbejder på posthuset vejede brevet. Derefter
modtog modtager en opkrævning pga. underfrankering. Vi kontakte post dk og
de "slettede" regningen fra systemet og så har vi ikke hørt mere fra dem.

--
Med Venlig Hilsen
Bjarke Bekhøj

NB: Besvar alt tekst fra denne email
"Martin Jørgensen" <unoder(spam-filter)@(remove-this)jay.net> skrev i en
meddelelse news:3fe2e816$0$9734$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Leonard

Dato : 19-12-03 19:01

"Bjarke Bekhøj" <bjarkesnabelabekhoj.dk> wrote:

>NB: Besvar alt tekst fra denne email

Det var ikke en emial, men et indlæg på usenet og der er det mere
velset at følge andre regler, se link i signatur.

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!