HRI (annoncehajer)
Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-12-03 17:47

Hej,

Min mor, som skriver festsange i sin fritid, blev for noget tid siden ringet
op af en sælger fra HRI. Han fik hende til at tro at hvis bare hun købte en
plads i deres katalog (for "kun" ~5000 + moms), så ville det vælte ind med
kunder. Han sendte et word-dokument med email og hun returnerede det
"underskrevet" - dvs. hun skrev sit navn i dokumentet og mailede det
tilbage. Derefter ringede hun og fortalte mig om det, jeg søgte lidt på
Google og fik bekræftet hvad der var tale om, så vi forfattede en
annullering og sendte til samme sælger ca. 45 minutter efter accepten af
tilbuddet var sendt. Der kom ikke svar på den eller de andre mails der blev
sendt de følgende dage og sælgeren var altid til møde når man ringede for at
tale med ham. Der kom dog en regning som vi besvarede med et anbefalet brev
(som der heller ikke kom svar på) hvor vi ridsede sagen op og endnu en gang
annullerede aftalen.
Ikke særligt overraskende kommer der så nu en rykker fra dem. Spørgsmålene
er så:

1) Betragtes det som forbrugerkøb eller handel mellem erhvervsdrivende (som
i de andre tråde her i gruppen)?
Min mor står ikke på de gule sider, men har en hjemmeside hvor hun tilbyder
at skrive sange for folk. Kunderne finder siden gennem søgemaskiner på
nettet. Hun har ikke noget SE-nr. eller er registreret som firma på nogen
anden måde.

2) Er det en gyldig måde (juridisk) at acceptere et tilbud på, som det er
sket her?

3) Sælgeren lover at "hun får travlt", for der er mange henvendelser efter
sangskrivere. En hurtig rund-ringning til de andre i kataloget fortæller en
anden historie - 1 mener at have fået 1 kunde den vej. Hvis der ikke er tale
om forbrugerkøb, kan hun så ophæve aftalen med henvisning til aftalelovens
§30 (som jeg citerer til slut)?

På forhånd tak for alle svar,

Andreas Jensen

§ 30. En viljeserklæring er ikke bindende for afgiveren, hvis den, til hvem
erklæringen er afgivet, har fremkaldt den ved svig eller har indset eller
burdet indse, at den var fremkaldt ved svig fra tredjemands side.

Stk. 2. Har den, til hvem erklæringen er afgivet, svigagtigt givet
urigtige oplysninger om omstændigheder, som kan antages at være af betydning
for erklæringen, eller gjort sig skyldig i svigagtig fortielse af sådanne
omstændigheder, anses erklæringen for at være fremkaldt ved den således
udviste svig, medmindre det gøres antageligt, at denne ikke har indvirket på
erklæringen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 19:09

"Andreas Jensen" <andreas@fjerndettejensen.net> wrote in message

KLIP! En historie, som ligner mange andre tilsvarende...

Hej Andreas

Din historie ligner MANGE tilsvarende historier. Jeg vil tillade mig at
henvise til www.unfairpris.dk, hvor du finder mange "lidelsesfæller"

> [...]
> at skrive sange for folk. Kunderne finder siden gennem søgemaskiner på
> nettet. Hun har ikke noget SE-nr. eller er registreret som firma på nogen

Der er tale om handel mellem erhvervsdrivende. Din mor har købt
registreringen som en del af et indtægtsgrundlag (salg af festsange), og så
er det irrelevant om hun står på de gule sider eller ej.

> 2) Er det en gyldig måde (juridisk) at acceptere et tilbud på, som det er
> sket her?

Ja. Dansk ret rummer ingen formkrav til aftaler, dvs. der er ingen krav om
at en aftale fx. skal være skriftlig for at være bindende.

> [...]
tale
> om forbrugerkøb, kan hun så ophæve aftalen med henvisning til aftalelovens

Her ville jeg gerne svare ja uden tøven, men virkeligheden er ikke så enkel.

HRI er yderst berygtede i branchen som eksperter i at foregøgle køberen helt
masse uden reelt at love noget, og bevisbyrden bliver svær at løfte.

Jeg vil opfordre dig til at fortælle din historie på www.unfairpris.dk, hvor
du som sagt finder mange i samme situation.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk

www.unfairpris.dk - fordi annoncehajerne også kommer efter DIG!

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-12-03 19:48

"Jesper Brock" <jesper.brock[at]mail.dk> wrote in message

> [...]

> en
> tale
>
> Her ville jeg gerne svare ja uden tøven, men virkeligheden er ikke så

Hvad begrunder du det i. At sælgerens produkt ikke er godt er da ikke grund
til at ophæve et køb. Er annoncen i overenstemmelse med det aftalte, så har
jeg svært ved at forestille mig at man kan hæve købet med begrundelse i at
der ikke kommer henvendelser på den. (med mindre sælger har givet garanti
for et vist antal henvendelser)

> Venlig hilsen
>
> Jesper Brock
> Journalist, www.budstikken.com
> chefredaktør, www.unfairpris.dk

For mig ligner dit svar mere en reklame for din hjemmeside end et svar på
spørgsmålene

Med venlig hilsen

Peter K. Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 20:48

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message
> [...]
> der ikke kommer henvendelser på den. (med mindre sælger har givet garanti

.... og det er netop ofte tilfældet ved HRI.

Efter dit svar at dømme ved du ikke, hvem jeg er... eller også kender du
ikke nok til problemstillingen. Jeg er formentlig en af de journalister i
Danmark, som har beskæftiget mig længst tid med hele problemstillingen
omkring annoncehajer - først i telefonbøger og nu på nettet.

HRI (Hotel og Restaurations Indkøb) er kun et af en række firmaer, som ejes
af en lille snæver personkreds. Andre firmaer med samme snævre ejerkreds er
bla. Dansk Skole Indkøb, Fairpris, Verinames, Media-Invest Danmark og et par
stykker mere.

HRI er - som du kan læse meget mere om på Unfairpris.dk - blandt de
allermest berygtede firmaer i Danmark. De beskrevne salgsmetoder er
identiske med flere af de andre firmaer og både Håndværksrådet og Horesta
har en lang række sager på den pågældende virksomhed.

Jeg er som udgangspunkt enig i, at hvis en annonce er i overensstemmelse med
det lovede, kan købet naturligvis ikke ophæves med loven i hånden. Netop i
tilfældet HRI findes der dog en lang række enslydende beretninger om
sælgere, der foregøgler helt urealistiske muligheder for enhver, der tegner
en annonce hos HRI. Her kan du selvfølgelig anføre, at det som
erhvervsdrivende er tilladt at tænke sig om, før man skriver under - men det
berettiger ikke til at sælge noget på falske forventninger.

> For mig ligner dit svar mere en reklame for din hjemmeside end et svar på
> spørgsmålene

Så kender du mig for dårligt

Unfairpris.dk er et 100% ukommercielt projekt, som egentlig blev startet af
en lille forretningsdrivende i frustration over at have betalt en masse
penge til Fairpris uden at få noget for dem. Ad omveje kom jeg til siden som
redaktør, og arbejder nu på at samle flest mulige beretninger i et forsøg på
at få denne form for svindel stoppet. Det ville du også vide, hvis du havde
besøgt den.... (se DET var så reklame *S*)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-12-03 22:09

Jesper Brock wrote:
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message
-SNIP-

> Så kender du mig for dårligt

Enig, jeg kender godt Jesper´s indlæg fra f.eks. dk.erhverv og støtter ham
fuldt ud i kampen mod telefuskerne, der lover alt for meget

> [...]
> flest mulige beretninger i et forsøg på at få denne form for svindel
> stoppet. Det ville du også vide, hvis du havde besøgt den.... (se DET

Som eks-telesælger ved jeg at Jesper Brock har ret og jeg støtter ham i
kampen for den gode sag

Som eks-telesælger, har jeg også en ret god ide om hvad der sker bag
kulisserne i fup-telefirmaerne og "fup" er et meget passende at bruge ord
for mindst et par af firmaerne på www.unfairpris.dk

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-12-03 23:04

"Martin Jørgensen" <unoder(spam-filter)@(remove-this)jay.net> wrote in
message news:3fde22e1$0$9738$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Som eks-telesælger, har jeg også en ret god ide om hvad der sker bag
> kulisserne i fup-telefirmaerne og "fup" er et meget passende at bruge ord

Det er muligt at han kæmper en god sag, men det gjorde ikke hans svar
korrekt

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 08:22

-- "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt at han kæmper en god sag, men det gjorde ikke hans svar
> korrekt

Og det lykkes ham kun at få URL'en med 3 gange....

Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Rune Wold

Dato : 16-12-03 09:57

[klip}

> Og det lykkes ham kun at få URL'en med 3 gange....

Nææh du, han fik den sgu med 4 gange.

/Rune Wold

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-12-03 10:11

"Rune Wold" <none@none> skrev i en meddelelse

> Nææh du, han fik den sgu med 4 gange.

Korrekt.
Men da jeg nåede til 3 - det er langt oppe i 1-tabellen, kunne jeg ikke
huske om jeg var nået til 2 eller 3...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-12-03 23:04

> [...]
> Danmark, som har beskæftiget mig længst tid med hele problemstillingen
> omkring annoncehajer - først i telefonbøger og nu på nettet.

Nej jeg ved ikke hvem du er og uanset hvem du er så var dit svar ikke
særligt godt juridisk begrundet

> [...]
er
> bla. Dansk Skole Indkøb, Fairpris, Verinames, Media-Invest Danmark og et

Det i sig selv er heller ikke grundlag for at hæve en handel

> [...]
> identiske med flere af de andre firmaer og både Håndværksrådet og Horesta
> har en lang række sager på den pågældende virksomhed.

og?

> [...]
det
> berettiger ikke til at sælge noget på falske forventninger.

Nej jeg vælger at anføre at der af det der var oplyst på det tidspunkt hvor
jeg skrev mit indlæg ikke var noget der imho berettiger til ophævelse af
handelen

> Så kender du mig for dårligt

Det er sandsynligt

> [...]

havde
> besøgt den.... (se DET var så reklame *S*)

Jamen så vil jeg da tage et nærmere kig

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-03 20:56

> Nej jeg ved ikke hvem du er og uanset hvem du er så var dit svar ikke
> særligt godt juridisk begrundet

Se det synes jeg jo så, at det var... men om jeg har været "farvet" af mit
kendskab til omtalte firma - og dermed antaget, at "menigmand" vidste mere,
end det måske er tilfældet - er da bestemt ikke umuligt.

Horesta

> og?

Da der fra Håndværksrådet i øjeblikket ydes en stor indsats for at påvise et
mønster - som netop vil kunne få blandt HRI's kunder frikendt ved en domstol
ved at påvise decideret bedragerisk adfærd - er det i højeste grad relevant
for sagen.

Men igen... det kan være min viden om området, der gør at jeg synes, det er
"logisk"

> Nej jeg vælger at anføre at der af det der var oplyst på det tidspunkt
hvor
> jeg skrev mit indlæg ikke var noget der imho berettiger til ophævelse af
> handelen

Der har jeg så svaret ud fra en viden om området

Men mon ikke vi er enige i den sidste ende...?