Ophavsret og reproduktion fra hjemmeside
Fra : Per Tolbøll

Dato : 15-12-03 20:04

Hej

På frivillig basis bestyrer jeg hjemmesiden for vores lokale sognekirke. I
forbindelse med et indbrud har der været en artikel i den lokale avis,
illustreret med et foto. Artiklen findes både i den trykte avis og i
net-udgaven.

Dette foto er taget fra kirkens hjemmeside og denne er behørigt krediteret i
en "by-line" (hedder det vist nok).

Er dette i overensstemmelse med gældende lov om ophavsret ?
Det støder mig umiddelbart, at avisen har kopieret billedet og indlagt sit
eget "vandmærke" i sin on-line udgave.

Selv om det nok efterhånden er trivielt, vil jeg gerne have et par
kommentarer og relevante links

Se originalen her: www.fredens-kirke.dk
Se avisudgaven her:
http://www.fyens.dk/index.php?bfv_pageid=270&bfv_articleid=422800&bfv_pictureid=102416

----

På forhånd tak & Med Venlig Hilsen
/Per Tolbøll

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-12-03 21:08

Per Tolbøll wrote:

> Dette foto er taget fra kirkens hjemmeside og denne er behørigt krediteret i
> en "by-line" (hedder det vist nok).
>
> Er dette i overensstemmelse med gældende lov om ophavsret ?

Fotografen eller hans arvinger har ophavsretten til billedet indtil 70
år efter fotografens død. Avisen må ikke bruge billedet uden at have
fået lov af ophavshaver, og det virker ikke sandsynligt, for så havde
den nok skrevet fotografens navn i stedet for hjemmesidens adresse.
Ophavshaver kan henvende sig til avisen med en regning i hånden, det er
vist almindeligt med et beløb på mellem 2.000 og 8.000 kroner. Egentligt
flovt, at avisen forsyner en tekst om tyveri med et stjålet billede.

Du kan finde loven om ophavsret her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030016429-REGL

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-03 21:15

Per Tolbøll skrev:

> [...]
>net-udgaven.

>Dette foto er taget fra kirkens hjemmeside og denne er behørigt krediteret i

Hvor har kirkens hjemmeside det fra?

--
Bertel