Vedr. gældssanering
Fra : sharky

Dato : 16-12-03 15:10

Hej,

Jeg har i forvejen et banklån, som jeg afdrager 2000 på i mdr. Det er væk om
ca. 3 år. Jeg er arb.løs som så mange andre. Til næste år er seneste udkald
for at starte på at afdrage på min studiegæld, som desværre er vokset med
renter i de sidste par år. Men jeg har ikke kunnet gøre noget ved det. Som
arb.løs har jeg ikke 1500-2000 ekstra i mdr. til afdrag af studiegæld
samtidig med mit banklån. Jeg ved godt, at jeg ikke kan få gældssanering
foreløbig, men jeg faldt lige over dette ved en søgning på nettet:

"Vær opmærksom på, at det kan være meget svært at få skattemyndighederne og
andre offentlige myndigheder til at gå med til en sådan aftale. De
offentlige myndigheder har mulighed for at tilbageholde helt op til 20
procent af ens løn, derfor vil de ofte ikke medvirke ved private
gældssaneringer, da de bare kan læne sig tilbage og vente på at få pengene
lidt efter lidt."

Kan staten således trække op til 20 % af mine dagpenge til at dække afdrag
på studielån ? I så fald er det mit banklån der ikke bliver betalt, eller
også må jeg flygte til Irland for at få arbejde. Det gør dog ikke, at jeg
kan afdrage på begge lån alligevel, da jeg ikke får andet end ca. 19000 ? om
året.

Er der andre muligheder ? f.eks. at staten kan vente til banklånet er betalt
med at få afdrag ?

På forhånd tak.

Fra : rasmus

Dato : 16-12-03 15:30

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der andre muligheder ? f.eks. at staten kan vente til banklånet er
betalt
> med at få afdrag ?

- ork ja tag det roligt. Du kan bare få udsat tilbagebetalingen af dit
SU-lån. Du får bare ikke de år i den anden ende. Så venter du tre år med at
betale SU-lån tilbage har du bare tre år mindre til at betale gælden. Så
vidt jeg husker kan du gøre det via nettet.

ras

Fra : sharky

Dato : 16-12-03 15:39

> [...]
> betale SU-lån tilbage har du bare tre år mindre til at betale gælden. Så
> vidt jeg husker kan du gøre det via nettet.

Ja via nettet, men det har jeg gjort engang sidste år. Der skubbede jeg den
så langt frem jeg kunne, fordi jeg kunne se, at jeg ikke ville kunne betale
uden et ordentlig job. Så kunne jeg jo altid sætte den tilbage, hvis jeg fik
job. Så nej, jeg tror ikke, at jeg kan skubbe det længere ud i fremtiden,
desværre.

Jeg har haft job i mellemtiden, men det var i Sverige, hvor jeg arbejdede
som supporttekniker fordi der ikke er en skid i DK. Men der var lønnen
heller ikke nok til at afdrage på begge.

Fra : rasmus

Dato : 16-12-03 15:49

> [...]
fik
> job. Så nej, jeg tror ikke, at jeg kan skubbe det længere ud i fremtiden,

- så har du sgu skubbet det længe, for du har da ti år til at betale det i

ras

Fra : sharky

Dato : 16-12-03 15:55

> - så har du sgu skubbet det længe, for du har da ti år til at betale det i

ok, men jeg blev færdig med datamatiker i 1999 og har stort set ikke kunnet
betale siden. Der var lige 9 mdr. hvor jeg betalte, men lånet er alligevel
blevet større pga. renter, suk. Jeg mener at jeg skal starte senest aug.
2004.

Fra : rasmus

Dato : 16-12-03 16:05

> [...]
> blevet større pga. renter, suk. Jeg mener at jeg skal starte senest aug.

- du har altså stadig 10 år til at betale skidtet tilbage i. Så udsæt det
bare yderligere et par år og håb på bedre tider. Det gør jeg ... Har du også
taget noget slutlån?

ras

Fra : sharky

Dato : 16-12-03 16:11

> - du har altså stadig 10 år til at betale skidtet tilbage i. Så udsæt det
> bare yderligere et par år og håb på bedre tider. Det gør jeg ... Har du
også
> taget noget slutlån?

Nej ikke slutlån. Har du evt. et link til hvor jeg logger på ?

Fra : rasmus

Dato : 16-12-03 16:17

> også
>
> Nej ikke slutlån. Har du evt. et link til hvor jeg logger på ?

- www.su.dk ... men den er ikke så pokkers overskuelig ...

ras

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 15:55

> [...]
fik
> job. Så nej, jeg tror ikke, at jeg kan skubbe det længere ud i fremtiden,

Hvad med at give det et forsøg?

Gæld for SU-lån kan ikke gældssaneres.
Og da du blot har tre år tilbage på det andet, kan det heller ikke.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Rasmus

Dato : 16-12-03 18:16

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> [...]
>

> Hvad med at give det et forsøg?
>
> Gæld for SU-lån kan ikke gældssaneres.
> Og da du blot har tre år tilbage på det andet, kan det heller ikke.

pjat, det kan ihvertfald eftergives af økonomistyrelsen

citat fra deres hjemmeside:

Eftergivelse af studiegæld

Økonomistyrelsen kan eftergive den studiegæld, som du ikke kan tilbagebetale
med passende ydelser i løbet af en 15-årig tilbagebetalingsperiode.

Vi kan tidligst behandle en ansøgning om eftergivelse af studiegæld 12 år
efter, at uddannelsen er afsluttet eller afbrudt. Hvis du får førtidspension
eller invaliditetsydelse, eller hvis din erhvervsmæssige situation kan
sidestilles hermed, kan du søge straks.

Hvis du har statsgaranterede studielån og har overholdt aftaler om
studiegældens tilbagebetaling, kan Økonomistyrelsen give en
forhåndstilkendegivelse om eftergivelse, når der er gået 9 år af 12-års
perioden.

Ved vurderingen af, om studiegæld kan eftergives, ser vi på, om du hidtil
har betalt tilstrækkeligt på studiegælden, og om du kan betale mere på
gælden inden udløbet af 15-års perioden.

mvh
Rasmus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 18:23

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> pjat,

Nej, det er sgu ej.

> det kan ihvertfald eftergives af økonomistyrelsen

Ja, men det (gæld for SU-lån) er ikke en gældssanering.

Og de vil først kigge på det når du har været færdig i 12 år(med enkelte
undtagelser).
Dvs. at hvis du om fx 2 år før en gældssanering, som gør at du vil være
gældfri (på nær SU-lån) efter 5 år, vil du stadig have din gæld for
SU-lånet.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Hansson

Dato : 16-12-03 19:52

meddelelse news:brn6co$8nb$1@sunsite.dk...

> Gæld for SU-lån kan ikke gældssaneres.

Og det ser jeg gerne dokumenteret.

> Og da du blot har tre år tilbage på det andet, kan det heller ikke.

Her ser jeg også gerne en eller anden form for hjemmel/dokumentation.

PH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 21:25

"Peter Hansson" <peterhansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og det ser jeg gerne dokumenteret.

Ja, det gør jeg egentligt også.
Under en test hos Ret&råd (svjh) var et af spørgsmålene hvilken gæld, der
ikke kan saneres, var svaret SU-gæld.
Men dette er ikke, hvad jeg har kunnet finde på nettet nu her...
http://www.su.dk/publikationer/faktablade/fb0999_eftergiv.pdf
3. Skifteretten kan sanere din gæld

Efter reglerne om gældssanering i konkursloven har du mulighed for at få
saneret din samlede gæld. Det vil sige både din studiegæld og anden gæld,
hvad enten det er gæld til det offentlige eller til private.

Hvad siger de kloge hoveder?

> Her ser jeg også gerne en eller anden form for hjemmel/dokumentation.

For at kunne få en gældssanering skal der ikke være udsigt til at man inden
for en overskuelig fremtid kan opfylde ens gældsforpligtelser. Denne periode
er svjh 5 år. 3 år er mindre end 5 år, derfor inden gældssaneringen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Hansson

Dato : 16-12-03 21:41

meddelelse news:brnpnq$ilm$1@sunsite.dk...

> saneret din samlede gæld. Det vil sige både din studiegæld og anden gæld,
> hvad enten det er gæld til det offentlige eller til private.
>
> Hvad siger de kloge hoveder?

At al gæld jf. KL kan saneres.

> [...]
periode
> er svjh 5 år. 3 år er mindre end 5 år, derfor inden gældssaneringen.

Dette er i modstrid med KL der taler om fordringer stiftet før skifterettens
kendelse om optagelse af gældssaneringssag. En sådan skæringsdato kan
omfatte fordringer der er næsten helt nye.

PH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 10:05

> [...]

> kendelse om optagelse af gældssaneringssag. En sådan skæringsdato kan
> omfatte fordringer der er næsten helt nye.

Ja, og?
Hvis ens gældsposter ikke er større end man kan betale den indenfor en
overskuelig fremtid, kan man da ikke få en gældssanering...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Hansson

Dato : 17-12-03 10:18

meddelelse news:brp6bc$bsk$1@sunsite.dk...
> [...]
> Hvis ens gældsposter ikke er større end man kan betale den indenfor en
> overskuelig fremtid, kan man da ikke få en gældssanering...

Det var nok mig der misforstod. Det er selvfølgelig den samlede masse af
gæld man skal tage højde for.

De enkelte gældsposter kan være både af nyere dato samt relativt små og
alligevel omfattet af en gældssanering.

PH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-03 10:23

"Peter Hansson" <peterhansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det var nok mig der misforstod. Det er selvfølgelig den samlede masse af
> gæld man skal tage højde for.

Enig.

> De enkelte gældsposter kan være både af nyere dato samt relativt små og
> alligevel omfattet af en gældssanering.

Enig - igen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter Hansson

Dato : 16-12-03 21:57

meddelelse news:brnpnq$ilm$1@sunsite.dk...

> Hvad siger de kloge hoveder?

De kloge hoveders mellemnavn er hjemmel:

Fra Konkursloven:

§199 Kendelsen om gældssanering omfatter fordringer, der er stiftet inden
gældssaneringssagens indledning, jf. § 206. (517) Når særlige forhold taler
derfor, kan skifteretten bestemme, at kendelsen kun skal omfatte fordringer,
der er stiftet inden et af skifteretten fastsat tidligere tidspunkt.(518)

Note: 517

Bestemmelsen svarer til tvangsakkordreglen i § 158 stk. 1. Indledning af
gældssaneringssag træder i stedet for åbning af tvangsakkordforhandling.

Note: 518

Muligheden for at fastsætte en tidligere skæringsdato tager sigte på de
tilfælde, hvor insolvenstilstanden klart må tilskrives en ældre gæld, f.eks.
opstået ved sammenbrud af selvstændig virksomhed eller en tvangsauktion, og
der er en sådan forskel mellem denne gæld og nyere gæld, at
forskelsbehandling er rimelig se GS bet 136 f., Hindborg i JUR 1985 368,

§206 Gældssaneringssagen anses for indledt ved skifterettens afgørelse herom

PH