Andelsbolig: " på Andelsbeviset
Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-03 21:19

En andel bliver ledig og tilbydes den første på ventelisten som er en
moder, der ønsker sin datter medpåtegnet andelsbeviset.

Jeg vurderer at da der er tale om hustandens medlemmer vil det ikke
ændre på deres rettigheder eller muligheder, om de begge står på eller
ej.

Lige bortset fra at hustandsmedlemmer først er at betragte som
berettiget til andelen efter 2 år. Er det grund nok til at jeg afslår?

Er der andre grunde?

Jeg kan ikke finde nogen bestemmelser derom nogen steder.

Er der nogen der kan henvise til lidt jura?

Flemming Rubini

Fra : Ulrik

Dato : 18-12-03 21:29

"Flemming Rubini" <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vurderer at da der er tale om hustandens medlemmer vil det ikke
> ændre på deres rettigheder eller muligheder, om de begge står på eller

Hvorfor skulle der ikke være mulighed for at en hjemmeboende datter overtager AB når mor
dør,
hvad ondt har folk imod det ?

Forøvrigt står det også i AB vedtægten som er gældende hvordan den enkelte AB overtagelse
kan ske, indtil de ændres på
ekstraordinær generalforsamling ! Spørg AB-administrator der ved alt om det !
Her i NG kan der nemlig ikke gives nogen vejledning, fordi den enkelte AB's-vedtægter er
LOV hvor de er gældende

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-03 21:44

Ulrik <Ubolten@ofir.dk> wrote:

> (...snip...)

Jeg er målløs. Det var lige sådan en spredehagls salve, at diverse
"perler" du lige skulle ud med? Spar på krudtet

Flemming Rubini

Fra : Beeblebrox

Dato : 18-12-03 22:06

Flemming Rubini wrote:
> Jeg er målløs. Det var lige sådan en spredehagls salve, at diverse
> "perler" du lige skulle ud med? Spar på krudtet

Du fik da et helt præcist svar på dit spørgsmål mindre en et kvarter
efter du postede!

Vh,
Claus

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-03 22:26

Beeblebrox <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote:

> Du fik da et helt præcist svar på dit spørgsmål mindre en et kvarter
> efter du postede!
>
> Vh,
> Claus

og du har tænkt lige så længe over dit svar?

FUT: dk.snak.mudderkastning

Flemming Rubini

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-12-03 22:26

> [...]
>
> Er der andre grunde?
>
> Jeg kan ikke finde nogen bestemmelser derom nogen steder.
>
> Er der nogen der kan henvise til lidt jura?

Er der nogen speciel grund til, at dit udgangspunkt tilsyneladende er, at du
bør afslå...
Hvor gammel er datteren...
Hvis mor og datter sammen betaler, har de vel ret til at stå på
andelsbeviset...

Hvis du går ind på andelsbolig.dk, kan du se Lov om andelsboliger m.v.

Kun i par. 13, som handler om anparter, er der nævnt, at salg til flere
personer er forbudt - og det gælder ikke for nær familie.

Hvad står der i jeres vedtægter... i vores - og ABFs standardvedtægter står
der:

Medlemmer (3.1) Som andelshaver kan med bestyrelsens godkendelse
optages enhver, der beboer eller sam­tidig med optagelsen flytter ind i en
bolig i foreningens ejendom, og som erlægger det til enhver tid fastsatte
indskud med eventuelt tillæg.

Udgangspunktet må være, at hvis det ikke er forbudt, er det tilladt.

Hilsen Inger

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-03 22:35

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Udgangspunktet må være, at hvis det ikke er forbudt, er det tilladt.

Det "koncept" gælder nu næppe i kontraktsretten.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peder Porse

Dato : 18-12-03 22:38

Gælder det i det hele taget ret mange steder?*SS*
pp

Fra : Peter G C

Dato : 18-12-03 22:44

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse
> Gælder det i det hele taget ret mange steder?*SS*

Told og skat? Går den så går den )

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peder Porse

Dato : 18-12-03 23:40

Og vi er jo noget begrænset af hjemmelskrav og den slags..
pp

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-12-03 22:53

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det "koncept" gælder nu næppe i kontraktsretten.....

Vil det sige, at du ikke mener, man uden videre kan stå flere personer -
ægtefæller, samlevende, forældre-børn - på andelsbeviset, når det ikke
direkte er tilladt..
For hvis det er tilfældet, har vi hos os et alvorligt problem.

- jeg beklager, mit spørgsmålstegn på tastaturet er gået i udu.

Hilsen Inger

Fra : Peter G C

Dato : 19-12-03 09:40

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vil det sige, at du ikke mener, man uden videre kan stå flere personer -
> ægtefæller, samlevende, forældre-børn - på andelsbeviset, når det ikke
> direkte er tilladt..

Nej. Jeg kender ikke noget til retsområdet som sådan - kun den almindelige
kontraktsret. Kontraktsretten er bundet af en lang række grundsætninger om
rettigheder og pligter - men taler ikke om "tillad/forbudt" men om
rettigheder og pligter. Din terminologi er derfor ikke rigtig. Jeg håber, at
det ikke er for teoretisk.

Hvor om alting er, så er opgaven for vores spørger at finde et grundlag
(eller hjemmel) for at forbyde datteren at blive medhæftende/ejer. Kan en
17-årig forpligte sig økonomisk? Som udgangspunkt er det ikke muligt.
Statsamtet skal med i den. Så første afvisningsforsøg kan måske gøres i
henhold til hendes alder. Konkret ved jeg ikke om det er den rigtige måde at
gøre det på. - Det er blot et hurtigt forslag

> For hvis det er tilfældet, har vi hos os et alvorligt problem.

Det tror jeg ikke - det var mere din kommentar om tilladt/forbudt. Det er
ikke

> - jeg beklager, mit spørgsmålstegn på tastaturet er gået i udu.

Det er nok det alvorligste problem pt Kan du nå at få det på
ønskesedlen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-12-03 23:39

Inger Pedersen <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> Er der nogen speciel grund til, at dit udgangspunkt tilsyneladende er, at
> du bør afslå...

Nej, men bestyrelsen ønsker at afslå, hvilket jeg forundret indtil
videre har måtte tage til efterretning. Jeg har desuden trukket mig ud
af diskussionen fordi jeg kender køber.

Jeg ønskede ellers at arbejde for et syn der hedder at alle de børn der
bor i foreningen, i forældrenes bolig - hvoraf flere forældre er
flyttet, er at finde på andelsbeviset ns biraaæiagr tehaqr.

> Hvor gammel er datteren...

Lige fyldt tyve år.

> Hvis mor og datter sammen betaler, har de vel ret til at stå på
> andelsbeviset...

Datteren er lige startet på jura, og helt i moderens ånd, skal datteren
medinddrages ansvarligt i foreningens liv bla. ved at være opført og med
til at betale andelen. For så kan datteren også deltage fuldt og direkte
til generalforsamlinger.

PÃ¥standen fra de andre bestyrelsesmedlemmer er, at der alene er tale om
en omgåelse af ventelisten. Man kunne vel forestille sig at fx mor og
datter flytter ind, hvorefter en bolig bliver ledig. SÃ¥ ville de kunne
benytte muligheden af køb internt, så datteren fx fik egen bolig, og
derved komme foran en der er placeret på den eksterne venteliste. Men er
det ikke hele meningen med at drive en forening, at ens børn kan blive
boende sammen med familien evt. i egen bolig? Så må de på den eksterne
venteliste vente lidt længere.

Min pointe er, at da (jeg i øvrigt) forslog indførelse af ventelister,
var det for at styrke familiernes mulighed for at få bolig til deres
børn og plads nok. Så det er også i den ånd min senere idé er blevet
til.

> Hvis du går ind på andelsbolig.dk, kan du se Lov om andelsboliger m.v.

Fint link, tak for det. Jeg har nu læst det godt og grundigt igennem.

> [...]
> flytter ind i en bolig i foreningens ejendom, og som erlægger det til
> enhver tid fastsatte indskud med eventuelt tillæg.

det samme.

> Udgangspunktet må være, at hvis det ikke er forbudt, er det tilladt.

....der var ellers noget at tænke over, men du har ret, det har været en
rettesnor. (Kant eller Jura )

Flemming Rubini

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-12-03 07:16

"Flemming Rubini" <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> skrev i en meddelelse

- klip -

Kontakt ABF.

Hilsen Inger

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-12-03 09:10

> [...]

> benytte muligheden af køb internt, så datteren fx fik egen bolig, og
> derved komme foran en der er placeret på den eksterne venteliste.

Den udlægning kan I så samtidig spørge ABF om.
I vores andelsforening er vi gået ud fra (i samråd med vores advokat), at
interne køb forudsætter at den nuværende lejlighed sættes til salg.

/Per

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-12-03 13:31

Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> I vores andelsforening er vi gået ud fra (i samråd med vores advokat), at
> interne køb forudsætter at den nuværende lejlighed sættes til salg.

God pointe. Denne bestemmelse har vi også i vores vedtægter.

Flemming Rubini

Fra : Henning

Dato : 19-12-03 23:32

> [...]
>benytte muligheden af køb internt, så datteren fx fik egen bolig, og
>derved komme foran en der er placeret på den eksterne venteliste. Men er

Har I ikke en vedtægt, som siger at der også skal afleveres en
lejlighed, når der byttes/købes internt? Netop for at undgå omgåelser
af ventelisten.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-12-03 00:21

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

> Har I ikke en vedtægt, som siger at der også skal afleveres en
> lejlighed, når der byttes/købes internt? Netop for at undgå omgåelser
> af ventelisten.

Jo, netop!

Flemming Rubini